Jeg skal begynne på lavkarbo!

I mange år har jeg hørt om lavkarbo og fordelene med det. Jeg har aldri prøvd det selv, men jeg har alltid vært ganske nysgjerrig på det. Per Fredrik går jo på lavkarbo i perioder, så jeg har fått med meg mye igjennom at han har gått på det.

Etter alle helseproblemene mine som var i 2018, er jeg virkelig klar for å prøve noe helt nytt. Nå er jeg drittlei energi- og humørsvingninger som følge av karbohydrats-krasj. Kostholdet mitt i 2018 var virkelig ikke noe bra, og det bestod av altfor mye karbohydrater og altfor lite fett og proteiner.

Jeg syns det er altfor lett å bare slenge i meg en brødskive, litt pasta eller andre ting som ikke akkurat har den beste næringen for kroppen. Jeg ser for meg at det blir lettere å spise sunnere om jeg faktisk har strenge retningslinjer som viser hvor mye protein og fett jeg må spise, også må jeg jo tenke helt nytt når det kommer til mat så da er det også lettere å legge til seg nye sunnere vaner.

Jeg har jo hørt av det er mange helsefordeler og her er noen av de. Dette er ting som er generelle, så noen av disse kommer ikke til å ha noen betydning for meg.

⚡️ Mer energi

⚡️ Fett og proteiner generelt metter mye bedre enn karbohydrater, så man holder seg mye lengre mett, og man unngår overspising

⚡️ Bedre utbytte av treningen

⚡️ Finere hud

⚡️ Mindre søtsug

⚡️ Mange opplever at det er lettere å gå ned i vekt

⚡️ Mindre muskelsmerter

⚡️ Migrene kan bli borte

⚡️ Dersom man spiser mye sukker og raske karbohydrater er det lettere at man blir syk av forkjølelse og influensa (kilde: her)

Så som dere kan se er det mange fordeler med dette. Jeg vet ikke om jeg kommer til å gjøre dette resten av livet. Men jeg har lyst til å prøve det en eller to måneder, muligens mer, for å sjekke hvordan kroppen min reagerer på det.

I dag var jeg på matbutikken og handlet masse digg lavkarbo mat. Det er utrolig hvor mye god mat man kan spise på lavkarbo – og i neste innlegg skal jeg vise dere hva jeg kjøpte!

Om du selv skal begynne på lavkarbo anbefaler jeg deg å lese deg godt opp før du begynner, og hvis du har helseproblemer er det smart å sjekke med legen først. Unge og barn i utvikling bør spise vanlig kosthold. 

17 kommentarer
    1. Startet på det for litt over en uke side, føler meg utrolig bra!! Blir ikke vannete/bloated slik jeg pleide å bli av feks pasta, og har sjeldent humørsvingninger. Dessuten, siden man ikke kan spise ris/pasta/poteter må man være mer kreativ med maten, og det elsker jeg! Fordi nå spiser jeg så utrolig god mat, med så utrolig mye mer smak! Anbefaels! Linntheresedagsland.no har mange deilige oppskrifter

    2. Anbefaler deg VIRKELIG å lese om sammensetning av næringsstoffer for kroppen. Karbohydrater er på ingen måte synderen. Problemet med er at du vil slite dersom du får for mye. Akkurat som du vil slite hvis du får for mye av noe annet. Kanskje du heller burde forsøke å finne en fin balanse av alt? Lavkarbo er IKKE holdbart i lengden.

    3. Åå så bra! Jeg har gått på lavkarbo i et halvt år nå og det har hjulpet mye på sykdommen min, fått mindre hodepine osv. Du burde besøke lavkarbo grupper osv på Facebook, der er det mye inspirasjon! Lykke til!

    4. Anbefales virkelig! Legen min er super fornøyd med alle blodprøvene mine, jeg har mye mer energi også gikk jeg jo ned 30kg aom var et stort plus 😂 Også er det jo så mye digg mat 😍

    5. Hei!

      Gleder meg til å følge bloggen din videre for å høre hva du syns om lavkarbo og effekten du selv får. Jeg går selv på keto og gjort en god stund nå. Har kun gode erfaringer å dele, som du skriver i innlegget ditt. Mer energi, mindre betennelse smerter og migrenen min som ofte plaget meg er så og si borte. Gått ned en god del i vekt også, på kort tid noe som er ett pluss fra min side. Jeg faster også, hvor jeg kun spiser mellom 12 – 18.00. Håper du blir sittende med like god erfaring som meg, masse lykke til! 🙂

    6. Så bra! Du kommer til å føle deg så mye bedre. Jeg sverger til lavkarbo!! Den første uken er værst og kommer til å få ketoflu,bare hver sterk. Etter det kommer du til å sveve på en sky.

    7. Lavkarbo fungerer, men er mest optimalt for de som må gjøre det av helsemessige årsaker. Grunnen til at mange går ned i vekt av lavkarbo er fordi de havner i et kaloriunderskudd, og dermed forbrenner mer enn de spiser. Underskudd kan man oppnå også ved å spise alle næringsstoffene (fett,karb,prot), så det er absolutt ikke nødvendig med lavkarbo for å gå ned i vekt. Karbohydrater er absolutt ikke noe negativt eller farlig, slik som «lavkarbo-folk ofte virker å tro. Metthetsfølelse/mindre søtsug/energi osv, kommer du også til å oppleve selv om du spiser karbohydrater. Her handler det kun om å få i seg alt man trenger av riktig og sunn mat! Med andre ord: lavkarbo er ikke nødvendig, men det er trist at så mange fortsatt tror det. «Jamen lavkarbo funka kjempebra for meg, gikk ned 10kg» – Ja, selfølgelig gjorde det det. Fordi du gikk i et kaloriunderskudd, noe du også kan gjøre med karbohydrater inkludert i kostholdet.

    8. Husk at du aldri skal spise lettprodukter på lavkarbo 🙂 utenom det ser dette veldig bra ut. Lykke til 🙂

    9. Ikke for å være kjip, men da jeg startet på lavkarbo av helsemessige årsaker tok det 6 måneder før jeg merket forskjell. Det tar tid å komme inn i en ketose og tror du må holde på lengre enn 1-2 måneder for å virkelig merke effekten. Husk også at det ikke er noe poeng å gå på lavkarbo og stå imot fristelser en dag, hvis du neste dag sprekker går hen å spiser masse karbohydrater eller planlegger en cheatday. Da har det dessverre ingen funskjon. Å gå på lavkarbo er hardt, så håper du vet hva du går til. Det betyr masse fristelser og ingen utskeilser. Hadde jeg ikke vært virkelig syk, hadde jeg aldri valgt dette frivillig. Men jeg tror at hvis du er flink kan du virkelig få mye ut av det. Det finnes også mange sukkerfrie alternativer som du kan kjøpe, i tillegg til masse oppskrifter. Ta deg også en tur til Sverige, der har de billigere mandelmel, kokosmel og generelt mye større utvalg.Lykke til og håper det går bra for deg!

      1. Da har du gjort noe feil jentami. Har gått på lavkarbo flere ganger, og jeg merker forskjell allerede første uken på både energi nivå, vekt, tarmsystemet og helsa generelt. Ketose kommer jeg inn i etter 2-4 dager

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg