Dette betyr feminisme for meg!

For meg betyr ikke feminisme å gjemme at man er kvinne. Det betyr ikke at jeg må ta på med en dress og leke mann. Nei, for meg betyr feminisme at jeg kan kle på meg nydelige kjoler, gå med høye hæler og sminke meg. Det betyr at jeg har former på min kropp, som ikke menn har.

I land som India, Iran, Pakistan osv klær kvinnene seg i overdådige klær med mye smykker. Her i Norge slenger vi på oss en “boyfriend” jeans og et på med converse, så er vi klare for å gå ut av døren. Jeg har så stor respekt for kvinner som er skikkelige kvinner. Som viser frem sine feminine sider, og som faktisk pynter seg.

For meg er feminisme å være feminin. Det handler om å vise frem sine kvinnelige sider. Har man en flott rumpe, midje, pupper eller lår. Så vis det frem! If you got it, flaunt it! Jeg syns det er så teit at man skal få så mye drittslenging om man viser litt kløft eller rumpe. Skal jeg heller slenge på meg en hettegenser og gjemme mine feminine sider da eller? Er det noe bedre liksom?

For meg handler ikke feminisme at man skal ta over mannejobbene. Man skal ikke plutselig la håret under armene vokse fritt, begynne å hugge ved, eller jobbe som brannmann (branndame). Det handler om å stille sterkt i de tingene som kvinner best kan. Kvinner og menn er jo skapt forskjellige, og er lagd til forskjellige oppgaver. Og fordi vi er så forskjellige er det viktig å forstå at man ikke passer like godt til de samme oppgavene. Men selv om en kvinne kanskje ikke er fysisk like sterk som en mann, kan hun værelike sterk psykisk og ha like mye guts.

Det jeg prøver å si er at kvinner og menn er forskjellige. Så løsningen for oss kvinner er ikke å bli som menn. Det er ikke å prøve og ta over mannejobbene og kle seg i manneklær. Men heller å være et sterkt kjønn i seg selv. Å være kvinne er så fantastisk vakkert og bra, og det er så viktig at vi er stolte av hvordan vi er skapt. Vær heller den beste i en kvinnejobb, og kle deg feminint. Det er mer enn fantastisk nok. DET er det feminisme og girlpower handler om. Å styrke sitt eget kjønn, uten å måtte bli det motsatte kjønn.

Det er ingen som skriker “manpower” hvis en mann hadde kledd på seg en kjole og begynt å jobbe som helsefagarbeider. Det er fordi de er sikre i sitt eget kjønn, og de oppgavene som best er egnet til det kjønnet. Vi kvinner er nødt til å bli mer sikre på oss selv, og forstå at vi mer enn bra nok akkurat som vi er, som kvinner! 

 

EDIT: En liten oppklaring av ting som ble misforstått kan du lese HER

43 kommentarer
    1. Okei, vet ikke hvor jeg skal starte her, men tror jeg lar vær å trekke frem alt som er feil i dette innlegget. Men en ting vil jeg si: det er mange mannsdominerte jobber som kvinner kan ta over, og vi snakker ikke om snekker osv (selv om jeg syns det og er flott), men feks ingeniøryrket. Og det gjelder motsatt og, jeg syns det er flott med menn som er helsefagarbeider. Du vil bare ha en unnskyldning for å vise kløft (skulle trodd du fikk nok når du presser frem kløften på HVERT eneste bilde), men ikke kommenter ting du ikke vet eller kan noe om. PLIS.

    2. du skriver forresten litt motstridene ting til jente-jente innlegget dit, du bruker jo nesten ikke smykker, og “bare slenger på deg noe”

    3. Feminisme handler om å ha like rettigheter, uavhengig om man er kvinne, mann eller ikke-binær. Man kan være en “skikkelig” kvinne selv om man går med boyfriendjeans og ingen smykker. Det finnes flere grunner til at man ikke vil barbere seg under armene, kanskje bare ikke ser på det som noe nødvendig? Det handler ikke om å “ta mannejobbene”, det handler om å kunne ha muligheten til å bli hva man vil, være den man vil og ha like rettigheter. Det er ikke slik at en feminist enten må være mann eller hate menn. Det handler om at de er lei av den skeive fordelinga, og prøver å gjøre noe for det man står for. Og hva er kvinnejobber og mannejobber? Hvorfor kan ikke kvinner være stolte av å være brannmenn? Fordi det ikke tradisjonelt er sett på som kvinnejobb? Noen kvinner er sterkere enn andre.
      Kvinner egner seg ikke bare på kjøkkenet eller på sykehjemmet, flere av dem kan også egne seg som politi eller brannmann. Jeg mener det er viktig å gå fra betegnelser som “manneklær” og “mannejobber” og “kvinneklær” og “kvinnejobber”. Så lenge man egner seg til jobben, bør man kunne få den, og ikke minst, være stolt av den.

    4. Stina du har så digg kløft! Elsker at du kjøper topper som viser stor utringning, passer perfekt til puppene dine:)

    5. Ser helt poenget ditt i at menn og kvinner ikke er skapt like! Men samtidig er man like mye kvinne uansett hva man velger og kle seg i og synes det blir feil å si at man MÅ kle seg i en spesiell type klær for å være fin og feminin. Personlig skamer jeg meg sånn over kroppen min at jeg liker egentlig best å gjemme den litt bort, har btw lav kroppsvekt, så det er mer det at jeg har kroppsform som en mann. Haha.

    6. Hei! Dette er ikke ment som hat, eller uthengelse. Men jeg vil si jeg ble ganske oppgitt av å lese innlegget ditt. Feminisme handler om så mye mere enn å pynte seg som kvinne. I de landene du nevner overfor, som du mener har fin feministisk kultur, møter vi faktisk det omvendte. Jenter i India har nesten ingen annet valg enn å kle seg pent. De skal være så pene som mulige, slik at familien får giftet henne bort til en annen familie med penger. Feminisme handler om å kjempe seg til like rettigheter mellom kvinner og menn. Det skal ikke være noe som heter “kvinneyrke” og “mannsyrke”. Det skal ikke handle om kjønn, det er det feminisme kjemper for. Det er helt greit at en jente har lyst til å ha på fine klær, sminke seg og vise former, så lenge dette ikke blir i for stor grad. Jeg personlig mener både kvinner og menn skal få kle seg akkurat som de ønsker, det finnes ingen fasit på hvordan et bestemt kjønn skal være. Det er det feminine betyr for meg!

    7. Feminisme gjelder ikke bare for kvinner. Det handler også om at hetrofile menn skal kunne jobbe som frisører, sykepleier, i barnehage osv uten å bli kalt homo.. Eller bli mobbet fordi han velger en ” kvinne” jobb, det er vi mennesker som har definert hva som er mannejobb og kvinnejobb. Feminisme handler om å være din sannhet, hva er ditt indre essens, uten påvirkning fra samfunnet. Selv om en jente velger å jobbe med noe som blir definert som en typisk mannejobb så trenge ikke det å bety at hun skal bevise noe. Det er det som er feil med samfunnet at alt skal kategoriseres. Kan man ikke bare for være den man er og velge livet man vil leve uten å bli stemplet?

    8. Feminisme handler mer om at alle skal få like muligheter uavhenging av kjønn. Det handler også om frihet til å gå i de klærne du vil, ha den jobben du trives med, og være den du er. Hvis du ønsker å gå feminint kledd, og det føles styrkende for deg så gjør det! På samme måte som om en kvinne vil gå i dress og det føles bra, eller om en mann vil gå med neglelakk fordi han syns det er kult. Føler du at du er kvinne, så er du det uanhengig av alt mulig annet. Feminisme er bare kampen for like rettigheter og like muligheter for alle kjønn til å gjør det det hver enkelt har lyst til.

    9. jeg synes feminisme er å gjøre akkurat hva faen man vil 🙂 uansett om det “passer” til et type kjønn. Jeg mener at feminisme er likestilling mellom kjønnene, og at det ikke har noe med å være feminine eller ikke, bare være seg selv er nokk, og om det for noen jenter er å skru på bil, være brannmann osv er det ok, akkurat som det ikke er noe galt i at en mann vil være helsefagarbeider. Det handler ikke om å være “tilfreds i sitt kjønn” Vi burde ikke sminke oss og kle oss en spesiell måte fordi vi er jenter, men for at vi vil. Ikke for å fronte noe annet enn vår frihet til å velge.
      Vi er født forskjellige fysisk, men jeg tror at den virkelige forskjellen skjer i oppveksten når vi blir “innhyllet” i vårt kjønn. Jeg mener at feminisme er å applaudere hverandre videre som både kvinner og menn og spesielt når det er snakk om å bryte stereotyper om det er det en måtte ønske! For disse mann/kvinne stereotypene er noe vi som samfunn har skapt,

    10. Syns det er bra du skriver om dette her!
      Men feminisme (for meg) er mer enn retten til å utrykke sin feminine side. Feminisme handler om retten til å være seg selv, enten som mann eller kvinne, og retten til å utrykke enhver side av seg selv, uten å bli undertrykt.
      Det handler om å fjerne kroppspress. Det handler om at hvis ei jente vil ha hår i armhulene, på beina, eller hvor som helst, skal ikke andre sin reaksjon være “æsj!” bare fordi hun er kvinne. Det handler om at jenter skal kunne gå med så lite eller mye klær som de er komfortable med, uten å få slengt kommentarer som “hore!” eller “ta på noe løsere a søta” osv. osv. Det handler om at hvis en mann vil være glattbarbert, skal ikke andre sin reaksjon være “faen, er du homo eller?” Alle har rett over sin egen kropp.
      Det handler om å fjerne stigma rundt voldtektsofre og lære folk, spesielt jenter, å klare å si klart og tydelig NEI. At jenter ikke skylder gutter sex (og vice versa). Det handler om å ta menn på alvor når de sier at de har blitt voldtatt/misbehandlet av kvinner, siden i mange tilfeller blir de bare ledd av.
      Det handler om at noen arbeidsgivere ser først på kjønn, og deretter på kvalifikasjoner.
      Det handler også om mye mer, men i bunn og grunn, handler det om å fjerne samfunnets ide om at feminine egenskaper = svakhet, og om å styrke retten til sin EGEN identitet.
      Detta ble jo en jævlig lang kommentar, men er jo ikke ofte jeg kommenterer, så det går vel x)

    11. Feminisme er en ideologi, som baserer seg på at menn og kvinner skal være likestilt og ha de samme rettighetene og mulighetene. Jeg er stor tilhenger av dette, og jeg går hverken i gutteklær eller lar kroppshårene gro. Jeg er bare glad for at kvinner har de samme mulighetene til utdanning, jobb osv. Å si at kvinner bare skal være pyntedokker og drive “kvinnearbeid” er som å gå langt tilbake i tid i Norge. Og tro meg det er mye bedre å være kvinne nå enn før. Takket være nettopp kampen for likestilling.

    12. Syns dette ble litt rart… Det er veldig bra at du snakker om femenisme, men jeg syns det du skriver er litt rart. Femenisme er så mye mer en klær og femenine sider, det handler om like rettigheter på tvers av kjønnene. Jeg reagere oså på at du skriver “Mannejobber” da dette ikke er spesiellt femenistisk, snarere tvert imot. Uansett er det veldig bra at du skriver om litt “dypere” ting på bloggen din. Alle skal få ha sing egen mening, og det kan hende vi er forskjellige 🙂

    13. Hei. Det er ikke ofte jeg kommer over et innlegg jeg bli så oppriktig irritert over at jeg føler jeg MÅ kommentere, men dette er et slikt innlegg. Vi lever i 2015 og du mener fortsatt at det å være en ”ekte” kvinne handler om å være feminin og vise frem det du har av ”goder”. Du mener at man ikke er en skikkelig kvinne om man ikke viser frem sine feminine sider og faktisk pynter seg. Dette synes jeg er virkelig trist at du mener. Jeg ser at du har misforstått betydningen av feminisme. Det er ikke slik at du bare kan komme her å lage din egen definisjon av et begrep og si at det er din versjon. Feminisme handler ikke om å være feminin, det handler om likestilling. Selv om du mener at det å være feminin og vise frem kropp er bra, så for all del, gjør det. Men det betyr på ingen måte ikke at du kan forvente at alle andre kvinner skal gjøre det samme. Da dreper du rett og slett meningen med feminisme. Feminismen sier ikke det at kvinner skal ta over ”mannejobbene”. Feminismen vil at kvinner og menn som utfører samme arbeid og har samme utdanning, skal få like mye lønn. Lik lønn for likt arbeid. Dagens feminister kjemper blant annet for retten til selvbestemt abort og retten til å bestemme over sin egen kropp, mot vold og overgrep (deriblant voldtekt) mot kvinner. Universelle kampsaker for feminismen er blant annet kampen mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Kvinner skal få være kvinner uavhengig av hvordan de kler seg, hvilken jobb de har, hvilke deler av kroppen de velger å vise frem. En maskulin kvinne er ikke noe mindre kvinne fordi hun ikke velger å kle seg feminint eller ikke har en såkalt kvinnejobb. Takk for meg.

    14. Altså, jeg forstår tankegangen din. Feminisme i seg selv betyr vel ikke indirekte at man skal kle seg feminint og vise sine former. Feminisme er et mål om å endre den skjeve maktfordelingen som er mellom kjønnene. Som Aurora over her sier; Du er like mye kvinne uansett hva man velger å kle seg i. Eneste forskjellen på kvinner og menn er måten vi er laget på. Det betyr vel ikke at kvinner ikke kan gjøre ting som mennene kan eller omvendt. Som du sier så er det flott å styrke sitt eget kjønn og være stolt over å være kvinne, men må det stoppe der? Det skal jo ikke være begrensinger fordi vi er kvinner? Vi kan gjøre alt det du sier og mye mer. Å kategorisere jobbyrker som “mannejobber” og “kvinnejobber” blir feil. Noen yrker har kanskje flere menn og andre kvinner, men det betyr ikke at en kvinne ikke kan sette foten på innsiden. Uansett om vi er muskuløse eller ikke, små eller store, menn eller kvinner så har vi alle rett på en sjanse! Og vi kan faktisk gjøre det like bra!
      I et feministisk perspektiv er interessant at du velger å trekke fram kvinner fra India, Pakistan og Iran. Det stemmer at her er det mange flotte kvinner, men dette er også tre land hvor mange kvinner opplever sterk undertrykkelse.Men dette er også tre land som har hatt og fortsatt har et langt steg å gå for et likeverdig syn mellom mann og kvinne.
      Et stikkord for feminisme er likeverdighet.

    15. Helt enig med deg, Stina 🙂 Elsker å være feminin jentejente i kjoler.. Andre feminister vil jo gjerne gro alt hår og kle seg som gutter:)

    16. Ser poengey ditt, men er ikke hundre prosent enig! du skriver “Det handler om å vise frem sine kvinnelige sider. Har man en flott rumpe, midje, pupper eller lår. Så vis det frem!” men hallo man skal jo ha litt selvrespekt også da, og ikke blottlegge seg helt. Det med pupper er jo noe spesielt, så derfor skal man ta vare på de også (til de spesielle anledningene, om du skjønner) ikke gå rundt og “vifte” med de til tid og annen. Da blir det jo ikke noe spesielt lenger;)

    17. Synes det er mange bra kommentarer over her som forklarer hva du har misforstått om feminisme. For det har du. Men samtidig så er det ikke helt din feil heller. Jeg føler ofte at folk glemmer å se feminismen i et historisk perspektiv. Hvorfor gikk vi fra å være husmødre til å ville ut i jobb? Det har med den industrielle revolusjonen å gjøre. Støvsuger, vaskemaskin, oppvaskmaskin osv. Husmorjobben var ikke lenger like omfattende, og damene gikk hjemme å kjedet seg. De ville også jobbe! En av de første kampene man da måtte ta va det å få barnehager slik at kvinnen ikke var fastlåst til hjemmet og faktisk kunne jobbe. Noe som også har vært positivt for økonomien. Enda kjemper vi for at kvinnen og mannen skal få lik lønn.
      Jeg skjønner at du skriver slike innlegg som dette bare for å provosere og trekke lesere. Men om man skal lære noe så må man nesten ta en titt i kommentarfeltene dine. Du har god grunn til å være stolt over leserne dine!

    18. Merkelig innlegg. Tror du har misforstått hva begrepet feminisme betyr. Du fremmer jo omtrent det motsatte av hva feminisme er?

    19. Respekterer din mening, men ville nok kalt det noe annet enn feminisme. Det du gjør, er jo å underbygge kjønnsrollene og stereotypene. For å sette det litt på spissen, virker det som at du mener at ekte kvinner skal pynte seg og ikke bør drive med hardt arbeid, fordi vi ikke er “skapt for det”.

    20. Jeg er egentlig veldig enig i det alle de andre i kommentarfeltet sier. Du har på en måte misforstått begrepet feminisme. Feminisme går på at kvinnerskal være like mye verdt som menn. Feminisme går på at man skal behandles og få like mye respekt, uavhengig av kjønn.
      Du sier også at kvinner i India f.eks dresser seg ordentlig opp, mens vi i Norge ikke bryr oss. Du mener da at jeg er mindre kvinne fordi jeg går i jeans i steder for kjole?
      Det er jo latterlig. Du sier også at vi er skapt for forskjellige oppgaver. Det er jo noe av det mest antifeminsitiske argumentet jeg har hørt. Så om du er feminist kan vel diskuteres.
      Vil forresten gi litt ros til alle dere som har kommentert over meg. Utrolig bra skrevet

    21. Du vil med andre ord tilbake til fortiden du. Hvor kvinner hadde kvinnejobber, og menn hadde sine jobber. Du mener at vi er gode på hver våre ting. Du mener at man ikke er en ordentlig jente hvis man ikke kler seg pent og viser pupper.
      Dette er ikke feminisme, du går jo imot alle feministiske prinsipper

    22. Dette var et merkelig innlegg, som mange andre allerede har påpekt. Må si meg enig med de andre som har kommentert her, og si at du har nok missforstått begrepet litt. Feminisme betyr ikke bare å være feminin. Egentlig vil jeg si at det ikke handler om det i det heletatt ..

    23. Enig med veldig mange over her, og syne rett og slett ikke dette var et særlig gjennomtenkt innlegg.
      For det først er feminisme så mye mer. Feminisme er i hovedsak et verktøy og et tankesett for å oppnå like rettighet og muligheter for menn og kvinner i et samfunn. Og da snakker man innenfor den økonomiske sværen, og når der gjelder vold og utsettelser for overgrep blant annet.
      Feminismen går i mot hele strukturer i et samfunn som er dominert av menn, tanken om at menn er best og patriarkatet. Derfor blir det dumt å si at man bare skal finne seg i manne- og damejobber. Etter min mening er du da med på å opprettholde de skjeve linjene i samfunnet, ved å stadig trykke ned kvinner og si “jaja men du er jo en dame….”. Greit at vi har biologiske forskjeller, men så handler ikke de store linjene i feminismekanpen om yrker som snekker eller tømmerhugger. Det handler om moderne yrker, som feks ledere i næringslivet, der fortsatt menn dominerer helt sinnsykt.
      I tillegg handler feminisme jo om at men nettopp skal få gå kledd som man vil. Enten man er jente, homofil, gutt eller “hen”. Og ja man skal kunne vise kløft uten at noen kommenterer. Men det største problemet er jo da alle menn ute på byen som tror dwt er greit å komme med ufine kommentarer bare fordi du viser kvinnelige former. Det er nemlig ikke greit nei å bli objektivitet eller bli utsatt for sexisme.
      Når der gjelder det med India og flotte antrekk kontra oss blir jeg veldig oppgitt. Sånn som en skriver ovenfor her handler det om så mye mer, og vi skal være sjeleglade for at vi nettopp kan “hoppe inn i hva vi vil”. Der borte har ofte kvinner ikke noe annet valg- mye avhenger av kultur, normer, familie, slektskap, ekteskap osv.
      Feminisme handler, som du sier, så absolutt ikke om at vi skal bli som menn. Men det er vell ikke det at vi skal stå så fast ved de biologiske forskjellene heller. En skal rett og slett gi litt mer faen i hvilket kjønn man har, glemme alle fordommer mot kjønn, og heller behandle alle likt som om de var et. Men da snakker man også om homofile, “hen” og andre undertrykte i samfunnet.

    24. Kan ikke folk bare gå i det de vil gå i, jobbe med det de vil og interessere seg for det de vil interessere seg for. Uten at folk skal ha så jævlig mye meninger hele tiden!!

    25. Ser poenget ditt på et vis, som en felles kvinne som føler at det kanskje blir feil å sminke seg mye og være feminin. Men, herregud, de som gjerne vil la kroppshåret gro og kle seg i såkalte gutte klær må vel få lov til det? Syntes dette var en litt vel overfladisk syn på feminisme, siden det handler jo om likestilling fremst og først.
      Men tja, bloggers gonna blog.

    26. Føler dette er et sånt innlegg hvor du har kjøpt deg et promiskuøst klesplagg, og du egentlig bare trenger en unnskyldning til å vise deg fram: “La oss skrive et misvisende innlegg om “feminisme” og bruke det som argument.” Hvis man føler man har en flott kropp, så betyr det ikke at man er nødt til å vise den fram til alle og enhvermann. Det er da minst like ok og “feminint” å kle seg anstendig om man føler for det!

    27. Hei!
      Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker her? Feminisme er at vi vil ha like lønninger for menn og kvinner som gjør det samme arbeidet. At kvinner er like gode når det gjelder forskjellig arbeid. Alt handler om at kvinner skal bli likestilt i forhold til menn.
      Hvis du hadde jobbet i et firma, hatt samme stilling som en mann, og han hadde fått bedre lønn enn deg, hvordan hadde du følt det da???????

    28. Hei Stina! Jeg lurer på om du kunne laget en “language challenge”. Du har sikkert hørt om det. Men hvis du ikke har det, så får du høre nå!
      -det er en challenge hvor du finner ord på forskjellige språk som du skal prøve å si, f.eks “jeg liker is”. Håper du kan det, for det hadde vært morsomt og noe nytt 🙂

    29. Feminisme handler vel egentlig om at kvinner skal ha like muligheter og rettigheter som menn i samfunnet… Men skjønner hva du mener!
      Elsker bloggen din!!! 🙂

    30. Ser jo at innlegget starter med hva feminisme handler om for deg, og det er selvfølgelig en god ting å ta stilling til. Reagerer likevel på at du glorifiserer utenlandske kulturer hvor det i mange tilfeller, men selvfølgelig ikke alltid, er slik at kvinnen ikke har så mye annet valg enn å gå kledd i hva som er passende for den aktuelle kulturen.
      Om du tror at feminisme handler om kvinnens rett til å gå kledd som hun selv behager er du inne på noe, men kan være noe overfladisk og unyansert. Det er et større bilde. Argumentet om at kvinner må te seg mer som menn i væremåte og ytre for å gjemme at man er kvinne, tror jeg du har misforstått hva feminisme handler om, eller at du rett og slett har uttrykt deg noe uklart.
      Feminisme handler verken om å la kroppshåret gro eller å kle seg i tettsittende, vakre kjoler, men om like rettigheter, synliggjøring av forskjeller og oppklaring i dette, samt trakassering i arbeids – og skoletilværelsen, og generelt lik behandling hvor behandlingen skal være lik.
      Vil også si at jeg er helt enig i at man faktisk må kaste lys på realiteten av biologiske forskjeller, og viktigheten av å verdsette dette. 🙂

    31. Dette er noe jeg synes du skal lage en video om, der du kan forklare litt nærmere hva du egentlig mente med dette innlegget. Leste innlegget du skrev som en oppfølger til dette, men jeg mener fremdeles at du har en litt feil oppfatning av hva feminisme er, som flere andre her har påpekt.
      Det kan virke litt som dette er et tema du kanskje ikke har satt deg særlig inn i, med tanke på at det er flere ting du nevner her som virkelig går stridt i mot det feminisme egentlig handler om.
      Som sagt, dette er noe som hadde vært utrolig interessant om du laget en video om, da jeg kan se for meg det vil gi oss som lesere en bedre forståelse for hva du mener. Kanskje du skal lese litt ekstra om det også før du filmer? Kunne gjerne tenkt å høre mer om denne saken! Ta gjerne med noen av kommentarene herfra og svar på dem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg