Slik overvintrer jeg fuksia – Guide

Nå har virkelig kulden kommet, og på lørdag tok jeg en svær runde rundt i hagen for å ta inn de sommerblomstene som jeg skal overvintre. En av blomstene jeg skal overvintre er Fuksia. Jeg kjøpte inn 60-70 stiklinger i vår, og endte opp med å ha over 100 fuksia’er totalt. Så jeg fikk mildt sagt litt Fuksia dilla! Noe som er gøy er at man kan overvintre disse, også kan man ha de i mange år. Har lest om folk som har hatt Fuksia’er i 25 år. Det er jo veldig gøy!

Siden jeg hadde såpass mange ville jeg jo ikke bare kaste alle når sommersesongen var over. Så jeg har googlet meg halvt ihjel for å finne ut hvordan jeg skal overvintre de. Dette blir første året jeg gjør det, så jeg er veldig spent på å se hvordan det kommer til å gå.

Det er flere måter å overvintre på, og det kommer veldig ann på både hvor mye plass man har og temperaturen på stedet du skal oppbevare de på. Jeg har et loft jeg kunne oppbevart de på, og da hadde det vært 2-5 grader, men siden det plutselig kan bli minusgrader der, så tørr jeg ikke å ha de der.

Derfor vil jeg heller ha de på lagerrommet i huset. Det er et rom som vi holder døren lukket hele vinterhalvåret, så der er det relativt kjølig. Blir nok 10-15 grader der i løpet av vintersesongen.

Så her er hvordan jeg gjorde det for å oppbevare de i 10-15 grader.

Først gravde jeg opp og pottet om alle blomstene i plastikkpotter. Dette er bare potter jeg har spart på etter at jeg har kjøpt blomster i sommer. De blomstene som hadde blitt ganske store og som hadde mye røtter, fikk større potter enn de med mindre røtter.

Chloe følger alltid nøye med, hehe!

Jeg samlet opp alle Fuksia’ene jeg skulle beholde på verandaen. Skal beholde cirka 50 stk, også ta flere stiklinger neste år så jeg kan ha 100-150 stk og noen jeg kan gi vekk. Passet på å ha minst to av hvert av de 9 forskjellige Fuksia sortene jeg har i samlingen min.

Deretter ga jeg de en god stuss. Jeg klippet grenene ned til der jeg så at de kom to ny grener ut. Av det jeg har lest er man ikke nødt til å være så nøye. Men jeg klippet sånn så de forhåpentligvis blir enda mer fyldige og fine neste år.

Klippet også vekk alt av blomster, siden det tar mye energi fra planten.

Fjernet til slutt det meste av grener og blader som ligger helt nede ved potten, både for å unngå sykdommer men også for å naturlig stamme de litt opp.

Deretter satt jeg Fuksia’ene opp i isoporkasser. Dette er bare så det ikke skal renne vann på gulvet når jeg vanner de i løpet av vinteren.

Jeg skrev også opp tall på de, som jeg har lagt inn sammen med navnene i en hageapp jeg har.

Altså; jeg merket fuksia sorten på potta, så jeg enkelt kan se hvilken sort det er til våren når jeg vil ta stiklinger.

Gjorde litt vondt i hjertet å kaste bort så mange fine blomster som ble klippet av. Kunne sikkert vært litt smartere underveis og lagt de i vannbad så jeg kunne hatt de i stua, men med 50 Fuksia’er som skulle klippes satset jeg mer på å bare være effektiv, hehe!

Til slutt fikk jeg satt inn alle i isoporbokser. Disse skal stå i hyller på lagerrommet, der de får litt sollys i løpet av dagen. Igjennom vinteren kommer jeg til å vanne de så de er litt fuktige, men absolutt ikke våte. Det er sjanse for at det oppstår bladlus etterhvert siden det er blader på de, og da er det bare å behandle de med riktig spray.

I starten av februar skal disse vekkes til live igjen, så da gir jeg dere en oppdatering på hvordan det kommer til å gå. Nå krysser jeg fingrene for at jeg får overvintret Fuksia samlingen min, og at alt går bra!

Gleder meg allerede til å se hvor store de blir neste år, også blir det koselig å kunne lage masse stiklinger som jeg kan ha med til venner og familie.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg