Stina tester: Lage roser selv!

Tidlig i vår tok jeg massevis av stiklinger av fuchsia (how to: HER) og for et par uker siden tok jeg stiklinger av Pilea / elefantøre (how to: HER). Begge deler var superenkle og tok kort tid å ta stiklinger av. Begge gangene fikk jeg en haug nye blomster, helt gratis. Genialt! Nå har det kommet massevis av røtter på Pilea stiklingene, og 15/17 har blitt til nye planter. Gøy!

Så derfor ville jeg prøve meg på roser. Jeg har jo hørt at hvis man lager rosene selv blir de mer herdige, siden man ikke har podet de. Også er det jo gøy å lage flere av rosene jeg allerede har. Man kan aldri få for mange roser. Hehe! Også er det gøy å kunne gi bort i gave til venner og familie!

Det første jeg gjorde var å fylle opp noen potter med såjord. Det er viktig å bruke jord som er næringsfattig, så ikke røttene svir seg. Pottene har jeg bare spart på siden jeg kjøpte stemorsblomster i vår. Har selvfølgelig skylt de godt før jeg brukte de nå, så det ikke blir noe bakteriespredning.

Så vannet jeg jorden godt og lot overflødig vann renne bort.

Så klipte jeg av noen grener fra favoritt rosebuskene mine. Det er viktig å kun bruke grener som er fra i år og som ikke er hverken for tynne eller tykke.

Så klipte jeg av en bit som hadde to bladfester.

Klipte av det nedre bladfestet, og lot det kun være igjen litt blader på bladfestet på toppen. Siden stiklingen skal bruke all energien sin på å lage røtter er det viktig at den ikke må jobbe masse med å holde blader i live, men den trenger litt for å kunne ta opp næring via solen.

Etterhvert som du klipper stiklinger setter du de rett i pottene, så de ikke rekker å tørke inn. Sett de inntil kantene i pottene, og pass på at ingen blader overlapper hverandre (da kan det bli sopp).

Jeg tok cirka 40 stiklinger av forskjellige roser. For å holde oversikt brukte jeg en blomsterpinne i hvert brett som jeg skrev ned rosesorten til stiklingene.

Til slutt dekket jeg de med hvit plast. Bæreposer fra butikken er perfekt (så lenge de er hvite). Lot det være god plass over stiklingene inne i posen, men tettet igjen under så det blir et minidrivhus der. Så har jeg satt de et sted der det er skygge hele dagen. Tok også stiklinger av et par andre ting som jeg skal fortelle dere om senere!

Så nå får jeg bare vente i spenning og se om noen av stiklingene lager røtter, og om jeg klarer å få de til og bli nye roser. Det hadde vært skikkelig gøy! Føler at jeg virkelig kan si at jeg har grønne fingre hvis jeg klarer å lage mine egne roser fra stiklinger!

Noen av dere som har prøvd å lage roser av stiklinger selv? Del gjerne deres erfaringer i kommentarfeltet!

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

4 kommentarer
    1. Har fundert på å prøve det samme, og nå har du gitt meg et nødvendig dytt:) Takk <3 Du må holde oss oppdatert! Lykke til:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg