Er dette slutten for blogging?

Siden nyttår har det vært en del snakk om at blogging er et synkende skip, og at det er så mange bloggere som har sluttet å blogge. Jeg skrev jo litt om dette i januar (les HER), men etter alt crazy shitet som har skjedd i 2020, tenkte jeg det var på tide å ta en real talk om ting.

La oss starte med at “mange bloggere har sluttet”. Sist jeg sjekket var det bare Sophie Elise og Pilotfrue som har sluttet? (Correct me if i’m wrong). Sophie sluttet fordi (som hun selv sa) hun ikke orket mer anonymt hat i kommentarfeltet, og etter 9 år som blogger er jo det forståelig. Pilotfrue har vel egentlig ikke sagt helt hvorfor hun sluttet, men med tanke på at hun blogget veldig lite hyppig og fikk mye anonymt hat i alle de 6 årene hun blogget, så var det kanskje ikke noe mer lidenskap for blogging? I don’t know..

Det jeg vet er at blogging er noe man kun holder på med i lengden hvis man er lidenskapelig opptatt av det. Ta det fra meg som har holdt på i over 10 år. For det krever mye, og man bør aldri ta en eneste dag fri fra bloggen. Man bør dele alt om livet sitt, oppturer og nedturer. Det er ikke som med instagram hvor man kan holde ting totalt overfladisk, og hvor man plutselig kan gå 5 dager uten at man oppdaterer.

Blogg er krevende. Men så utrolig gøy det er! Det er noe helt spesielt med det å blogge. Man skaper et sted der tusenvis av mennesker kan gå inn, lese noe inspirerende, lære noe nytt, drømme seg bort i livet ditt, og kanskje få en liten pause fra alt som skjer i verden. Det er så mye mer enn bare en post på instagram som noen scroller kjapt forbi og kanskje legger igjen en like på, eller en story som forsvinner etter 24 timer.

Jeg har selv tenkt tanken mange ganger på om jeg skal slutte å blogge, rett og slett fordi det krever så mye psykisk. Men jeg kommer alltid tilbake til det samme svaret; livet uten blogg ville føltes tomt og rart, og jeg tror at jeg ville mistet mye av stemmen min.

En annen grunn til at kanskje blogging har falt litt nedover, og ikke alle er like “på” som før, er fordi man har alltid vært så vandt med å se bloggere på forsiden av vg, dagbladet, nettavisen, osv. Men i 2020 har det vært så mye ekstreme nyhetssaker, at til videoer av UFO’er ble sluppet av Pentagon, og det ble ikke overskrifter om det engang. Det sier litt om hvor crazy 2020 har vært.

Jeg merker jo bare selv at motivasjonen min for å blogge, og generelt lage innhold på alle sosiale medier har vært mindre i år. Hele 2020 har basically vært unntaktstilstand, hvor den ene sjokkerende og grusomme tingen har skjedd etter den andre, som har tatt vekk fokuset. Vi har også måttet holde oss hjemme så mye som mulig (og man blir ikke akkurat inspirert til å lage innhold av å rusle rundt i stua 24/7).

Nå begynner endelig hverdagen å gå mer tilbake til normalen, og det som tidligere føltes som unntakstilstand føles mer normalt. For ikke å snakke om at feriefølelsen som kom ved lockdown i mars, endelig er over, og jeg kjenner meg klar for å gi alt på bloggen igjen og blogge som aldri før.

Jeg er helt sikker på at blogging er kommet for å bli, så lenge det er bloggere som deler spennende og bra innhold. Jeg kommer i alle fall til å gjøre mitt beste for å holde denne bloggen spennende for dere som følger meg, og ta dere med på reisen mot bryllup, graviditet, barn, hageprosjekter, treningsturer, reiser rundt i verden, oppturer og nedturer i livet, og enda mer.

 

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

11 kommentarer
    1. Helt enig! Folk slutter ikke å lese. Mennesket trenger mer enn video og bilder. Mennesket trenger tekst! Tror jeg har nevt det før, men du er en fantastisk blogger og, tro det eller ei, en stor inspirasjon for meg 🙂

    2. Syns det er veldig avslappende å lese blogg! Med musikk på øra og en redbull😻 har fulgt med på bloggen din siden 2013/2014 og har ikke gått glipp av et eneste innlegg🥰 du er en av de få jeg har klart å følge så mye med på🥰

    3. I’m so happy to hear you will stay! To read a blog I love (like yours!) is like meeting a friend- even more so in these crazy days of this crazy year! I follow only three blogs (two Finns and You) and not to have you would feel very empty and sad! I look forward to reading your blog in the future too! You go, Girl! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg