Lørdagstur med jentene!

I dag har jeg vært ute på tur med Sofie og Ida. Dette er andre lørdagen på rad Sofie og jeg går tur sammen. Så koselig! Hun er dama til fetteren til Per Fredrik, så vi er jo på en måte i familie. Kos! Ida er venninnen til Sofie, men jeg har møtt henne før på jentekveld, og hun er så herlig!

Vi tok turen ut på Østerøya her i Sandefjord, og gikk fra “Tallakshavn” og ut til Tønsberg Tønne. Litt rart at det heter Tønsberg tønne, siden det ligger i Sandefjord. Haha!

Utsikten fra Tønsberg tønne var helt amazing! Hav så langt øyet kunne se, og vi var ganske så langt over havet. Gøy!

Turen opp til toppen var så fin. Det var fullt av hvitveis, vårkål og blåveis i skogen. Hele skogen var nærmest dekket av blomster. Så nydelig!

Vi gikk også forbi en utrolig fin strand. Sofie fortalte meg at det pleier å være skikkelig lunt og varmt å ligge der om sommeren, så til sommeren må jeg sjekke ut den stranda! Selv om det skal sies at jeg aldri ligger og soler meg midt på stranda. Haha! Skal jeg sole meg i bikini skjer det hjemme!

Herregud se så mye fine “vårkål” blomster. Hele skogen var dekket!

I vår / sommer har jeg virkelig lyst til å utforske med av Sandefjord. Det er jo helt crazy at jeg ikke har vært her før! Og det er jo massevis av steder både i Sandefjord og nedover kysten jeg vil besøke. Så det blir gøy!

12 Ting du kan gjøre i helgen!

Facetime vinkveld – Inviter venninner og ha en facetime samtale der dere drikker vin og catcher up på livene til hverandre!

Bake – Bak deg noe godt. Kanelsnurrer, boller, pizzasnurrer, rømmevafler, urte-rundstykker, brioche rundstykker, hjemmelaget pizza,  you name it! Kos deg. Det er helg!

Kahoot med venner – Vi hadde kahoot under siste jentekveld på facetime, og det var så gøy! Den ene venninnen i gjengen hadde laget en kahoot quiz med spørsmål hun hadde laget fra gamle poster fra alle sammen fra facebook, og det var så gøy!

Gå tur ute – Ta deg en tur ut i helgen. Gå rundt i nabolaget, på stranda, skogen eller hvor som helst!

Sol deg – Det er meldt superfint vær i helgen. Fin deg en lun plass i hagen eller på verandaen, skru på en lydbok, legg deg ned på en solseng eller noen tepper og bare nyt solen! Bare husk solkrem, hehe!

 

 

Shine opp hagen – Nå er virkelig våren her og da er det på tide å shine opp hagen. Selv har jeg allerede rukket å vaske over tak, gulv og vegger på verandaene, trimme rosebuskene, plante stemor og påskeliljer på verandaen. Nå begynner det å bli klart for planting ute i hagen, selv om jeg kommer til å vente før frosten er 100% borte før jeg planter noe!

Ringe familie – Når snakket du sist med bestemoren din eller søsteren din? Ring de og skravle! Jeg ringer og skravler masse med familie i denne tiden, og det er jo så koselig! Selv om vi ikke får sett hverandre kan vi jo fortsatt snakke med hverandre!

 

Male noe hjemme – På tide å freshe opp stua eller soverommet med ny farge på veggen? Bruk helgen til å male og gjøre det nytt og fint! Kanskje det er noen dørkarmer eller vinduskarmer som også trenger et lite strøk?

Scann gamle bilder i fotoalbum – Har du masse gamle bilder liggende rundt? Scann de med printeren og få lagt de inn digitalt. Selv har jeg gjort det med nesten alle barndomsbildene mine, og det er jeg så glad! Bilder kan bli ødelagt og det er superkjipt å miste store deler av barndommens bilder, men hvis du har de digitalt med en backup i en cloud har du bildene for alltid.

 

Fisketur – Sleng med deg fiskestanga og fisk i vei. Bare husk å sjekk lover og regler på der du skal fiske først!

 

Grille – Kos deg på verandaen med grillmat! Per Fredrik og jeg har allerede grillet masse, og det er så deilig å spise grillmat mellom plantingen i hagen!

 

Vask bilen – Når var sist du vasket bilen? Vask den innvendig og utvendig. Er du ekstra i siget kan du jo shine over garasjen i samme slengen. Selv burde jeg virkelig få shinet over bilen og i garasjen, for det er det både rotete og møkkete, haha!

 

5 Enkle steg for å bli sunnere

– Mer grønnsaker. Grønnsaker er fulle av vitaminer og fiber. De har lite kalorier, men metter mye. Derfor er det gunstig å legge til mer grønnsaker i kostholdet. Prøv å ta med mer grønnsaker på middagstallerkenen, og knask grønnsaker når du er småsulten.

– Mindre raffinert sukker. Godteri er noe som du gjerne kan spise på lørdagskvelden, men i uken kan det være smart å holde godteriet til et minimum. Legg vekk godteriet og brusen i uken, så smaker det ekstra godt når lørdagen kommer!

– Drikk mer vann. Legg deg til som vane at du alltid drikker vann, når du skal drikke noe. Det er så viktig at du får i deg nok vann for at du ikke skal bli dehydrert. Om du drikker for liten kan du bli slapp og du kan få hodepine.

– Spis når du er sulten, ikke når du kjeder deg. Altfor ofte spiser vi kun fordi vi kjeder oss, eller fordi vi egentlig er tørste. Drikk et stort glass vann og se om du fortsatt er sulten.

– Spis mer proteiner. Proteiner er kroppens byggeklosser, og er så viktig for kroppen, spesielt om du trener. Proteiner holder deg også mett lengre, så det er en bonus. Matprodukter med mye proteiner er; kjøtt, fisk, fugl, bønner, meieriprodukter, noen soyaprodukter.

 

 

7 Enkle triks for å spare penger!

Gå igjennom kontoutskriftene dine – Det første du bør gjøre er å finne ut hvor pengene dine tar veien. Hvilke ting bruker du penger på, hvor mye bruker du på de, og er det kanskje noen ting som du ikke var klar over at ble trukket fra kontoen din? Her bør du finkjemme de siste 3-6 månedene og se nøye over forbruket ditt.

Abonnenter – Løpende abonnenter på alt mulig rart er sånne ting som drar mye penger over tid og som man ikke engang husker at man bruker penger på. Treningsmedlemskap, streamingmedlemskap(spotify, hbo, netflix, osv), diverse klubber er bare noen av tingene som trekkes automatisk ut fra kontoen din hver måned.

 

Apple store – En ting som jeg ble obs på for noen måneder siden er abonnementer man har på apple store. Disse finner du hvis du går på profilen din -> navnet ditt -> abonnementer. Her kan du se alt som blir trukket automatisk, og her kan du fort få ganske sjokk. Jeg laster ofte ned apper og betaler en liten sum for å teste for eksempel en fotoapp. Også glemmer jeg at det trekkes 199 i måneden. Det er jo så mye penger som bare blir kastet bort på ingenting!

 

Mat – Gjør det til en vane at du alltid går nøye igjennom kjøleskapet for å se hva du har, og skriver en grundig handleliste før du reiser i butikken. Handle maks 1-2 ganger i uken for å unngå alle de småkjøpene man fort gjør. Og når du er i butikken; se på kg prisen på matvarer. Her er det ekstremt store forskjeller, og med unntak av kylling så er det alt fra First Price så og si like godt som de dyrere merkene.

Bensin – Fyller du tanken når bensinen er som billigst kan du fort spare en god del hver måned. La oss si at du fyller full tank på 50 liter 4 ganger i måneden. Prisene varierer som regel mellom 12,50 og 16,50. Kjøper du da det er billigst koster bensin deg 2500 i måneden, kjøper du når det er på det dyreste koster det 3300 kr. Her er det 800,- kr spart eller 9600 kr per år på å fylle tanken når bensinen er billigst. Den er forresten billigst søndag og mandag frem til cirka 12:00.

 

Småkjøp – Hvis du teller over alle småkjøpene du gjør hver måned tror jeg at de fleste får sjokk. En tyggispakke her, en matbit på bensinstasjonen med en brus ved siden av, en latte her og et magasin her, det kan det bli mye penger av. Det verste er at småkjøpene er så små summer at man legger ikke merke til de. Men nå de summer seg opp kan det fort bli mye. La oss si at du kjøper en kaffe latte på vei til jobb hver dag, og i lunsjen kjøper du en bagett med en drikke ved siden av. Dette blir fort 2800,- kr i måneden og hele 33’600,- kr i året. For de fleste er jo det en hel månedslønn! Og det er kun for en latte hver dag, og en lunsj på jobben! Da kan du tenke deg hvor stor totalen på alle småkjøpene er!

Ha en bufferkonto – Hva skjer dersom du vaskemaskinen plutselig ryker? Eller du må ha en ny iMac til jobben? Har du penger nok til å cashe ut der og da? Eller må du ta opp et minilån? Minilån kan fort blir store lån med høye renter som kan koste deg mye. Det optimale er å ha en bufferkonto med 3-6 måneder med inntekt (inntekt x3-6) i tilfelle noe skulle skje. Om du plutselig ikke har en jobb lengre, eller du må flytte, eller du skulle bli syk har du en buffer, og du kommer til å klare deg mye bedre enn om du ikke hadde det.

8 Ting jeg aldri spiser

Lutefisk – Jeg er så glad for at jeg ikke har familie med tradisjoner der man spiser lutefisk i jula, for da hadde jeg ikke visst hvor jeg skulle ha gjort av meg. Jeg takler ikke lutefisk og brekker meg bare av tanken på det. Fun story; da jeg som 18 åring jobbet i ferskvaredisken på Meny måtte jeg skjære opp lutefisk for en kunde, og midt i oppskjæringen måtte jeg løpe ut på do for å kaste opp. Så lite takler jeg den lukta.

Pinnekjøtt – Hver desember må jeg holde meg laaaangt unna pinnekjøttet i matbutikken. Det stinker jo! Jeg aner ikke hva det er med pinnekjøtt som jeg ikke liker – men jeg vil gå for: ALT.

Aubergin – Den smaker bare kvalmt og har helt feil konsistens.

 

Sjokolade i alle andre former enn vanlig sjokolade – Jeg elsker vanlig sjokolade! Men sjokoladepudding, sjokolademelk, sjokoladeis, sjokoladesaus; æsj! Jeg liker det virkelig ikke! Mon tro om det kommer en dag jeg faktisk finner noe med sjokoladesmak som jeg liker?

 

Troika – Dette er en av Per Fredrik sine favorittsjokolader. Jeg derimot. Jeg takler ikke smaken av den! Usjameg!

Gammalost – Enda et lite flashback til tiden jeg jobbet i ferskvaredisk. En venninne som jeg jobbet med ga meg og ei til en dare om å spise gammalost. Tøff som jeg var turte jeg. Men jeg angret ganske fort! Det smakte heeeelt jævlig. Tror faktisk det er det verste jeg har smakt i hele mitt liv!

 

Leverpostei – Da jeg var 9 år gammel overtok jeg en hund av en gammel dame. Hun hadde foret hunden med leverpostei hele livet til den, og i og med at den var 10 år gammel var det ikke noe vits i prøve å endre spisevanene til den. Så fra da ble leverpostei hundemat i mine øyne. Før jeg fikk hund tror jeg at jeg likte det. Nå derimot; æsj.

Ingefær – Kjenner det vrenger seg inne i meg når jeg skriver ingefær. Uæh. Jeg takler ikke lukten eller smaken. Tror jeg er allergisk mot det, for jeg reagerer skikkelig sterkt hver gang ingefær er i drikken min eller borti sushien!

5 Beauty hacks!

annonse – kicks, ellos

Vekt – Noe mange ofte syns at kan være demotiverende er når de trener styrke også ser de at vekten bare går oppover eller står stille, men man føler man ser annerledes ut, men så blir man jo helt surrete i hodet på grunn av badevekten. Da er det mye bedre å se på fettprosenten. Den sier mye mer om hvor sunn kroppen faktisk er, enn bare vekten alene. DENNE vekten fra fitbit viser både fettprosent og vekt, og den kobler seg sammen med fitbit appen på telefonen så du kan tracke progress.

Tørre hender – Hendene mine blir så ekstremt tørre om dagen. All antibac’en, den nøye og hyppige håndvasken og den tørre luften ute tørker hendene mine helt inn. DENNE håndkremen er seriøst amazing, og er en reddende engel for tørre hender!

 

Vår-sol – Nå som våren er her er dert superviktig med solkrem. Fikk streng beskjed av en venninne her om dagen (som jobber som hudpleier) at nå var det på tide med solkrem hver dag. April solen kan være en killer for huden, da huden ikke er vant til den plutselig sterke solen. Selv elsker jeg å bruke DENNE solkremen i ansiktet. Den er superbra!

Knusktørr i ansikt – Det er ikke bare hendene som tørker ut om dagen. Ansiktet blir også knusktørt! Den tørre luften nå tørker virkelig ikke huden i ansiktet. Selv har jeg brukt DENNE ansiktsmasken i flere år, og den er amazing å ha på når jeg sover, også våkner jeg dagen etterpå med nesten ny hud i ansiktet. Helt sykt bra!

Au natural – Nå om dagen syns jeg at det er skikkelig deilig å ha noen dager der jeg bruker mye mindre sminke. I dag for eksempel har jeg kun hatt på litt av DENNE foundation for å dekke over kviser osv også litt av DETTE pudderet, og thats it. Jeg farget brynene mine i går med DENNE fra depend og den er seriøst helt amazing. Da kan jeg liksom se fresh og fin ut uten å måtte ha masse sminke. Orker jo ikke å sitte i hundre år foran speilet når jeg uansett bare skal tusle hjemme, men samtidig vil jeg jo se fresh ut! Hehe!

 

 

 

Slik tar du vare på stemorsblomster.

I disse dager er det nok mange som steller i hagen og pynter opp for våren. Selv har jeg vasket over hele verandaen og pyntet med 160 stemorsblomster, masse påskeliljer, i tillegg har jeg diverse småbusker / trær i potter med tulipanløker, krokus og påskeliljer. Mye blomster med andre ord.

Da jeg for litt siden la ut blogginnlegget der jeg viste dere hvordan jeg hadde pyntet verandaen var det en leser som lurte på om jeg lage et blogginnlegg om hvordan jeg tar vare på stemorsblomstene mine.

Dette er det tredje året som jeg har den vakre lille blomsten, og jeg liker den bedre og bedre for hvert år som går. Det første året jeg plantet stemor blomst gikk det ganske dårlig, og de ble kjempe høye strantete og ikke pene etter bare et par måneder.

Etterhvert lærte jeg meg masse triks for å få de til å vare hele sesongen. I fjor hadde til og med jeg stemorsblomster som varte til langt ut på høsten. Stemorsblomster er en billig og fin blomst som pynter opp mye og som vokser ganske mye i løpet av sesongen. Men for å få den til å trives er det noen ting du må huske å gjøre.

Den første tingen som er viktig er hvordan du planter. Det er viktig med god drenering sånn at aldri røttene står i vann. Jeg viste i et blogginnlegg hvordan jeg gjør det når jeg planter som du kan lese HER

Den andre tingen er å knipe vekk døde blomster. På bildet under kan du se hvordan en død knopp ser ut (til høyre), og til venstre kan du også se hvordan en ny knopp ser ut. Det er viktig å se forskjellen på disse to. Da den ene er du nødt til å fjerne mens den andre må bli. Jeg pleier å bruke en liten saks for å klippe vekk døde knopper da klipper jeg de vekk helt inn til roten av den stengelen knoppen sitter på.

Ellers enn det er det viktig å passe på at stemorsblomstene ikke står i stekende sol midt på sommeren, da de liker ikke altfor mye varme. Om våren/vinteren liker tåler de noen minusgrader (ned til -5) men hvis det blir mer enn det er det smart å ta de inn.

 

Selv kommer jeg til å plante ut veldig mange av stemorsblomstene ut i blomsterbed i sommer når jeg skal plante blomster sommer blomster på verandaen.

Jeg er ingen gartner men dette er noen tips som jeg har lært av å se på gartnere på YouTube og lese bøker, og få med meg ting så jeg håper disse tipsene hjelper deg. Kanskje du fikk lyst til å prøve ut stemorsblomster selv. Det er billige blomster som blomstrer mye, og som er relativt lette å få til, eneste er at du må ligge litt vedlikehold i det. 

Alt du trenger for hjemmekarantene!

annonse – ellos, lindex, nelly, stinalashes

Nå som det er mildt sagt litt annerledes tider, er det mye endringer i hverdagen. Det er noen ting som kan gjøre situasjonen man er i nå litt lettere og bedre, og jeg tenkte å tipse dere om noen av de! Noen morsomme, noen overfladiske og andre litt mer viktige ting!

Treningsutstyr – Nå er det hjemmetrening som gjelder! Under kan du se litt enkelt utstyr som gjør hjemmetreningen lettere og bedre. Bruk denne tiden til å komme i skikkelig bra form / beholde den gode treningsformen din!

1 – HER / 2 – HER / 3 – HER
4 – HER / 5 – HER / 6 – HER

 

Matkasse –  Matkasse er jo genialt, for da får du all maten på døren, du slipper å dra i matbutikken og du får masse spennende retter å velge mellom! Nå har Adams matkasse tilbud der du får 200,- kr rabatt på dine to første matkasser (400,- i rabatt totalt). Klikk deg inn HER for å sjekke ut tilbudet!

 

Beauty – Det er viktig å ta vare på seg selv, og selv om utseendet er overfladisk gjør det mye for humøret når man føler seg fresh og fin. Siden både frisøren, beauty salonger osv er stengt, har jeg samlet noen hjelpemidler for dere!

1 – HER / 2 – HER / 3 – HER / 4 – HER / 5 – HER
6 – HER / 7 – HER / 8 – HER / 9 – HER

 

Brettspill og puslespill – Hva er vel koseligere enn å spille en runde med yatzy eller bezzerwisser med de du bor med? Kvalitetstid sammen er viktig i denne tiden! Puslespill er også noe man kan gjøre både sammen og alene. Husker mamma, søsteren min og jeg ofte la puslespill sammen når jeg vokste opp!

Hestepuslespill – HER / Rosa puslespill – HER / Lilla puslespill – HER
Yatzy – HER / Bezzerwisser – HER / Diamanten – HER / Monopol – HER

 

Loungewear – Komfortable men fine klær er viktig nå! Selv orker jeg ikke å sitte i stramme olajeans hjemme, men jeg vil fortsatt ikke føle at jeg bare sitter i dasseklær. Under kan du se noen av mine favoritt hjemmeantrekk!

SETHER 30% RABATT NÅ!

GENSERHER
SHORTSHER

SETHER 30% RABATT NÅ!

SETHER

 

Lydbok – Når du går på turer, rydder hjemme, holder på i hagen eller bare slapper av, er det gøy å høre på lydbok. Det gjør at tiden flyr avgårde, og du kan drømme deg litt bort i en annen verden, og kanskje lære noe helt nytt? Nå kan du teste ut Storytel GRATIS i 30 dager ved å klikke deg inn HER.

 

Håper disse tipsene kan gjøre deres hverdag litt bedre i en vanskelig tid ❤️

10 Private spørsmål og svar!

Hus, bil og hund eller leilighet i sentrum, utekvelder og sykkel. Hvilken tror du stemmer best overens med ditt liv om fem år?
– Siden jeg allerede har alt i førstnevnte, regner jeg og håper på at det fortsatt stemmer om fem år. Hehe!

 

Finnes det en kjendis som du har fått høre at du ligner på?
– Da jeg var yngre fikk jeg ofte høre at jeg lignet på Miley Cyrus. Ser ikke heeelt likheten selv, og i alle fall ikke nå lengre. Men det er den eneste kjendisen jeg husker å ha hørt at jeg lignet på!

Finnes det noe som mange andre tar veldig personlig, men som du ikke bryr deg om i det hele tatt?
– Oi, ikke noe spesifikt som jeg kommer på. Men jeg er jo en offentlig person som er mildt sagt vandt med å få høre alle mulige rare ting om meg, så jeg vil jo si at på en generelt plan tar jeg veldig lite ting personlig i forhold til hva de fleste gjør.

 

Kan du nevne tre ting som er sikre tegn på at man er voksen?
– For min del så merket jeg at den største og mest merkbare forskjellene var;

Nr 1: at man har ansvaret for alt selv. Når man bor hjemme hos foreldrene sine tar de hånd om alt av regninger osv, og man har ikke det ansvaret selv. For meg har det nok blitt litt ekstra mye siden jeg også har 100% ansvaret for mitt eget firma og inntekt, så det blir litt dobbelt opp, hehe!

Nr 2: Du vil heller drikke et glass vin hjemme og slappe av, enn å dra på byen, haha!

Nr 3: Alle spør hele tiden; Når skal du ha barn? Når skal du gifte deg???? Altså..

 

Hvem er, etter din mening, den vakreste kvinnen på jorden?
– Leyla Milani. Altså, jeg dør av hvor vakker hun er! Håret hennes er ekte og det er tidenes drømmehår. Også er hun bare så utrolig vakker!

View this post on Instagram

#ad So happy to be a #teamipartner especially when they’re having their HUGE Black Friday Sale! You already know how much I 💗 my Teami Skincare Fridge to store my skincare products-especially the natural ones that don’t contain much preservatives. ❄️ By keeping them refrigerated, I’m helping reduce inflammation in my skin & increase blood circulation + my products last longer too! 💸 Each time I show you guys my @teamiblends fridge I get a ton of questions about upcoming deals.. so here is…the BIGGEST Sale #Teami will be offering this year: Get your own Skincare Fridge with 50% off at Teamiblends.com (This offer is only valid for the next three days ONLY! So hurry!) Use code: LEYLA50 at checkout! Such a great holiday gift for the beauty lover in your life! 🎁 Discount will change to 20% after. #thankyouteami #ad

A post shared by 🧿Leyla Milani-Khoshbin (@leylamilani) on

Kunne du spurt en venn om å fjerne et bilde av deg fra for eksempel Facebook, hvis du ikke likte det?
– Ja uten tvil. Har fått bursdagsgratulasjoner på facebook, der folk har tatt skjermbilder av de styggeste vinklene av meg, og postet som gratulasjon. Takk for den liksom :-))

 

Hvorfor tror du at det finnes kvinner som år ut og år inn lever med en mann som mishandler henne, uten at hun forlater ham?
– Fordi mannen enten har et økonomisk grep over kvinnen, eller fordi han manipulerer henne til å tenke at “sånn skal forhold være” og at det han gjør er helt ok, og at det er hun det er noe galt med. Har full forståelse for at det er vanskelig å komme seg ut av toxic forhold, og selv den “beste” kan havne i slike grusomme situasjoner.

 

Hva tror du de fleste eldre angrer på når de ser tilbake på livet sitt?
– At de ikke gjorde mer ut av livet sitt kanskje? Det er i alle fall noe jeg er redd for at skal skje med meg. Vil ikke at livet bare skal gli forbi uten at jeg har oppnådd drømmene mine.

 

Er det OK at en gutt sminker seg for å se litt freshere ut?
– Absolutt. Herregud, om man vil bruke sminke, gjør det! Samma om man er gutt eller jente vel.

 

Kan du virkelig med hånden på hjertet si at du kjenner forskjell på dyr og billig vin?
– Tja. Til en viss grad. Jeg merker jo forskjell på en billig pappvin og en dyr flaskevin. Dyre viner har også mye mer smak og mye mer fylde enn billige viner. Selv om jeg sikkert ikke hadde klart 10 av i 10 i en blindtest, hehe!