Sannheten om blogging i 2020

Den siste tiden har det vært en del spekulasjoner rundt blogging, og at det ryktes om at blogging er et synkende skip og at det ikke er noe populært lengre.

Som blogger blir jeg ganske overrasket over disse ryktene. Jeg vet ikke hvor mange som er av den oppfatningen, men sannheten er faktisk at blogging er mer populært enn noensinne!

Vi kan jo først sjekke ut topplista på blogg.no de 10 siste årene. Ser du på skjermbildene under, ser du at tallene har holdt seg stabile i hele 10 år.

For ikke å snakke om bloggere i tradisjonelle medier. For 10 år siden var det ingen TV-programmer om bloggere, og det var nesten ingen bloggere med på tv programmer heller.

Nå finnes det både “Bloggerne” (som er blant de mest sette programmene på tv2 sumo), Funkyfam, Sophie Elises verden og bare på den siste sesongen av “Skal Vi Danse” var hele 25% av deltagerne bloggere.

Hvis man ser bort ifra TV ser man også at bloggere stadig vekk ligger på forsiden av de største avisene og nettstedene i landet. Noe som var veldig unormalt før.

Allerede i 2014 begynte folk å si til meg at blogg kom til å dø ut og at YouTube kom til å ta over, men der tok de feil. Video er en annen måte å konsumere innhold på enn tekst og bilder, og som du ser fra statistikken ovenfor så har YouTube sin popularitet ikke stoppet folk fra å lese blogger.

Folk var for så vidt i sin tid også helt overbeviste om at internett bare var en boble som kom til å sprekke.

Jeg tror at blogging kommer til å fortsette å være like relevant så lenge det er bloggere som er lidenskapelig opptatt av å dele fra livene sine på nett.

 

7 kommentarer
    1. Håper du har rett, Stina! Jeg koser meg sånn når jeg leser blogger! Jeg tror det er mest opp til bloggere selv jeg…. Typ hvis en og en slutter, detter lesere av mer og mer… hvis du sjønner? Så håper alle fortsetter! Klem til dyktige deg! ❤️

    2. Influensere vil vi alltid ha, men flere og flere satser hardere innenfor flere ulike kanaler der bloggen blir noe som kommer over dette og noen velger bort etter hvert. Når man har etablert seg en solid karriere og har flere ben å stå på er det sikkert rimelig at man etterhvert eleminerer bort det man brenner minst for, og der kommentarfeltene kan være nådeløse. Men jeg tror det enda er lenge til vi ikke har blogg mer, kanskje vil det alltid være der på en eller annen måte

    3. Det er bare sophie Elise unnskyldning for at ho ikke er like populær nå som hun har mistet mye troverdighet (grunnen all dobbeltmoralen)

    4. Veldig kult innlegg. Du er en av de få som “tør” å addressere dette temaet, og du valgte å gjøre det på en måte som er troverdig og annerledes! Rett og slett statistikk, fremfor en lang forsvarstale 🙂 Om jeg forstår det rett, så har du hentet frem disse tallene selv? Det står det respekt av. Videre vil jeg si at jeg beundrer deg og syntes det er gøy og inspirerende å lese om hverdagen din. Fortsett med det du gjør! Om det er noe som har endret seg, så er det kanskje at de mest faste leserne deres har blitt eldre, og da er barrierene større før man gir et kompliment eller klarer å vise hvor fin/ kul/ inspirerende man syntes at en kjent person er. Når vi, som har fulgt dere lenge, begynte å lese bloggene deres så var vi fortsatt tenåringer, og da også mer uskyldige og ærlige og “starstruck”. Voksne nordmenn klarer ikke utrykke seg… og det er trist. Ikke ta det personlig! Følg med på tallene: Folk vil jo lese, de er bare for “kule” for å gi deg kjærlighet

      1. Så koselig å høre! Ja, har funnet de frem selv 🙂 Ja, du har nok et poeng der. Nå er jo blogglesere mye eldre enn før, og da sitter det lengre inne å kommentere! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg