Sparte 26’000 ,- kr + Full hagetour!

For en uke siden la jeg ut en svær hagetour her på bloggen (LINK), der dere fikk se hele hagen og en skikkelig god oversikt over hvordan alt så ut, og litt planer fremover. Men jeg fikk jo nesten ikke vist blomstene rundt på verandaen og i hagen.

Den siste uken har det også vært helt fantastisk vær så blomstene har begynt å blomstre enda mer, så da kjører jeg likesågodt igang en hagetour igjen med fokus på blomster! Skal prøve å skrive alle sorter på blomster i innlegget, men om det er noe dere lurer på er det bare å spørre i kommentarfeltet!

Nå er det ikke lenge igjen til syrinen blomstrer. Denne dufter så sinnsykt godt! I år skal den plantes ut i selve hagen!

Tulipaner er perfekt å plante nedi krukker som denne!

Dette treet aner jeg faktisk ikke hva er. Noen som vet??

Påskeliljer – Stemor – Spirea – Syrin – Dvergsyrin oppstammet – Roser

Verandakassene er fulle av stemor og perleblomster. Elsker den kombinasjonen!

Dette treet / busken har jeg fått flere spørsmål om. Det er en forsynthia. Den blomstrer masse gule blomster i april, også blir den full av grønne blader.

Tulipanene skulle egentlig være rosa. Men tipper de ble hvite siden jeg plantet de i januar, og de ikke fikk satt røtter tidlig nok.

Elsker at stemorsblomstene har vokst seg kraftige og tette allerede!

Narcisuss trumpet dutch master – Superlekker! Denne må jeg kjøpe flere blomsterløker av til høsten!

Stemor sammen med en japanspirea. Alt skal plantes ut i hagen utover sesongen!

Rhododendron – stemor – rhododendron

Nesten alt her skal plantes ut i hagen. Rhododendron plantene har stått i krukker på verandaen i et par år, og nå er et på høy tid å plante de ut så de kan få bedre plass til å vokse!

Arkitektens trøst – Min favoritt klatreplante. Denne vokste seg utrolig svær i fjor, men en vindstorm ødela det den klatret i, så i år må den starte nesten på nytt. Men det er null stress siden den vokser ekstremt fort, og den nå har fått et mye større rotsystem. Bør ikke plantes på steder der den kan vokse fritt, da den fort kan ta helt overhånd.   

Pallekarmen min som er full av stemorsblomster. Disse er for pynt til bilder, så derfor står de bare i en pallekarm. Er så spent på hvordan det kommer til å se ut når de vokser seg større og fyller ut pallekarmen enda mer! Det har kommet sinnsykt mye mer blomster den siste uka!

Staude-urtene er i full gang under minidrivhuset!

Vasket hele garasjen og bilen her om dagen, og da fikk jeg endelig vasket dette søte kafé settet også. Så nå står det midt i hagen foran klatrehortensiaen. Den planten er så svær og det blir alltid helt tett med grønne blader der. Superlekkert! Perfekt på vegger med lite / ingen sol.

Rosene er i gang. Her er det therese bugnet rose til venstre, bonica rose i midten og en kaprifol til høyre. Gleder meg til alle blomstrer. Da dufter det helt nydelig!

Flere av blomsterløkene jeg gravde ned i januar. Pleier alltid å plante blomsterløker i oktober, men disse ble glemt bort i en pose som jeg fant i januar, haha!

Hegg treet er i full gang. Dette dufter helt nydelig når det blomstrer i cirka mai!

Denne hortensiaen gleder jeg meg til blomstrer. For jeg har null anelse om hva som kommer opp. Jeg kjøpte den i høst siden den hadde fine høstfarger, men det var ikke noe lapp på, så jeg er veldig spent!

Søte stemorsblomster ved inngangsdøra!

Haha, det ble en god del bilder. Verste er at det egentlig var sånn 65 bilder, men jeg klarte å kutte det ned til 33..

Herregud. En sykt morsom funfact! Tidligere i dag gikk jeg over alle plantene jeg har sådd innendørs, og regnet på hva jeg har brukt på frø og stiklinger, og hva det ville kostet dersom jeg skulle kjøpt alt ferdig i butikken. Jeg fikk mildt sagt sjokk. Jeg visste at jeg hadde spart noen tusenlapper, men dette var bare for crazy. Jeg har brukt 1200,- på frø og stiklinger, og skulle jeg handlet alt det hadde det kostet 27’600,- kr. Altså!! Hvor sykt er ikke det??

Ingen tvil om at det er smart å så planter selv. MYE penger å spare på det. Verste er at jeg har ikke sådd for å spare penger. Jeg sådde fordi jeg lengtet etter å holde på med blomster i vinter, og vipps hadde jeg spart 26’000,- kr. Crazy!

4 kommentarer
    1. So lovely! You have done a great job! I must say it’s in a way good that this corona came now, not in the autumn or winter, like October or November. Of course it is NOT good at all it came, but how depressing this all would have been if it was raining, snowing and all-in-all a s*it weather outside every day! And the darkness! This awakening spring gives us hope! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg