hits

Supersunn frokost

God morgen solstrler ♥ Hver morgen starter jeg med min superfrokost, den er proppfull av vitaminer og proteiner, og gir meg en god start p dagen! Blodsukkeret mitt holder seg stabilt og jeg er mett i flere timer etterp. Frokosten min bestr av smoothie som er laget av 2 appelsiner og 200 gram jordbr, og havregrt som jeg lager av 1 dl havregryn og 3 dl melk, som jeg koker i en kjele i noen minutter, og topper med sukrin og kanel. Jeg syns det er viktig at vi spiser naturlig mat for f i oss nok vitaminer og mineraler, og ikke bare propper i oss masse kosttilskuddspiller. Derfor har jeg laget en liten oversikt til dere med de positive tingene ved spise denne frokosten:

 

Appelsin
Sitrusfrukter som appelsin er med p danne kollagen i huden, som gir en elastisk hud. Har man trr hud er det ofte fordi man har mangel p kollagen i huden, og det spise sitrusfrukt kan da hjelpe. Appelsiner er proppfulle av C vitaminer, fosfor, jern og kalium. 

 

Jordbr
God kilde til C vitaminer, folat og antioksidanter. Den forebygger kreft og hjertesykdommer, og styrker immunforsvaret. P vinteren br man bruke frosne jordbr til smoothien, siden de er fryst med en gang de har blitt plukket og har derfor ikke mistet mye av nringen. P sommeren er norske jordbr anbefale!

 

Havregryn
Havregryn gir en langsom blodsukkerstigning, som gir en langvarig metthetsflelse og fordyelse. Havregryn inneholder sink, jern, magnesium og kostfiber. Man br velge de store grynene nr man skal spise havregryn, siden fordyelsen m jobbe mer for hente ut nringen av kornene. 

 

Melk
Hvis man velger Tine Styrk melk, fr man en fettfri melk som har 50% mer proteiner og 30% mer kalsium enn vanlig melk. Proteiner er viktig for bygge og bevare muskler og skjelett. Kalsium styrker bein- og tannhelsen. Den har ogs et hyt innhold av vitamin D, som er viktig for immunforsvaret og muskler. I tillegg fremmer vitamin D opptaket av kalsium i kroppen. 
 


 

15 kommentarer

Du sier blodsukkeret holder seg jevnt, har du noen gang mlt fr og etter dette mltidet?

Bde jordbr og appelsin inneholder ekstremt mye fruktsukker noe som ikke er s bra som dagens frste mltid. Itillegg bruker du sukker p havregrten. I melk er det ogs naturlig mye sukker.

For meg i den forstand at dette er en frokost ville jeg heler anbefalt en skive rugbrd, eggerre laget med flte og 1 glass appelsinjuice. Du fr da i deg mer protein, mineraler, kostfiber og naturlig godt fett enn alt dette sukker som finnes i jordbr.

Selvom nr sant skal sies er smoothie ekstremt godt og absolutt en lettere mte f i seg frokost p, ogs for de som vanligvis dropper den. :-)

Kverulanten: Havregrten er med p jevne ut blodsukkeret. Hadde jeg kun drukket smoothien s hadde det ikke holdt seg jevnt. Hvis du hadde lest teksten LITT nyere hadde du lest at jeg bruker SUKRIN ikke sukker, og sukrin gjr ingen endringer i blodsukkeret.

I appelsinjuice er det oftere fra konsentrat som inneholder mye syre og ikke er bra for tenner og mage. Har selv magesr og kan ikke drikke appelsinjuice, men fersk appelsin fungerer perfekt.

S deilig! Nyt den og ha en strlende dag, skjnne <3

Ha en strlende helg vakre deg :)

Line: Takk i lige mte :-)

Det s kjempe godt ut! Du fr ha en kjempe fin dag videre! :D

Proteinrik? Hehe, selvom om det er noget proteiner, er den nok mer karbohydratrik med tanke p bde havre, frukt og melk. Utrolig fine bilder!

Marian Hermansen

Marian Hermansen

S kjempe godt ut ☺️👌 lurte p om du kunne lage flere innlegg m masse forskjellige smoothie oppskrifter?? ❤️👌

hvor har du kjpt de starbucks-koppene? har lett etter plastkopper med lokk lenge!

Kamilla: De er kjpt p Starbucks i Oslo :-)

Det her ser mer ut som en skoleoppgave enn ett morsomt blogginnlegg....

Skriv en ny kommentar