Sparer over 100 timer med hagejobb med dette!

For litt siden fikk jeg et genialt tips av noen som jobber på byggeplassen ved siden av oss. De hadde sett hvor mye tid jeg brukte på å vanne alle thujaene hver eneste dag og hvor mye stress det var.

Jeg har jo halvveis visst om at det går ann, men jeg trodde ikke at det skulle være så enkelt! Tipset var; svetteslanger! Jeg var hos noen venner av pappa noen dager etterpå og så hvor enkelt det var, og da visste jeg at dette var noe jeg bare måtte ha!

Nå har jeg fylt hele hagen med svetteslanger, og jeg gikk fra å måtte bruke 1,5-2 time på å vanne manuelt med slange selv til å bare skru på krana også vanner hele hagen seg av seg selv. Hvor sjukt er ikke det?

Tipper de fleste ikke har peiling på svetteslanger, så jeg tenkte å fortelle dere alt om det. Jeg er jo ganske hagenerd og visste om drypp-system, men det koster fort typ 10’000 for hele hagen min og det er mye styr. Svetteslanger derimot er superbillig, enkelt å montere og alle kan klare det.

Så ja; hva er en svetteslange? Det er slanger med bittesmå hull som gjør vanningen til en drøm!

Man legger slangene rundt i bedene sånn at vannet kan sildre bort til alle plantene. Anbefaler å ha plantene maks 10-15 cm unna slangen. Jeg kjøpte de på biltema, og disse kan man grave ned 15-20 cm i jorda. Så etter at jeg la slangene rundt har jeg fylt over med bark på toppen, både for å skjule slangene men også sånn at de fordeler vannet rundt i jorda lettere. Bark gjør også at det ikke blir like fort tørt, men jeg skal ikke gå så mye inn på det akkurat nå.

Jeg la kantsten over slangene de første par dagene sånn at slangene skulle holde seg på plass, til de hadde formet seg på nytt.

Tilbake til svetteslangene, eller dryppslange som Biltema har kalt det. Dette er forresten ikke et sponset innlegg bare så det er sagt, men disse måtte jeg bare tipse dere om fordet om jeg ikke får betalt en krone for det, haha! Alt er kjøpt selv, og betalte cirka 1500-2000,- for alt totalt. Siden jeg har sykt mye thujaer måtte jeg ha en god del ekstra slanger, så for de fleste blir det nok enda billigere.

Slangene jeg kjøpte er 15 meter lange, og jeg har koblet sinnsykt mange sammen uten at det er noe problem. Så at man kan kun koble til sammen 30 meter fra andre merker, så pass på å sjekke dette.

Jeg kjøpte også en splitter som du kan se på bildet under, sånn at jeg kan vanne både thujaene og bedene i hagen samtidig. Det er smart å dele opp i litt soner utifra hvor ofte og lenge ting må vannes.

Det som er fint med svetteslanger er at vannet kommer litt og litt, så det renner ikke bare bort, sånn som det ofte kan gjøre om det er tørt og man heller på mye vann på en og samme gang. Disse kan redusere vannforbruket med opptil 70%, så det er jo supert for miljøet også!

Siden vannet kommer ut ganske sakte pleier jeg bare å la vannet stå på i 2-3 timer, mens det vanner alle thujaene og blomsterbedene.

Håper dere likte tipset, og at det kan gjøre at dere slipper å bruke masse tid på vanning i sommer!

10 kommentarer
    1. Var redd dette skulle være en clickbait, men neida. Takk for “lærerikt” innlegg, helt fantastisk!
      Kunne du forresten lagd en «liste» på hvordan få det fint i hagen/stelle med blomster og sånne hagetips? Litt som sminketips, bare i form av hage

    2. Helt genialt tips for de som har så mye å vanne som deg! Aldo hørt det navnet men sett det på større steder som krever mye vanning.

    3. Hørt om svetteslanger og er ikke hagenerd en gang. Svettelsanger kommer vel veldig an på hvor stor Hagen din er om det er vært å ta i bruk. For kan det ikke være fort gjort å glemme å skru den av om man ikke hadde stått å holdt den selv? (Ikke hat ment. Just curious)

      1. Man kan kjøpe timer på den så den skrur seg av selv. men i mitt tilfelle bruker jeg bare timer på telefonen. Har man huet litt på plass er ikke det noe problem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg