Hvordan få bokeh effekt på bilder

Er det èn ting som jeg syns er fint på bilder, så er det bokeh effekt. Altså uklar bakgrunn, med runde sirkler. Det er veldig lett å få til denne effekten på bilder, uten redigering. Det jeg brukte var en 50mm 1,8 linse på mitt Canon EOS 650D kamera. På bildet til venstre har jeg satt kameraet på auto. Da blir bakgrunnen litt uklar, men absolutt ikke bra nok. Så derfor satte jeg kameraet på innstillingen “Portrett” (resultatet kan man se til høyre). Antrekket kommer mye bedre frem og bildet ser mer harmonisk ut.

Når man har kameraet på innstillingen “portrett” trenger man ikke stille inn lyset osv selv, det skjer automatisk. Veldig deilig hvis man skal ta antrekksbilder på egenhånd. Da slipper man de ekstra gangene man løper frem og tilbake for å stille på lyset på kameraet! 

Håper dere likte tipset. Gjerne si ifra hvis dere vil at jeg skal gi flere slike tips! Er absolutt ikke noe fotograf. Men har lært mye på egenhånd, og tar bilder hver eneste dag. Så man lærer jo en del tips og triks!

 

29 kommentarer

Siste innlegg