Hvordan ta bedre bilder

Siden dere likte innlegget “Hvordan se bra ut på bilder” så godt, så har jeg nå laget et innlegg om hvordan du kan ta bedre bilder. Disse tipsene kan brukes av alle, og kan hjelpe mye hvis du er blogger akkurat som meg, eller vil bare bli flinkere til å ta bilder. Siden jeg er blogger selv, kommer disse tipsene til å bli rettet mest mot bloggere, men som jeg nettopp skrev så kan “vanlige” mennesker også bruke de. Husk at jeg ikke er en fotograf, men jeg har lært meg mye på egenhånd, i tillegg til at jeg har vært på et par fotokurs. 

 


Når man bruker et speilreflekskamera er det viktig å lære seg manuelle innstillinger. Hvis ikke kunne man like så godt kjøpt seg et kompaktkamera. Husk at det er ikke kameraet som gjør fotografen bra, men fotografen som gjør kameraet bra. Jeg vet selv at det kan være veldig lett å bli forvirret når det kommer til manuelle innstillinger. Og man kan sitte å forklare alle mulige småting i det vide og det brede. Men de tre viktigste tingene du må kunn er: ISO, Lukkertid og Blender. Mestrer du disse tre tingene er du godt på vei!

Blender: Blenderen bestemmer dybdeskarpheten i bildet. Jo lavere blendertall jo mer uskarp bakgrunn får du. En uskarp bakgrunn er veldig fint på portrettbilder, antrekksbilder og detaljbilder. Blenderen heter som regel F på de fleste kameraer, så det er den du må stille inn. 

ISO og Lukkertid: Her stiller du inn selve lyset. Jeg pleier å ha lukkertiden så lav som mulig, og bruker ISO’en til å få bildene lyse. Når du ser inne i kameraet når du skal ta bilder kommer det opp en lysmåler som du får opp F (blender), ISO og lukkertid, den burde du alltid bruke. Jeg pleier å stille inn lyset slik at den pilen ligger mellom midten og 1 til høyre. Da blir bildene perfekt lyse! 

 

Hvis du vil ta skikkelig gode bilder holder det ikke med et kompakt kamera til en tusenlapp. Man bør investere i et speilreflekskamera og en god portrettlinse. Jeg bruker Canon EOS 650D speilreflekskamera. Det koster rundt 5000,- kr og fungerer veldig bra. Det er lett å bruke, og enda lettere å lære. Det har også en flippskjerm som gjør at du kan se deg selv samtidig som du tar bilder, hvis du bruker stativ og fjernkontroll. Flippskjerm er virkelig et must når du er blogger. Med en flippskjerm får du sett om kameraet fokuserer på deg og du sparer masse tid. 

Portrettlinsen jeg bruker er også fra Canon og er en 50 mm 1,4 linse. Den koster ca 2500 ,- kr. Hvis du syns det blir for dyrt kan du kjøpe 50mm 1,8 linsen som koster rundt 800,- kr. Den er av plastikk og har ikke like god dybdeskarphet, men er en fin portrettlinse å starte med. Når man bruker en portrettlinse får man en veldig fin og blurry bakgrunn, og kameraet får veldig godt fokus på det du tar bilde av. Når man bruker en linse med lavt blendertall slipper det inn mye mer lys, og det er lettere å ta lyse og fine bilder. 

Hvis du ønsker å lese mer om selve fotoutstyret mitt kan du lese dette innlegget.


Ser dere hvordan bakgrunnen er blurry og hvordan jeg kommer godt frem i bildene? Dette er fordi jeg har brukt 50mm 1,4 linsen, og hatt blendertallet på 1,4 mens jeg har tatt bildene. 

 

På bildene under kan du også se forskjellen på en dybdeskarphet på 5,6 og 1,8. Se så mye bedre antrekket kommer frem på bildet til høyre. I tillegg er bakgrunnen mye mer harmonisk, og bladene blir fine og ikke rotete. 



Når man tar bilder av nye sko for eksempel, sånn som på bildet under. Er det best å gå ned på nivå med skoene. Legg deg på alle fire ned på bakken og ta et bilde som er på samme nivå som skoene. Da får man med mye detaljer, og bildet får en harmonisk og blurry bakgrunn. Se så godt detaljene og fargene på skoene kommer frem! 

På bildene under kan du se enda flere forslag på detaljbilder på antrekk. La deg selv inspirere!


Når man tar antrekksbilder har det lett for å bli masse bilder med hele kroppen rett opp og ned. That’s it! Og det blir veldig kjedelig! Ta bilder av kun overkroppen så man får frem ansiktet og sminken. Ta gjerne bilder av vesken, eller kanskje en kul detalj på jakken. Dette gjør at man får et mye bedre helhetlig syn på antrekket, og det blir morsommere å se på!

 

Jeg bruker alltid naturlig lys når jeg tar bilder. Når jeg tar bilder inne på rommet pleier jeg å stille meg forran vinduet så jeg får inn masse naturlig lys. Jeg skrur som regel alltid av alt av taklys og lamper inne på rommet, siden de bare lager gult og dårlig lys. På bildet under kan du se hvor klart, hvitt og fint lyset blir når jeg gjør det på denne måten. 

Når jeg tar bilder ute pleier jeg aldri å ta bilder i solen da det er sterkt sollys. Hvis man gjør det får man masse stygge skygger i ansiktet, og man har lett for å myse fryktelig. Hvis det er sterkt sollys ute er det best å ta bilder i skyggen. Da kan man enten gå ute i skogen der det er masse høye trær, eller man kan stille seg ved siden av en høy bygning. 

 


Når jeg har tatt bilder pleier jeg alltid å redigere de. Da stiller jeg på ting som: kontrast, utfyllingslys, skygger, osv. Hvis jeg syns bildene er litt fargeløse eller kjedelige pleier jeg også å legge på filter, dette gjør jeg som regel på pixlr.com/express. Det er en nettside som er gratis å bruke og man kan legge på mange kule effekter der.

Til vanlig redigering bruker jeg picmonkey.com. Den siden har jeg redigert bildene mine på de siste to årene, og jeg er storfan av den! Der kan man endre alle basic ting, legge på tekst, symboler, rammer, bokeh effekt, osv. Masse forskjellige ting man burde sjekke ut! Selve siden er gratis å bruke, men noen av effektene må man være premium medlem for å bruke. Er premium medlem der selv, og betaler 40,- kr i måneden for det. Ikke veldig dyrt akkurat! 

 

 

Håper du lærte noen nye nytt, og lykke til med fotograferingen videre. Gjerne “like” dette innlegget hvis du likte tipsene!

29 kommentarer

Siste innlegg