Kjære fitness dust

Kjære fitness dust. Ja du ja, du som må veie all maten din og nøye telle kaloriene, før du spiser det. Du som trener splittprogram 7 ganger i uka. Som oppdaterer instagram hver eneste dag med flexe bilder og en lang quote om hvor hardt fitness livet. Som skriver om hvor mye du har trent og hvor hardt du jobber, og selvfølgelig må legge til #myfitnessjourney.

Du som har med deg matbokser fylt med kylling, ris og grønnkål hvor enn du går. Bortsett fra på lørdager, fordi da er det cheatday og da er det kun Nutella som gjelder. Instagram må selvfølgelig oppdateres med bilde av at du spiser Nutella, siden det er viktig å vise følgerne dine at du spiser drittmat iblant også. Og selvfølgelig må du legge til #cheatday sammen med en quote om hvor viktig det er med en cheatday i uken. Du tok et månedskurs hos AFPT for å bli personlig trener, og plutselig har du blitt ekspert og vet like mye som de som har tatt en master i samme tema. Du som dedikerer måneder av livet ditt for å kunne stille i bikini fitness eller mens physique for å vinne den gjeve premien på 2500,- kr og forhåpentligvis litt fame som gjør at du får noen nye følgere på instagram. Du som setter fitness forran alt av familie, venner, jobb og utdanning. Hvem trenger vel venner og en jobb når man har fin kropp? Det er vel fortsatt innafor å bo hjemme hos mamma til man er 25, er det ikke? 

Nei vet du hva. Ta dette som en wake up call. Det finnes mer i livet enn en godt trent kropp. Ja, du drar kanskje litt ekstra damer på byen med de musklene du har. Men hva hjelper vel det når de blir med deg hjem og ser at du fortsatt bor hjemme hos mamma, og den eneste jobben du har er en ræva betalt deltidsjobb. 

Trening er noe som skal hjelpe deg med å komme lettere igjennom hverdagen. Som skal gjøre at du får mer energi, og klarer å gå opp en trapp uten å bli andpusten. Trening er noe som skal være gøy og som kan gi deg litt avkobling i hverdagen. Hver dag får jeg spørsmål av dere som leser bloggen min om hva jeg spiser, hvor mye jeg trener, og så videre. Men for å være helt ærlig. Så spiser jeg akkurat det jeg vil. Om jeg vil spise pannekaker på en tirsdag, så gjør jeg det. Om jeg vil droppe treningen en uke eller to så gjør jeg det. Jeg orker ikke slenge meg på den nyeste chiapudding-soyabaserte-grønnkål-glutenfrie dietten. Bare fordi en rosablogger eller en fitnessdust anbefalte det. Nei vet du hva, sånt syns jeg bare blir teit. 

Til alle dere unge der ute. Kan dere love meg at dere ikke lar fitness duster ødelegge dere? Kan dere love at dere ikke slenger dere på noen ekstreme dietter, fordi en rosablogger sa hun hadde gjort det? Kan dere love meg at dere ikke begynner å veie og telle hver eneste lille matbit dere spiser, fordi dere så en fitness dust på instagram sa at man måtte det? Kan dere love meg at dere ikke lar noen gjøre dere psykisk syke på grunn av noe så lite viktig, som hvordan man ser ut? 

 

LES: “Oppklaring av “fitness duster” 

 

Følg meg på facebook og instagram 

77 kommentarer
    1. Okei, nå virker det som at du mener alle som er dedikert til “fitness-livet” og stiller i fitness er duster som kun prøver å få følgere på insta og at det å flexe muskler er alt de gjør. Var mest sannsynlig ikke sånn du mente det, men kunne formulert deg litt annerledes, da det finnes mange ulike personligheter innenfor fitness 🙂

    2. Takk til deg Stina!! Endelig noen som skriver en tekst hvor ting stemmer. Du stiller som et svært godt forbilde for unge jenter som klikker inn på bloggen din. Jeg heier på deg!
      Ha en fin kveld videre flotte Stina❤️

    3. Amen!
      Jeg er så dritt lei alt fitness snakket at jeg tror jeg spyr! Jeg er helt enig med deg Stina! Spis det man vil, og tren så mye man vil. Ikke tenk på alle andre! Man er unik slik som man er! 🙂

    4. Faen, så bra! Herregud, der fikk du sagt det! Var skikkelig artig rett og slett å lese dette innlegget for det er akkuratt sånn jeg tenker om sånn folk og trening og dietter. Herlig!

    5. Synes du drar mange under samme kam nå, du burde tenke litt mer før du uttaler deg om sånt. Langt i fra alle fitness utøvere matcher den beskrivelsen her 🙂

    6. Utrolig bra skrevet og jeg er helt enig:) Jeg trene 3 dager i uken for å komme meg i bedre form og klare mer i hverdagen som du skriver. Og jeg spiser også det jeg vil:) BTW jeg elsker nutelle og kan sluke i meg en halv krukke med bare t-skje hehe 🙂

    7. så bra at du skriver om dette stina!! takk for at du bruker din stemme her i verden til å ta opp slike viktige saker som dette. jeg har selv en venninne som nettopp ble “ødelagt” av alt dette presset om kropp på internett. trening 7 dager i uken, og lite mat. nå er hun diagnotisert. hun har anoreksi. får ikke lov å trene i det hele tatt, og gym får hun heller ikke ha. det er så jævlig vondt som venninne å se alt dette skje, så vær så snill jenter og gutter, ta vare på dere selv.

    8. Der traff du skivebom. Du som er så opptatt av at folk skal være seg selv, og skal få lov til å gjøre det de har lyst til? Det hjelper ikke å fremstå som en bedreviter og rakke ned på andre. La nå folk gjøre som de vil uten å dra alle uten en kam og kalle de for “fitnessdust”. Du burde heller fokusere på at man burde være bevisst på eget kosthold og mat, og fokuserer mer på hva som er bra for sin egen helse og ikke alltid hva andre mener. Synes dette innlegget var lite gjennomtenkt av deg. 🙂
      Hilsen en ikke-fitnessdust.

    9. Helt enig med Camilla ovenfor her! Jeg vil ikke kalle meg selv fitnessdust selv om jeg har en ganske grei oversikt over kaloriinntaket daglig og tenker nøye igjennom hva jeg putter i meg i løpet av en uke.
      Jeg har lav forbrenning og har derfor hatt problemer med vekten tidligere da jeg ikke tenkte igjennom hva jeg puttet i meg.

    10. Det er ikke meningen å antagonisere deg her men det fremstår som til dels motstridende om man ønsker at folk skal være seg selv men så fremt valgene ikke stemmer overens med ens egen oppfatning av ting er avgjørelsen av mindre verdi. Det er foreligger en form for hysteri i populasjonen relatert til trening og helse det kan vi si oss enige i. Men det burde vel ikke bety at man bør ty til annenrangs uttalelser om mennesker som har valgt å gå en annen vei enn seg selv, og til og med mennesker man gjerne ikke har møtt.
      Det blir noe søkt å kommentere i udannet og nedlatende form mot mennesker som har valgt å ta ting et steg lengre enn snittet. Om dette var tilfellet vil det være fritt frem for å rakke ned på samtlige mennesker som noen gang har lagt ned ekstra dedikasjon for å komme dit dem vil enten det er innen næringslivet, idrettsarenaen eller andre felter. Kanskje det kan være en ørliten tanke å knaske på.
      Ha en ellers fin aften.

    11. hei Stina!
      Dette var et voldsomt innlegg må jeg si. Fitness/bodybuiling er en sport/hobby ilikhet med all annen sport og idrett. Noen elsker dans og trener dette 30 timer i uken, deltar på konkurranser annenhver helg, og velger bort x-antall timer fritid til fordel for å bli god i det de brenner for. Noen driver med friidrett og drar rett fra jobb til trening, blir der til sengetid og sitter edru på fest fordi de skal bli gode i det DE brenner for!
      Fitness er AKKURAT det samme. Men her er kostholdet en mer synlig del av sporten. Det er ikke noe vi (Fitness-duster) gjør fordi vi er fulle av spiseforstyrra tanker og redd fo mar. NEI. Dette er noe vi gjør fordi vi, ilikhet med andre sports-duster, brenner for det VI gjør. Ja, vi poster bilder på Facebook og instagram akkurat som usain bolt og Martin ødegaard, fordi vi er stolte og liker å dele det vi gjør. MEN, hvem har bedt deg følge oss? Hvorfor ser du på våre profiler og irriterer deg over de, når du kan velge å droppe det? Hvorfor er det SÅ viktig for deg å presisere at du kan spise sjokolade når du vil? Vi har da aldri sagt at INGEN kan spise sjokolade eller annen mat/usunnhet.
      Fortell meg, hva gjør det DEG at JEG velger å veie biffen min og spise den uten bernaise? DU kan jo fortsatt spise den slik du vil?
      Og hva får du ut av å rakke ned på noe JEG elsker og brenner for?
      Hvordan tror du JEG føler det da?
      Hilsen Fitness-dust nr 1

    12. Synes dette innlegget var skikkelig kult skrevet, jeg😄 Liker bloggen din mer og mer hver gang jeg kommer innom her😊 Stå på videre Stina!

    13. Synes dette var en noe spesiell måte å angripe dette temaet på. Ja – det er bra at du får frem at trening ikke er alt i livet, og at ikke dietter er noe man bare må slenge seg på. Men synes det var litt dømmende å skrive at alle som lever ekstremt sunt med sine mål har bommet helt og ikke har et sosialt liv? Og at de bor hjemme? Synes ikke den delen av innlegget hang helt på greip. Alle burde få ta sine egne valg, om man vil jobbe for å stille i fitnesskonkurranser. Og hva vet du egentlig om deres liv?
      Selv om disse menneskene som du lager en stereotype av kanskje ikke leser bloggen din (da du har en litt annen målgruppe), så er det litt merkelig at du har et behov for å rakke ned på dem.

    14. Hvorfor kan ikke “fitnessdustene” leve livet sitt sånn som de vil, når du lever ditt sånn som du vil? Skal alle bli og syns som deg da så blir verden riktig. For sånn du tenker er riktig. Kanskje du bør fokusere mer på deg selv enn å bry deg med å skrive et helt innlegg om andres liv 🙂

    15. Hvis noen brenner for fitness og vil planlegge måltider, telle kalorier og ha en cheatday i uka må da få lov til det? Haha. Du er jo selv opptatt av trening, og virker som om du synes det er helt greit å være opptatt av trening så lenge man ikke er mer opptatt av det enn deg(da er man fintess-dust) eller mindre opptatt av det enn deg(da er man lat og bryr seg ikke om kroppen sin). Du må jo forstå at fitness er livsstilen til noen mennesker som trives med det, akkurat som du bruker mange timer om dagen på blogg? Handler om hva man trives med og vil bruke tiden sin på, man er da absolutt ikke en dust på grunn av det? Du blogger jo selv om trening, du blogger om klær, du blogger om sminke osv og er like mye med på å skape press blant unge som alle fitness”duster” der ute..synes dette ble for dumt.

    16. Hahaha, er du VIRKELIG seriøs? Kan du ikke respektere at noen har andre prioriteringer enn det du kanskje har – kanskje noen trives med matbokser og sunn mat gjennom uken? Kanskje de som driver med fitness ikke bare tenker at det er kropp, som du tydeligvis gjør, men også er måte å utvikle både kroppens, og de mentale egenskapene på?
      Du snakker om at trening er sunt og at alle skal være seg selv, men her går du veldig i mot deg selv – sorry, men alle er ikke interessert i rosablogging og klær som du. Alle synes ikke det er kult å ta outfit-bilder hver dag; men skriver vi et blogg-innlegg om det, og klager på dere som liker det? No, we don’t – det kalles å respektere andres interesser.

    17. Du skriver også at de må oppdatere insta med fleksebilder og quotes om hvor hardt de jobber. Men du oppdaterer insta og blogg med bilder av bar mage du også, Stina? Ganske ofte. Du skriver også om hvor hardt du jobber med bloggen din, hvor hardt du trener og at det ikke er så lett å være blogger som det ser ut som. Slik må jo en som driver med fitness også få lov til å utrykke seg om det de brenner for? Og det å sette fitness foran utdanning, jobb, familie osv. er vel litt å ta i? Man er da glad i familien sin selvom man trener, og utdanning er kanskje ikke for alle? Du selv studerer ikke fordi du har en annen passion du trives med? På samme måte som en som driver med fitness har en passion for det og vil drive med det fremfor å ta en vanlig utdanning om de så tjener 2.500 kr på konkurransene eller 50.000. Det burde du jo forstå, for du har ikke alltid tjent penger på bloggen din. Bare la mennesker drive med det de vil.

    18. folk burde da få lov til å veie maten sin og trene så mange ganger i uka som de ønsker uten at andre skal henge seg opp i det. Jaja, så liker du ikke livsstilen deres.. men å kalle dem duster er vel litt vel drøyt? Digger bloggen din Stina, men dette innlegget kunne du spart deg for.

    19. Lite nyansert blogginnlegg som jeg ikke ble videre imponert av! Her har du satt oss fitnessidioter i en boks der du hevder at vi enten bor hjemme hos mamma eller kun veier mat og dropper venner. Jeg stiller i fitness og veier hverken mat offseason, legger ut flexebilder, dropper venner og jeg bor ihvertfall ikke hos morra mi! Jeg jobber som lærer på heltid og klarer fint å kombinere min “fitnessjourney” med med riskaka mi, nuggisboksen og en krevende 8 til 19 jobb! Takk for meg!

    20. Skal nå sies at jeg har både mastergrad og fulltidsjobb, men er fitnessutøver likevel. Dog ikke innenfor bikini. Jeg skjønner hvor du skal med dette innlegget, men ikke dra alle under en kam. Ikke alle gjør dette for instagram, hashtags eller følgere. Noen gjør det for å gi seg selv en mental utfordring, og for å ha et mål med treningen sin. Du har rett i at trening først og fremst skal fremme helse, men man kan fint gjøre begge deler. Selv om, som du sier, mange gjør dette grundig feil.

    21. Hmm.. har alltid pleid å vært enig i ting du skriver, men dette ble helt feil og lite gjennomtenkt av deg, Stina.

    22. Det at man driver med fitness betyr vel ikke automatisk at man bor hjemme hos mamma og ikke har
      fast jobb? Det blir litt for dumt å si:) Ellers er jeg både enig og uenig med deg, synes det er gøy og
      inspirerende og følge med på folk som driver med fitness, samtidig som jeg vet at alt de utsetter kroppen
      sin for nødvendigvis ikke er sunt.

    23. Hei, jeg liker bloggen din veldig godt og du utgir alltid svar på hvorfor du gjør som du gjør. Det er kjempe bra. Jeg liker at du er deg selv, tror, mener og står for hva du sier. Jeg har sett og lært veldig mye om veganere i det siste. Jeg har sett hva som skjer med mange dyr. Jeg synes ikke at det er greit. Det er sunnere å leve som veganer, når det gjelder dyra, vitaminer, protoner har du mer enn nok av og fiber. Det er vanskelig å fortelle deg alt nå. Men jeg har lært så mye om det og det virker rett for meg. Så langt har jeg bare skrivd det i dagboka mi. Jeg jeg skriver dagbok. Jeg vil fortelle mamma og pappa dette. Jeg vil vise dem alt jeg har lært og hvorfor dette er viktig for alt på denne jorda. (Vil du vite mer om veganere så er det mange flotte dokumentarer og sånt på nett) Jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle foreldrene mine alt sammen, jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre lengre. Tusen takk for alt så langt. Klem

    24. Vel, trener selv splittprogram fem-seks dager i uken, i tillegg utholdenhet tre dager i uken. Jeg er utdannet personlig trener, og jeg har over ett PT utdannelse, og langt ifra et måndeskurs. Dette er min livsstil, og ikke noe som går ut over venner, familie eller samboer. Jeg kan mye om anatomi, fysiologi og trening da jeg har en del høyere utdanning – dvs. Høgskole/universitet. Jeg spiser gammeldags norsk mat med mye karbohydrater i form av stivelse, fett og protein. Jeg spiser derfor sunt, men spiser usunt akkurat når det passer meg. Jeg driver ikke med fitness med trener like mye som en fitnessutøver. Dette er som sagt en livsstil, og ikke for kroppen sitt useende. Jeg trener hardt, splittprogram, utholdenhet og vet hva jeg driver med, og jeg er råsterk. Jeg kjenner flere som driver fitness, og kan ikke assosiere noen av dem med hva du skriver. Disse menneskene er flinke og hardtarbeidende. Jeg ville ikke drevet med fitness selv, men jeg kan love deg at de kan mer om trening enn den vanlige mann på gata, også deg. Man behøver ikke være- eller trene som en fitnessutøver for ha opprettholde eller få god helse, en aktiv hverdag, eller en sterkere kropp, men ikke døm de menneskene som driver med dette. Skaff deg litt sunn kunnskap om temaet, og ikke les alt du finner på internett, eller opplever på et treningssenteret. Snakk med fagfolk som driver med dette 🙂 da skal du se at dette du kritiserer ikke er så ille som du tror 😉

    25. Dette er første innlegg du har skrevet hvor jeg er helt enig med deg i det du skriver. Det finnes mange selverklærte “fitness-experter” der ute, og de aner ikke hvor dum de ser ut!

    26. Tror ikke poenget hennes var at de ikke “fikk lov” til å leve sitt sunne liv, men heller at de må markedsføre fitnesslivet sitt til andre hele tiden

    27. Ikke bry deg om det de andre sier, Stina! Så lenge du skriver om det DU interreserer deg for så er du deg selv, og DET er det viktigste! Be proud of you!!

    28. vet du hva, dette ble litt for dumt for meg! Det skal sies at jeg ikke driver med fitness selv, men her virker det som om du ikke helt vet hva du snakker om. Når du altså skriver: “Ja du ja, du som må veie all maten din og nøye telle kaloriene, før du spiser det. Du som trener splittprogram 7 ganger i uka”. Tror du virkelig dette er noe alle fitness-utøvere gjør til enhver tid? Nei, dette kalles konkurranseoppkjøring. Dette er noe utøverne gjør i perioden før konkurranse, ikke gjennom hele året! Dette er noe som gjøres for at de skal være best der og da, akkurat som om Petter Northug helt sikkert gjør ekstreme ting som oppkjøring til konkurranse. Og det du skriver om at de oppdaterer instagram hverdag osv. er det ikke mennesker selv som velger å følge disse brukerne? Du skriver at “Trening er noe som skal hjelpe deg med å komme lettere igjennom hverdagen. Som skal gjøre at du får mer energi, og klarer å gå opp en trapp uten å bli andpusten. Trening er noe som skal være gøy og som kan gi deg litt avkobling i hverdagen”, men kan ikke trening være en ting for deg, og noe annet for meg? Ja, trening er kanskje det for deg, men det betyr ikke at det trenger å være slik for alle andre!
      Jeg har alltid vært enig med det du har skrevet tidligere, jeg elsker bloggen din, og nå skal det sies at du har en del gode poenger her. Men det du gjør som er feil i mine øyne, er at du drar alle under samme kam. JA, noen kan være sånn som du beskriver, men langt i fra alle fitness-utøvere er slik, dette er generalisering på høyt nivå!

    29. Hei Stina!
      For en gangs skyld jeg er bare delvis enig det du skriver, haha! men så klart, det er superkleint med de som holder på slik du beskriver over! Likevel vet jeg det er mange som liker det fordi det gir mestingsfølelse og faktiske resultater! men absolutt, når det går ut over jobb, familie og venner er det noe som er feil. en fin kropp er ikke det viktigste i livet, men jeg tror ofte denne fitnessgreia handler om noe mer! ; disiplin, mestringsfølelse og det å faktisk nå et mål! heldigvis er vi forskjellige – tenk om alle skulle levd slik a! haha.
      Håper du får en strålende dag! du gjør så god jobb med bloggen din! Klem!

    30. Å for en bra tekst og innlegg, er så enig og akkurat som jeg skulle skrevet det selv.Jeg er så lei det fitness greine, kropp er ikke alt.Og spis hva man vil og tren så mye man vil sier jeg bare.Fitness greine er bare tull!
      Takk Stina.

    31. Endelig! Er så dritt lei av de syke diettene og folk som trener hver dag for å få ‘drømmekroppen’. Sykt bra skrevet!

    32. Utrolig bra skrevet Stina! Føler det er altfor mye fokus på kropp og å spise sunn mat nå! Jeg ble selv påvirka og begynte å overtrene og bare spise sunt! Noe som førte til at jeg begynte å telle kalorier og fikk ortoreksi:( begynner å bli bedre nå da heldigvis 🙂 dette innlegget hjelper sånne folk som meg veldig mye, tusen takk Stina<3

    33. Jeg er enig i at mange er ekstreme. Men så må man jo la folk få gjøre det de vil også. Jeg skjønner godt at folk ikke vil bruke opp livet sitt på en jobb. Og ja, alle jobber blir kjedelige til slutt! Folk må jo tenke før de gjør det fitness folka sier de gjør. Så at folk blir så påvirket er faktisk deres egen feil!

    34. Du snakker i mot deg selv. Ut i fra tidligere innlegg lenger ned her!
      Det er kanskje de ekstreme fitnessfolka du sikter til her, men vi kommer ikke utenom at på denne jordkloden er alle mennesker forskjellige. Å takk gud for det. Så ikke følg de menneskene du sikter til da. Så enkelt er det. Fordi om noen er ektreme, la de være det da. Det har ikke noe med deg å gjøre. Blir du mwttet av ekstrem motorcross også?
      Verden går ikke under selv om noen gjør ditt eller datt. Alle mennesker har ansvar for sitt eget liv. Og når det kommer til unge mennesker som KAN bli påvirket, så håper jeg foreldre er der og påvirker mer.

    35. Det er skremmende at dere ikke ser hvor spiseforstyrret dere høres ut: “VI MÅ JO FÅ LOV Å VEIE MATEN VÅR OG TELLE KALORIER OMG!!” Dere blir jo faktisk sure og føler dere angrepet. Når mat blir et så sårt emne for dere, bør dere komme dere til noen som kan hjelpe dere å få orden på prioriteringene deres.

    36. Hvordan kan du dra alle under samme kam? Vi alle er ikke “duster”. De fleste har faktisk et liv rundt det hele også. Og det er ingen ting galt med å veie maten sin eller trene splitt program 😛

    37. Hei Stina
      Jeg må si meg enig med veldig mange andre som kommenterer her at denne blogg posten ble for teit..
      Jeg så en gang en youtube video hvor du snakket om livet ditt og at det var vanskelig for deg å bo i en liten bygd hvor ingen forstår noe om blogging, mote og andre ting som du brenner for.. men nå tenker du jo faktisk helt likt som de og dømmer folk som har andre hobbyer eller måter å leve livet på enn deg selv? Alle må vel kunne få lov til å leve livet sitt sånn som de vil, så lenge de er lykkelige med det de driver med så hvem bryr seg?
      Det jeg reagerte mest på var det du sa ang kalori telling. Hvis det er din eneste mening ang kalori telling så kan du ikke så mye om trening og kosthold som du gir inntrykket for at du gjør. For flere år siden når jeg først startet med trening og fitness så jeg aldri resultater og skjønte ikke hvorfor.. jeg trente hardt og fokusert nesten hver dag med et sunt kosthold. Når jeg testet ut kalori telling så endret det alt for meg, jeg fant ut at jeg faktisk ikke spiste nok og som de fleste ”fitness duster” vet så er kosthold det viktigste for å se resultater.
      Alle kropper er forskjellige og selvom man trener hardt så gir ikke alltid kroppen beskjed om at den trenger mer mat. Veldig mange andre jeg kjenner har også slitt med det samme som meg og da fortalte jeg selvfølgelig om min erfaring og anbefalte kalori telling, noe som faktisk også hjalp dem veldig mye.
      Jeg ELSKER å telle kalorier fordi jeg kan se om jeg har fått i meg nok proteiner, vitaminer og mineraler og at jeg har drukket nok vann i løpet av dagen. Hvis jeg føler for å spise noe usunt en dag så gjør jeg selvfølgelig det, jeg liker å kose meg som andre folk.. men alt med moderasjon! Hvis jeg har ett mål jeg vil nå når det kommer til fitness så har jeg absolutt ikke tenkt å kaste bort en hel times hard trening på en plate melke sjokolade, for meg er det ikke verdt det. Ikke alle som driver med fitness bor i kjelleren til mamma med en dårlig betalt deltidsjobb. Jeg jobber som internasjonal mote modell og reiser verden rundt, og har fortsatt tid til venner, familie, trening, kalori telling og å bake meg en kake når jeg føler for det!
      Og jeg er faktisk sjalu på de som går rundt med en boks med sunn og super god mat i baggen hele tiden, jeg er absolutt ikke organisert nok til dette så kudos til dem!
      Hvis noen hadde skrevet en artikkel eller en blogg post om at alle bloggere er dumme og ikke gjør annet enn å sminke seg og ta selfies hele dagen så tror jeg du også hadde reagert!

    38. Jeg er enig, nå rr jeg bare 12 år, men når jeg blir eldre skal jeg IKKE bli en #fitnessdust. Jeg skal sørge for at jeg ikke bli feit.. Men det er LANGT IFRA det samme!

    39. Camilla: poenget med innlegget er å få frem at det holder å trene litt og være noenlunde sunn. I dagens samfunn er det altfor stort press om å bli ekstrem når det kommer til fitness, og derfor har skrevet dette innlegget som en slags wake up call 🙂

    40. Jeg skjønner poenget ditt i en helhet av innlegget ditt, for det er ett stort kropps press blant unge folk om dagen, og samme er det faktisk når unge folk leser blogger om sminke og klær og blir fristet og kanskje “pushet” til og kjøpe for og være lik som forbilde sitt. Så dette er ikke frekt ment, så ikke ta dette feil. Men du kunne ha formulert deg litt annerledes med dette for og få fram budskapet, for min del ble dette innlegget litt rørete og feilxp
      Hilsen en av fitness dustene: D

    41. Hei Stina! Jeg er en jente som ønsker å bli mer aktiv. Men hvet ikke helt hvordan så jeg lurte på om du kunne legge ut noe snon trenings oppleg som man kan gjøre. hjerne noe som er bra for ryggen

    42. Kjære Stina. Jeg jobber som anleggsgartner, et mannsdominert yrke som er tungt fysisk. Hvorfor? Fordi jeg liker det.
      Jeg trener hver dag etter jobb (jobber 7-18)
      Hvorfor?
      Fordi jeg liker det.
      Jeg spiser sunt og mye proteiner.
      Hvorfor?
      Fordi jeg liker og ha en sunn kropp som fungerer og som tilfører kroppen min mye energi.
      Jeg har like mye tid til familie og venner som før.
      Og nei jeg har ikke en “ræva jobb”.
      Er lærling og tjener ca 20.000 I mnd.
      Har snart fagbrevet. Og DET er det ikke alle 19 åringer (snart 20) som har.
      Jeg har til og med min egen leilighet. Wow! Tenk på det!
      Jeg gjør ikke dette for at mamma og pappa har sagt det, jeg Gjør ikke dette for at jeg har blitt “påvirket” av samfunne. Jeg Gjør dette for MIN egen del.
      Så vær så snill og ikke dra alle “fitness duster” under samme kam.
      Det er nett hvordan du gjør det selv.
      Du bestemmer selv om du vil bli påvirket eller ei.
      Så please alle jenter “have a strong mind”
      Gjør det som er best for DEG og ikke alle andre.
      Mvh. Frisk ung jente på 19år som elsker fitness 🙂

    43. Hva er galt med å passe på kroppen! Nå til dags ØDELEGGER unge jenter og gutter kroppene sine ved å spise godteri, ferdilaget mat osv, (unaturlig mat, som ikke er ment for oss), og de bryr seg ikke for slike som deg gjør at de føler de har grunn til å ha god samvittighet for det. NEI. Spis naturlig mat (!) som grønsaker, ris, frukt og bønner!
      Det er en grunn til at verdens mennesker blir mer og mer ødelagt. Kreft, fedme (ja, man kan være tynn til tross for drittspising, det betyr heller at du legger på deg rundt organene dine. Dette synes knapt ikke på vekta fordi fett veier nesten ingenting).

    44. Det er jo helt sykt at du kan skrive dette. De som trener 7 ganger i uken og veier maten sin gjør dette fordi de liker det, ikke fordi de må! Mener du virkelig at de som trener så mye og spiser sunt, er et dårlig tegn for jenter nå til dags? Hvordan har man vondt av å trene opp til flere ganger i uken og spise sunt? Dersom du mener disse “fitness dustene” er de eneste som gjør feil, så disser du jo faktisk idrettsutøvere og da. De trener flere timer om dagen, 7 ganger, om ikke mer i uken. Som godt så aldri nøyer de seg med en sipp alkohol eller usunn mat. Er dette også feil da, mener vel du? Det som er feil er de som spiser lite og løper av seg hele seg, for å ha tynnest midje, og minst tall på vekta. Å ta vare på seg selv derimot, med styrketrening flere ganger i uken, og x antall sunne måltider – DET ER BRA FOR KROPPEN. Og teksten din er helt tatt ut av kontekst, når du drar alle under én kam! Ikke alle er som din beskrivelse av “fitness duster”. Jeg trener 5-7 ganger i uken og spiser sunt hver dag, fordi jeg liker det. Og fordi jeg elsker følelsen av god helse og å føle meg vel i kroppen min. Er jeg også en av disse “fitness dustene” som du beskriver så “godt”, da? Virkelig.

    45. Kjære Rosablogger,
      Du aner ikke hva du skriver om. Takk for at du respekterer alt det harde arbeidet vi legger ned for å drive med vår idrett/hobby. Takk for at du forstår hvordan vi som trener som toppidrettsutøvere har det. Hadde du hatt litt mer peilig hadde du skjønt at der ikke er stor forskjell på en fitnessutøver, en bokser eller en syklist.

    46. du tar bare opp dette siden du er tynn med høy forbrenning selv. kanskje det er noen som lever av å holde på med fitness da? kanskje det er deres lidenskap?

    47. Det virker som du snakker litt om deg selv her. Du har vel ikke tatt noen kurs heller? og det virker som at du tror du er ekspert innenfor kosthold og trening i forhold til de som faktisk har giddet å tatt kurs.
      Da bør du slutte å gi “Råd” til leserne dine, om hva som er bra å spise osv., siden du faktisk ikke har studert dette ( og i følge deg, så er man heller ingen ekspert når man har tatt slike kurs, og da møter du deg selv i døra, for da kan hvertfall ikke du noe..)
      Lesere! det finnes noe som heter google, der tror jeg mange bloggere får faktaen sin der i fra, finnes nok flere og bedre råd der

    48. kanskje noe av det dummeste du har skrevet. Har du i det hele tatt sett deg litt rundt? Det er noen som jobber med det fordi de liker det. Ikke fordi de “må”. Sytete innlegg, er sikkert kun deg som synes dette her, med tanken på kommentarene så ser det sånn ut og.

    49. Vel. Nå teller ikke jeg kalorier, men jeg jobber som danser. Dette er litt interessant å lese , jeg liker budskapet ditt, men når det kommer fra en blogger som selv bygger seg en leserskare som nærmest er bygget på hvordan hun selv -ser ut-, som er “så lite viktig”, så klarer jeg ikke helt ta det seriøst Men: som sagt, fint budskap nevertheless. Fint at du sier det.

    50. Liker alle innleggene dine, men dette må jeg si jeg mislikte sterkt. Jeg er 16 år gammel jente og har nå begynt med kostplan, og veier maten min når jeg spiser… har begynt å trene mer for å få muskler og ønsker å stille i bodyfitness etter vgs… måten du skrev dette innlegget på likte jeg virkelig ikke….

    51. Syns det er bra du skriver om et viktig tema og informerer litt yngre lesere om faren ved trening/kosthold. Men syns du kunne vinklet innlegget litt annerledes. Jeg føler at altfor ofte når det kommer til slike innlegg som skal informere om det farlige aspektet rundt dette temaet, ender opp med å bli en utskjelling av en annen type menneske. Ja, jeg er forsåvidt enig, sånne personer ER “fitnessduster” og ja, sånne personer kan irritere meg og. Men hva hvis vedkommende er lykkelig sånn? Til tross for deres oppmerksomhetssyke behov for å poste alt på instagram. Mange slike fitnessfolk har generelt sett kun likesinnende folk som følger dem og som er like opptatt av trening/kosthold slik de er. Da blir det like naturlig for dem å poste slike bilder, på lik linje som det blir helt naturlig for deg å poste bilder om sminke, outfit osv, fordi bloggen din handler mye om det og de som følger deg følger deg nettopp pga. det. Det er flott at mennesker har funnet noe de virkelig elsker å gjøre og som de føler seg lidenskapelige for. Jeg personlig syns mennesker som skal konkurrere i fitness kaster bort mye av livet sitt på å være så strenge med seg selv, til tross for at jeg er en treningsglad person selv. Men hver sin smak. Noen trener hardt 6 ganger i uken med hesten sin, noen trener hardt 2 ganger i uken for å bli best i langrenn. Og noen dedikerer så og si store deler av året på å stille best i fitness. Ingenting er “rett” eller “galt”, bare annerledes. Og da blir det feil å på en måte vinkle det sånn i dette innlegget, noe jeg føler skjer stort sett i alle slike “kroppspress” innlegg. Jeg tviler sterkt på, stort sett, at slike fitnessduster poster ting med intensjonen om å skape kroppspress og å få noen til å føle seg ille om seg selv.
      Jeg leste noe utrolig smart på en blogg for en stund siden. En enkel setning denne jentas bestefar hadde å si angående dette kroppshysteriet: “Så lenge du er lykkelig, gjør hva du vil”. Og det er så sant og så enkelt som det. Syns mennesker bare skal få være som de er og gjøre som de gjør. Mange av mine venninner som ikke trener eller vet hva mager kesam er omtrent, ser sikkert på meg som superrar som trener hardt og målrettet 5 ganger i uken med et veldig bra og nøye kosthold på siden. Men det gjør meg lykkelig!

    52. Jeg er ikke opptat av trening, men jeg legger ut interessene mine og hva jeg gjør i fritiden min på Instagram. Fitness “duster” sin interesse er jo trening. Da må de få gjøre hva de vil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg