Slik overvintrer jeg Dahlia

I dag var det mange som våknet opp til at det hadde snødd. Her hadde det kun kommet regn, men frosten kicket godt inn allerede i helgen. Så derfor brukte jeg lørdagen på å gjøre noen av blomstene klare for vinteren.

I går viste jeg dere hvordan jeg overvintrer fuksia (klikk inn HER), og i dag tenkte jeg å fortelle dere om hvordan jeg gjør det med Dahlia.

Dahlia skal man ta opp rett etter den første natten det har vært frost. Man ser at bladene blir mørkere og slappe. Slik som på bildet over.

Å få de opp fra bakken er en enkel prosess. Jeg klippet de de helt ned, så det kun var en 5-10 cm stilk over bakken.

 

Deretter spadde jeg et godt stykke rundt Dahlia’en, sånn at jeg ikke kom borti knollen. Når jeg hadde fått løsnet knollen, børstet jeg vekk det som var av overflødig jord. Her var jeg veldig nøye med at jeg ikke tok så hardt tak at noen av delene på knollen ble skadet.

Deretter spylte jeg den så alt av jord ble helt borte.

Jeg la alle knollene som var av samme slag sammen, så det er lett å merke de med navn. Det tar en stund før de begynner å blomstre, så det er viktig at man vet hvilken farge og sort som kommer, så man ikke får helt fargebom i blomsterbedet.

Til slutt klippet jeg vekk alt av smårøtter. De store knollene skal selvfølgelig ikke klippes. Er det noen knoller som er ødelagt eller råtne er det viktig at de fjernes.

Nå skal disse tørke i noen dager, også skal jeg legge de i kasser fylt med flis så de holder seg tørre i vintermånedene. De skal også ligge i en eske der de ligger med litt lufting (altså ikke helt tett) også skal de ligge i et rom med 5-10 grader.

Som dere så har noen av knollene vokst veldig i løpet av sesongen, så disse kommer det til å bli vanvittig mye blomster på neste år. Nå gleder jeg meg bare til midten av februar når jeg skal ta de opp igjen og fordrive de. Kan starte såpass tidlig innendørs siden jeg bor i sone 1-2 og det er veldig mildt klima her.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg