Noe jeg elsker å spise i julen er brioche rundstykker. Disse pleier jeg å bake en hel haug av, også fryser jeg de ned, og forsyner meg utover hele desember måneden. Det smaker supergodt å ha litt julepålegg, gjerne noe skinke, litt waldorf salat og eggerøre oppå. Det er julekos det!
Denne oppskriften har jeg fått av moren min, og dere bør virkelig teste den ut!
Du trenger:
1,2 kg hvetemel
120 gram smør
3 egg
1 pakke gjær
1 ts salt
5 dl melk
1 ts sukker
Gjør dette:
Smelt smøret, ha i melken, så visper du inn eggene før det blir for varmt. Når det er 37 grader heller du litt i en bolle med smuldret gjær, og rører til gjæret er helt oppløst. Hell så i resten av melkeblandingen.
Ha oppi salt og sukker.
Rør inn melet litt etter litt til du har en smidig deig. Sett til heving et lunt sted. La den heve til dobbel størrelse.
Kna deigen på kjøkkenbenken med litt mel under. Del opp deigen i biter på 75 gram (perfekt størrelse for rundstykker), og trill til runde rundstykker. Sett på bakepapir på et stekebrett og la de heve i 15 min.
Sett ovnen på 250 grader (IKKE varmluft).
Pensle rundstykkene med ett egg. Stek i 7-10 minutter. De er ferdige når du kan banke lett under og hører en hol lyd.
Hver gang jeg har på meg en julepysj på snapchat eller bloggen, kommer det alltid drøssevis av spørsmål: hvor har du kjøpt den?? De fleste av pysjene mine kjøpte jeg på Primark i fjor da jeg var på Gran Canaria rett før julen. Så de er jo mildt sagt litt vanskelig å få tak i nå.
Men det er jo så mange fine julepysjer der ute, så derfor har jeg plukket frem de fineste julepysjene rundt på nettet så dere kan finne en ny favoritt eller to!
Som sikkert mange av dere vet, har Chloe en god del klær. Hun har jo egen skuff inne på walk in closet mitt med massevis av klesplagg. Med årene har hun fått en god del juleklær også. Er så koselig å pynte henne opp i julekjoler på julaften!
Også elsker hun å bruke strikkegensere til vanlig. Hun har jo silkepels, så den varmer ikke særlig mye. Da er det perfekt med en strikkegenser når det er litt kjølig i huset eller hun skal ut på tur om kvelden, og det er kaldt. Siden hun har litt forskjellige juleplagg tenkte jeg at jeg kunne vise dere alle juleklærne hennes!
Her er årets julekjole. Den hadde hun på seg på årets julekort. Tipper hun kommer til å ha den på seg på julaften også. Hun er jo bare så skjønn i den!
Noen av julekjolene hennes fra hun var liten valp. Hun har jo brukt klær siden hun var bare noen måneder gammel, så for hun så er det helt vanlig og null stress.
Altså, hvor søt er hun ikke i juleklærne sine? Lille bærta! Chloe har jo til og med en egen bunad! Den har hun på seg på 17 mai familiebildet, og hun elsker den. Er forresten supernøye med at Chloe alltid liker klærne. Er et par kjoler jeg har kjøpt til henne som hun ikke har likt og da har hun sagt ifra meg en gang, og da er det bare rett av med de. Det viktigste er jo at Chloe har det fint!
I går ble jeg endelig helt ferdig med å pynte ute til jul. Jeg satt opp nesten all pynten for en måned siden, men det var litt som manglet på thujaen så det ble jeg endelig ferdig med i går. Så da passet det perfekt å endelig vise dere hvordan jeg har pyntet!
Jeg elsker å pynte opp med masse lyslenker og gjøre det skikkelig fint! Siden vi bor rett ved havet legger ikke snøen seg like lett her, og vi har sjeldent snø, så da må jeg lyse opp litt mer lyslenker isteden, hehe!
Så; uten å skravle mer, la oss kjøre et langt bildedryss av all pynten!
Det er så koselig å se ut mot hagen fra kjøkkenvinduet. Lyslenkene lyser skikkelig opp i mørket!
Drivhuset måtte selvfølgelig også pyntes! Er ikke så mye der inne nå som det er så kaldt ute. Men det er koselig å rusle innom en liten tur her og der. Gleder meg til neste hagesesong. Da har jeg mange spennende planer!
Håper dere syns det var gøy å se hvordan jeg har pyntet til jul utendørs. Ser det er veldig mange som også har pyntet ute allerede, og det er så koselig! Det er ofte jeg kjører en ekstra runde i forskjellige nabolag når jeg skal hjem, bare for å se på all julepynten. Det er jo så koselig!
💗 Alltid ha en ladebank, tyggis, vann og litt ekstra sminke liggende i bilen. Du vet aldri når telefonen går tom for strøm, og det er så kjipt å glemme igjen sminken hjemme når man skal ut med venninner / på en date!
💗 Om du har på deg body som ikke har knepping nederst, eller som rett og slett er et helvete å kneppe igjen, kan du bare dra hele body’en til siden når du skal tisse. Så slipper du å kle helt av deg bare for å gå på do.
💗 Noe jeg får spørsmål om nesten hver gang jeg har på en topp som er stroppløs er; hvordan får du kløft når du ikke har på vanlig bh? Vel, trikset er enkelt! Istedenfor å bruke vanlig stroppløs bh, som sjeldent gjør at man får kløft eller noe som helst, bruker jeg heller DISSE stick-on bh’ene. De sitter veldig godt på, og gjør at man kan få kløft når man har stroppløse topper. Om du skal ha en kjole / topp med bar rygg er denne bh’en et must, da den kun synes foran.
💗 Legg en tampong / bind i alle innerlommer på vesker og jakker. Da har du alltid en i tilfelle tante rød plutselig kommer på besøk. Man vet aldri når man får en mellomblødning..
💗 Bruk vaskepose til bh’er når du vasker de. Aner ikke hvor mange ganger jeg har glemt det, og hempene har rivd opp en annen topp eller snurret seg rundt den 50 ganger. Sykt irriterende. Slike vaskeposer får du forresten tak i HER.
Nå er det sikkert mange av dere som baker i helgen, og kommer inn i skikkelig julemodus. En ting du kan bake i helgen er marengs! Det er både godt og du kan bruke det som julepynt. Lagde en krans av marengs for litt siden, og den ble så fin! Her er hvordan du lager den!
Bruk en kjøkkenmaskin og rengjør bollen og vispen skikkelig godt. Gni litt sitron langs bollen for å passe på at det ikke er noe fett der. Er det noe fett der blir ikke marengsen stiv.
Deretter er det bare å vispe eggehvittene og 2 ss av sukkeret på medium hastighet til det begynner å skumme.
Når det skummer drysser du inn bittelitt og bittelitt sukker av gangen til du har hatt oppi alt sukkeret. Bruk god tid på å drysse sukkeret inn mens maskinen går på medium hastighet. Ha oppi konditorfarge.
Kjør til marengsen er så stiv at du kan løfte bollen opp ned uten at den beveger seg.
Skru på ovnen på 100 grader. Ikke varmluft.
Ha marengsen oppi en sprøytepose med en tipp (jeg brukte wilton 1m). Sprøyt først store rundinger i en sirkel på bakepapir, sprøyt deretter mindre rundinger. Slik som på bildet under!
Strø på litt kakestrøssel.
Stek i ovnen i cirka 60 minutter avhengig av hvor tykke du lagde de.
Hvor fin ble ikke denne? Perfekt å pynte opp med inne på kjøkkenet for eksempel!
På torsdag tok vi bilder til dagens julekort, og nå er det endelig klart! Dette er jo en tradisjon vi har hatt i mange år, og det er så gøy! Elsker å ta et familiebilde der vi samles foran juletreet. Tipper det blir ekstra koselig om vi en dag får barn. Også kan man se hvor mye man forandrer seg hvert år, og ha et skikkelig fint minne!
Vi drar også på fotobutikk og printer ut julekort til alle venner og familie, også sender vi de verden rundt i posten. Så gøy!
Så: her er årets julekort! I år brukte jeg en app først for å lage designet. Vanligvis velger jeg bare et design når jeg står i butikken, men da vet man aldri hva man får. Så da var det bedre å lage selv, også får jeg jo vist dere det ferdige kortet!
Siden vi har gjort dette helt siden 2015, eller vi sendte ut det første i 2016, men vi tok det første bildet foran juletreet i 2015, så tenkte jeg å vise dere alle de tidligere julekortene.
Er så morsomt å se hvor mye vi har forandret oss! Chloe har blitt så stor jente og!
Jeg elsker store kranser på døren til jul. Det føles så mye mer koselig og innbydende ut, også er det jo gøy når man lager sin egen! Nå tenkte jeg å vise dere hvordan man superenkelt kan lage sin egen krans!
🎄 Halmkrans (kjøpte på mester grønn for litt under 100 lappen)
🎄 Grener. Kjøp i butikk eller klipp i skogen (bare pass på hvem sin eiendom du er på, er du på privat eiendom må du spørre personen som eier eiendommen, og at det ikke blir stygt etter deg).
🎄 Ståltråd (kjøpte på søstrene grene)
Slik gjør du:
🎄 Kutt av små biter av grene og form til små buketter. Bruk ståltråden til å feste grenene. Jeg fester alltid ståltråden i halmkransen først, også bare surrer jeg den rundt grenene ettersom jeg jobber meg rundt kransen.
🎄 Husk å ha på hansker, om ikke kan det fort blir ganske ubehagelig.
🎄 Jobb deg rundt hele kransen og lag en løkke i slutten som du kan henge kransen i, når den skal henges på døren.
Hvor fint ble ikke dette? Du kan også slenge på noen kongler og lyslenker, men jeg likte den mer minimalistisk så jeg holdt det sånn som den var.
Håper dere fikk lyst til å prøve ut dette selv. Det er jo superlett, og du kan bruke så mye forskjellige ting til å lage din egen krans, så det er bare fantasien som setter grenser!
Jeg elsker sugar cookies og spiser det hele julen. Det er virkelig noe som betyr jul for meg, og hver jul baker jeg en hel haug. I år lagde jeg en liten vri på cookies’ene og lagde noen med bringebærsyltetøy. Det ble så vanvittig godt! Så her er hvordan du lager de!
300 g hvetemel 150 g melis 150 g meierismør (romtemperert) 2 ts vaniljesukker Cirka 1 egg Bringebærsyltetøy
Slik gjør du:
Kjeks:
🎅🏻 Ha smør som er romtemperert, vaniljesukker, melis og hvetemel i en kjøkkenmaskin. Kjør frem til smøret smuldrer seg i det tørre.
🎅🏻 Tilsett egget, og kjøre videre til deigen samler deg. Kna den godt sammen. Dersom deigen virker tørr kan du tilsette en eggeplomme.
🎅🏻 Pakk deigen inn i plast og legg den i kjøleskapet i 25 minutter.
🎅🏻 Kjevle ut deigen litt etter litt. Pass på at det ikke blir for tynt. Disse hever nesten ikke, så det er ikke som pepperkaker som man kjevler supertynt.
🎅🏻 Skru på ovnen på 180 grader, ikke varmluft.
🎅🏻 Stikk ut kjeksene i to forskjellige former, en som en stor og en litt mindre. Slik som på bildene under.
🎅🏻 Stek kakene midt i ovnen ved 180 grader i cirka 7-10 minutter. De er ferdige når de er gjennomstekte, men fortsatt er helt lyse. Avkjøl kjeksene på en rist.
🎅🏻 Bland litt melis sammen med vann og ha i en sprøytepose. Sprøyt på undersiden av ringene og fest de sammen med kjeksene.
🎅🏻 Ta på bringebærsyltetøy rett før du skal spise de. Det smaker best når syltetøyet er ferskt.
Håper du fikk lyst til å lage disse i helgen. Kan love deg at du ikke kommer til å angre, for disse er sinnsykt gode!
Når det gjelder julemat tror jeg vi alle har mange forskjellige favoritter, og ting som vi nekter å spise. Både når det kommer til hva vi skal spise på julaften, og i førjulstiden.
Her er vi alle veldig forskjellige, og her kommer det veldig ann på hvor gammel man er, hvor man har vokst opp og hvilke tradisjoner man har hatt.
Siden det er så mye forskjellig julemat, tenkte jeg å fortelle hvilke matretter jeg elsker og hvilke jeg hater. Fortell meg gjerne dine favoritter og retter du hater å spise i kommentarfeltet.
PS; jeg er superkresen, og dette innlegget er ment bare for morro skyld, så ikke bli lei deg om jeg ikke liker din favoritt julematrett!
Elsker:
Risgrøt – Jeg kan seriøst spise risgrøt hele året. Det er så sykt digg!
Kalkun – På mamma sin side er onkelen min fra USA, så da vi var små lagde bestemor kalkun i tillegg til resten av julematen. Vi barna elsket kalkun, og syntes at det smakte så mye bedre enn ribbe og alt det andre. Så da ble det rett og slett til at vi alle spiste kalkun, og det er uten tvil min favoritt på julaften!
Medisterkaker, ertepure – Hver jul spiser Per Fredrik og jeg masse god julemat i førjulstiden, og da er det alltid medisterkaker, ertepure, ripsgele og en supergod saus. Love it!
Rakfisk – Jeg har vokst opp med rakfisk siden onkel på pappa sin side har drevet med rakfisk i mange år. Så vi har alltid fått supergod rakfisk når vi har vært på besøk der. Så jeg elsker å spise det!
Multekrem m cognac – Enda en ting som jeg har fått etter onkel på pappa sin side. Multekrem med cognac er seriøst så sinnsykt godt!
Sugar cookies – Amerikanske kjeks som smaker helt himmelsk, og passer perfekt til jul!
Pepperkaker – Altså, det er ikke jul uten!
Waldorf, brioche, skinke – I fjor lagde jeg dette til en julelunsj vi hadde her i førjulstiden, og jeg fikk seriøst helt dilla på det i etterkant. Tror jeg spiste det til frokost typ hver eneste dag hele julen. Hehe!
Rensdyr – Gjerne sammen med litt gulrøtter og rosenkål. Så digg!
Lussekatter – I fjor lagde jeg lussekatter til santa lucia, og de ble så gode at Per Fredrik spiste sånn 20 stk på to dager, haha! De er jo så utrolig gode!
Hater:
Pinnekjøtt – Jeg hater seriøst pinnekjøtt, og syns at det lukter helt grusomt. Når det kommer pinnekjøtt i butikkene klarer jeg nesten ikke å handle der. Haha.
Lutefisk – HVEM i sin rette forstand spiser lutefisk? Altså, det smaker så grusomt. Da jeg jobber i ferskvaredisk måtte jeg skjære opp lutefisk til en kunde en gang, og det endte opp med at jeg kastet opp. Så ille er det.
Ribbesvor – Jeg aner ikke hvor mange tenner som knekkes hvert år av ribbesvor, men det er nok ganske så mange. Jeg føler heller ikke at det er så veldig fristende å spise huden til grisen. Vet det er bare en naturlig del av grisen, men føler det blir mye “nært” og “personlig” å spise selve huden til grisen. Er nok bare jeg som er litt rar der.
Smalahove – Okey, this shit is fucked up. Hvem spiser HODET til sauen? Føler man er litt små cray-cray hvis man har så lyst på kjøtt at man spiser et dyrt som ligger og ser på deg.
Syltelabber – Igjen. Hvis jeg vil spise kjøtt så vil jeg ikke bli minnet på at det har vært et levende dyr, jeg har vokst opp på bondegård, så jeg vet hvordan ting funker. Men jeg trenger ikke å bli minnet på det ved å spise føttene til grisen.
Oksetunge – Again! Hva skjer med alle de fucka tingene som folk spiser til jul? Takker meg til en indrefilet av okse jeg.
Kokosboller – Jeg elsker lukten av kokos, men jeg hater smaken.
Gløgg – I år skal jeg prøve å finne en gløgg jeg faktisk liker, for så langt har jeg bare smakt nasty gløgg’er.
Eggnog – Noe så sykt kvalmende? Drikke råe egg blandet med akevitt, masse sukker og litt melk? No thanks.
Sara bernard – Liker de rett og slett ikke. Har lyst til å like de, men nope.