Ukens mathandel – Lavkarbo!

Som jeg skrev i det forrige blogginnlegget, skal jeg begynne på lavkarbo! (Les innlegget HER) Så i dag har jeg vært på butikken sammen med Per Fredrik og handlet inn masse lavkarbo mat. Jeg var veldig spent på å se hva man faktisk kan spise når man går på lavkarbo, og jeg ble veldig positivt overrasket!

Det er jo basically kjøtt, grønnsaker og meieriprodukter. Det er jo veldig sunt og supergodt. Herregud, kjenner jeg gleder meg skikkelig til å teste ut denne livsstilen! Skal dele masse oppskrifter med dere, så dere kan få masse inspirasjon til både lavkarbo og generell sunn mat.

🐣 Kjøtt (mye proteiner og litt fett):
Karbonadedeig
Italienske kjøttboller
Egg
Ytrefilet
Kalkunfilet pålegg
Kyllingfilet pålegg
Røkelaks

🥛 Meieriprodukter (proteiner og fett):
Kesam
Cottage cheese
Gresk yoghurt
Rømme
Matfløte

🧀 Oster (mye fett og litt proteiner):
Gulost
Haloumi
Graddost
Fetaost

🥑 Grønnsaker:
Tomater
Agurk
Avokado
Paprika
Rødløk
Gulrøtter

🍿 Diverse:
Nocco ice pop – ispinner med null karbohydrater. Veldig spent på hvordan disse smaker! Håper de er gode, for da er de perfekte å spise på kvelden som dessert.
Proteinbrød (22g protein, 7,5 gram karbohydrater). Dette smaker veldig godt!
Sesam mel – Perfekt til å bake med og bruke til pannekaker. (46g proteiner – 6g karbohydrater)
Bearnaise saus og hollandaise saus (under 0,5g karbohydrater per 100 gram).
Lasagne med aubergin (8 g karbohydrater per porsjon).

  

Har du prøvd lavkarbo før?

18 kommentarer
    1. Lavkarbo er livsstilen min, og jeg håper virkelig du trives med det! Husk at noen søtstoff innholdet mer karbohydrater enn andre, så lurt å lese hvilke søtning som er oppi sukkerfritt godteri💞

    2. Ja har prøvd lavkarbo ,men med meg gikk det ikke så bra fikk begynnende fettlever og intense magesmerter så måtte slutte på den 😅men jeg gjorde nok den feilen at jeg ikke spiste nok grønnsaker tror det er veldig viktig ,og i tillegg spiste ekstremt mye fett hele tiden 🙈så bare vær flink å varier få i deg nok fiber og grønt så går det nok bra ♥️Masse lykke til ♥️

    3. Gulrøtter skal man ikke spise mye av på lavkarbo 🙂 Husk også at selv om ting inneholder null karbo eller lite sukkker, så må du likevel sjekke opp annet søtstoff. Polyoler kan også trekkes fra 🙂

    4. Åh jaa! Kom med masse tips oppskrifter 😁 begynte på (moderat) lavkarbo for litt over én uke siden og må si jeg trives veldig med det så langt!

    5. Hvorfor det?du skal vel ikke ned i vekt?om du vil trene og f.eks bygge rumpe eller muskler trenger du faktisk karbohydrater…. ikke minst for energi… da snakker vi sunne carbs da.. som kroppen trenger

    6. Hvorfor må det være enten eller? Pass ihvertfall på at du spiser det sunne og ikke farlige fettet da.. 🙂 Det er også stor forskjell på usunne og sunne carbs.. de sunnne, langsomme carbsa er noe folk som trener mye trenger.. m mindre du er veldig på slankern

    7. eksen min var ektremt overvektig og måtte gjennom lege, ernæringfysiolog , trener og diett legge opp et opplegg. Han gikk ned 36% i fett på 3 mndr og gikk ned 33 kg og ble kjempesprek. Eg derimot begynte å rase ned i vekt så eg hoppet av karosellen.
      For meg handler det om balansert kosthold
      Eg må ha karbs,men spiser eg for lite animalsk kjøtt blir eg tynn. Spiser eg bare fett og proteiner og grønnsaker holdt ikkje det heller.

      Eg tar masse medisiner som er for livet så sammen med legen har eg funnet ut at eg må spise mer protein og fett ,men eg trenger OG proteiner

      Lykke til <3

    8. Husk at det ikke er noe magisk med lavkarbo fordi det er uten karbohydrater. Grunnen til at mange føler seg bedre på det er at man ofte spiser mindre junk, og er mer påpasselig å få i seg næring. Dersom man vil ned i vekt, kan det være en måte å redusere kalorier på og samtidig føle seg noenlunde mett. De positive effektene som finnes av lavkarbo i forskningen er ofte pga vektnedgang ved overvekt/fedme, og man ser ikke de samme positive effektene av lavkarbo for normalvektige, ihvertfall ikke sammenlignet med et næringsrikt høy/moderat-karbokosthold. Det betyr ikke at det nødvendigvis er skadelig med lavkarbo heller for normalvektige, så fremt man ikke overdriver mettet fett (animalsk kjøtt, fete meiriprodukter, smør, kokos etc). Noen lavkarbotilhengere mener man ikke skal være redd for mettet fett, men forskningen enn så lenge peker at man bør holde det forholdvis lavt (maks 10 % av daglig energi). Noen trives med lavkarbo, andre gjør ikke det. Lykke til!

    9. Kult, begynte selv på lavkarbo for 2 uker siden 😀

      Glede meg til du deler oppskrifter! Trenger mer inspirasjon!

      Grønnsaker som vokser under jorden som gulrøtter er ikke anbefalt…

      Du kan prøve å lage blomkålris, blomkålmos, brokkoli+ erter mos (min favoritt).
      Det er mye godt og sunt når det kommer til lavkarbo, og det beste av alt er jo at du får prøve så mye god mat 😍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg