En oppklaring om “fitness duster”

Etter at jeg la ut innlegget “kjære fitness dust” har det strømmet inn med tilbakemeldinger. Veldig mange hyggelige, og som skjønte hva jeg mente med innlegget. Men også noen som vrir ting ut av proporsjoner, og misforstår alt det jeg mener. Mulig det er min skyld at mange har misforstått. Så da skal jeg prøve å forklare litt bedre hva jeg mente med innlegget.

Hele tanken bak innlegget var å få frem hvor ekstreme mange mennesker er når det kommer til fitness, og at det skaper et sterkt press blant både unge og voksne i dagens samfunn. Jeg har lenge vært opptatt av å spise sunt og trene. Men ikke til det ekstreme. Uansett hva du holder på med, om det er dataspill eller fitness, er det å gjøre noe til det ekstreme sjeldent sunt for kropp og sinn. Selv om jeg ofte skriver sunne oppskrifter på bloggen, legger ut treningsbilder, og oppfordrer dere som leser bloggen min til å trene, har jeg alltid vært nøye med å presisere at dette er noe som skal være en del av livet deres, og ikke noe som skal være hele livet deres. Trening og sunn mat er noe som skal styrke livet deres, og gjøre det bedre. Man skal ikke måtte sitte igjen med verdens dårligste samvittighet fordi man spiste en pakke med sjokoladeboller i lunsjen, eller ikke fikk trent en uke eller to. 

Jeg har selv sett flere personer som står meg nærme blitt ødelagt av spiseforstyrrelser. Ortoreksi har blitt mer og mer vanlig i dagens samfunn. Og det er lett å gjemme det under en stol for “man spiser jo bare sunt da..”. Men nei, det å være ekstremt opptatt av å spise sunt, er ortoreksi, og det kan ødelegge den fysiske og psykiske helsen din. 

I dagens samfunn blir veldig mange mer og mer overvektige, og tiltak må gjøres. Å legge ut sunne oppskrifter og treningstips kan hjelpe mange som trenger en ekstra push for å komme seg inn på sunnere veier. Man så altfor mange drar det til det ekstreme, og ender opp med å bli syke av det. 

Og når det kommer til innlegget jeg skrev, så var det en generalisering av mange fellesting ved de som er fitness entusiaster, som var satt veldig på spissen. For å få frem et poeng i mylderet av ting som skrives der ute, er man nødt til å gå litt hardt ut mot ting. Ja, jeg kunne skrevet innlegget mye mer vennlig og hyggelig. Men da hadde jeg aldri fått frem tanker og følelser i dere, som gjør at dere enten sa dere enige, eller uenige. Jeg syns det er viktig å tenke over hvordan man blir påvirket når det kommer til trening og kosthold igjennom sosiale medier. Nå er det ikke bare fitness folk som gjør at unge mennesker i dag får spiseforstyrrelser. Ser man på Victoria’s secret show, så føler man seg sikkert ikke like fantastisk fin. Men grunnen til at jeg skrev om akkurat fitness folk er fordi det er en gruppe som vokser veldig fort, og som viser den ekstreme siden av det. 

Og nei, alle fitness folk er ikke like ekstreme. Alle er forskjellige. Men de jeg sikter til er de som oppfyller de aller fleste av de tingene jeg skrev i “kjære fitness dust” innlegget. Jeg sikter ikke til Kari Nordmann på 24 år som nettopp har fått unge og vil i bra form igjen. Jeg sikter ikke til de som syns trening er en gøy og morsom hobby å holde på med. De jeg sikter til, er det som gjør det så ekstremt, og som ikke klarer å kunne leve et “normalt” liv, og som lar trening og spising komme i veien forran alt. 

Så ja, om dere fortsatt ikke helt skjønner hvor jeg vil. Så får det bare være. Jeg har i alle fall sagt det jeg tenker om denne saken, og sier meg egentlig ferdig med det her nå. Takk til alle dere som har kommet med hyggelige kommentarer, og som bare er gode. Dere setter jeg så stor pris på! 

 –

Følg meg på facebook og instagram 

16 kommentarer
    1. Jeg tror at ingenting er bra i for store mengder. Man bør trene og ha et sunt og variert kosthold, for helsen sin skyld, men å henge seg alt for mye opp i supermat, telling av kalorier og trening hele tiden kan umulig være sunt mener jeg. Jeg selv løper cirka fire ganger i uka og da cirka en mil +-. Jeg spiser som en hest har jeg hørt, men da vanlig, variert norsk mat. Jeg jukser litt i løpet av uka da, for jeg elsker sjokolade → kunne ikke levd uten. Dropper en treningsøkt hvis det er snakk om noe sosialt jeg er invitert på….lager boller og brownies med venniner, trener igså med venninner….det er snakk om balanse. Ikke være livredd for å gå glipp av en treningsøkt, ikke få dårlig samvittighet om man koser seg litt….hehe ble litt langt, men er det jeg mener.

    2. Va jo omtrent det samme innlegget en gang til? At trening SKAL være en del av livet og ikke hele livet e fortsatt din mening. Fitness e en sport akkurat det samme som alt anna. Ingenting gæli i å dediker livet sitt til en sport.

    3. Jeg så et innlegg som noen hadde “dedikert” til deg føre jeg leste ditt innlegg- måtte så klart inn å se om det var så ille vedkommende skulle ha det til.
      Mulig jeg er litt “rar”, men jeg greier liksom å skille på det å sette ting på spissen, og det å faktisk dra alle under én kam, som man alltid blir beskyldt for hvis man skriver om noe.
      Jeg hadde i alle fall null problemer med å lese teksten din og det å lese litt mellom linjene. Jeg er enig med deg- ekstremt av alt er ikke bra uansett hva det gjelder. På en annen side tenker jeg som så at folk får ta ansvar for seg selv om sitt.
      Jeg blir litt skremt over hvor mange som lar seg “lure” av reklame, retusjerte bilder av “perfekte” folk på en reklameplakat og alt der det. Mulig jeg bare er veldig heldig som ikke så lett påvirkelig 😛

    4. Setter pris på at Stina gjør så godt hun kan, jeg! Hun er seg selv, og står for det hun skriver om! Stå på Stina! 🙂

    5. jeg forsto hva du ville med innlegget du skrev men jeg kan også se hvordan folk leste hva du skrev litt for bokstavelig. Hadde du klart å sette ting litt mer på spissen så tror jeg du hadde klart å få frem både hensikten med innlegget samtidig som majoriteten av dem som leste innlegget og som misforsto første gangen ville tolket det rett 🙂

    6. Hver gang du skriver et innlegg hvor du tar opp et tema eller forteller om dine meninger til en sak, kommer det ALLTID et innlegg etterpå hvor du må forklare hva du “egentlig” mente. Enten burde du tenke mer over hvordan du formulerer deg eller så tåler du ikke at mange er uenig med deg? Fint du sier din mening, det er jo faktisk din blogg, men blir usikker på hva du egentlig mener når du alltid må komme med et nytt innlegg etterpå. Ser den at ting kan misforståes og du må avklare dette, men kan du ikke godta at ikke alle har samme mening som deg?

    7. De fleste skjønte vell hva du mente. Men måten du provoserte på var latterlig siden du holder på med nærmest det samme. Og neste gang du føler for en angripe folk over nettet, kan du i det minste være litt mer konkret.

    8. Jeg synes det ikke er riktig å si at fitness folk og VS angels er grunn for at folk får spiseforstyrrelser.. Synes du setter det ganske på spissen ved å mene det. Det er forskjellig for alle mennesker om hvordan historien om spiseforstyrrelse begynner. Selv har jeg opplevd dette, og ja man sammenligner selvfølgelig seg selv med flotte kropper, men betyr ikke at den kategorien er selve “grunnen” til en spiseforstyrrelse. Det er et ganske sårt og stort tema for mange og forskjellig fra person til person.

    9. Veldig bra at du tørr å skrive om slike tema og sette ting litt på spissen! Det som gjør deg til en så bra blogger er at samtidig som du har mange innlegg om mote, hverdag, skjønnhet osv., kommer du også med dypere og mer seriøse innlegg..!
      ELSKER BLOGGEN DIN, Stina!:-*

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg