Misforstått feminisme

Etter gårsdagens innlegg kom det mildt sagt en del stygge kommentarer. Veldig mange var helt uenig med hva jeg skrev, og derfor har jeg lyst til å oppklare litt ting. Jeg vet selv at ting ofte kan bli misforstått når man leser det på en blogg, og derfor vil jeg skrive litt om hva jeg mener om temaet. 

Selv om jeg fortsatt syns at kvinner og menn er veldig forskjellige. Altså, vi kvinner har helt andre hormoner og følelser enn menn, og vi kan faktisk skape et menneske inne i oss. Menn derimot har anlegg for å bli fysisk sterkere enn kvinner. Det betyr ikke at alle menn er fysisk sterkere enn alle kvinner. Men dere skjønner vel hva jeg mener. 

Personlig er jeg veldig for likeverd mellom kjønnene. Uansett om du er kvinne, mann, eller intetkjønn er du verd akkurat like mye. Det skal ikke være sånn at fordi du er kvinne så er du et “dårligere” kjønn enn hvis du hadde vært mann. Kvinner og menn skal ha like mye verdi. Jeg syns heller ikke at det skal være sånn at det kun er damene som vasker og gjør rent i hjemmet. Er begge i jobb, skal oppgavene hjemme fordeles likt. En man kan være like flink til å støvsuge og lage mat som kvinnen. Så ingen unnskyldning her! 

Når det kommer til dating syns jeg alltid det er veldig koselig hvis mannen spanderer på daten, og oppfører seg som en gentleman. Litt gammeldags tankegang kanskje. Men noen ting er greit å fortsatt ikke ha helt likestilling på. Men det er snakk om en liten ting, og ikke en stor ting som lønningsforskjeller innad i firmaer mellom kvinner og menn. Når det kommer til lønningsforskjeller mellom menn og kvinner syns jeg at lønn burde være lik så lenge man har lik stilling. Her kommer likeverd inn igjen. Selv om man er forskjellige kjønn, så er man verdt like mye.

Men long story short. Poenget mitt er, kvinner og menn er verd like mye. Men jeg syns det blir for dumt når kvinner absolutt skal oppføre seg som menn, og det skal være feminisme. Man burde heller omfavne sitt eget kjønn og være en skikkelig sterk, og dyktig kvinne, uten å være redd for å ta på seg leppestift og et par høye hæler! 

23 kommentarer
    1. Jeg har bare noen spørsmål. Når jeg så disse bildene tenkte jeg med en gang at jeg vil være like pen å tynn som deg. Men det kommer jeg aldri til å bli.. Jeg lurer bare på om du var veldig tynn i 12 års alderen? Får jeg er 12 år å kjukk…. Jeg er ikke stolt av det, jeg liker ikke utseende eller kroppen min! Jeg har så utrolig stygg kropp.. Så jeg lurte på om du hadde noen tips? Mamma sier at det ikke er bra å gå ned i vekt når man er så liten. Men jeg er ikke fornøyd med meg selv…. Håper du har noen tips 🙂

    2. Hei Stina.
      Har du tenkt på hva det egentlig vil si å “oppføre seg som en mann” eller “oppføre seg som en kvinne”? Hvem har egentlig bestemt hva som er kvinnelig/mannlig oppførsel? Dette er noe som har blitt til etter mange år med strenge kjønnsroller, som folk endelig prøver å bryte seg ut av i dagens samfunn. Ja, det er vakkert å fremheve sine kvinnelige former og feminisme går ikke ut på å se mannlig ut og la håret gro heller. Men en kvinne er like mye kvinne uansett hva hun kler seg i,hvordan hun oppfører seg, hva hun jobber med. Samme med menn. Jeg tror du og mange andre må innse at kvinnelig/mannlig oppførsel går kun etter øyet som ser. Kjønnet ditt bestemmes ikke av oppførsel, jobb, klær eller utseende, kun etter hva du føler selv 🙂

    3. Stina! Heilt seriøst altså. Ditt poeng har forandret seg 100%, og det er ikke fordi du vil oppklare ting, men det er fordi du veit selv at du har misforstått feminismen!! Gårsdagen innlegg handlet om at feminismen defineres gjennom kløfter, rompa og ikke tar over mennsjobb, men i dag handler det om likeverd. HOLD UP THERE!!! Du som en blogger kan dessverre ikke formulere eit godt innlegg når det sensitive temaer som er involvert. Dette viste seg gjennom flere andre innlegg!!! Eg skjønner ikke hva er det som plager deg altså.. Let them live the way they want. Veit du ka, slutt å ta bukse på fordi Bukser er symbol for menn. Eller trene styrke og prøve å få 6 packs!!! Livet forandrer seg. Mote forandret seg. Måten kvinner lever sitt liv på har forandret seg. og det trenger ikke å være samme som din måte. Neste gang du vil skrive om et tema , prøv å samle inn informasjon.. Kom med sitater , artikler som ska i det miste bekrefte dine hypoteser. Med vennlig hilsen en leser siden 2011

    4. Ser du liker ”litt gammeldags tankegang” siden det er fint med ordentlige gentlemans, hvor får han sine tjenester tilbakegjeldt i ditt syn? Siden likestilling og likeverd er å foretrekke.

    5. Jeg skjønte at det var dette du mente, men at det kom litt feil ut i forrige innlegg. Jeg synes også at feminisme er et vanskelig tema å orientere seg i. I all hovedsak er jeg helt enig med deg. Litt rart det du skrev om damene i India da. Tar en bachelor i Indiastudier akkurat nå, og da er naturligvis kvinnesynet i India en viktig del av pensumet. Jeg skal ikke gå mer inn på det her, annet enn å si at det er så jævla komplekst…

    6. Altså om kvinner og menn skal ha likestilling overralt så blir det nesten for dumt. Det er veldig ofte feminister som sitter og tenker ut nye ting.
      Jeg ser omtrent aldri at en mann klager på likestilling. Ikke fordi vi ikke bryr oss om det. For all del jeg skulle gjerne hatt kroppen til en jente som gir åpenbart goder her i livet som hos menn nærmest ikke er eksisterende.
      Men her leser man omtrent hver eneste dag om noe kvinner klager på. Nylig at man ikke kunne gå uten bh fordi menn kunne det. Det blir for dumt. Hvor er likestilling når det avgjøres hvor barnet havner, så havner det 95% av tilfellene hos moren. Det blir knapt tatt opp. Har vi problemer med noe så lager vi ikke fb, blogg,nettartikler etc om problemet hver eneste dag. Det er bare fordi vi enkelt å greit bare godtar at enkelte ting er forskjellig
      Men ja. Likestilling i hjemmet, fint det. Men hvorfor etter alltid vi som ender opp med de fysiske arbeidene i hjemmet? Fordi vi er mer tilrettelagt for slik arbeid? Bullshit vil jeg si, kvinner kan like fint gjøre fysisk arbeid som vi kan vaske tøy eller lage mat.

    7. Nå vet ikke jeg om du har fått masse stygge kommentarer, men de som ble publisert på bloggen etter gårdsdagens innlegg er vel ikke stygge kommentarer? Når du begynner å snakke om feminisme, som er et meget stort og viktig tema, så må du forstå at det vil vekke oppsikt. Stort sett alle som kommenterte innlegget i går rettet heller opp hva feminisme faktisk er. I forrige innlegg så snakket du om hva feminisme for deg er og du var litt på jordet.
      Du sier over her at ting ofte kan bli missforstått på en blogg, men til syvende og sist så er det jo deg det står på. Det har noe med måten du ordlegger deg og skriver ting.
      I DETTE innlegget derimot skriver du mer om hva feminisme faktisk er. Samtidig så endret du poenget veldig fort, som anonym over her sier. Til neste gang så ville jeg nok sjekket faktene litt mer. Da tenker jeg spesielt på det du sa om kvinner i Iran, Pakistan osv.
      Helt til slutt så syntes jeg det er flott at du kommer med en nytt innlegg og retter det opp litt mer. Det er også kjempe flott at du er for likestilling. Jeg har tidligere forsvart deg når du har fått kritikk for å ha gått ut litt hardt i tidligere innlegg, men i forrige innlegg klarte du å provosere meg godt 😉 Ellers ønsker jeg deg en god kveld videre! Ta med deg dette videre også er du jo en erfaring rikere! 🙂

    8. Men feminisme er jo fortsatt ikke at kvinner skal oppføre seg som menn?? Skjønner ikke hvor du har det fra? Det er jo nettopp at man skal omfavne nettopp ditt kjønn- men ha like rettigheter. Så ja du skal kunne ta på deg høyhelte sko og leppestift: uten at noen dømmer det for det. Men også uten at noen dømmer deg dersom du ikke gjør det:)

    9. I ditt innlegg fikk du det jo til å fremstå som at jenter som går i hettegensere og joggebukse prøver å være mannlig pga feminisme? Det er jo helt feil? Feminismen hander om at kjønnsroller og kjønnsfordommer skal fjernes. Hettegensere og joggebukser skal ikke bli sett på som mindre feminint enn en kjole.
      Jeg skjønner hva du prøver å komme fram til, men det har så og si ingenting med feminismen å gjøre. Les deg opp på temaet før du uttaler deg om det (:

    10. Jeg har forstått at det du egentlig mener er at du er for femininitet, så hele oppstyret handler egentlig bare om feil bruk av begrep. Itillegg til at du forklarer at du har din egen form for feminisme, som ikke går ann, da det er et tydelig definert begrep. Samtidig er det oppsiktsvekkende at den da formen din for feminisme går imot den faktiske feminismen. Det er det jeg tror alle prøver å forklare, og det er ikke ment som noe personangrep.

    11. Helt serriøst Stina. Du får ikke hate, du får konstruktiv kritikk! Det virker som du synes at kvinner som heller gjør ting som menn pleier å gjøre, er mindre verdt en kvinner som viser fram pupper og lår. Ikke grin over ‘hate’ når du skriver slike innlegg.

    12. Hei jeg liker bloggen din Stina, men hold deg innenfor temaer som du har mye kunnskap om.
      Du glipper som Sophie Elise, f eks.
      hun er imot palmeolje og er vegetrianer, hun sier at hun bryr seg mye om dyrevelfeed, men likevel bruker en Celine og Louis vuitton veske laget av ekte skinn…

    13. Poenget burde være at kvinner selv får velge om de vil bruke leppestift og hæler. Og menn bør få velge om de vil bruke leppestift og hæler. Man bør omfavne identiteten sin, ikke tradisjonelle kjønnsroller.

    14. Jeg vil gjerne si at jeg har lest begge innleggene dine. Å jeg er helt enig og forstår begge innleggene dine.
      Du mener at vi skal være sterke som kvinner (for det er det vi er). Å jeg er helt enig !
      Jeg har selv gått skole i et mannsdominerende yrke. Men jeg var der som kvinne å ikke som mann. Jeg oppførte/kledde meg som en kvinne/jente.
      Det er kanskje litt vanskelig å skrive om, for ut i fra de andre kommentarene jeg leser her, så ser det jo ut som at det er ingen på jorden i dag som har kjønn, vi er kun det vi selv velger å være.

    15. Dette er et tema du absolutt ikke burde tatt opp, da det er veldig tydelig at du ikke er helt inneforstått med det… Det er ikke leserne dine som har misforstått noe som helst, men heller du som ikke skjønner helt hva feminisme er… Ikke så jeg en eneste stygg kommentar i kommentarfeltet heller, kun lesere som korrigerte deg på hva feminisme er… I dette innlegget er du jo inne på det, men du skriver jo i en helt annen retning enn sist? Dessuten driter du deg regelrett ut på slutten med “oppføre seg som menn”. Bare det i seg selv er jo veldig lite feministisk sagt… Nei nei… Tror du skal holde deg unne emner som dette… Evt. gjør litt research først om du har et genuint ønske om å bli tatt seriøst…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg