Slik løper jeg intervaller – På tredemølle!

I dag tenkte jeg å tipse dere om hvordan jeg løper på tredemølle. Dette er en metode jeg selv bruker, for å øke kondisjonen fortere og for å få mest ut av treningen. Her trener jeg eksplosiv styrke, som bygger opp kroppen min på den måten jeg liker best. Måten jeg trener på tredemølle er ved å kjøre intervaller. Det tar mye kortere tid enn hvis jeg skal kun jogge. I tillegg får jeg mye mer ut av treningen. 

Jeg legger som regel opp økten slik: 

Oppvarming: Rolig gange i 5-7 minutter. 

Økt: Deretter løper jeg intervaller med 30 sekunders løping med veldig høy hastighet, og 15 sekunder helt stopp. Jeg pleier som regel å hoppe opp på sidene av tredemølla mens jeg har stopp, så jeg slipper å bruke tid på å skru opp og ned hastigheten på mølla. Dette gjør jeg i 4 runder.

Deretter tar jeg en pause på 2 minutter hvor jeg går rolig på mølla. Deretter kjører jeg sammen runde igjen med 30 sekunder løping og 15 sekunders stopp x 4 runder. Deretter en pause på 2 minutter. Så en runde igjen med 30 sekunders løping og 15 sekunder stopp x 4. 

Avslutning: Deretter avslutter jeg med 3 minutter rolig gange. Har jeg ekstra tid bruker jeg 5-10 min på å tøye ut. 

Trener du intervaller?

25 kommentarer

Siste innlegg