Slik er det å bo i bokollektiv!

I midten av oktober i fjor, flyttet jeg inn i et bokollektiv. Siden den gang har jeg fått mange spørsmål av dere, om hvordan det er å bo i kollektiv. Jeg må ærlig innrømme at jeg var veldig skeptisk til å flytte inn i kollektiv, og hadde jeg hatt en annen mulighet hadde jeg nok flyttet for meg selv. Men, det er jeg glad for at jeg ikke gjorde! Å bo i kollektiv har vært så mye bedre enn jeg noensinne trodde at det kom til å bli. 

Det er sikkert mange av dere som har tenkt til å flytte ut snart, for å studere eller jobbe. Kanskje er du drittlei av å bo hjemme hos mor og far? Jeg flyttet for meg selv for første gang da jeg var 18 år. Da bodde jeg i Bærum, i en hybel alene. Overgangen fra å bo med en familie, til å bo helt alene, var veldig stor. Ikke noe jeg var klar for. Det ble fort veldig ensomt, og ganske skummelt om kveldene.

Men å bo i kollektiv er helt annerledes. Her bor jeg med tre andre jenter, som er veldig hyggelig og oppegående. De er også veldig rolige, så det er ikke full fest hver helg. Nå er det jo veldig forskjellig hvordan det er fra kollektiv til kollektiv. Man kan være heldig sånn som jeg har vært, eller man kan være veldig uheldig og havne i et kollektiv hvor folk fester 24/7 og aldri rydder opp etter seg. 

Men jeg kan jo fortelle litt om hvordan det er i det kollektivet jeg bor i. Dette er det som er det mest “vanlige” blant kollektiv, og er likt med de fleste kollektiv der ute. Vi har hvert vårt eget soverom. Det blir litt alà jenterommet hjemme hos mor og far. Der man har både soverom, garderobe, kontor, osv i ett. Vi har bad, gang, kjøkken og stue sammen som vi deler. Det kan bli litt folksomt til tider på kjøkkenet, men heldigvis er vi flinke til å ta hensyn til hverandre. Så man trenger aldri å vente lenge før man kan lage seg mat. Det samme gjelder på badet. 

Vi har også vaskeliste. Så hver helg bytter vi på å vaske i hele leiligheten (med unntak av privatrommene). Ellers er alle veldig flinke til å rydde og vaske opp etter seg. Noe som er ekstremt viktig når man bor i kollektiv. For da bor man veldig tett sammen, og det kan fort bli rotete og møkkete hvis folk ikke rydder opp etter seg.

Når det kommer til den sosiale delen er kollektiv veldig greit. Da kan man velge selv om man vil være med de andre, ute i fellesområdene, eller om man vil være alene på sitt eget rom. Man får jo selvfølgelig veldig lite privatliv, og man er sjeldent alene hjemme. Men man slipper også å føle seg ensom, og man føler seg mer trygg når man har mennesker rundt seg.

Grunnen til at veldig mange flytter inn i kollektiv er fordi at det er billig. Er man student, eller man sparer til å kjøpe en egen leilighet, kan kollektiv være en god løsning. Selv sparer jeg til å kjøpe leilighet, og da er det å bo billig i kollektiv veldig kjekt, da man er nødt til å ha veldig mye i egenkapital for å kjøpe leilighet. 

 

Til slutt vil jeg gi deg som tenker på å flytte inn i kollektiv noen tips, til hva du bør tenke på når du flytter inn i kollektiv. Og et par ting du bør bli enig med de du bor med når dere flytter sammen.

– Møt alle som bor i kollektivet og snakk ordentlig med de, før du bestemmer deg for å flytte inn. Det er viktig å vite at man kommer overens med menneskene man skal bo med.

– Pass på at kollektivet bruker “vaskelista”. Altså at folk har faste helger/ukedager der man vasker leiligheten.

– Forhør deg med de du flytter inn med hvor ofte de fester og har venner på besøk. Liker du ikke å feste, er det kanskje ikke optimalt å flytte inn i et kollektiv der folk fester hver helg.

– Bo med folk på din egen alder, og gjerne også som er av samme kjønn. Da kommer man lettere overens, og man slipper å være redd for at det skal oppstår noe uønsket romantikk, hehe!

– Bli enige om hvilke ting som man kjøper inn felles, og hvilke ting man kjøper inn kun til seg selv. For eksempel zalo, håndsåpe, oppvaskebørste, sukker, mel, osv. 

Ellers ønsker jeg deg lykke til med å flytte ut hjemmefra. Kollektiv er virkelig en genial løsning når man flytter hjemmefra. Da bor man billig og overgangen blir ikke så stor. Bare å spørre om du skulle ha noen spørsmål som jeg ikke har svart på i innlegget, så skal jeg svare så godt jeg kan i kommentarfeltet 🙂

 

23 kommentarer

Siste innlegg