Slik får du i deg mer grønnsaker!

Veldig ofte snakker jeg om hvor viktig det er å få i seg nok proteiner igjennom kjøtt og fisk. Men i dag vil jeg snakke om noe som er veldig viktig å ha i kostholdet sitt, og som vi alle kan bli enda flinkere til å spise mer av. Nemlig grønnsaker. Våres alle kjære del av mattallerkenen, som gir oss masse vitaminer og mineraler, og som nesten ikke har noen kalorier. En veldig viktig del av kostholdet, som mange av oss er altfor dårlig til å få i oss nok av.

I følge helsenorge (ref) skal man helst få i seg 5 om dagen av grønnsaker og frukt. Helst da 3 av grønnsaker, og 2 av frukt. Hver av disse porsjonene bør være på ca 100 gram. Men å få i seg grønnsaker hver dag er ikke alltid like lett. Derfor skal jeg nå gi dere noen tips til hvordan akkurat DU kan få i deg mer grønnsaker.

– Ha med grønnsaker og dipp i nistepakka på skolen / jobben. Jeg er personlig mest glad i gulrøtter, agurk og brokkoli med holiday dipmix som er blandet med ekstra lettrømme. Du kan også bruke grønnsaker som stangselleri, blomkål, sukkererter og paprika. 

– Spis råkost som forrett eller tilbehør. 

– Lag grønnsakssupper og woker. Her er noen gode oppskrifter; blomkålsuppe, tomatsuppe og grønnsakssuppe

– Tilsett grønnsaker som agurk, stangselleri og bladspinat i smoothie

– Alltid ha 2 håndfuller grønnsaker per håndfull protein (kjøtt, fisk, eller annen proteinkilde)

– Lag grønnsaksomeletter. Ta et par egg, noen plommetomater, litt bladspinat, litt brokkoli, gulrøtter og lag en god omelett av det!

– Lag grønnsakspurreer som tilbehør ved siden av proteinet i middagen. Det er lett å lage, og tar kort tid. Kok grønnsaken du vil bruke til den er veldig mør, cirka 10 min, og mos den i en blender. Smak til med melk, salt og pepper. Grønnsaker du kan bruke til purrèer er gulrot, blomkål, erter og brokkoli.

 

Spiser du mye grønnsaker?

 

PS; På grunn av problemer med å laste opp, kommer girl talk video senere i dag. Ca 19 tiden.

24 kommentarer
    1. Har du noe tips til bra restauranter i Oslo?:) helst ikke så veldig langt fra Karl Johan eller fra Nationaltheatret:) Ha en fortsatt fin dag:)

    2. Jeg har alltid spist mye grønnsaker. Men etter at jeg ble vegetarianer for litt over to år siden har jeg spist enda mer av det. Jeg spiser fisk. Jeg føler meg mye sunnere og er storfornøyd med å ikke spise kjøtt!

    3. Hei! Jeg spiste lite grønnsaker før men, du hadde motivert meg til og spise mer og nå er jeg nest sterkest i klassen😊
      ELSKER BLOGGEN DIN STINA💕🎀

    4. Heii Stina ❤ jeg lurte på om du kunne ha en givaway 😊 og se YT kanalen min PS SØK winnie.k fremvisning på YT

    5. Hei!!! Elsker bloggen stina og har spørt deg på snapchat og har sent snap kan du svare på de hver så snill og svar på meldinger jeg sender på snap og jeg har spørt om noen blogg tips og vil du føle meg på insta navn:vlogg.marsol3.blogg og de andre er :pusimi02 og den tredigje er sommer201617 vil du følge er mitt store mål<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3/:<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

    6. Hei Stina!❤️ Elsker bloggen din<33 du gir meg så mye motivasjon og vil bare si takk ❣ Elsker deg<3 stå på videre ❤️❤️

    7. Hei Stina ja jeg begynte med det da jeg faktisk var bitte lita eksempel: gulrot etter ver uke får jeg høre masse kommentarer med at mine øyne er så fine og glinsende. Men det jeg lurte på jeg har nettopp beynt med en blog ha jeg heter leneablog.no, 1: jeg skrev en g forlite, 2: jeg ønsker mere følere og lurte på om du Kine se på min blogg og nevne den på din neste video, 3: om du kunne titte litt på den og skrive hva du syntes i kommentar felte PLISSSS!!!!!!!! Du er en fantastisk jente ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️💞💞💞💕💕💕💟💟💜

    8. Mamma er veldig opptatt av at vi skal spise grønnsaker i værdagen. Så vi har det hver dag til middag. Jeg elsker grønnsaker og det er noe av det beste jeg vet😊

    9. Jeg er kjempe glad ikke grønnsaker.
      Jeg elsker blogger din så høyt♥
      Jeg spiser bare litt godteri i
      Helgene, men stapper ikke i meg masse
      Snop.

    10. Jeg er egentlig litt skuffet over med selv, for jeg liker ingen andre grønnsaker enn potet! Nå finnes det jo grønnsakpasta, med 40% grønnsaker, som jeg kan prøve, men jeg er litt bekymret siden jeg er 11år å i min alder er det viktig med proteiner siden jeg vokser så mye. Tror du at du kunne lage et innlegg eller video (helst video) hvor du lager forskjellige retter der man ikke smaker grønnsakene så mye, for da kunne jeg jo hatt mulighet til å spise sunnere…(PS: Jeg får i meg masse proteiner gjennom frukt å kjøtt)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg