Slik lager du egen kjøkkenhage.

Nå er det tredje sesongen jeg har kjøkkenhage. Dette er noe jeg har hatt veldig mye glede av. Det gir meg så mye matglede og inspirasjon til å lage sunn mat når jeg har min egen kjøkkenhage.

Å lage sin egen kjøkkenhage trenger ikke å være vanskelig eller komplisert. Du kan starte med en pallekarm eller bare en stor potte. Gjør det enkelt første året, og så gjør du det kanskje større neste år når du har fått mer erfaring. Selv startet jeg med to pallekarmer det første året. Det andre året utvidet jeg til tre pallekarmer, og i år har jeg utvidet til totalt 10 pallekarmer.

Siden jeg får veldig mye spørsmål om kjøkkenhage og ser at folk synes det er gøy med kjøkkenhage, tenkte jeg å gi en liten guide på hvordan man kan lage sin egen kjøkkenhage. Vi kan ta utgangspunkt i pallekarm da det er det letteste å dyrke i.

 

DETTE TRENGER DU:

Når du skal dyrke i pallekarm trenger du selvfølgelig en pallekarm, det kan kjøpes på Plantasjen, Rusta, Maxbo, Felleskjøpet, og så videre. Du trenger også jord. Jeg kjøpte premiumjord det første året på plantasjen, men det er ekstremt dyrt og etter min erfaring ikke nødvendig.

Nå kjøper jeg jord på Maxbo, der koster det 99 kr. for fire sekker. I en Palle karm trengs det cirka fem sekker med jord. Det er da i en pallekarm som er 120×80 cm. Når jeg har hatt jorden oppi pleier jeg å tilsette en god del langtidsvirkende næring. Da bruker jeg DENNE fra plantasjen. Deretter er det bare å plante rett oppi pallekarmen.

PLASSERING

Når det kommer til plassering av pallekarmen, bør du tenke på to ting. Den første er at det bør være minst 6 timer med sol hver dag, for at plantene skal få nok sol. Den andre tingen du bør tenke på er at det må være en plass du gidder å gå for å hente mat. 

Skal du sette på pallekarmer på veranda trenger du et plastikk underlag, jeg har brukt DETTE plastikk underlaget, det funker veldig bra og passer perfekt til alle karmer som er 120×80 cm.

Setter du pallekarmen direkte på ut i hagen kan du grave vekk det som er der fra tidligere av gress og slikt. Du kan legge på en duk for å unngå at det kommer ugress opp. Men da får ikke planter som tomater som har dype røtter, kommet lengre ned og det kan være litt dumt. Men hvis du bare skal ha urter så kan du legge duk.

HVA SKAL DU HA I PALLEKARMEN?

Når du har plassert ut pallekarmen, fylt den med jord, og næring, er det bare å fylle opp med de plantene du ønsker. Spørsmålet her blir jo hva trenger man i en pallekarm? Og da er det smart å ha ting du faktisk kommer til å bruke. 

Noen ting som de fleste liker å ha i en pallekarm er;

Basillikum
Tomat
Dill
Oregano
Gressløk
Timian
Sitronmelisse

Løpstikke
Salat
(tar mye plass)
Spiselige blomster; stemor, blomkarse, tagetes
Mynte (bør stå i egen pallekarm siden denne sprer seg)
Jordbær (bør også stå i egen pallekarm da disse sprer seg, med mindre du velger månedsjordær slik jeg har)
Paprika
Koriander
Chilli
(chilli trenger mye varme, samme gjelder paprika men hvis du kjøper et minidrivhus og setter over pallekarmen slik jeg har gjort, kan du lett dyrke paprika, Chilli, koriander og andre ting som trenger ekstra varme).

PS; husk å åpne drivhuset for lufting på dager hvor det er veldig varmt ute så ikke plantene blir helt overopphetet.  

FLERÅRIG

De fleste urter og grønnsaker lever bare i et år, så du må plante nytt år. Men noen vokser opp igjen år etter år, og de bare klipper du ned om høsten også vokser de opp igjen om våren. Dette er noen av de som vokser opp igjen: gressløk, løpstikke, rosmarin, sitronmelisse og mynte.

På steder som plantasjen, hageland og andre steder kan man kjøpe urter og grønnsaksplanter i ferdig størrelse. Jeg anbefaler å gjøre dette de første par årene da det er lettest. Urter er også superbillig å kjøpe, så her er det ikke mye å spare på at man driver fra frø selv. Det er også litt sent i sesongen å så frø nå, da man så i januar (chilli og paprika), og mars / april for resten. Enkelte salattyper kan såes hele sesongen. 

Selv har jeg sådd månedsjordbær, tre forskjellige typer tomater, paprika, hjertesalat, grønnkål selv, og jeg har spart ekstremt mye penger når jeg skulle fylle 10 pallekarmer, hehe!

 

PLANTING:

Når det kommer til plassering i pallekarm så pleier jeg å ha cirka tre planter i bredden og fire i lengden sånn at det blir totalt 12 planter per pallekarm. Dette er bare sånn cirka, men man må huske at ting gror ganske fort og blir mye større i løpet av kort tid, så man må ikke plante for tett, for da blir det dårlig plass til røttene, og ting vokser veldig inn i hverandre. Kan fort bli ganske kaotisk om man planter for tett, hehe! 

Det er også smart å plassere ting som tomater og andre urter som blir høye bakerst i pallekarmen, dersom den står inntil en vegg, så du har muligheten til å se alt du har plantet. 

Det er også smart å lage noen skilt som viser hva de forskjellige rutene er. Dersom man ikke er veldig vandt med urter og grønnsaker, kan det være vanskelig å se forskjell på de forskjellige urtene.

skilt – kjøpt på plantasjen

VANNING

Når det kommer til vanning av pallekarm, så har jeg lagt svetteslanger i pallekarmene som er i hagen, se innlegg om svetteslanger HER. Men i pallekarmene på verandaen vanner jeg de bare med en vannkanne. Hvis du er usikker på om det trengs vann eller ikke, er det bare å stikke fingeren ned i jorda, er det godt og fuktig, trenger du ikke å vanne, men hvis det er tørt eller bittelitt fuktig bør du vanne.

Det som er fint med pallekarmer er at de har stort jord-volum, så plantene tørker ikke like fort ut, og du trenger ikke vanne like ofte som hvis du hadde plantet de i en mindre krukke.

Her kommer plantene til å vokse såpass mye at de kommer til å skjule svetteslangene innen kort tid. 

Håper du likte denne guiden på hvordan man lager kjøkkenhage. Hvis det er noe du lurer på, så er det bare å spørre i kommentarfeltet (har prøvd å ta med absolutt alt man skulle lure på, hehe), så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg er jo ingen gartner, men jeg kommer fra gartnerfamilie og har lært veldig, veldig mye om hage og kjøkkenhager de siste årene, så jeg kan jo en del om dette, hehe! 

Håper du fikk lyst til å lage din egen kjøkkenhage, dette er jo noe som du kan få glede av i mange, mange år og som kommer til å gjøre det lettere og morsommere å lage sunn mat fra bunnen av. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg