Slik lager du hjemmelaget markjordbær-syltetøy!

Husker dere alle månedsjordbærplantene jeg sådde tidlig i vår? Det prosjektet der jeg hadde sådd frø, også skulle det bli 30 planter, men endte opp med 200 isteden?

Vel, de plantene har det gått utrolig bra med i sommer, og jeg har gomlet igjennom hele sommeren! Jordbærene er månedsjordbær, hvilket vil si at de kommer igjen hele sesongen. Vanlige jordbær kommer som regel med en stor avling i juli eller august, mens mine fortsetter med jordbær til frosten kommer.

Den største forskjellen er at månedsjordbærene smaker som markjordbær, også har den en annen størrelse og fasong enn vanlige jordbær.

Nå har det kommet så mye jordbær at det er en stor overflod av de. Så derfor tok jeg meg en rundt på morgenen i dag og plukket alt av jordbær som var modent, så jeg kunne lage syltetøy.

Hvor digg er det ikke med markjordbærsyltetøy midt på vinteren? Snakk om en smak av sommer! Også er det jo faktisk umulig å få tak i på butikken, så det er jo ekstra stas!

Jeg plukket til sammen hele 700 gram. Ikke verst med tanke på at alle er kun fra hagen min!

Slik lagde jeg syltetøy: 

Dette trenger du:
– 700 gram månedsjordbær
– 300 gram sukker
– 1/2 pose frysepulver

 

Dette gjør du:
– Mos bærene litt
– Bland sukker og frysepulver sammen
– Rør inn pulverblandingen med bærene og rør godt
– Ha syltetøyet i frysebokser og sett i fryseren umiddelbart

Dette blir så digg å spise til vinteren! Siden jeg fortsatt har en null sukker challenge blir det ikke noe syltetøy på meg med det første, hehe. Men da har jeg noe å glede meg til i vinter!

Er spent på å se om jeg får laget en runde eller to til utover sesongen. Er jo fortsatt noen måneder igjen før frosten kommer, og nå begynner jordbærplantene å bli ganske store. Krysser fingrene!

Frøene til plantene kommer forresten fra DENNE frøposen. Prøv gjerne ut selv å så i vinter. Jeg begynte i februar, og selv om det tok litt tid var det verdt det. Nå har jeg månedsjorbærplanter som kan stå i hagen i flere år! HER kan du også lese blogginnlegg jeg har skrevet om jordbærplantene.

 

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg