Dette kan du servere til julelunsjen / julefrokosten!

På søndag hadde vi familien min på besøk her på julelunsj. Det ble så utrolig koselig! Når jeg planla lunsjen ble jeg skikkelig usikker hva jeg skulle servere. Jeg visste at jeg ville servere julemat. Men hvilke ting er det man egentlig burde servere?

Jeg googlet meg halvt ihjel etter en slags mal / inspirasjonsguide til hva man kunne sette på et koldtbord til julefrokost / julelunsj, men jeg fant nesten ingenting. Jeg klarte til slutt å dra litt inspirasjon herfra og derfra, og det ble en veldig bra kombinasjon totalt.

Det er sikkert mange av dere som har lyst til å be inn familie eller venner i jula, og da kan dere få litt tips av meg til hva dere kan servere!

 

Dette hadde jeg på koldtbordet mitt til julelunsjen:

Brioche rundstykker – Oppskrift HER

Grovbrød

Appelsiner, epler og agurk som du skjærer i skiver + druer

Juleskinke

Waldorfsalat (oppskrift lengre ned i innlegget)

Pålegg: Gulost, Roastbiff, Røkelaks, Skinke

Sennepssaus

Gourmet eggerøre (oppskrift lengre ned i innlegget)

Appelsinjuice, eplejuice, julebrus, vann med sitron

Rødvin

Dessert

Fikk ikke tatt så bra bilder av desserten. Men der valgte jeg å bake lussekatter (oppskrift HER), brownieskake med bringebær couli ved siden av også serverte jeg diverse julecookies jeg hadde bakt.

 

Eggerøre gourmet style

Eggerøre kan enten være sinnsykt godt, eller så kan det være tørt og kjedelig. Jeg lærte å lage denne versjonen mens jeg jobbet på gourmet restaurant, og etter det har jeg aldri brukt noen annen metode.

Du trenger:

1-2 egg per person

1 ss lett matfløte per egg

Gressløk

Salt og pepper

 

Gjør dette:

Visp alt sammen. Gjør klar et stort brett du kan helle blandingen på når den er ferdigstekt.

Ha litt smør i en varm stekepanne og hell over hele blandingen i stekepannen (har du over 15 egg bør du gjøre det i to omganger), og bruk en visp til å røre rundt i stekepannen hele tiden mens den steker.

Når den er nesten helt stekt, og er fortsatt veldig creamy, legger du den rett over på det store brettet så det kan avkjøles.

Når den er avkjølt er det bare å ha den oppi en stor bolle til servering.

Waldorfsalat Stina style:

Dette er første gang jeg noensinne har laget waldorfsalat, så jeg prøvde meg mye frem og tilbake, og tok inspirasjon fra noen oppskrifter her og der, og endte opp med å lage min egen versjon som ble dødsgod!

Denne kan du enkelt lage kvelden i forveien. Bare sett plast over bollen og sett den i kjøleskapet. Selv syns jeg at den smaker enda bedre om den har stått en natt, så det anbefales!

Dette trenger du:

1,5 dl kremfløte

1/2 ts sukker

6 ss majones

1 sitron

250 gram lilla druer

3 stilker av stangselleri

4 grønne epler

100 gram ananas fra lake (etter at vannet har blitt tatt bort)

2-5 ss av laken fra boksen med ananas

En neve valnøtter (jeg valgte å ta dette bort siden jeg ikke syns det er noe godt + allergier)

 

Dette gjør du:

Skjær opp alt av frukt og grønt i små biter, og grovhakk eventuelle valnøtter.

Stivpisk kremfløten og sukkeret, ha oppi majones. Smak til dressingen med sitron og ananaslaken.

Ha oppi alt av frukt og grønt, og eventuelt valnøtter og bland sammen. Smak til med sitron og ananaslake frem til du er fornøyd.

 

Håper du likte tipsene, og føler deg litt mer klar for å arrangere en julelunsj selv! Klikk deg inn HER om du vil se hvordan jeg dekket julebordet og noen smarte tips og triks!

1 kommentar
    1. Dette var kjempeflott, ikke for mye og ikke for lite😄også va det noe alle liker der! Dette var ett supert tips og innlegg🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg