Endelig blomster på verandaen!

I dag har jeg endelig plantet de blomstene jeg kjøpte på hagemessen i Lillestrøm, ut i potter. Herregud det er jo en evighet siden jeg var der. Haha!

Jeg har måttet avklimatisere de (vende de til sol og kulde ved å ta de inn på natta og ha de i skygge de første dagene). Så det tok jo en uke bare det, også måtte jeg surre meg til å kjøpe blomsterpotter og vente til det ble sol. Det har tatt litt tid.. 

I dag skinte endelig solen så da tok jeg turen ut på verandaen og plantet alle blomstene i potter. 

Noen av pottene hadde ikke hull under, så de drillet jeg hull i. Det er superviktig med hull i pottene for at overflødig vann skal renne ut. Blomster liker ikke å stå med røttene i vann. 

For ekstra god drenering la jeg et lag med lecakuler nederst, også et lag med fiberduk oppå. Fiberduk er genialt for å hindre at jorden renner ned i lecakulene og tetter igjen hullene. 

Deretter var det bare å fylle opp alle pottene med jord. Jeg brukte totalt 90 liter med blomsterjord i disse pottene. Det gikk mye mer enn jeg hadde trodd! Heldigvis hadde jeg flere sekker plantejord i garasjen. 

Før jeg plantet blomstene satt jeg de i bøtter med vann i 10-15 minutter. Da fikk røttene sugd til seg masse vann, og det er lettere å plante de. Dette er kanskje ikke supernødvendig om du skal plante i potter, så lenge du husker å vanne godt etterpå. Men om du skal plante noe ned i hagen er dette veldig viktig.

Så var det bare å plante en og en blomst og fylle opp med jord på sidene. Jeg slengte også oppi litt langtisvirkende gjødsel, som løser seg opp litt hver gang du vanner. Veldig kjekt for plantene som trenger mye næring, så de vokser seg store!  

Slik ble resultatet til slutt! Nå er det som å gå inn i en oase av blomster og planter, og det er så deilig! Det ble skikkelig stor forskjell når jeg fikk plantet alle blomstene i krukker. Da kom det virkelig frem hvor fine de var! 

Er man blogger så må man jo ha en flamingo, eller hva?

I fire av krukkene har jeg satt inn lys som lades opp av solen, og så fort det blir mørkt lyser de. Jeg har plassert de så de står på hvert hjørne i en firkant, så de rammer inn området. Gleder meg skikkelig til å se hvor mye de lyser! Tror de kommer til å gjøre det så koselig! 

Gleder meg skikkelig til denne rhododendron planten blomstrer! Kommer forresten til å plante den ut i hagen om et par år, når den er for stor til å stå på verandaen, siden det egentlig er en hageplante. Samme gjelder syrinen. 

På hver side av verandaen henger det en rosa ampell og en fuglebutikk. Det er så koselig å se på alle de små fuglene som stikker innom og spiser mat. Vi har hatt de hengende siden november, og de kommer til å henge der i mange, mange år. Koselig for oss å se på, og fint for de sultne fuglene! 

Det er så deilig å endelig ha startet på blomsterdelen av hageprosjektet. Vi skal jo gjøre mye mer med verandaen, så dette er bare starten. Det kommer spiseplass, mye mer blomster og trær, et loungehjørne, et grønnsakshjørne og mye mer! Gleder meg så mye til å fortsette med dette. 

 

👻 SNAPCHAT STINABLOGG 👻

10 kommentarer
    1. Wow, lærte mye om å plante blomster jeg ikke visste fra før! Trodde det bare var å slenge dem i en potte, bra jeg ikke har plantet en blomst ut før… Det ble utrolig fint på terrassen!

    2. Å så koselig det ble. Rosa er så fint på sommeren, lyser så fint opp😊.
      Men jeg lurte på når kommer det andre innlegget som du måtte dele i to. Du fikk en pakke fra nelly også lagde du et innlegg. Det var så mange klær at du måtte dele opp innlegget. Ble så sykt nysgjerrig på hvordan resten av klærne så ut 😅?

    3. Hva med store fargerike plasttepper på terrassen? Det blir veldig lunt og fint. Du finner de på Kremmerhuset og masse på nett. De holder en sesong. Jeg har hvite fliser på 100 kvm terrasse, og jeg støvsuger teppene. Det blir så kos! Bare ett tips fra en Interiørarkitekt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg