Mitt fotoutstyr

Fikk spørsmål av en leser om jeg kunne lage et innlegg med mitt fotoustyr. Har jo aldri skrevet om fotoutstyret mitt før, så syns det er på tide at jeg gjør det nå! Er jo ingen fotograf, men jeg tar masse bilder til bloggen hver dag, så har jo lært meg noen triks her og der. I august 2010 fikk jeg mitt første speilreflekskamera, og siden den gang har jeg lært masse, og da mener jeg MASSE. Blir ikke så mye fotograferingstips i dette innlegget, men heller litt utstyrstips. Spør i kommentarfeltet hvis det er noe du lurer på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan 🙂

Canon EOS 650D

– Dette er det kameraet jeg bruker til å ta bilder og filme med. Har hatt det i over et år, og jeg elsker det! Kameraet er lett å lære og det er perfekt for bloggere. Det har mange forskjellige innstillinger som; Portrett, Landskap, Nærbilde, Sport, Nattportrett, HDR baklyskontroll, osv. Disse innstillingene er veldig kjekke hvis man ikke er flink til å stille inn kameraet manuelt, eller hvis man har dårlig tid til å ta bilder.

Den innstillingen jeg bruker for det meste er “Manuell eksponering”. Der stiller jeg inn blender (har den alltid på det laveste tallet som er mulig. 1,2 på 50mm linsen, og 3,5 på originallinsen som følger med kameraet). Jeg stiller også inn ISO-hastigheten (her prøver jeg å alltid ha den på 800. Men 1600 hvis det er inne og dårlig lys). Lukkerhastigheten stiller jeg alltid inn forskjellig hver gang jeg tar bilder, alt ettersom hvordan lyset der jeg tar bildene er. 

– Dette kameraet funker veldig bra til å filme med til videoblogger, der man står stille ett sted. Når jeg lager videoblogger pleier jeg alltid å stille inn fokuset manuelt, siden den lager mye bråk hvis den står på auto. Å bruke dette kameraet til vanlig filming har jeg gjort veldig lite, så kan ikke si hvordan det er.  

– Kameraet har en skjerm som man kan vende mot seg selv, hvis man skal ta bilder på egenhånd med selvutløser. Denne funksjonen er helt genial, og er grunn #1 til at jeg kjøpte akkurat dette kameraet. Dere som er bloggere og tar mye bilder av dere selv, kan nok kjenner dere godt igjen med at det er vanskelig å vite akkurat hva kameraet tar bilde av. Plutselig er ikke hodet ditt med, osv. Men det problemet slipper man her! 

Canon 50mm 1,4 linse 
– Denne linsen  bruker jeg som regel til å ta antrekksbilder, og når jeg skal ta bilder av ting til bloggen. Den har lavt blendertall, og da kan man få en “bokeh” effekt (uskarp bakgunn), som er veldig pent på bilder! På bildet under kan dere se den typiske bokeh effekten som en 50mm 1,2 linse lager. Jeg har også prøvd 1,8 linsen, som er en del billigere. Den billige koser 700-800 kr og 1,2 linsen koster ca 2500,- kr. Den billige tåler veldig lite, og har vanskelig for å fokusere. I tillegg blir ikke bildene like klare som den  dyrere versjonen. 

Det som er negativt med dette objektivet er at det alltid er helt “zommet inn”. Så man må alltid stå langt unna det man skal ta bilde av.  Derfor passer det ikke så godt til alle anledninger og situasjoner. Men det er absolutt en bra linse! 

Canon fjernutløser 
– Denne er alle bloggeres must! Denne kontrollen bruker hver eneste dag når jeg skal ta bilder. Jeg stiller inn kameraet på “driverinnstilling” og “selvutløser” og da er det bare å knipse i vei. Kameraet fokuserer på egenhånd, så det er ikke noe problem! Fjernkontrollen fungerer maks 5 meter unna kameraet. Men det er som regel aldri noe problem! 

Hama tripod
– Dette er et veldig basic kamerastativ, men det er lett å ha med rundt og faktisk ganske solid. Tror jeg betalte rundt 200 kr for det på Siba på Sandvika senteret. Stativet har en makshøyde på 130/140 cm. Så det passer veldig bra til min bruk. 

 

21 kommentarer

Siste innlegg