Store og små prosjekter i hagen!

Jeg holder ofte på rundt i hagen med små og store prosjekter. Hele hagen hagen har jo gått fra å være en jordflekk og litt plen, til en oase i år, og det har jo vært litt av et prosjekt. Ofte når jeg holder på litt rundt her og der glemmer jeg å ta dere med på ting, så i går husket jeg faktisk å ta litt bilder mens jeg holdt på ute i hagen.

Et av prosjektene jeg gjorde i går var å flytte en god del av jordbærplantene. Jeg sådde jordbærfrø i februar, og det som jeg trodde at skulle bli 30 planter endte opp somm 200 planter.. Haha! Jeg trodde jo ikke at de skulle bli noe særlig store, for de var jo ganske små når jeg plantet de ut. Men disse har vokst helt vilt mye, så i går gravde jeg opp massevis av jordbærplanter fra to av pallekarmene som var overfulle med planter, og plantet disse ut rundt i hagen.

Siden jeg stemorsblomstene ikke ble særlig pene etter perioden med 30+ varmegrader, rev jeg ut disse som stod rundt rhododendron’en og i går plantet jeg en ring med jordbærplanter rundt denne. Både rhododendron’en og jordbærplantene lever i mange år, så disse passer fint til å stå sammen.

Den svarte ledningen er forresten svetteslange. Har skrevet et innlegg HER om disse, og de er en lifesaver når det kommer til vanning i hagen.

Plantet også noen jordbærplanter foran solsikkene. Det står jo noen dahlia’er der fra før av, som jeg plantet for bare et par uker siden. Så forhåpentligvis er det plass nok til begge. Hvis ikke får jeg bare flytte de igjen, haha!

For litt siden kjøpte jeg noen agurk og tomatplanter på billigsalg. Disse har jeg tenkt til å ha i drivhuset, men siden det ikke er helt klart enda plantet jeg de bare om i større potter så de får man plass til røttene og mer næring og vann.

For en måned siden kjøpte jeg en agurk som jeg satt inn i minidrivhuset, denne har vokst så sinnsykt mye og den har jo tatt over hele drivhuset, haha! Så denne gravde jeg ut og satt i en større potte utenfor drivhuset. Får satse på at den overlever, for inne i drivhuset holdt den på å ta livet av både paprikaplantene og chilli’en min.

Tomatene vokser helt vilt, og jeg må stadig ut og klippe av svære greiner som må fjernes. Blir jo altfor mye for planten å bære, og da klarer den ikke å gjøre ferdig tomatene. Da ender man jo bare opp med masse blomster og grønne tomater, og det er jo ganske kjedelig!

Alt på bildet over stod i en og samme beholder. Disse har jo vokst mye mer enn hva jeg forventet, så disse måtte jeg potte om så de alle får bedre plass.

Midt inne i den ene blomkarsen var denne fuksiaen plantet, så den måtte jeg grave ut og sette i egen potte. Den hadde jo blitt mye større enn hva jeg trodde, og den er jo så lekker! Fuksia kan man forresten overvintre frostfritt, så kan man ha de i mange år. Skal lage eget og utfyllende innlegg om det når den tiden nærmer seg.

 

Som dere ser så er det veldig mye jordbærplanter overalt, haha. Det er jo vanlig å kjøpe typ 6 eller maks 12 planter, så blir en god del med 200 stykker.

På vei hjem fra Oslo på mandag stakk jeg innom Lier Planteland og plukket med meg tre nye planter.

Hvor lekker er ikke denne sommergeorginen? Fant ut at den også har knoll og at man kan oppbevare de på samme måte som Dahlia. Så denne skal leve i hagen i mange år forhåpentligvis!

 

Syrinhortensia som blir hvit-rosa. Den ser ikke noe wow ut nå, men etterhvert blir den superlekker!

 

Ungarsk syrin som blir ganske så stor etterhvert, og som blomstrer med små og duftende syriner i mai neste år.

 

Nå ble det mye hageskravling her, men håper dere fikk et tips eller to, og ble inspirert til å gjøre noe spennende i egen hage!

1 kommentar
    1. Ha ha, du kan jo starte som jordbærbonde🍓🤩. Virkelig inspirerende å se hvordan det blomstrer hos deg. Virkelig frodig og nydelig. Bruker du kun langtidsgjørselet fra Plantasjen? Gleder meg til å se hvordan du innreder drivhuset. Du er veldig inspirerende Stina. Klem fra Jenni

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg