Must haves på skogstur! #Pakke-Liste

Jeg elsker å gå på tur i skogen, og det er en av de tingene som gir meg så mye energi og glede. Jeg får en helt fantastisk ro i sjelen, og det er nesten litt terapeutisk å gå midt i skogen og bare høre på fuglekvitter. Jeg har jo vokst opp med å gå turer i skogen, og har gått med mamma og pappa siden jeg var liten.

Er det én ting jeg har lært i løpet av årene, er det at utstyret kan make you or break you. Å ha på seg klær som gjør deg enten for varm, for kald, våt på bena, sitter for stramt, osv kan gjøre at turen ikke blir like idyllisk som man gjerne drømte om.

Hvor mye utstyr og hva slags klær jeg har på meg avhenger litt av årstiden og hvor lang turen er. Men jeg kan jo gi dere en innføring i hva jeg bruker nå som det er høst, og hva jeg har med meg på en 2-3 timers tur.

La oss starte med antrekket:

Sko – Det er viktig med skikkelige sko. Jeg elsker mine fra Viking som er “goretex surround”. De er behagelige å gå med, perfekte på skogstur og jeg pleier å impregnere de, og da er det helt vanntette. Hadde de på meg på en langtur i juni hvor alle ble klissvåte på beina, men jeg var fortsatt helt tørr etter 9 timer.

Inntil kroppen – Jeg liker veldig godt å bruke ull-stilongs og ullgenser. For meg er det superviktig at det ikke klør og heller ikke sitter stramt. Så om man vipper mellom to størrelser, gå opp en. Settet mitt er fra Ullvang og det er noe jeg fikk da jeg var på Farmen Kjendis, og jeg er faktisk veldig fornøyd med det!

Turbukse – Ikke gå på smellen at du kun går for en treningstights. Spesielt ikke nå som det er høst og litt kaldere. Skaff deg heller en turbukse. Det er mye mer behagelig å gå i, også kan man enkelt ha stilongs under.

Jakke – Jeg er glad i å ha en tynn boblejakke som er lett og som varmer godt. Hette på jakken er et must, da det fort kan blåse litt på tur. Det er også kjekt å ha en jakke man kan åpne med glidelås foran, så man slipper å bli overopphetet. Selv om jeg også er glad i anorakker, men det er mest fordi de ser fine ut, hehe!

Ekstra genser – Når man setter seg ned for å spise mat er det fort gjort at man blir ganske kald, så ha med en ekstra genser for å holde varmen.

På hendene – Alltid ha med varme vanter eller hansker. Blir man kald på hendene blir man fort kald på hele kroppen.

På hodet – Ha med deg en god lue eller et pannebånd i tilfelle du blir kald på ørene. Det er så mange som går på den smellen og ender opp med å bli iskald på ørene også får man øreverk. Ikke særlig gøy!

Solbriller – Solen om høsten kan fort være ganske skarp, så sleng med deg et par solbriller i sekken.

Ekstra sokker – Plutselig plumper man rett ut i myra og blir klissvåt på bena. Da er det smart å ha med et par ekstra sokker som man kan skifte til. Eventuelt skifte til de så fort du har satt deg i bilen på veien hjem igjen.

Sekk – Gå til innkjøp av en tursekk som er av god kvalitet og som du kan ha i mange år.

Oppi sekken:

Sitteunderlag – Ikke gå på den smellen at du glemmer sitteunderlag, eller tenker at du bare kan sitte på en plastpose. Det er så kaldt og ubehagelig å sitte på bakken under sitteunderlag. Ta gjerne med et ekstra til den du går med, for det er en sånn ting folk alltid glemmer.

Ladebank – Skal du på langtur er det smart å ha med en ladebank til telefonen. Ganske kjipt å gå tom for strøm langt inne i skogen hvis man roter seg bort.

Lommelykt – Går du tur på ettermiddagen kan det fort bli mørkt mens du går. Spesielt nå om høsten da det er solnedgang i 17 tiden.

Vann – Dette burde stå øverst på listen over ting man burde ha med seg uansett hvor lang tur man skal gå. Ta gjerne med litt ekstra dersom du har med en firbeint venn, så den også kan få vann.

Engangsgrill + Fyrstikker – Bålforbudet gjelder cirka 15 april – 15 september. Så nå er det lov å ta med seg en engangsgrill ut og grille igjen. Men vær forsiktig hvor du fyrer den opp, ikke ødelegg naturen, og slukk den alltid godt når du er ferdig (husk å ta med pose så du kan bære den med til en søppelkasse).

Mat – Det er så mye godt man kan ta med seg som turmat. Jeg elsker pinnebrød (oppskrift på sunne pinnebrød HER). Nøtter, proteinbarer, pølser, appelsin, kjeks osv er alltid digg på tur! Ha gjerne en liten pose med nøtter i lomma som du kan spise litt av mens du går turen, så du får fylt på med energi underveis.

Godteri til hund – Jeg har alltid med en pose med litt hundegodteri til Chloe. Er jo ikke bare jeg som skal kose meg på tur, hehe!

Varm drikke – Lag deg litt te eller kakao og ha i termosen. Det er få ting som smaker så godt som en kopp varm kakao når man har gått noen timer ute i kulda.

Håper du fikk litt tips og føler deg litt mer trygg på hva du bør ha på deg, og ha med deg på tur. Norge er jo virkelig et helt fantastisk vakkert land, og nå som vi uansett ikke bør reise utenlands; hvorfor ikke oppleve mer av naturen Norge har å by på?

1 kommentar
    1. Supre tips 🙂 jeg har all tid i sekken, men jeg har byttet engangsgrillen med stormkjøkken 🙂 helt genialt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg