5 Problemer med å være jente

Hormoner – Hormoner styrer seriøst alt i livet. En dag kan man føle seg på toppen av verden og supergira, også vipps så kommer PMS og da griner man og er sint om hverandre. Loves it. Not. Etter at jeg kom godt oppi 20 årene har jeg merket mye mer til syklusen min, og jeg hater at humøret mitt skal styres etter en jævla syklus.

Overtenking – Vi jenter har fælt for å overanalysere ALT. Hva betydde den emoji’en han brukte? Hva mente han egentlig? Hva skjer dersom atte? Hvorfor kan vi ikke bare ta det litt mer chill slik som gutter gjør? Eller i alle fall virker å gjøre.  

Mom shaming – Hvis en mamma er ute og fester når babyen ligger hjemme, får hun så mye kjeft og hat, mens om en mann gjør det samme er det ingen som sier noe. Jeg føler at vi kvinner ofte blir dømt så ekstremt sterkt som mor, og at vi skal være verdens beste mamma, mens mennene kan gjøre litt mer hva de vil. Det er faktisk en ting jeg oppriktig gruer meg til dersom jeg skal få barn; mammapolitiet.

Undervurdert – Ofte føler jeg at vi kvinner blir så utrolig undervurdert. Sier jeg at jeg kan snekre opp noe, eller at jeg gjør det ene eller andre selv, da får folk helt bakoversveis. HVA? En JENTE som også bryr seg om utseendet, som kan være handy???

 

Matlaging – Det er mye mer forventet at vi kvinner skal kunne lage mat. Om en mann ikke kan lage mat er det litt sånn, ok whatever. Men hvis en jente ikke kan lage mat blir det plutselig turn off hos gutta. Ikke særlig likestilt sier jeg bare.

 

Oppskrift: Verdens beste pepperkaker!

I år lagde jeg hjemmelagde pepperkaker for første gang noensinne. Vanligvis kjøper jeg alltid ferdig pepperkakedeig, men i år ville jeg prøve å lage de fra bunnen. Jeg søkte litt rundt etter oppskrifter, prøvde meg frem på kjøkkenet til jeg kom frem til den beste oppskriften.

Jeg fikk helt sjokk når pepperkakene var klare og jeg smakte den første. De var så sinnsykt gode! Ferdige pepperkaker og ferdig pepperkakedeig aint got shit on this one. For en forskjell!

Siden det ble såpass godt vil jeg dele oppskriften og fremgangsmåten med dere!

Dette trenger du: 

150 g smør

150 g sukker

250 gram mørk sirup

1 ts malt kanel

0,25 ts malt nellik

0,5 ts malt ingefær

1 ts pepper

1 egg

2 ts natron

ca. 400-450 g hvetemel

Dette gjør du:

🎅🏻 Varm smør, sukker og sirup i en kjele. Varm til sukkeret har smeltet.  

🎅🏻 Tilsett krydder og rør godt sammen

🎅🏻 Avkjøl i vannbad så det blir 40-50 grader. Litt varmere enn du selv er.

🎅🏻 Ha oppi egg og rør godt rundt. Det er viktig at blandingen ikke er for varm når du har oppi eggene, for da kan de koagulere og du ender opp med eggeklumper i deigen.

🎅🏻 Ha oppi natron og sikt inn mel. Rør godt rundt mens du sikter inn melet så det ikke blir for mye mel. Deigen skal være klissete og myk.

🎅🏻 Dryss over litt mel på toppen, ha plastikk over bollen og sett i kjøleskapet over natten eller i noen timer.  

🎅🏻 Ta deigen ut en times tid før du skal kjevle den ut. Du kan eventuelt bryte av biter og legge de litt spredd rundt på benken for at den skal bli temperert fortere.

🎅🏻 Skru på ovnen – 175 grader (ikke varmluft)

🎅🏻 Dryss litt mel på benken, og kjevle ut deigen. Jeg liker å ha den litt tykkere enn vanlig for da blir pepperkakene skikkelig myke og gode. Men hvis du liker de mer crispy ruller du de litt tynnere.

🎅🏻 Stikk ut med alle dine favoritt former. Flytt de over på bakepapir og stek i 7-10 minutter. Personlig liker jeg å steke i 7-8 minutter for da blir de mykere. Så dette må du bare prøve deg frem på.

Sleng gjerne et par pepperkaker i ovnen alene først for å finne ut din ideelle steketid. 🎅🏻 La de avkjøle seg på en rist og oppbevar de i kakebokser.   🎅🏻 Nå fikk jeg endelig fylt opp krukken til pepperkaker som jeg har i kakaobaren min også! Klikk deg inn HER for å se hele kakaobaren min! 🎅🏻

Håper du fikk lyst til å lage masse hjemmelagde pepperkaker i år! Det er jo så koselig å bake, og jeg tror vi alle kan trenge noen koselige avbrekk midt i denne korona tiden. Så skru på julemusikk, sleng på deg juleforkle og bak i vei! 🎅🏻

10 Spørsmål og svar – Spøkelser, Frieri, Drømmejobb, Angrer, Gråt ++

Føler du at du blir likere og likere foreldrene dine?
– På noen måter ja. Jeg har jo en del fellestrekk med begge foreldrene mine med ting jeg gjør. Det å jobbe for meg selv og gjøre jobben til en livsstil er jo noe jeg har fra pappa, og det å se realistisk på verden og være sykt effektiv har jeg fra mamma. Men utseendemessig ligner jeg egentlig ikke på noen i familien. Eneste jeg ligner litt på er den ene kusinen min, men hun er jo halvt spansk, så det henger ikke helt på greip, haha.

Hva er det absolutt mest romantiske øyeblikket du har opplevd?
– Det tipper jeg de fleste av det allerede vet. Det er selvfølgelig da Per Fredrik fridde til meg midt på Times Square i New York med billboard. Det var helt uvirkelig! Frieriet ble filmet av bloggerne, så om du vil se det er det episode 8 i sesong 9.

 

Hvor vil du bo når du pensjonerer deg?
– På Gran Canaria. Haha! Elsker å være der! Når jeg blir gammel nekter jeg å sitte oppe i kalde Norge og fryse.

 

Når var den siste gangen du gråt?
– Det husker jeg faktisk ikke, og det føles helt fantastisk ut! Endelig er jeg så og si frisk fra depresjoner og angst, og det er så deilig å ikke være nede i kjelleren lengre!

Har du opplevd noe med spøkelser?
– Ja, og det var skikkelig creepy. I 9. klasse våknet jeg midt på natten av at det stod en mann og kvelte meg. Ansiktet hans var helt slørete og jeg skjønte fort at det ikke var et ekte menneske, men et spøkelse. Jeg ble livredd og løp rett opp til mamma og pappa og vekte de. Sov på madrass inne hos de resten av natten for å si det sånn. Aldri vært så redd noensinne! Er faktisk usikker på om jeg har fortalt det her på bloggen før. Liker egentlig ikke å snakke om slike ting, fordi det høres jo helt cray-cray ut.

Hva er det rareste du har spist?
– Kattemat. Hahahah. Smakte på våtfor en gang for å se hvordan det smakte. For å si det sånn; det er ikke lagd for mennesker..

 

Hva er det du angrer mest på?
– Jeg er veldig imot å angre på ting. Jeg tenker heller at det er bedre å lære av feilene man gjør, enn å bruke energi på å angre på de. Ja det er mange ting jeg skulle ønske at jeg ikke hadde gjort, men så lærte jeg noe verdifullt av det. Vi mennesker er langt ifra perfekte og vi bør ikke være så strenge mot oss selv hele tiden. Å feile er menneskelig.

Hva er drømmejobben din?
– Å leve av blogging. Det er det jeg har gjort de siste 6 årene og jeg elsker det! Hvis man ser bort ifra drittslengingen man får, er det jo en helt fantastisk jobb. Jeg får dele det jeg interesserer meg for, også er det titusenvis av mennesker som følger med på det. Jeg får jo også utrolig mye koselige kommentarer fra dere, og i det siste har dere vært ekstra gode <3 Så føler virkelig at jeg har verdens beste jobb!

 

Tror du på ekte kjærlighet?
– Ja absolutt! Føler uten tvil at det er det jeg og Per Fredrik har!

Hva er et ansvar du skulle ønske du ikke hadde?
– I og med at jeg jobber for meg selv og eier hus så er det veldig mye ansvar som legges på meg. Hvis jeg ikke jobber hardt så får jeg ikke lønn. Uansett om jeg er syk eller ei.

De siste 2,5 årene som jeg har vært psykisk syk har det vært en påkjenning, for det er veldig vanskelig å jobbe hardt når man ikke har det bra selv. Men når man har det bra psykisk er det jo supert, for jeg står jo mye mer fritt enn hva man gjør i en vanlig jobb.

Men ja, jeg hadde jo både eget firma og hus i en alder av 23 år, og det er mye ansvar når man er såpass ung enda. På den alderen studerte fortsatt de fleste av venninnene mine, så jeg kjente virkelig forskjellen.

 

 

🎅🏻❤️⭐️

 

Endelig ny sofa!

annonse – nelly

Rett før jeg skulle pynte huset til jul, stod jeg midt i stua og så på den gamle sofaen vår. Den hvite sofaen vi har hatt helt siden vi flyttet inn i huset vårt for 4,5 år siden. Sofaen som Chloe var valp i, og som vi tenkte “vi kjøper bare nye trekk når hun er ferdig med å være valp og herpe putene”. Vel, ikea sluttet å selge sofaen så den fikk vi aldri kjøpt nye trekk til.

Siden den var hvit måtte den selvfølgelig vaskes ofte, som var litt av et prosjekt i seg selv, og når jeg stod der rett før vi skulle pynte til jul kjente jeg at jeg hadde fått nok. Nok av en sliten sofa, nok av å hele tiden vaske den og nok av hele dritten, haha.

TOPPHER   


Så jeg kikket rundt overalt på nettet for å finne en ny sofa. Denne runden har jeg gjort mange ganger uten hell. Akkurat idet jeg skulle til å gi opp kom Per Fredrik til unnsetning og fant den perfekte sofaen!

En lys grå sofa som ser superclean ut, er stor nok til stua vår og som er bloggvennlig haha. Så dagen etterpå dro vi i møbelbutikken og kjøpte den!

I går ble den endelig levert og jeg satt den sammen med en gang. Herregud så fin den er! Elsker at den også er veldig klassisk, så det er ikke en sofa jeg blir lei av utseendet på om tre måneder, haha.

Elsker at den har sjeselong på siden, for nå kan endelig Per Fredrik og jeg ligge og spoone på sofaen. Det er jo så koselig og kose sammen mens vi ser film om kvelden. Det er virkelig noe jeg savnet med den gamle sofaen, for den var altfor smal til det.

TOPPHER    

Ah, jeg tror ikke dere skjønner hvor deilig det er å ha en ny sofa. Det er sånn voksenliv-lykke føler jeg, haha. Endelig slipper jeg å ha en sofa som ser sliten og møkkete ut (uansett hvor ofte jeg vasker den).

Skal forresten kjøpe andre trekk til pynteputene. Er ikke helt sikker hvilke farger enda, så derfor har jeg bare på de gamle trekkene enn så lenge!

Oppskrift: Sugar Cookies – Amerikanske julekjeks!

Mine favoritt kjeks til jul er uten tvil sugar cookies. Disse lager jeg hvert år, og de smaker helt fantastisk! De er ikke supervanlige i Norge, men i USA er det et must have til jul! Så nå tenkte jeg å gi dere oppskriften på hvordan jeg lager de!

Ingredienser:

Kjeks:

 300 g hvetemel
150 g melis
150 g meierismør (romtemperert)
 2 ts vaniljesukker
Cirka 1 egg

Slik gjør du:

Kjeks:

🎅🏻 Ha smør som er romtemperert, vaniljesukker, melis og hvetemel i en kjøkkenmaskin. Kjør frem til smøret smuldrer seg i det tørre.

🎅🏻 Tilsett egget, og kjøre videre til deigen samler deg. Kna den godt sammen. Dersom deigen virker tørr kan du tilsette en eggeplomme.

🎅🏻 Pakk deigen inn i plast og legg den i kjøleskapet i 25 minutter.

🎅🏻 Kjevle ut deigen litt etter litt. Pass på at det ikke blir for tynt. Disse hever nesten ikke, så det er ikke som pepperkaker som man kjevler supertynt.

🎅🏻 Skru på ovnen på 180 grader, ikke varmluft.

🎅🏻 Stikk ut kjeksene i de formene du liker, og legg de på stekebrett med bakepapir.

🎅🏻 Stek kakene midt i ovnen ved 180 grader i cirka 7-10 minutter. De er ferdige når de er gjennomstekte, men fortsatt er helt lyse. Avkjøl kjeksene på en rist. Du kan gjerne pynte med glasur, men jeg syns de smaker best uten.

🎅🏻 Håper du fikk lyst til å teste ut disse sugar cookies’ene selv! 🎅🏻

5 Beauty hacks!

annonse – lyko, shopido

Rense huden i dybden – Om du virkelig vil rense huden i dybden for å bli kvitt død hud, smuss som sitter dypt, olje og talg bør du bruke DENNE. Den bruker vibrasjoner til å trenge godt ned i porene og rense opp skikkelig!

Selvbruningstabbe? – Har du bommet litt med selvbruning og blitt superbrun inne i hendene? Da kan du bruke DENNE. Den fikk jeg nylig av Sophie, og jeg er helt sjokka over hvor bra den funka. Brukte den på hele kroppen før jeg tok på selvbruning, så jeg skulle få vekk all gammel farge. På de stedene jeg bommet (aka inni hendene) brukte jeg removeren igjen for å fjerne, og det funka faktisk! Brukte den ikke oppå hendene, for der blir fargen så fort borte uansett siden jeg vasker hendene 100 ganger om dagen, haha. Jeg bruker forresten DENNE selvbruneren.

Ikke svi av deg håret – Her om dagen så jeg en video av Therese Lindgren, der hun sjekket om varmebeskyttende spray faktisk funker. Hun sprayet remser med hår, og brukte rettetang på den som var sprayet og ikke sprayet, og etter en del runder kunne man tydelig se svimerker på det håret som ikke hadde blitt sprayet, mens håret som var sprayet var like fint som før.

Jeg har alltid tenkt at man skal bruke varmebeskyttende, men det er jo litt vanskelig å se om det faktisk funker? Jeg fikk i alle fall et godt bevis der! Min favoritt varmebeskyttende er DENNE, og den blir flittig brukt for å si det sånn. Nekter å svi av meg håret, haha.

Hjemmefresh – Nå som de fleste av oss har hjemmekontor, er det jo ikke akkurat sånn at man gidder å sminke seg hver dag. Men man vil jo fortsatt føle seg fin og fresh. Det er et par triks man kan gjøre for å se freshere ut uten sminke. Nr 1 er å farge bryn og vipper, HER finner du min favoritt farge. Nr 2 er å bruke selvbruning i ansiktet, min favoritt finner du HER. Da får man farge som også jevner over huden litt, og man ser fresh ut uten sminke. Nr 3 er å bruke vippeserum så vippene blir lengre og man føler seg finere uten sminke. HER finner du et vippeserum som blir mye anbefalt!

 

Highlighter – Når det kommer til highlighter så elsker jeg at den popper skikkelig. Jeg legger den alltid på toppen av kinnene fra midten under øyet og oppover mot øret, en stripe på nesen for litt konturering, i øyekrokene for å få de til å poppe, og til slutt litt under brynet. Har prøvd mange forskjellige highlightere, men DENNE er uten tvil min all-time favoritt!

 

5 Ting du ikke visste om meg

Jeg er brutalt ærlig. Hvis en venninde spør meg om en kjole ser bra ut på henne, og den ikke gjør det. Forteller jeg henne heller sannheten istedenfor å juge og si “den var såå fin på deg assa”. Syns lyving er så sinnsykt falskt. Uansett om det er en hvit løgn eller ikke. Lyving er aldri greit – uansett.

Marie – Noe ikke så mange vet er at mellomnavnet mitt er Marie. Så lenge jeg har levd har jeg kun brukt det navnet det første året jeg blogget. Ellers enn det; nada.

Jeg har aldri følt at Marie var helt “meg” om dere skjønner? Det er jo et fint navn. Men ikke helt meg. Så derfor har jeg heller aldri brukt det. Tipper jeg kommer til å fjerne det når jeg skal skifte navn etter at jeg gifter meg med Per Fredrik.

Stjernetegn og horoskop – Jeg tror på at det finnes mer ting der ute enn vi forstår. Horoskop og stjernetegn derimot.. Det tror jeg ikke noe særlig på. Tror virkelig ikke at datoen man ble født har sååå mye å si for resten av min eksistens. Tenker at livet blir det man gjør det til. Og om horoskop er ekte, så er jeg i alle fall født i feil horoskop, for mitt stemmer seriøst aldri.

 

Cola zero – Jeg sliter mye med kvalme, og er heeeelt avhengig av cola zero. Er jeg ute på restaurant blir jeg skikkelig skuffa hvis de kun har pepsi max. Det liker jeg nemlig ikke. Frem til jeg ble voksen trodde jeg alltid at de to smakte likt, men nope; de er heeelt forskjellige.

Paranoid – Jeg tror kanskje at jeg er typ verdens mest paranoide menneske. Jeg er alltid livredd for at noen skal kidnappe meg, bryte inn i huset eller gjøre noe annet fælt. Jeg har sett mye sjukt, og mange syke mennesker som virkelig har gjort inntrykk. Heldigvis gjør paranoiaen min at jeg tar mange forhåndsregler, så det skal ekstremt mye til for at noe faktisk skal skje. Men man vet aldri.

This or that – Juleversjon med 15 spørsmål!

Ekte eller fake juletre?
– Fake. Da kan det stå oppe mye lengre og man vet at det kommer til å være fint og fyldig. Også er det allergivennlig.

 

Rød eller brun julebrus?
– Liker at brusen er rød, men ender alltid opp med sukkerfri brun, hehe!

 

Kakao eller gløgg?
– Kakao. Jeg er ikke noe fan av gløgg what so ever.  Har egen kakaobar på kjøkkenet, for det elsker jeg!

Snø eller ikke snø?
– Snø! Jeg elsker når det er snø, og jeg håper virkelig at vi får snø i desember! Siden jeg bor rett ved vannet kommer det nesten aldri snø her. Sjøen varmer opp + at saltet tar vekk en del av snøen. Men om det kommer snø litt lengre inn i landet går det jo ann å gå på ski. Det hadde vært gøy!

 

Feire jul hjemme eller reise bort?
– Hjemme. Uansett om man kunne reise bort eller ikke liker jeg best å feire hjemme. Kunne aldri tenkt meg å dra til syden og feire jul, eller feire jul på hytta.

 

Fargede julelys eller hvite julelys utendørs?
– Varmhvite. Jeg syns det kan være morsomt å se fargede lys, men personlig liker jeg best varmhvitt. Syns det ser så lekkert ut!

 

Reisen til julestjernen eller tre nøtter til askepott?
– Askepott. Aner ikke hvorfor, men jeg får helt grøsninger av reisen til julestjernen. Har aldri klart å se den. Var sikkert noe i den jeg ble redd for når jeg var liten, haha. Men på julaften må jeg alltid se askepott og mikkes jul mens jeg spiser godteri i julestrømpe!

 

Pepperkaker eller sugar cookies?
– Sugar cookies. Kanskje ikke så vanlig her i Norge og spise det til jul (er veldig vanlig i USA), men for meg er det et must. Så selv om pepperkaker smaker mest jul, syns jeg at sugar cookies smaker best.

Julefilmer eller julemusikk?
– Oi, vanskelig! Jeg tror jeg må velge julemusikk. Det hører jeg på i hele november og desember, og det gir meg så mye julestemning og glede! HER finner du forresten mine favorittjulesanger på Spotify, samlet i en liste.

 

Ribbe eller pinnekjøtt?
– Ribbe. Jeg er virkelig inne noe fan av pinnekjøtt, og ville aldri spist det. Ribbe er jeg ikke noe veldig glad i heller, men det funker. Min favoritt julemiddag er kalkun!

 

Julegenser eller julepysj?
– Julepysj. Jeg elsker å rusle rundt i julepysjen. Spesielt nå som vi er så mye inne!

 

Engel eller stjerne i toppen av juletreet?
– Stjerne. Selv om jeg elsker julen, er jeg ikke noe særlig religiøs, så jeg styrer som regel unna alt av pynt som har direkte med kristendom å gjøre.

 

Pynte tidlig eller pynte 23 desember?
– Tidlig! Vi har alltid pyntet tidlig, og jeg syns det er så mye mer koselig! Man rekker jo ikke å nyte førjulstiden dersom man pynter den 23 desember? Da venter man jo med julegleden til da? Nei, jeg syns at man skal nyte førjulstiden skikkelig og gi seg selv tid og ro til å gjøre alle de koselige juletingene man vil gjøre.

 

Hjemmelagde eller kjøpte gaver?
– Det viktigste for meg er tanken bak julegaven. Jeg syns det er skikkelig koselig med gaver der personen virkelig har tenkt “hva er det Stina liker?”.

 

Sjokoladekalender eller sminkekalender?
– Sminkekalender! Selv om jeg teknisk sett spiser sukker igjen, liker jeg å holde sukkeret til et minimum, og da er ikke sjokoladekalender noe smart akkurat, hehe! Sminkekalender eller kalendere der man får beauty produkter og klær elsker jeg!

 

3 Tanker midt på natten

12 grader i november? – Altså, hva skjer med at vi er midt i november og det er 10-12 grader ute? Det er jo helt vilt! Jeg er supernerd når det kommer til tall, og jeg elsker å klikke rundt i arkivet på yr.no og se varmegradene. Det føles så nytt og rart at det er så varmt i november, men de siste 5 årene har det vært skikkelig mildt, så vi burde nesten bli vandt med det? Krysser fingrene for at det blir kaldere snart og at vi får snø i år!

Jodel – For noen dager siden ble gossip gruppene på jodel endelig stengt ned. I åresvis har hvem som helst kunnet sagt hva som helst, uten noen konsekvenser. Folk har blitt hengt ut, trakassert, spredd falske rykter, og det har generelt vært ekstremt mye grovt der. At politiet ikke har grepet inn før er jeg overrasket over. Nå var det jodel selv som endelig trykket på stopp knappen.

Personlig er jeg veldig glad for dette, og det er deilig å slippe og være redd hele tiden for hva som blir spredd av usanne rykter og hat der inne. Har fått mye crazy shit tilsendt på meldinger, og det er rett og slett forjævlig.

Jeg skjønner godt at folk vil snakke om ting som opptar de, men her var det virkelig ute av kontroll.

 

Jul og pandemi – I  år er det ingen tvil om at julen blir annerledes. Men kanskje den blir mer intim og koselig enn før? Kanskje vi kan nyte tiden mer inne med de vi bor sammen med, og ikke bare løpe rundt på kjøpesentre og være drita på julebord? Kanskje vi kommer til å sette ekstra pris på at alt det fine vi har, og kanskje ender opp med å se tilbake på denne julen som en utrolig fin og vakker tid, der vi ikke bare var oppslukt i å løpe rundt og gjøre mest mulig, men heller hadde kvalitetstid med de nærmeste?

Jeg har i alle fall startet julen tidlig i år, og det ser jeg at mange andre også har. Jeg tror vi alle trenger litt julemagi nå, og bare kose oss med ting i hjemmet. Jeg skal i alle fall gjøre mitt beste for å spre juleglede her på bloggen, og gi dere tips og triks til hvordan dere kan få en magisk førjulstid!

 

DIY: Hvordan lage pepperkake-krans!

Nå har jeg et morsomt DIY prosjekt jeg vil tipse dere om! Nemlig pepperkake-kranser. Disse er perfekt å ha på bordet med en vase, et kubbelys eller en nisse oppi, eller så kan du også henge de opp i vinduet eller på veggen for eksempel!

Lag pepperkaker i stjerneformer.

Stek de litt ekstra godt, så de ikke er myke men heller litt harde. Da holder ringen seg best mulig.

La pepperkakene avkjøle seg, og legg den i en så stor sirkel du cirka vil ha.

Bland sammen litt melis og vann til du får en limete konsistens, og lim sammen stjernene.

Du kan bevege sirkelen litt etter at de har blitt limt. Limet trenger en natt for å tørke skikkelig. Så du kan justere så de blir helt runde.

Knyt litt rødt silkebånd rundt og pynt opp huset med den!

Håper du fikk lyst til å lage din egen pepperkakekrans!