Slik tar du stikling av Fuksia + nye blomster!

Her om dagen da jeg var på Hageland, hadde de salg på Fuchsia stiklinger. De hadde jo masse å velge mellom, så jeg kjøpte hele 8 forskjellige sorter med fuchsia. Fuchsia er jo en plante som blir utrolig lekker og som faktisk er spiselig, så man kan bruke den til å pynte opp salater / kaker / osv med.

I Norge blir jo Fuchsia behandlet som en ettårig sommerplante, men man kan faktisk ha den i mange år. Vet om folk som har hatt Fuchsia’ene sine i 20 år, så man kan ha de lenge. Hehe! Man må bare overvintre de innendørs på et kjølig sted. Skal skrive mer om det til høsten når det er tid for å ta det inn. Så nå kommer jeg til å ha massevis av Fuchsia i mange år fremover!

Siden de stod i bittesmå potter, pottet jeg de om til en god del større potter så de får mer rom til å lage røtter og vokse. Røttene stakk jo godt ut på undersiden av potten fra før av, så det var virkelig på tide å potte om. Det er forresten et lite triks jeg bruker for å se om jeg bør potte en plante om en i større potte; bare se om røttene stikker ut under.

Jeg klippet de også, sånn at de blir mer buskete og fyldig. Når jeg klipper de går jeg ned til der på stilken, hvor man ser at det kommer et bittelite nytt bladpar ut, også klipper jeg der. Da blir de små bladparene til to ny stilker og man får en mye fyldigere plante.

Jeg fjernet også blomstene som var på stiklingene. Blomster krever mye energi og det er ikke på tide at den skal blomstre helt enda, så da valgte jeg å fjerne de, så heller planten kan bruke all energien sin på å vokse seg større.

Det ble ganske så mye jeg klipte av!

Det som er litt gøy med Fuchsia, er at det er superlett å lage nye planter (ta stikling). Det man trenger er en stilk som den på bildet under, med minst to bladpar.

Klipp av bladene nederst, og klipp av en stor del av bladene som er øverst. Blader tar mye energi, og det er viktig at stiklingen bruker all energien sin på å danne røtter.

Så er det bare å stikke de ned i fuktig jord. Hold jorden fuktig og etter cirka 2-4 uker har den dannet nok røtter til at du kan plante den om i sin egen potte. Ta en titt under; stikker det røtter ut, kan du plante den om.

Er ikke sikker på hvor mange nye planter det blir av disse stiklingene, men jeg tok cirka 30 stk, så da tipper jeg at det kanskje blir 10-15 nye planter. Vi får se hvor grønne fingre jeg har, hehe! Å ta stiklinger er jo gøy for da får man massevis av nye planter helt gratis!

Nå har jeg fordelt alle Fuchsia plantene rundt så de står i vinduskarmer og får masse lys igjennom hele dagen. Jeg kommer til å vente cirka til midten av mai før jeg planter de ut.

Det var også salg på spanske margheritter. Så jeg måtte plukke med meg fire stykker. Er de ikke fine? De lyser virkelig sommer! Kommer også til å vente til cirka midten av mai før jeg planter de ut.

 

Håper du ble inspirert til å kjøpe deg noen Fuchsia stiklinger og prøve deg frem selv! Jeg er jo bare en nybegynner selv, men det er jo bare å google seg frem så finner man ut alt man trenger å vite!

4 kommentarer
    1. Så flink du er. Har du lært av mammaen din. Marit er jo også veldig glad i blomster.😃. Artig å få til mange planter.😃. Kommer til å blomstre veldig bra hos dere. Lykke til.👍Jeg er kusina til Marit.

    2. Så flink du er og takk for gode tips som skal prøves ut 😊🌸 Veldig fint at du viser med bilder og ikke bare tekst! Ønsker deg en god helg i fin været 😊🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg