Dag 5 av 21 day challenge – Slik har det gått!

I dag er jeg på dag 5 av 21 dagers challengen min. Jeg skrev innlegg om challengen på søndag som du kan lese HER. Kort fortalt går challengen ut på at jeg i 21 dager skal: stå opp før 07:00, trene minst 30 minutter hver eneste dag, null godteri (ei heller sukkerbomber) og rydde huset helt clean hver dag.

Siden jeg er på dag 5 tenkte jeg at jeg kunne gi dere en oppdatering på hvordan det går. Det er jo alltid vanskeligst de første dagene, siden det er helt nye vaner som skal lages.

Jeg har også merket hvor ekstremt avhengig av sukker jeg har vært. For herregud for noen abstinenser! Altså. Den sinnsyke hodepinen og feberfølelsen jeg har hatt, kombinert med cravings er virkelig et sterkt bevis på at det virkelig var på tide å kutte ut sukkeret.

Jeg går jo virkelig “cold turkey” med å bråslutte helt, men jeg har prøvd å trappe ned og det går rett og slett ikke. Nå har jeg ikke spist noe som helst sukker eller godteri siden søndag, og jeg merker fortsatt abstinensene. Måtte nettopp ta en panodil fordi jeg har såpass vondt i hodet. Men jeg håper og regner med at det snart går over. En ting er sikkert; jeg kommer til å holde meg langt unna godteri og sukker etter dette her, for dette orker jeg ikke å gå igjennom igjen. Haha!

Jeg har også funnet et lite alternativ til godteri når cravings’en blir altfor sterk. Disse to proteinsjokoladene har blitt en liten lifesaver! De har såpass lite sukker at det går ok å spise en halv bar når suget etter noe søtt kicker inn!

En annen ting som virkelig hjelper mot søtsug er å holde seg i aktivitet. Holde hjernen og kroppen busy. Enten gå en tur eller pusle rundt i hagen. Da har i alle fall jeg klart å glemme litt av suget etter å legge meg på sofaen med godis og se på serier, haha! Feriemodusen har virkelig kicket inn hardt i år!

 

Når det kommer til å stå opp tidlig har det gått ok. Jeg har slitt litt med å sovne tidlig om kvelden, og legge opp hele dagsplanen sånn at jeg skal rekke å legge meg innen 23:00 så jeg får cirka 7 timer søvn. Så det er noe jeg må jobbe mer med!

Jeg har også begynt å rydde hele huset rett etter at jeg er ferdig med morgentreningen. Som regel ser det ok ut her i huset, men det er som regel alltid noe som må ryddes og vaskes. Så det bruker jeg cirka 15-30 minutter på etter trening.

 

Når det gjelder treningen har det virkelig vært deilig å komme skikkelig igang igjen. Hver morgen når det har vært bra vær har jeg vært ute med Chloe og powerwalket, og på onsdag når det regnet trente jeg inne på treningsrommet. Merket det allerede fra dag 1 at jeg fikk mer energi når jeg trente om morgenen. Så det er deilig!

 

Jeg kjenner at det blir litt lettere for hver dag som går å gjøre alle tingene, også føles det mer som en selvfølge at det skal gjøres. Grunnen til at jeg gjør alle disse tingene hver eneste dag uten noen juksedager, er jo for å bygge et nytt mønster av vaner i hodet mitt, så det skal bli en automatikk i å gjøre alt dette.

Jeg er i alle fall veldig gira på å fortsette, og gå høsten i møte med litt bedre vaner som forhåpentligvis gjør at jeg slipper å gå helt i kjelleren mentalt når mørketiden kicker inn.

 

Følg meg på sosiale medier:

Instagram@stinablogg
Instagram@stinablogghage
Snapchat@stinablogg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg