Hvordan f bokeh effekt p bilder

Er det n ting som jeg syns er fint p bilder, s er det bokeh effekt. Alts uklar bakgrunn, med runde sirkler. Det er veldig lett f til denne effekten p bilder, uten redigering. Det jeg brukte var en 50mm 1,8 linse p mitt Canon EOS 650D kamera. P bildet til venstre har jeg satt kameraet p auto. Da blir bakgrunnen litt uklar, men absolutt ikke bra nok. S derfor satte jeg kameraet p innstillingen "Portrett" (resultatet kan man se til hyre). Antrekket kommer mye bedre frem og bildet ser mer harmonisk ut.

Nr man har kameraet p innstillingen "portrett" trenger man ikke stille inn lyset osv selv, det skjer automatisk. Veldig deilig hvis man skal ta antrekksbilder p egenhnd. Da slipper man de ekstra gangene man lper frem og tilbake for stille p lyset p kameraet!

Hper dere likte tipset. Gjerne si ifra hvis dere vil at jeg skal gi flere slike tips! Er absolutt ikke noe fotograf. Men har lrt mye p egenhnd, og tar bilder hver eneste dag. S man lrer jo en del tips og triks!

29 kommentarer

Takk for et godt tips!

xx H

S bra ! Hvor langt opp/ned har du kamerastativet? Jeg sliter med det. Jeg fler at jeg alltid ser ned eller opp til kamera ; s

Tusen takk for tipset. Eg har eit sprsml.

Jeg bruker Nikon D5100 18-55 mm. Kan jeg f bokeh effekt ved bruke 18-55mm linse ?

Dette var et godt rd - isr til dem som er nye med spejlrefleks og portrtlinser! Jeg bruger ogs selv 50mm 1,8 og elsker at baggrunden kan blive s slrret :D

Hvor kjpte du buksa?

Takk for tipset! M virkelig skaffe meg en fjernkontroll til kameraet mitt alts, virker ganske kjekt :-)

tusen takk for tipset ! :D

Dana: Bare hyggelig :) Det kan du f til. Nr jeg bruker original linsen p mitt kamera, pleier jeg zoome linsen inn helt. Da blir det nesten like s godt som 50mm linse :)

Hvor har du kjpt buksen? Utrolig fin!

kristine: Det kommer veldig ann p! Mitt blir maks 140cm. Men pleier bare ha det snn at jeg fr med hele kroppen p bildet :)

Bokeh-effekten er absolutt en fryd for yet og kan gjre noe kjedelig pent.

Protip - for en kjappere tilgang til denne vidunderlige effekten, sett kameraet i Av-modus (Canon, A hos Nikon). Da stiller man kun blenderen (den mekaniske delen i objektivet som bestemmer hvor mye lys som fr slippe inn) og kameraet gjr resten av innstillingene.

Velg s det laveste tallet man klarer. I dette tilfellet vil Stina kunne velge f/1.8 siden det er det strste hennes objektiv klarer.

De fleste objektiver som leveres med speilrefleks har en maks-blender som varierer fra f/3.5 til 5.6 - alt etter om man bruker vidvinkel eller om man zoomer s langt objektivet klarer. Vil derfor absolutt anbefale en 50mm f/1.8 som en rimelig oppgradering for f litt ekstra piff i bildene.

Marius

Julie: Den er kjpt p Bik Bok :)

Marius: Veldig smart tips :D Prvde det nettopp ut p kameraet mitt, og det fungerte veldig bra! :-) Takk for tipset, kommer absolutt til brukes! :)

Hmm, er jo berre stille p dybdeskarpheta, s fr du uklr bakgrunn. Fargane blir ogs mykje finare med manuelle innstillingar enn nr du bruker automatisk eller portrett. :)

elsker virkelig bloggen din!

Jeg ELSKER bloggen din! Den er s oversiktlig, og jeg liker at du har gode kategorier :- ) Elsker bla tilbake til f.eks. diverse tips du har lagt ut om forskjellig, for jeg lrer mye av deg :D St p! <3 Klem.

Takk for tipset, du er helt nydelig :)

Hei!

Hper du fortsetter blogge lenge! Elsker bloggen din og synes du er fantastisk :) St p, og fortsett vr deg selv!

Tiingen er jo jobbe med dybdeskarpheten, blenderpningen. Et bilde tatt med stor blenderpning vil gi denne skalte bokeh effekten du snakker om. Bruker du liten blenderpning vil bakgrunnen ikke bli uklar. P din linse kan du jo ha spass stor blenderpning som 1,8, som er et greit portrett/detalje objektiv. Da m du bare stille inn riktig lukkertid s bildet blir fint. S tipset mitt for f god "bokeh effekt" er bruke manuelle instillinger, og bruke en stor blenderpning. De aller beste bildene tas nr man stiller inn kameraet selv, og jobber for f gode bilder, ikke bare bruker auto og andre lette lsninger for s bruke masse tid i photoshop:) Photoshop er jo ment som siste finpuss p bildene, ikke for manipulere auto-bilder til gode :)

Et tips er stille inn kameraet p manuell, ha ISO p 100, blenderen p 2,8 og lukkertiden p 1/1000! :) Spesielt i vanlig dagslys, blir mye ber bokeh da. :)