Slik fikk jeg 17 gratis Pilea / Elefantøre planter! – Stikling guide!

For noen dager siden var søsteren min på besøk, og hun la veldig godt merke til en plante jeg hadde i et hjørne i stua. Dette er en Pilea / Elefantøre som jeg kjøpte for lenge siden, som har vokst helt vilt siden jeg kjøpte den. Men jeg har liksom aldri tenkt noe over den eller gjort noe annet enn å potte den om en gang og gi den godt med vann og næring. Søsteren min fortalte at pilea’en setter veldig lett stiklinger, og at det er superlett å formere den (altså lage flere planter).

Så jeg googlet litt, så et par YouTube videoer og fant ut hvordan jeg skulle gjøre det. Titter man under bladene ser man at nye planter titter opp, og hvis man forsiktig graver vekk jorden rundt miniplanten med en teskje, ser man at den har en mørkere del av stengelen. Jeg klippet så langt ned på den som mulig, så jeg fikk med meg mest av den brune delen.

Slik ser en stikling ut. Man kan se at den allerede har begynt å lage små røtter.

Så er det bare å sette stiklingene i vann, til de har fått skikkelig med røtter. Når det har godt med røtter kan man plante de i en potte med god jord. Tipper det tar cirka 2-3 uker før de har fått nok røtter.

Dette tok bare 15 min og var superlett, og jeg fikk hele 17 stiklinger! Så forhåpentligvis blir det masse nye pilea planter.

Dette er jo en super måte å få masse gratis planter i huset på, også kan du jo gi bort noen stiklinger til venner og familie. Sendte snap video til søsteren min så fort jeg hadde gjort dette i går, og hun hadde skikkelig lyst på et par stiklinger, hehe!

Er spent på å se hvor fort de gror. Skal lage et oppdateringsinnlegg om noen uker, så dere kan se hvordan det har gått med stiklingene!

5 kommentarer
    1. Disse er super enkle å formere. Heter forsåvidt avleggere når du gjør det på denne måten, stiklinger er noe litt annet 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg