15 Spørsmål og svar om julen

annonse – nelly

Favoritt julemat?
– Kalkun er favoritten på julaften. I førjulstiden er det uten tvil medisterkaker, ertepurte, gulrøtter, rosenkål, peppersaus med brunost, ripsgele og blåbær. Mmmmm så digg!

 

Hvilke tre julefilmer må du se hvert år?
– Jingle all the way med Arnold Schwarzenegger, Barbie nøtteknekkeren og bad moms christmas.

 

Favoritt julesang?
– Driving home for christmas, its beginning to look a lot like christmas og let it snow. De er så fine!

KJOLEHER

 

Beste julegaven du noensinne har fått?
– Har fått mange bra julegaver, men det er turen til New York som jeg fikk av Per Fredrik som uten tvil tar første plassen. Det var en utrolig fin tur, og han fridde midt på times square og vi bodde på “hjemme alene” hotellet. Altså, for en magisk tur!

 

Hvordan skal du feire julen i år?
– I år blir det mye tid hjemme og ikke like mye sosialt som jeg vanligvis gjør. Selve julaften skal feires hos mamma og pappa sammen med Per Fredrik og litt mer familie. Blir koselig!

Hva liker du best med julen?
– Førjulstiden. Per Fredrik og jeg lager alltid en så fin førjulstid med julefilmer og julemat hver kveld, julebord, julemarkeder osv.

 

Har du noen faste ritualer du må gjøre på julaften?
– Jeg må alltid se på Mikkes Jul og tre nøtter til askepott mens jeg spiser masse godteri, hehe!

 

Hvilke kaker pleier du å bake?
– Sugar cookies og pepperkaker. Førstnevnte er uten tvil min favoritt jule cookie. Den er så god! Oppskrift finner du HER.

 

Når pleier du å pynte juletreet?
– Da jeg vokste opp pleide vi å pynte juletreet lille julaften. Siden pappa eier gård med masse skog, pleide han å hugge ned et tre også hadde vi det som juletre. Nå som jeg har blitt voksen pynter vi juletrærne samtidig som vi pynter hele huset, og det er som regel i slutten av november. I år pyntet vi 10. november, men det er på grunn av korona. Vet jo at vi er langt ifra alene om å pynte tidlig i år.

 

Hva pleier du å spise på julaften?
– I min familie spiser vi som regel alltid kalkun. Onkel er fra USA og vi ble vandt med det fra vi var små. Hater ribbe, pinnekjøtt og lutefisk, så de gangene det er ribbe spiser jeg som regel medisterkaker eller noe sånt, haha.

 

Pleier du å feste i julen?
– Jeg pleide alltid å feste 2. juledag. Det var typ den beste dagen å dra ut på i Drammen. Da var det fullstappet og sykt bra på utestedene. Vet en del pleier å feste på lille julaften, men jeg hadde aldri villet vært fyllesyk på julaften. Det hadde bare ødelagt julaften. Men i år blir det jo selvfølgelig ingen festing på grunn av korona.

KJOLEHER

 

Rød eller brun julebrus?
– Føler det er mer jul at brusen er rød, men jeg syns hamar og lillehammer sin julebrus smaker best og den er jo brun.

 

Ekte eller falsk juletre?
– Falsk! Da kan det stå oppe mye lengre også vet man at man får et skikkelig fyldig og fint juletre. Man kan også bøye grenene sånn at alle julekulene henger perfekt. Det er viktig for meg. Vi pynter jo også juletreet i midten / slutten av november, og det hadde aldri gått med et ekte juletre. Vi hadde ekte det første året vi bodde her og da satt vi det opp første desember. Innen julaften bøyde det seg nedover og så ikke ut, haha!

Altså, skjønner dere hva jeg mener eller?

 

Har du alltid vært glad i julen?
– Jeg har alltid syntes at det var gøy med jul på lik linje som alle andre barn. Men det var først etter at jeg ble sammen med Per Fredrik at jeg ble skikkelig glad i julen. Nå er jeg jo helt christmas crazy. Det er kun fordi Per Fredrik har lært meg å like julen, og vi har skapt så mange fine juleminner og tradisjoner sammen.

 

Har du julestrømpe?
– Ja! Per Fredrik og jeg lager alltid julestrømper fulle av godis til hverandre, og det er så koselig! Har alltid hatt julestrømpe siden jeg var liten, og det var fast tradisjon for meg. Husker et år som mamma ikke kjøpte det, fordi hun tenkte at jeg hadde blitt for voksen. Da fikk hun streng beskjed om å dra rett i butikken, haha!

 

 

1 kommentar
    1. Jeg har AKKURAT det samme rituale som deg på julaften! 😀 Og ja, enn å være frivillig fyllesyk på julaften?!?!?!
      Å ødelegge årets fineste, koseligste dag!? Nei, nei, nei! Aldri!!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg