Slik var mitt 2020! – Mai – August

Da var det tid for del 2 av 3 av årskavalkaden. Del 1 kan du lese HER. Så la oss bare hoppe inn i det!

 

Mai

Kunne endelig begynne å ta masse antrekksbilder ute på verandaen igjen!

Fikk dilla på å lage boblevafler. Nam!

Og jeg bakte mye denne måneden. Spesielt før 17 mai for å dele masse spennende oppskrifter med dere!

Stua var mildt sagt overfylt med 650 planter.. Disse måtte jeg bære inn og ut hver eneste dag for at de skulle bli vandt til solen.

Det var helt nydelig på verandan og sommeren var igang!

Tok meg en random roadtrip til Kragerø. Noen ganger når jeg kjenner at hodet er helt tomt for inspirasjon setter jeg meg i bilen og kjører dit veien tar meg. Denne gangen bar det avgårde til Kragerø. For en nydelig by!

Satt fullt igang plantingen i hagen. Jeg hadde rundt 1000 planter totalt som måtte plantes ut og flyttes. For et prosjekt!

Er så rart å se hagen når den er så tom som den var her!

Feiret 17 mai! Det var så merkelig å kjøre igjennom sentrum på vei til grilling med venner. Ingen mennesker, ingen tog, ikke noe tivoli. Helt tomt.

Fikk endelig på ferdigplen og hadde plantet ut masse blomster. Så hagen begynte å ta form!

Tok turen til Tønsberg Tønne med Chloe.

Selv om det var den kaldeste mai måneden på 25 år, så kom det noen få varme dager her og der. En av de dro vi til Stavern. Dette var første gangen vi spiste ute etter at korona lockdown, og det var så merkelig. Hele byen var jo nesten tom også..

Det begynte å bli en liten jungel av planter på verandaen!

Lunsjet ute på brygga med Per Fredrik. Så deilig!

Juni

Dette var første gang jeg var ute og spiste med venninner etter korona lockdown. Dette var en helt sykt varm dag, og jeg husker det var helt fullt av mennesker på brygga i Drammen. Fikk mildt sagt litt sjokk.. For en koselig kveld dette var!

Kom godt igang med grønnsakshagen

Tok med Chloe på en liten seightseeing tur i Sandefjord, og dro blant annet opp til Mokollen. Ah, der er det så fint! 

5 juni – Dette var første gang jeg dro til Oslo etter at landet stengte ned. Jeg husker jeg syntes at det var så freaky når jeg så at alle gikk med masker. I Sandefjord har det vært veldig lite smitte og her er det lett å holde god avstand, så her har vi ikke merket korona så godt. Så jeg fikk litt av et sjokk når jeg kom til Oslo.

Dette var også dagen der det var black lives matter demonstrasjon, så det var tusenvis av mennesker i sentrum. Husker jeg hadde så lyst til å stå der og heie på BLM, men jeg var livredd for korona smitte og det var også første gang mange mennesker samlet seg så jeg var redd det skulle skje terror. Det var også mye problemer med demonstrasjonene når det kom til politiet i hele verden, så jeg var også litt redd pga det, men i Norge gikk det heldigvis bra.

Grunnen til at jeg dro til Oslo var for å møte noen av de andre Farmen Kjendis deltagerne. Var så koselig å se de igjen!

Måtte ta meg en tur rundt i Slottsparken for litt blomster inspo når jeg først var der, hehe!

Hagen begynte endelig å ta skikkelig form!

Det var så varmt og deilig, og Per Fredrik og jeg lå masse ute på verandaen og solte oss.

Hver morgen ruslet jeg rundt i hagen for å se på alle blomstene. Gleder meg til å gjøre det igjen!

Tok turen til Tønsberg Tønne med Sofie og Rebecca. For en fin tur!

Husker det var invasjon av glassmaneter på strendene. Det lå spredd med maneter på hele stranda!

På Sankthansaften tok jeg meg en liten tur ut på hagesentre, og fant et tilbud på verdens fineste roser. Kjøpte 7 gigantiske roser. Angrer skikkelig på at jeg ikke kjøpte enda flere. De er så fine! Har tatt stiklinger av de, så jeg krysser fingrene for at det blir flere av de i 2021.

Altså, skjønner dere hva jeg mener eller? Så fine! De heter Leonardo da Vinci.

Fylte opp hele bilen i kjent hagegal stil.

Fortsatte å gå tur til stranda med Chloe hver morgen. Herregud som jeg savner å gjøre det!

Bygde platting i hagen sammen med pappa og et par kompiser av han. Turte ikke å si at jeg skulle få drivhus før det var oppe. Det var mange som gjettet på alt mulig som skulle stå oppå denne plattingen.

Juli

Kicket igang måneden med en skikkelig shoppingrunde med Victoria på Hageland. Legg merke til rosene som står nederst i vogna. Hvor fine er ikke de? Tror jeg må kjøpe flere sånne neste år!

Ble med pappa på saueslipp oppe på Hemsedalsfjellet. Vi gikk i timesvis med sauene, en gjeter og mange hunder i iskaldt vær, og det snødde til og med! Jeg har jo vært livredd for sauer hele livet mitt, til tross for at jeg har bodd på bondegård i 20 år. Men på denne turen overvant jeg endelig frykten min. Også merket jeg at jeg var så mye tøffere enn jeg trodde! Så det var gøy!

Endelig kom drivhuset. Herregud for et prosjekt det ble å sette det opp. Føler at jeg brukte hele juli måneden på dette. Det var uten å overdrive det vanskeligste drivhuset å sette opp som finnes på markedet.

Pappa hadde til og med en kompis som har satt opp gigantiske profesjonelle drivhus og ikke engang han klarte å sette det sammen. Jeg fikk mye hjelp av venner og familie og vi klarte til slutt å sette sammen hele drivhuset.

Det var litt av et prosjekt, men herregud så verdt det!

Arrangerte damelunsj her med alle damene i hele familien på mamma sin side. Slike lunsjer er så koselige! Gleder meg til vi alle kan samles igjen her!

Endelig var hele drivhuset skrudd sammen. Glassene ble selvfølgelig også ikke noe lettvint og her fikk vi en profesjonell til å komme og lære oss hvordan vi skulle sette de på. Husker at han var helt i sjokk over at vi hadde klart å skru sammen alt uten å gjøre noe som helst feil. Han jobbet 100% med å sette opp drivhus, og brukte mesteparten av tiden på å ta fra hverandre drivhus folk hadde satt opp feil. Så der hadde vi i alle fall vært flinke!

Hagen begynte endelig å bli skikkelig frodig og fin!

Tok meg en tur til Oslo for å rusle i den botaniske hagen. Dette er sist jeg var i Oslo. Utover høsten ble det mer smitte og jeg turte rett og slett ikke å dra tilbake dit.

   

Chloe fylte 4 år så da tok jeg henne med til både Stavern og Nevlunghavn. Hun fikk snuse overalt, bade litt i havet, spise god mat og fikk en fin dag.

Det var så utrolig fint i Nevlunghavn. Dette var første gangen jeg var her, og hit skal jeg uten tvil tilbake igjen!

Hadde girls night out med Victoria. Vi kjørte karuseller som aldri før, og lo så vi nesten tisset på oss, hehe!

ENDELIG var drivhuset ferdig!

Tok turen til toppen av Fjerdingen med Sofie og Rebecca. Det var så utrolig varmt den dagen at vi kunne gå i shorts og sportsbh til sent på kvelden!

Utsikten på toppen var virkelig helt sinnssyk!

Date night med skatten min <3

August

Per Fredrik og jeg dro på øyhopping med båt til Veierland. For en fin tur dette ble! Dette må vi virkelig gjøre mer av til sommeren. Så gøy!

Gikk til toppen av Holtefjell med Chloe.

Dro på roadtrip med Victoria. Vi dro først til Kragerø, så til Arendal og til slutt til Grimstad. For en gøy dag dette var, og herregud for noen fine steder. Hit skal jeg tilbake igjen til sommeren!

Innviet drivhuset med jentekveld med Sofie og Rebecca. Vi drakk vin og spiste ost og kjeks til langt ut på natten. For en gøy kveld! Gleder meg til flere slike kvelder!

Fortsatte med tur til stranda med Chloe hver morgen. Blir aldri lei av denne utsikten. For et magisk sted!

Holdt på masse i drivhuset

Og i hagen..

 

Jeg plantet over 200 markjordbærplanter og det ble så mye jordbær at jeg til slutt måtte lage syltetøy fordi det ble så mye bær.

 

Det kom en liten hetebølge og da måtte Chloe bade i bassenget. Er alltid supernøye med å avkjøle henne så hun ikke blir overopphetet i varmen. Men hun hopper fort opp igjen, hehe!

 

Plukket masse buketter med Dahlia, solsikker og erteblomster!

 

For noen magiske måneder. Sommeren føles så fjern nå som det er mørkt nesten hele dagen, og det har regnet nesten hver dag siden oktober. Men en ting er sikker; våren og sommeren kommer tilbake, og jeg gleder meg!

Slik var mitt 2020! Januar – April

2020 er snart ferdig, og det har virkelig vært litt av et år. Når vi stod der på nyttårsaften i fjor, var det nok ikke slik vi vi så for oss at 2020 skulle bli. Det har jo mildt sagt vært et innholdsrikt år.

Jeg har en fast tradisjon om at jeg hvert år i romjulen tar en titt tilbake på året som gikk. Det har jeg gjort i mange år, også deler jeg selvfølgelig alle minnene med dere. Så nå er det på tide å se tilbake på mitt 2020. For at dette ikke skal bli et innlegg med 200 bilder deler jeg opp i 3 deler, så her kommer januar til april.

Januar

Kicket igang måneden med å få ryddet vekk alt av julepynt og shine opp huset, kjøpe nye lyse putetrekk til sofaen og bare gjøre alt helt lyst og fint.

Etter mye utskeielser i desember var det virkelig på tide å bli sunn, så jeg handlet inn masse sunn mat og  delte handlingen med dere. Kjenner jeg gleder meg til å spise kun sunt igjen. Fått litt nok av junkfood og julemat nå, haha

Episodene der Per Fredrik er med i Vikings kom endelig ut på HBO

Jeg kom endelig igang med treningen igjen. Elsker styrke!

Og jeg kom meg ut på mange fine turer med Chloe. Her gikk vi til toppen av Klokkeråsen. Et sted der utsikten er helt fantastisk!

Tid for en liten bloggsamling. For en koselig kveld dette var!

FOTO: MORTEN BENDIKSEN
FOTO: MORTEN BENDIKSEN
FOTO: MORTEN BENDIKSEN

Tid for Vixen blog awards! Her hadde vi det så gøy! Det ble litt av en fest, og mye alkohol, hehe!

Februar

5 Februar fylte jeg 27 år. Så da våknet jeg opp til frokost på senga og en gigantisk rosebukett fra Per Fredrik. Heldige meg!

Senere på dagen dro jeg ut og feiret litt spontant med et par venninner. Hadde egentlig ikke tenkt til å feire, men i siste liten ble det en feiring fordet!

Var på God Morgen Norge med Anita Hegerland og Vidar Villa for å snakke om Farmen kjendis.

 

Dro på Engø gård for å feire bursdagen min sammen med Per Fredrik.  

Pressedag med Farmen kjendis og alle deltagerne var samlet. For en utrolig fin dag og det var så koselig å se igjen alle sammen!

Feiret Valentinesday sammen med Per Fredrik på Farris Bad.

Farmen Kjendis begynte å rulle på tv-skjermen.

Foto: tv2

Gikk enda flere fine turer med Chloe. Her gikk vi til Folehavna. Åh, som jeg gleder meg til det ikke regner 24/7 og vi endelig kan gå slike langturer igjen!

Mars

Våren hadde endelig kommet og jeg tok meg en tur til Oslo for litt inspirasjon. Dro innom den Botaniske hagen og så mye fine blomster!

Dro på lunsj med Maria Kassandra. Dette var 5 mars, og jeg husker veldig godt at vi snakket masse om Korona. Det hadde allerede spredd seg mye rundt i Kina, men her i Norge ble det sett mer på som noe mediene hauset opp. Vi snakket om sommerplanene våre og alle reisene vi skulle på. Lite visste vi om hvordan 2020 kom til å bli..

Den 10 mars hørte Per Fredrik på en podcast fra USA og korona, og vi skjønte at Norge kom til å bli lukket ned veldig snart. Så vi forberedte oss for å gå i lockdown. Vi handlet inn litt ekstra med mat (ikke noe ekstremt storhandling akkurat, men litt ekstra) og bestemte oss for at vi skulle holde oss inne fremover.

Jeg skrev et innlegg på bloggen den 11 mars. Jeg skrev om at alle burde vurdere hjemmekontor og holde avstand. Men på denne tiden visste jeg at det ville vært altfor kontroversielt å skrive noe sånt, så jeg droppet å publisere det. Jeg beholdt det som et utkast så jeg kunne ha det som et minne.

12 mars. Tidlig på dagen den 12 mars dro jeg på Plantasjen og kjøpte inn sinnsyke mengder med blomster og frø, så jeg kunne ha litt å holde på med mens jeg holdt meg hjemme. Da jeg kom hjem fra shoppingrunden så jeg pressekonferansen. Norge ble stengt ned.

Tiltakene var de strengeste siden andre verdenskrig, og det ble full panikk rundt i hele Norge. Tomt for dopapir og alt mulig i butikkene. Husker jeg var veldig nervøs for hvordan tiden fremover kom til å bli.

Jeg holdt meg mye hjemme og puslet mye i hagen.

Begynte å gå enda flere langturer med Chloe, og her gikk vi ned til en superfin strand som ligger ved der vi bor.

Sådde massevis av frø til hagen. Sådde blant annet jordbærplanter, og det gikk over all forventning. I følge frøposen skulle det bli 30 planter. Men det endte opp med å bli 200 stk. Så det gikk mildt sagt litt bananas.

 

Det var endelig skikkelig vårstemning på verandaen og det var så deilig!

Var sosial for første gang siden Norge ble stengt ned. Husker jeg var så utrolig skeptisk på å være sosial, for jeg var jo livredd for å få korona eller gjøre noe galt. Men jeg fikk heldigvis gått på tur med Trine opp Spiralen, og det var så koselig!

Så var det tid for påske, og jeg pyntet opp hele huset og lagde påskeeggjakt til Per Fredrik.

Turte å være litt mer sosial. Så jeg gikk tur med venninnegjengen i Drammen. Men vi var veldig nøye med å holde god avstand hele turen og hadde med hver vår mat som vi grillet.

Tid for finalen av Farmen Kjendis. Husker det ble stor sak av at jeg var så gul i huden og at jeg var så dårlig på å sminke meg, når det i realiteten bare var tv2 som hadde oppjustert gulfargen for å gjøre sånn at deltagerne så gylne og fine ut. På meg som har naturlig gul hud gikk jo dette litt vel crazy, haha.

April

Tid for Dahlia planting. I år var første året som jeg hadde Dahlia blomster, og det har virkelig gitt mersmak. I år hadde jeg 7 stykker, og jeg har allerede bestilt 60 til som jeg skal ha i hagen i 2021, hehe!

Hadde mildt sagt turdilla.

Hele stua var overfylt med planter, og på det meste hadde jeg 650 blomster der totalt. Det klør i fingrene mine etter å komme igang igjen. Så fort det blir januar skal jeg slenge de første frøene ned i potter inne på sminkerommet.

 

Det var salg på stiklinger på Hageland så jeg kjøpte hele 60 stykker. Endte opp med å ta enda flere stiklinger av de igjen, og i sommer hadde jeg godt over 100 fuksia planter. Har beholdt rundt 50 av disse og de skal bli enda flere blomster snart. Er så gøy å kunne lage masse planter selv!

Hvitveisen hadde tatt helt over i skogen og det var så magisk å gå på tur!

Jeg kunne endelig begynne på hageprosjektet. Det er så rart å tenke på at jeg startet hagen helt fra scratch i vår, og på slutten av sesongen bugnet det over med blomster i alle kriker og kroker!

I 2021 blir det enda flere blomster og enda mer spennende prosjekter. Gleder meg!

Gikk til Tønsberg Tønne med Sofie og Ida. For en magisk tur. Der er det så fint å gå, og det var blomster langs hele stien. Helt magisk! Den utsikten når man kommer til toppen er jo bare helt fantastisk!

Tok med Trine på litt blomstershopping i Lier.

Fikk helt dilla på iskaffe, så jeg la ut oppskriften på bloggen (HER). Var ekstremt mange som klikket seg inn, så det er tydelig at jeg ikke var alene om å like iskaffe, hehe!

Enda mer blomstershopping. Denne gangen ble Chloe med. Hun elsker å være med på shopping og sitter alltid pent oppi vesken sin.

Begynte å gå til stranda med Chloe hver morgen. For en fantastisk måte å trene på og ikke minst, starte dagen på.

Endelig begynte det å bli skikkelig varmt i lufta, og det var så deilig å være på verandaen!

Jeg tok en inspirasjonsdag der jeg dro rundt på sånn 10 forskjellige hagesentre. Gleder meg til jeg kan gjøre det igjen!

Så, det var første delen av året. Håper dere syns det er gøy å lese årskavalkader. Nå skal jeg komme igang med mai til august, så den kommer ut senere i kveld!

5 Ting jeg angrer på at jeg gjorde i 2020

2020 er snart over, og da liker jeg å se tilbake på året. Dette ble jo et år som ble helt annerledes enn noen av oss hadde forventet. Men jeg føler at selv om det har vært korona har 2020 for min del i alle fall vært ekstremt mye bedre enn 2019.

I det forrige innlegget skrev jeg om ting jeg er glad for at jeg gjorde i 2020 (her), og nå er det på tide å se tilbake på hvilke ting jeg angrer på at jeg gjorde. Det er heldigvis ikke så mange, og jeg er glad for at jeg har gjort det beste ut av 2020. Men jeg skal prøve å grave frem noen ting jeg angrer på, så får vi se hva vi ender opp med, hehe!

Farmen kjendis – Det er så rart at Farmen kjendis gikk på tv i starten av 2020. Det føles ut som en evighet siden. Heldigvis. Herregud så sinnsykt mye hat jeg fikk etter å ha vært med på det. 3000 hatkommentarer tikket inn på to uker. Om jeg angret på at jeg var med på farmen? Nei. Jeg lærte mye av det, og jeg setter pris på livet mitt nå.

Men om jeg angrer på at jeg ikke fortalte 100% grunnen til hvorfor jeg ikke spiste noe mat der inne? Uten tvil. Jeg skjønner jo godt at seere klikket når de så en rosablogger komme inn på en gård og nekte å spise poteter. Men det lå så mye mer bak. Inne på gården sa jeg bare at jeg var kresen. Men i realiteten hadde jeg nettopp begynt på harde medisiner som fucka med både hodet mitt og matlysten min.

Jeg angrer på at jeg ikke fortalte alt om det. Kanskje det hadde vært bedre? Hvem vet. Jeg føler folk er mer interessert i å ha noe å hate på, enn å faktisk forstå sannheten. Så i bunn og grunn er vel det eneste jeg angrer på derfra, at jeg lot meg bli slått ned av alt hatet.

Blogging er et synkende skip – I starten av 2020 ble dette sagt av en stor toppblogger, som brukte det som en unnskyldning for at hun selv ikke gadd å få anonymt hat på bloggen lengre og ville slutte. Siden det var en såpass mektig person som sa det, begynte folk plutselig å tro det.

Det er jo egentlig ganske latterlig om man tenker over det, for om man ser bort til USA der de ligger mange år foran oss er det jo sinnsykt mange som blogger. Bare sjekk basically alle instababes.. Men det er fort gjort at det blir litt flokkmentalitet, så alle skal mene det samme.

Også er det jo sånn at bloggbransjen har blitt sagt mye rart om i alle år. Først var det jo “dette kommer du aldri til å kunne leve av”, og hva skjedde? Bloggere tjente mange millioner. For ikke å snakke om “Blogging er ikke en jobb”, “Du kan aldri leve av blogging i lengden”, osv. Hele regla. Har hørt det pisset der i 10 år, og kommer sikkert til å høre det pisset i 10 år til.

Men er det noe jeg angrer på så er det at jeg lot det ødelegge mye av bloggmotivasjonen min i mange måneder. Til slutt fikk jeg hodet på rett plass og innså at blogging kommer til å fortsette så lenge man legger ut innhold som er bra og som folk vil lese. Så, ListeStina gir seg ikke med det første, hehe!

At jeg ikke dro mer til Oslo – Jeg får så mye inspirasjon når jeg drar til både Oslo og andre byer for inspirasjon, og det er viktig for jobben min sin del. Er jo rimelig vanskelig å skrive masse og være kreativ, når man er helt tom for inspirasjon.

Siden det har vært korona har jeg unngått veldig å dra til Oslo. Det har jo vært mye smitte der. Men herregud jeg kunne jo dratt litt mer når det var mindre smitte og heller bare brukt munnbind og vært flink til å holde avstand? Som i sommer for eksempel.

Nå har jeg jo faktisk ikke vært der siden juni (om jeg husker rett), så jeg har virkelig tatt korona avstanden på alvor. Men tror kanskje jeg har overdrevet litt på hvor streng man faktisk skal være?

At jeg ikke var mer på stranda – Er egentlig ikke så rart med tanke på at vi hadde den kaldeste mai måneden og juli måneden på sånn 25 år. Men jeg angrer på at jeg ikke dro på stranda mer de dagene da det var skikkelig fint vær. Det er jo så koselig! Var en tur med mamma og pappa i Kragerø i august, og på veien hjem dro vi innom stranda rett ved der jeg bor og badet, og det var helt fantastisk. Nydelig vær, varmt vann og rett og slett en magisk fin dag! Så neste år må jeg bli flinkere til å komme meg mer ut på stranda og nyte sommeren enda mer!

Nr 5 – Klarer faktisk ikke å komme på flere ting jeg angrer på. Føler jeg har stått på og gjort det beste jeg kunne i år utifra hvilke muligheter man har hatt. Så jeg overlater ordet til Chloe, som forteller at hun angrer på at hun ikke suttet teppet enda mer i år, hehe!

 

Så for å konkludere angrer jeg rett og slett på at jeg har brydd meg litt for mye om andres meninger om meg, og at jeg ikke kom meg ut enda mer. Sistnevnte tror jeg vi alle føler litt på akkurat nå, og det er jo ikke akkurat rart etter et slikt år.

Vi får krysse fingrene for at 2021 blir helt fantastisk, og det viktigste av alt; gjøre det beste ut av situasjonen. Som jeg startet innlegget med var 2019 ekstremt jævlig for meg, men 2020 har egentlig vært ganske fint, selv om 2020 har hatt alle utgangspunkter for å bli et drittår.

 

5 Ting jeg er glad for at jeg gjorde i 2020

Hage – Jeg er så glad for at jeg holdt masse på med hage i sommer. Det gir meg så mye glede, og jeg merker hvor godt det er for psyken min. Komme seg ut i hagen, bevege kroppen mye, kun tenke på enkle og ukompliserte ting, se vakre blomster. Ah, deilig! Også lærte jeg så vanvittig mye! De siste årene har jeg holdt mye på i hagen og lært sinnsykt mye. Det er så gøy! Har allerede begynt å planlegge 2021 hageprosjektene, og bestilte hjem nesten 60 Dahlia’er i dag, hehe!

Trening – I løpet av sommeren og høsten kom jeg i skikkelig god form og godt igang med gode treningsrutiner, og det er så deilig! Nå er jeg endelig helt frisk fra angst og depresjoner, og det er mye takket være trening. Nå som det har vært jul har jeg sluntret litt unna, og da merker jeg at jeg blir slapp og daff, så når 1 januar kommer er det rett tilbake på tredemølla i en time eller to hver dag!

Null sukker challenge – I sommer ble det mye godis, og i august lagde jeg en 21 dagers challenge der jeg skulle kutte ut alt av sukker og snop. Det var skikkelig hardt de første par ukene, men etterhvert gikk det helt av seg selv. Jeg endte til slutt opp med å holde ut i 100 dager, og det var virkelig fantastisk! Nå som det har vært jul har jeg tatt en pause fra challengen, men fra første januar er det null sukker igjen. Kjenner jeg gleder meg, hehe!

Lærte meg å sette psyken først – Etter 2,5 år med depresjoner og angst, ble jeg endelig frisk i høst. Det har vært en lang reise, men herregud så mye jeg har lært om livet og meg selv. En av de viktigste tingene jeg har lært i 2020 er å sette psyken først. Er det noe jeg ikke har lyst til, så dropper jeg det, uten å føle noe skyldfølelse. Jeg vil kun gjøre ting som er lystbetont og som jeg vil gjøre. Det å droppe ting og enkelte mennesker er så viktig. For toxic mennesker og ting ødelegger psyken totalt.

Foto – I høst gikk jeg inn i skikkelig geek-mode og lærte meg utrolig mye om fotografering. Jeg kunne selvfølgelig mye allerede siden jeg har blogget i over 10 år. Men jeg følte at jeg hadde stagnert litt og ikke hadde den samme fotogleden lengre. Hundre YouTube videoer senere satt jeg igjen med så mye mer kunnskap, og jeg føler at jeg fikk hevet bildene her på bloggen noen hakk. Gleder meg til det blir lyst ute så jeg faktisk kan ta skikkelig fine bilder. Nå som det er vinter må man gjøre det beste ut av at det er grått og regn hele tiden, men til sommeren; det blir magisk det!

 

 

3 tanker akkurat nå

Årlig planlegging – Jeg har en tradisjon som jeg startet med julen 2014. Tradisjonen er at jeg hver romjul bruker tiden til å reflektere skikkelig over året som har vært, og legge planer for det kommende året. Dette har jeg gjort hvert år siden jeg faktisk bodde i kollektiv i Oslo, og det er hellig for meg. Så nå i romjulen skal jeg bruke tiden til å planlegge masse av det kommende året og hva jeg vil få til!

Detox – En annen ting jeg virkelig vil få gjort nå i romjulen er å ta en skikkelig detox her i huset. Rydde opp i skuffer og skap, og bare få shinet opp alt skikkelig. Hater når jeg føler at det er mye ting overalt, og nå flyter det virkelig over. Kanskje ikke så rart at jeg føler det i og med at jeg har gått en hel måned nå uten oppvaskmaskin. Reparasjon tar seriøst 100 år. Blir gal!

Korona – Jeg lurer så sykt på hvordan tiden fremover blir. Blir det enda mer lockdown og strengere regler? Når blir verden normal igjen? Kan vi reise til sommeren? Jeg er så glad for at vaksinen endelig er i Norge, og vi er igang med vaksineringen. Det tar fortsatt litt tid før alle er vaksinert og vi kan leve vanlig igjen, men det er så deilig å endelig se et lys i tunnelen!

 

 

Gå ned 5 kg? 10 mill på kontoen? Venn med Kim K? This or that tag!

Gå opp eller ned 5 kg i vekt?
– Hvis jeg hadde gått ned 5 kg hadde jeg blitt så tynn at det rett og slett ikke hadde vært sunt for kroppen, og jeg tror ikke det hadde vært noe fint å være tynn heller. Så jeg ville uten tvil heller gått opp 5 kg enn ned 5 kg.

10 millioner på kontoen nå eller 40’000,- kr på kontoen hver måned i 20 år?
– Jeg ville definitivt valgt 10 mill på kontoen nå så jeg kunne investert de smart og fått enda mer penger ut fra det og kunne levd godt på det resten av livet. 40k i måneden er mye penger, men jeg tror at jeg ville havnet litt på latsiden om jeg visste at jeg fikk det uansett og ikke kunne gjøre noe mer ut av det.

 

Langt hår eller bob hårklipp?
– Dette kommer vel ikke som noe sjokk; langt hår. Jeg har faktisk hatt nesten bob hårklipp før, bare at jeg hadde litt mer Victoria Beckham sveis. Likte det i en måned også angret jeg noe helt sinnsykt og innså at jeg ikke kledde det. Jeg syns kort hår kan være fint på så utrolig mange, men personlig ville jeg aldri hatt det igjen.

Være 150cm eller 180cm?
– Siden jeg er 160 cm nå og jeg elsker høyden min, ville jeg heller blitt 150cm enn 180cm.

 

En måned uten bil eller en måned uten internett?
– Vel, jeg får jo faktisk ikke jobbet uten internett, så det må jeg velge å beholde. Selv om det hadde vært veldig kjipt å være avhengig av buss og tog. Haha! Spesielt nå om dagen.

Være kjent sanger eller skuespiller?
– Om jeg hadde vært en kjent sanger hadde jeg nok vært kjent for å synge ekstremt dårlig, i og med at sangstemmen min er helt sykt stygg. Så jeg ville heller vært en kjent skuespiller. Selv om jeg er ikke akkurat noe talentfull der heller, så det hadde nok ikke blitt så bra. Overlater både sang og skuespill til Per Fredrik, i og med at han faktisk lever av det der.

 

Spille 10 instrumenter perfekt eller snakke 10 språk flytende?
– Snakke 10 språk. Jeg elsker å lære språk så jeg ville gjerne kunnet enda flere! Så langt snakker jeg kun norsk, svensk og engelsk flytende, og litt spansk. Engelsk og svensk snakker jeg også som det skulle vært mitt morsmål, så de språkene kan jeg godt.

Være venn med Donald Trump eller Kim Kardashian?
– Altså, her er valget ekstremt lett. Kim k! Digger den dama og syns hun er et business geni, så det hadde vært gøy å være venninne med henne og se alt som skjer “behind the scenes”.

Være 18 eller 50 resten av livet?
– Oi. Jeg ville nok vært 18 år resten av livet. Men kun om jeg fikk lov til å fortsette og utvikle meg på innsiden. Har lært så ekstremt mye fra jeg var 18 til nå, og når jeg er 50 vil jeg tippe at jeg har lært ekstremt mye bra om livet.

Vinter eller sommer?
– SOMMER. Jeg elsker sommeren og det er da jeg føler at jeg lever, og at livet smiler. Syns vinteren også kan være bra, men kun om det er skikkelig med snø og man kan gå på ski.

 

Gå tilbake i tid og fikse alle ting du ville gjort annerledes, eller få 10 millioner her og nå?
– Få 10 millioner her og nå. De tingene jeg gjerne ville gjort annerledes er ting som har formet meg til å bli den jeg er i dag, og jeg er veldig fornøyd med den jeg er nå. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg hadde sluppet noen av tingene og spesielt; menneskene. Men det er en del av livet.

 

 

Slik pyntet jeg julebordet!

I dag har vi hatt besøk av litt familie på en julebrunsj. Siden vi ikke feiret med familie i går, passet det perfekt å få besøk av foreldrene mine, tantebarna mine og bestemoren min.

Vi lagde jo utrolig mye mat i går, så i dag ble det en liten “reste-lunsj”. Med masse kalkun, ribbe, waldorfsalat, medisterkaker, rødkål, rundtstykker. Er så godt med sånt “dager derpå”, altså dagen etter feiringen, hehe!

Også hadde mamma laget riskrem så da ble det desserten, sammen med sugar cookies, pepperkaker og marengs. Nam!

Siden det var familietid la jeg rett og slett fra meg kameraet når de kom. Men jeg rakk å knipse noen bilder av bordet ferdig dekket før de kom.

Jeg syns det er så gøy å pynte opp stuebordet når vi skal ha middagsgjester. Velger alltid et tema, og i år ble det julebyer. Så jeg plukket frem en del av julebyene og satt de rundt på bordet. Det ble stas for tantebarna! Og ikke minst de voksne, hehe!   

Viktig med god korona avstand. Så jeg hentet de ekstra platene til bordet sånn at jeg fikk dratt det ut til full lengre. Antibac’en stod på kjøkkenet så alle kunne bruke flittig. Vi er så heldige med at vi fortsatt kan leve så fritt, så det er viktig å være flinke så vi alle kan leve noenlunde fritt fremover ❤️

Hvor fint er ikke dette glasset? Disse er arvegods fra pappa sin side av familien, og jeg har en serie med slike med S på også noen med mønster som er samme type glasset. Syns de er så fine!

I år har jeg kjøpte en haug med julebyer så neste år har jeg lyst til å ha et langbord som er en svær juleby med masse bomull som ser ut som snø, og julebyer spredd rundt så alt ser ut som en stor juleby. Det tror jeg at kan bli skikkelig fint!

Rett etter familien dro hoppet jeg inn i julepysjen. Frem til nyåret skal jeg leve i julepysj. Hvem prøver jeg å lure, altså, jeg har levd i julepysj siden 10 november. Er ikke sånn at jeg plutselig tok den på for første gang i år nå. Enda godt at jeg har sånn 10-15 forskjellige julepysj sett, så jeg kan bytte de forskjellige pysjene, hehe!

 

Julaften – Kveldens antrekk!

Nå står både kalkunen og ribba i ovnen, og det lukter så sinnsykt godt her i huset. I kveld skal vi kose oss med masse julemat og se hele sesong 1 av jul i blodfjell. Det blir gøy! Siden vi bare skal feire oss tre var jeg litt usikker på om jeg skulle gidde å pynte meg med julekjole og alt.

Men vet du hva? Det er jul en gang i året og det må feires skikkelig. Også er det jo som regel Per Fredrik (og meg selv) jeg pynter meg for, så da kjørte jeg på med full julekjole, hehe!

Jeg syns denne kjolen er så fin og helt perfekt til julaften. Den roper jo jul! Nå skal vi snart spise mat, og det gleder jeg meg til! Håper dere har en nydelig julefeiring ❤️

10 Ting du kan gjøre i juleferien!

Pepperkaker – Bak pepperkaker eller pynt et pepperkakehus. Selv momser jeg på pepperkaker hele tiden, som jeg har laget, og det er så godt og koselig!

 

Julefilmer – Hva er vel mer jul enn julefilmer? Her er en oversikt jeg har skrevet med 24 julefilmer.

 

Gå på ski – Pakk sekken med masse digg turmat, spenn på deg skiene og dra avgårde inn i skogen.

Blogger – Har du hatt mye å gjøre i det siste, og ikke har hatt tid til å oppdatere deg på favoritt bloggene dine? Vel, nå er tiden for å bla deg igjennom arkivet og lese alle sammen!

 

YouTube – Det samme gjelder med youtube!

 

Kakao – Uansett hva du gjør; drikk kakao eller gløgg mens du gjør det. Altså, det er så godt med kakao og det setter virkelig kosestemningen høyt!

 

Juleverksted – Inviter noen venner eller familie og ha et juleverksted, bare pass på å holde avstand og ikke vær mange. Lag julekaker eller pynt sammen, og kos dere mens dere hører på julemusikk!

Nyttårsforsetter – Bruk romjulen til å gjøre deg mentalt klar for et nytt år. Tenk godt igjennom hva du vil få til i 2021, og hvilke ting du er glad for at du erfarte i 2020.

 

Shopping – I romjulen starter det store salget hos de fleste butikker, så da er det bare å kaste seg rundt og kjøpe alt man skulle ønske at man fikk til jul.

 

Opprydding – Det er kanskje ikke så julete. Men hvor digg er det ikke å starte det nye året med et hus / leilighet / rom som er helt ryddet opp? Gå igjennom alt av skaper og skuffer, og kast alt du ikke trenger lengre, og få alt organisert.

 

 

Hva er dine planer for julen? 🎅🏻🎄

Slik er julemorgen hos oss!

God jul ❤️ I dag våknet jeg opp i 9 tiden og tuslet rett ut i stua med julepysj og julestrømpa i handa. Fikk nesten litt sjokk da jeg så at det faktisk var sol ute! Kan nesten ikke huske sist det var sol. Så det var koselig å våkne opp til!

Lagde meg en liten frokost. Rugsprø med epler og gulost er standarden min hver morgen, og i dag var intet unntak, hehe!

Frem til klokken var 11 så jeg på “Mikkes magiske jul, innesnødd i musehuset”. Den gikk ikke på TV2 i år. Den har jo gjort det i alle år, så det var litt skuffende. Heldigvis fant jeg den på viaplay, så da var morgenen reddet.

Klokken 11:00 var det selvfølgelig tre nøtter til askepott. Er aldri en jul uten. Tror typ alle jenter i landet har det som et must at de må se den hver julemorgen. Hehe!

Fuglene fikk litt ekstra mat også siden det var jul. Her er en av de mange matstasjonene vi har. Er så koselig når det vrimler av fugler og man hører masse fuglekvitter!

Både Per Fredrik og Chloe fikk hver sin julestrømpe. Chloe så bittelitt sur ut når jeg tok bilde av henne. Sikkert forbanna fordi jeg tok bilde av henne istedenfor å gi julestrømpa til henne, haha!

I kveld skal vi feire her hjemme. Det blir jo en veldig annerledes feiring siden vi bare blir oss tre. Men jeg tror det blir veldig koselig fordet. Det skal i alle fall ikke stå på maten. Per Fredrik skal lage både ribbe og kalkun! Så her kommer vi til å ha mer enn nok mat i alle fall, hehe!

Jeg er jo egentlig ikke noe glad i ribbe. Men kanskje jeg får helt dilla på det etter i år? Tror ikke jeg kommer til å tørre og smake på svoren. Jeg knakk bokstavelig talt en tann her om dagen når jeg spiste en karamell. Så er litt skeptisk. Men vi får se!

Nå har jeg nettopp tatt en dusj og kledd på meg dagens andre pysj. For dere som lurer på hvorfor jeg har to forskjellige pysjer på meg i innlegget her, hehe!

Også fikk vi et lite besøk i stad av litt familie som var innom med litt pakker. Koselig!

Nå skal jeg spise enda mer godis og se på tv, også er det inn i finstasen etterpå og spise masse god julemat. Håper dere får en fin julaften! ❤️