Slik er det å bo alene!

Nå er det over en måned siden jeg flyttet ut fra bokollektivet, og inn i leilighet alene. Jeg har endelig begynt å vende meg til det å ha et eget sted, og herregud så deilig det er! Forskjellen er mye større enn jeg trodde. Mange av dere har spurt meg hvordan jeg syns det er å bo alene, i forhold til å bo i bokollektiv. Før jeg flyttet var jeg veldig nervøs for at det skulle bli kjedelig eller ensomt. 

Jeg regner med at jeg er langt ifra den eneste som har flyttet ut hjemmefra, eller fra kollektiv som var litt nervøs for å flytte alene. Kanskje skal du flytte ut hjemmefra til høsten, for å studere? Derfor tenkte jeg å skrive litt om hvordan jeg syns det har gått med å flytte på egenhånd. 

Å bo helt alene er mye mer fritt, og man kan velge alt selv. En av de første dagene etter at jeg hadde flyttet for meg selv lagde jeg boller klokken 2 på natten mens jeg hørte på musikk. Og da jeg kunne ha vors og nash til klokken 7 på morgenen på en torsdag. Det var da jeg skjønte akkurat hvor fritt det var å bo for seg selv.

Men det er ikke bare bollebaking og vorspiel som er frynsegoder, det er også disse tingene;

– Jeg kan endelig gå naken midt på dagen, uten å være redd for at noen skal komme hjem (gikk forresten ikke naken rundt i kollektivet any time of the day)

– Jeg kan endelig ha venninner og familie på besøk, og de kan sove over noen dager uten at det er noe stress

– Jeg slipper å planlegge eller spørre andre om lov hvis jeg skal ha vorspiel eller venner på besøk

– Man kan snakke i telefonen uten å være redd for at noen andre hører på

– Jeg kan bestemme alt interiør selv. Og ikke bare på rommet mitt. Men også i stua, på badet og kjøkkenet. Mye mer inspirerende for bloggen da vettu! 

– Man slipper å tenke på at de andre i kollektivet hører deg mens du gjør litt mer private ting, if you know what I mean 😉

– Kan høre på høy musikk (så lenge det ikke er altfor høyt, men høyere enn bare på pc)

– Jeg slipper å se andres rot og middagsrester fra tre dager siden

– God plass i kjøleskapet, og man kan lage middag i ro og fred, uten å tenke på at det er tre andre som gjerne også vil lage middag.

– Jeg kan bestemme alt selv. Rett og slett!

– Du bestemmer når det skal være stille i hjemmet. Dette er alfa omega i min jobb, og for de som har studier/hjemmekontor! 

– Man har mye bedre plass til alle ting man eier

Så ja, folkens. Det er mange positive sider med å bo helt alene. Det er selvfølgelig også noen ulemper med det; det er mye dyrere, kan bli ensomt iblant hvis man ikke er flink til å være sosial, man må være flink til å rydde og vaske siden ingen andre gjør det for deg, og blir man redd etter å ha sett en skrekkfilm er det ingen som kan passe på deg. 

Noen andre ting du bør tenke på hvis du skal flytte helt for deg selv, er at det bør være sentralt, så det er lett å komme seg til og fra venner. Sosialt liv har mye å si når man bor alene. For overgangen fra å bo med familie eller i kollektiv, kan fort blir stor! Du bør også være obs på at du har hele ansvaret for at strømregninger, internettleie, husleie, osv blir betalt. Har du allerede bodd i kollektiv er du nok vandt med det, men flytter du ut hjemmefra kan det fort bli mange nye utgifter du ikke hadde regnet med. 

Men ellers er det ganske så fantastisk å bo for seg selv. Jeg føler meg mye mer voksen og selvstendig etter at jeg flyttet ut fra kollektivet. Jeg føler også at jeg mestrer bloggjobben mye bedre, og at jeg har blitt mer rutinert. Stor tommel opp for det!

Håper dette innlegget hjalp deg som lurer på om du skal flytte for deg selv. Lurer du på hvordan jeg syns det var å bo i kollektiv kan du lese innlegget jeg har skrevet om det HER. Hvis det er noe som helst du lurer på angående det å bo for seg selv eller i kollektiv, er det bare å spørre i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂

21 kommentarer
    1. Kjempe bra skrevet! Jeg skal selv på videregåande (toppidrett) etter sommeren, og da skal jeg flytte inn i en hybel med to andre jenter som skal gå i klasse med meg. (Skolen eier denne hybelen så vi har noen som passer på oss osv..) Er litt nervøs for hvordan det blir uten mamma og pappa, men gleder meg siden jeg har jobbet hardt i et år for å få godt snitt for å komme inn på skolen. Her jeg bor er det lite treningsmuligheter i forhold til friidrett (som jeg driver med), så da passer toppidrettslinjen utrolig bra for meg. Tror nok at jeg får litt hjemmelengsel i begynnelsen, så har du noen tips/erfaringer hvordan jeg kan overvinne det? 🙂 🙂

    2. Hei, jeg bare lurte på om du leser blogger på nynorsk?
      Jeg vet at det er et teit spørsmål
      Bra innlegg!

    3. Hei Stina. Lurte på hvor du kjøpte den DIY marble som du gjorde på bordet ditt.?? Prøver å lete etter sånn, men finner ikke den :
      Elsker bloggen din :))

    4. Hei! Håret ditt ser lltid så friskt og fint ut, vet du bruker extensions men hvilke hårprodukter bruker du? Og bruker du noe varmebeskyttende før du styler med krølltang? 🙂

    5. Hei Stina! Lurer på om du fortsatt trener på Evo? Mener at du har nevnt det engang for lenge siden at du trente der 🙂 Flytter til Oslo snart og da er det nærmeste senter, så lurer veldig på hvordan senterne deres er :))

    6. Hei Stina! Vil først og fremst si at du har en fantastisk fin blogg! Jeg og kjæresten flytter straks inn i en leilighet for oss selv. Han får såklart stipend fra lånekassen ettersom at han bor langt unna hjemmet sitt, og får penger av både mor og far. Jeg får i derimot ingenting, jeg blir 18 i August som da vil si at jeg er selvstendig. Jeg bor knappe 25 minutter unna familien min, men får alikevel ikke mer enn utstyrsstipend til høsten, som er 980 kr i året. Jeg skal jo fikse meg jobb, men jeg synnes det er såklart skikkelig rart at jeg hverken ikke får reisestipend, bostipend eller grunnstipend. Jeg bodde hjemme under første skoleåret og fikk da 1500kr av lånekassen. I fjor bodde jeg over 1,5 time unna foreldrene men fikk alikevel ikke mere enn 2750kr. Hybelen min da kostet meg 3000kr i mnd, som vil si at jeg måtte betale de resterende 250kr selv, pluss maten. Jeg trenger råd for å få dette til å funke, for jeg vil virkelig bo sammen med kjæresten, at jeg har råd til halvparten av leien på leiligheten, halve depositumet og mat i mnd. jeg lurer på om du har noen råd? leiligheten koster oss 6000kr i mnd pluss strøm, og depositumet er en mnd. Jeg synnes bare det er fryktelig rart at jeg kun skal få 900kr i året. Jeg har jo såklart en sommerjobb nå i sommer, hvor jeg tjener ca 19000 kr, men dette er jo ikke nok til boplass og mat for et halvt år engang. Jeg trenger skikkelig hjelp!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg