5 Favoritt blomster i min hage!

I min hage, har jeg mange forskjellige blomster. Nå tenkte jeg å snakke om fem av mine favoritt blomster som jeg har i min egen hage. Kanskje du finner en ny blomst til din egen hage? Eller kanskje lærer noe nytt om noe du allerede har? Tenker også og gi litt kjappe tips om de forskjellige blomstene, både når det kommer til stell og diverse.

Rhododendron.

Rhododendron er en vintergrønn busk som jeg føler at alle burde ha minst en av. Denne holder seg grønn hele året, mister ikke bladene sine og er et grønt lys i midten av hagen, når det er fullt av snø, og høsten er grå og det er tidlig på våren.

Rhododendron blomstrer med super fine blomster i slutten av mai starten av juni. Jeg har hatt rhododendron i svære krukker på verandaen, og det kan man gjerne gjøre, og la de stå der i et par år. Men etter det bør de plantes ut, siden de trenger større plass for å vokse skikkelig.

Den vokser cirka 10 cm utenfor hvert år, så det tar litt tid før den blir skikkelig stor. Det kommer også an på hvilken sort du kjøper. Jeg kjøpte en sort som har vokst mye siden jeg kjøpte den, og en sort som nesten ikke har vokst siden jeg kjøpte den. Så dette er noe som er smart å være obs på. Rhododendron finnes i mange forskjellige farger på blomstene, og de vanligste er hvit, lilla, rosa, rød og oransje.

 

Roser

Roser er et must have i alle hager. Det er lett å holde vedlike, og mange av de dufter helt nydelig, og blomstrer enda finere. Det er tusenvis av forskjellige roseslag.

Man kan dele opp roser i to typer, den ene som kalles ikke remonterende, den blomstrer kun en gang i løpet av sommeren, cirka i Juni. Den andre typen er remonterende, og blomstrer fra juni til cirka september / oktober.

Jeg visste ikke at noen roser ikke blomstrer hele sommeren, så jeg gikk på smellen at jeg kjøpte roser som ikke remonterte, og det angrer jeg meg bittert på, hehe. Så vær obs på dette, for det er kjedelig å kun ha 2-3 uker med blomstring i løpet av sommeren når du heller kan ha fire til fem måneder.

Som jeg nevnte så finnes det tusenvis av slag når det kommer til roser, og jeg skal ikke gå noe mer inn på de forskjellige annet enn remonterende og ikke remonterende. Men mine favoritt rosesorter er Therese Bugnet og Bonica rose (denne minner meg om mamma sin hage og starten av min bloggkarriere, så den har mye sentimental verdi, hehe).

Når du skal kjøpe roser er det smart å kjøpe i midten av juni/slutten av juni, da det er da de har startet å blomstre, og man kan se hvordan blomsten faktisk ser ut. Bilder kan lyve, og man kan også få roser som har feil lapp på seg, det har jeg fått flere ganger. Du kan også lukte hvordan de dufter, noe som jeg personlig synes er viktig så jeg vet at de de dufter godt.

Det er viktig å klippe vekk døde knupper utover sesongen, og da bør du klippe ned til det første bladparet som har 5 blad på seg.

 

Fuksia

Som de fleste av dere som leser hage-blogginnleggene mine, har fått med seg, så elsker jeg fuksia. Det er en blomst som i Norge blir behandlet som en egen ettårig sommerblomst. Men hvis du oppbevarer den i 5-10 grader om vinteren, i et mørkt rom så kan den overleve til neste år, og du kan ende opp med å få fuksiaer som blir gigantiske til slutt. Har sett fuksiaer som blir små busker fordi de er flere år gamle.

Fuksia finnes i mange forskjellige slag, og personlig har jeg 11 forskjellige typer og jeg har totalt over 100 fuksiaer, så jeg har mildt sagt Fuksia dilla.

Det er superlett å ta stiklinger av Fuksia, sånn at du kan få mange nye planter fra bare en plante, og jeg har skrevet et innlegg om hvordan du gjør det HER.

Fuksia er spiselig, så lenge den ikke er sprøytet, så denne kan brukes til å pynte kaker, salater, middagsretter og mye mer. Fuksia er en blomst du kan ha i både hel-skygge og i sol. Den slutter å vokse når det blir over 24 °, men den fortsetter å blomstre. Så hvis det er varmt hos deg, bør du sette fuksia i skyggen, så den kan fortsette å vokse. Selv har jeg plantet fuksia i både blomsterbedet og i blomster potter.

Når de skal overvintres, må de graves opp og settes i krukker. Jeg har plantet de ut i både skygge og sol, og er spent på å se hvordan de forskjellige reagerer på det.

Mine favoritt fuksiatyper er Sir Matts Busby og El Camino.

 

 

  

Stemor.

De fleste av dere har sett at jeg har ekstremt mange stemorsblomster. Har godt over 250 stk.. Jeg synes de er utrolig fine, og de er sykt billige å kjøpe om våren. Da man kan kjøpe 10 stykker for 40 kr. Hvilket er genialt når man har en hel hage og en hel veranda man skal fylle opp med blomster.

De aller fleste planter stemor om våren og så kaster de stemorsblomstene så fort sommerblomstene skal plantes. Selv har jeg plantet stemorsblomstene mine ut i hagen, og så har jeg noen som står igjen på verandaen.

Stemorsblomster er ikke glad i ekstrem varme, så hvis det er veldig varmt der du bor, kan disse plantes på steder der det er skygge når de skal plantes ut i juni fra verandaen. For å få stemorsblomster til å blomstre hele sommeren, er det super viktig å fjerne døde knupper. Døde knupper blir til slutt til frøhoder som gjør at blomsten slutter å blomstre, og slutter å produsere mer blomster og vokse.

Dette er grunnen til at mange ikke lykkes med stemorsblomster i lengden, fordi man ikke fjerner døde knupper. Stemorsblomster finnes i ekstremt mange forskjellige farger og fargekombinasjoner, så du finner garantert noe som passer din stil.

 

Petunia

Dette er en sommerblomst som vokser helt ekstremt mye i løpet av sommeren. Den kommer i alt fra store til små blomster, og de små blomstene heter million Bells. Petunia trenger mye plass til røttene sine, siden den vokser såpass ekstremt, og den er veldig tørst så om du skal ha petunia bør du aldri reise lenge bort fra den. Eventuelt er du nødt til å selv har selv-vanning på den.

Disse er perfekt å ha i balkongkasser og blomsterpotter, men kan også plantes ut i blomsterbed. Denne er det superviktig at du fjerner døde knupper på, hvis ikke setter den frø og slutter å blomstre.

 

Håper du lærte noen nye tips og fikk litt inspirasjon til noe du kan ha i egen hage!

1 kommentar
    1. Jeg bor ikke så langt unna deg, og har en skikkelig fin rosevegg. Den var virkelig ikke noe fin i vinter når vi flyttet hit, men den er så fin nå😻😻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg