Hvor lenge skal man være jomfru?

Alle blir født jomfru. Når vi slutter å være jomfru er opp til oss selv (med mindre man blir tvunget). Jeg hører om så mange jenter som har sex helt ned i 12 års alderen. Jenter som blir gravide som 13 åringer. Hva har skjedd med samfunnet?


Når jeg var 12 år følte jeg meg som et barn, jeg var et barn. Sex var absolutt noe jeg ikke ville prøve ut så tidlig. Så hva får jenter til å debutere seksuelt så tidlig? 
Er det på grunn av at man ikke kan snakke om sex hjemme? Mange som presser rundt deg? Hva er det egentlig? Statististisk sett er jenter gjennomsnittlig jomfru til de er 16,7 år. Mens gutter er jomfru frem til de 18 år. Jeg synes det er helt greit å ha sex når man er 17-18 år for jenter.
 

 

 

Jeg syns det er viktig at man skal være komfortabel på den man har sex med. Man trenger ikke være sammen med personen i 3 år før man har sex, det sier jeg ikke. Men at man føler seg klar, og vet at man ikke angrer. For det kjipeste som finnes er å være 14-15 år og dra på fest, bli sanseløs full og ha sex med en random stranger. Og angre seg grenseløst dagen etter. 

 

Mange gutter føler seg presset til å ha sex tidlig siden “alle andre har det”. Men har virkelig “alle andre” det? Sikker på at kompisen din som tok jomfrudommen sin i syden virkelig gjorde det? Og at han ikke bare finner på at han gjorde det for å slippe å si til alle at han fortsatt er jomfru? Alle gutter som sier dere har hatt sex med mange. Er dere stolte over å hatt sex med så mange? Tror dere at dere blir supergode i senga av 79482 one-night stands? Det blir dere ikke. Gutter (og jenter) som er i lange forhold får prøvd ut ting, man lærer og man blir flinkere. Har man mange one-night stand betyr det ikke at man er god. Så jenter, fordet om gutten har hatt sex med over 100 stk, betyr det ikke at han er god i senga! 
 

 

Jeg syns det er viktig å vente til man er godt moden med å ha sex fordi det er så lett å angre. Selv har jeg hatt venner som har sagt “faen at jeg pulte han, angrer så sykt”. Da har jeg alltid tenkt at det må være utrolig kjipt å gå rundt med den tanken at man angrer for at man hadde sex med en person. Jeg sier ikke at man ikke kan angre seg for å hatt sex med noen, når man tar jomfrudommen når man er moden, men da er det lettere at det ikke blir så mange man angrer på. Når man er 17-18 år tenker man helt annerledes enn når man er 13-14. 

 
 

Tips til foreldre som har tenåringer:

- Snakk åpent om sex med barna dine, men ikke oppfordre til sex. 
- Ikke døm barna dine. Ikke noe er vanskeligere for barn enn når du dømmer de. Da klarer de ikke å snakke med foreldrene sine om noe.
– Ha en god “harmoni” i hjemmet. Statistikk viser at jenter og gutter som kommer fra “dårlige” hjem debuterer seksuelt tidligere enn andre. 



 

 

♥ Når syns du man bør debutere seksuelt?

♥ Hvor gammel var du første gang du hadde sex? (her er det helt greit å være anonym om man ønsker det!).

 

 

Gjerne del dette innlegget! Det hadde jeg satt veldig stor pris på, siden dette er en viktig sak! 

122 kommentarer
    1. Jeg syns det viktigste er å debutere når man er klar – og ikke før. Gjør det med en man er glad i, og en man føler seg trygg på. Så klart vil jeg ikke at 13 åringer skal ha sex, men slik er samfunnet nesten blitt idag! Skulle ønske jenter nå for tiden kunne klare å vente, for ting forandrer seg veldig, både i kroppen og i hodet fra man er 13 til man er 16 – som du nevner…
      Jeg gjorde det første gang i en alder av 15 år, og noen dager senere ditchet gutten meg – gjett om jeg følte meg spesiell da! Trodde jo selvfølgelig at han var “den rette” og blablabla. Var vel ung, dum og forelsket….

    2. Bra skrevet! Det var noe nytt som jeg ikke har sett noen andre bloggere har skrevet om, veldig bra!
      Jeg syntes man burde finne den rette, og selvfølgelig føle seg klar før man har sex.

    3. var 15 år jeg, men jeg var også ganske sikker på at jeg ville det etter å ha tenkt lenge og vært i ett forhold lenge! kjempe bra skrevet!

    4. Anonym: Uff, ikke godt å høre! Har du lært deg å takle det etterpå? Hvordan går det med deg nå? Håper virkelig at du klarer å fortsette livet ditt, etter noe så grusomt! <3

    5. Jeg synest man bør debutere når man er klar, jeg kan ærlig si jeg har venner som sier de angrer på første gongen. Jeg kan også vere ærlig og si at jeg enda er jomfru og stolt over det.

    6. Jeg er helt enig i det du skriver, man må være trygg på seg selv og føle at man er trygg med en person før man har sex. Hører om 13 åringer som er på fest og har one-night stand, og synes det er helt sykt at så unge jenter/gutter har sex. Jeg synes det er viktig å være glad i en person før man har sex.

    7. Synes egentlig det er opp til hver enkelt.
      Men er helt enig i det du sier om at “har du hatt sex med 100 stk”, så betyr det ikke at h*n er god.
      Er jo i lange forhold man “lærer” noe.
      Jeg har vært sammen med kjæresten min i 5 år. Var 14år når vi ble sammen. Så er veldig glad for at vi er sammen enda, viss ikke hadde jeg angra veldig på at jeg gjorde det “så” tidlig.

    8. Et bra og saklig innlegg! Jeg debuterte med sex når jeg var 17 år og jeg angrer ikke, selv om det var “bare for å prøve det”. Men jeg var gammel nok og jeg følte det ikke var noe galt med det. Jeg var forelska og jeg ønsket å gjøre det =)
      Synes sex er noe man har pga at man er forelska. One-night-stands er for folk uten følelser, men såklart kan slike hendelser ende opp med å få følelser for hverandre også om man fortsetter å møtes etterpå!
      Jeg mener også at det er tidlig å starte med sex i 12 års alderen. Da leket jeg ennå med barbie og tengte ikke på slikt! Galskap hvordan samfunnet er blitt!

    9. Jeg gjorde det når jeg var 14. Eneste grunn til at jeg “angrer” er fordi det ble ikke med en veldig spesiell person, så da jeg møtte min nåværende kjæreste så skulle jeg gjerne ønsket at det ble han istedenfor! Menmen, mye press fra venner og så lenge man er klar så gjør det vel egentlig ikke så mye hvor gammel man er. Jeg var klar, men skulle bare ønske jeg ventet på en mer spesiell person!

    10. Tror ikke det er noen fast grense. Likevel synes jeg at man bør kunne ta konsekvensene for det. Om man skulle bli gravid er det ikke mye gøy å komme som 13 åring å måtte fortelle det til foreldrene. Derfor er det bedre å være eldre -man er mere moden.
      Jeg var selv 14 år, noe jeg nå synes er litt i tidligste laget.

    11. Et veldig bra innlegg! Min første gang var når jeg var nesten 17 år, en måned før jeg fylte 17 så hadde jeg sex. Jeg begynte å føle et press, for at alle andre snakket om det, men samtidig så var jeg usikker, men fyren jeg lå med fikk meg til å føle meg trygg nok til å klare dette og jeg angrer egentlig ikke, jeg var nesten 17 og føler ikke det er for tidlig for et menneske, men når man er 15 begynnelsen av 16, og nedover da blir det for ungt etter min mening.

    12. Jeg synes det er greit å debutere når du har fylt 16 år og er klar for det. Selv er jeg 16 år og har hatt den samme kjæresten i 2,5 år, men har fortsatt ikke debutert seksuelt 🙂 Dette er opp til hver enkelt, men når man har passert den seksuelle lavalderen, føler seg klar for det og har hatt den samme kjæresten en stund, så er det greit 🙂

    13. Jeg kjenner et par personer som debuterte seksuelt altfor tidlig, spør du meg (vi snakker om 11-12 år). Jeg er bare 15 nå, men allerede har mange av venninnene mine mistet jomfruheten sin. Å feste er også blitt veldig normalt for de på min alder, mange drikker seg drita full hver eneste helg, røyker og snuser. Og når jeg sier mange, så er det fordi det rett og slett har blitt mange nå, rundt halve klassen min holder på med sånne ting. Det er her den seksuelle delen kommer inn; det er mange som mister jomfruheten sin når de er drita, altså folk i 14-15 års alderen drikker hver helg, røyker, snuser osv. Fordi personlig så mener jeg at den første gangen burde være spesiell, og man burde ikke være så drita første gangen at man ikke helt husker alt.
      Noen er klar for å ha sex før enn andre, og jeg har vel egentlig vært klar sånn sett veldig lenge, og har hatt muligheten mange ganger, men har ikke hatt sex enda. Jeg vil heller ha en kjæreste jeg er forelsket i og som jeg føler meg trygg på og stoler på første gangen i stedet for å ligge med hvem som helst uten at det betyr noe.
      Men jeg synes vel egentlig at man burde være (minst) rundt 15-16-17 år før man debuterer seksuelt. Men det kommer selvsagt an på, og alle har retten til å styre sitt eget liv, så om noen debuterer frivillig når de er tretten, er det deres “problem”.
      Jeg må bare si at jeg blir utrolig inspirert av å lese bloggen din, du er et så fantastisk forbilde for meg at du ikke aner det. Du fortjener det lesertallet du har og enda mer. Jeg synes du er Norges beste blogger, stå på! 🙂 elsker innleggene dine der du skriver dine meninger btw!

    14. er 13 år :c Men typen min tvang meg litt til dette, men jeg hadde tenkt masse på det, var fortsatt litt usikker da jeg gjore det! Men to uker etter på så slo han opp med meg! :c Tror han bare brukte meg! Er ikke sikker! Og jeg angrer litt på dette! Men det er jo ingen vei tilbake! :c
      Men kjempe bra skrevet!

    15. Jeg syns det bør fortsette med å være en 16års grense som det er nå, men hvis man har hatt et langt forhold siden man var 14-15 så syns jeg det er greit med 15 🙂 Kjempe flott innlegg oh bra du tar opp noe så viktig nå som du har kjempe mange unge lesere!

    16. Utrolig bra skrevet! Jeg har aldri sett noen andre som har skrevet noe sånt.
      Jeg syns man skal finne den rette, men ikke når man er 12! Jeg er selv 12 år, men jeg ville aldri hatt sex i denne alderen. For meg er det greit i 16-17 alderen, man er vel mer klar over hva man faktisk gjør da.

    17. I grunn finnes det ikke noe fasitsvar på når man bør debutere- det viktigste er at begge er med på det, og veit hva konsekvensene kan bli. Det er ikke bare graviditet og kjønnssykdommer man må tenke på- det kommer et følelsesliv etter en debut også.
      Jeg syns helt klart 14 år og nedover er alt for tidlig. For noen kan til og med 15 år være tidlig, men generelt er vel 15 mer ok, uansett. Hadde jeg hatt barn hadde jeg helst sett at de var minst 17 år, men tidene forandrer seg. Dagens ungdom vil generelt utforske mer enn tidligere, trur jeg.
      Jeg var 15 år. Jeg vil ikke direkte si at jeg angrer på noen av dem jeg har hatt sex men, men noen av dem er hlet klart uaktuelt å ha sex med igjen, for å si det på den måten 😉

    18. Godt du tar opp temaet. Ganske sykt hvordan ting har forandret seg. Når jeg var 12 år visste jeg ikke hva sex var en gang, men nå har de sex som 12 åringer. Det er helt sykt. Den seksuelle lavalder er der for en grunn. Føler man seg klar som 16åring, go for it. Jeg hadde ikke sex selv før jeg var 18. Jeg skjønner ikke hva det er å stresse med. 😉

    19. da jeg var 12 lekte jeg fortsatt med barbie og sov i senga til mamma, så ja.. det er sjokkerende at det går an at jenter og gutter har sex i så tidlig alder. dessverre har vel samfunnet blitt sånn da, at vi vokser opp altfor fort, noe jeg syns er helt feil! at “alle har det” er også feil. javel, hva så om alle har det? du trenger da vel ikke å ha det fordet. og det er ikke sikkert alle har det, det finnes så mange som skryter på seg det der.
      å ha sex er faktisk det nærmeste du kommer noen, noe jeg syns man burde vente med til man er i ett fast forhodl med noen man er trygge på og faktisk elsker. selvom jeg er i ett fast forhold nå, skulle jeg virkelig ønske jeg hadde ventet lenger enn det jeg gjorde og kanskje helt til jeg giftet meg. tenk noe så spesielt, å dele den tingen som er veldig, veldig viktig med en person og ingen andre. men så har jo samfunnet blitt sånn og da, at skilsmisse er så vanlig. huff… veldig bra skrevet i hvertfall. noe alle unge burde tenke nøye igjennom!

    20. Bra innlegg! Sikker på at dette vil “fange” mange lesere. Er ikke mange som skriver om akkuratt dette selvom det er viktig og skrive om slikt også:)
      Jeg hadde sex første gang da jeg var 15, og det var frivelig. Angrer heller ikke på at jeg gjorde det med den personen, siden vi hadde kjent hverandre såppas lenge, og det egentlig var like greit og få det “overstått”.

    21. 15 år å jomfru enda!
      Men i hjembyen min går det sykt mye rykter om at jeg puler alle. Vill nesten aldri gå ut t sentrum mer, fordi alle stirrer….

    22. veldig bra skrevet! jeg er enig med deg i at det er lurt å vente til man er sikker på at man vil ha sex med den personen. det er viktig at man kan er trygg på hverandre tenker jeg. 17-18 er nok en grei alder 🙂

    23. Enig i det du skriver her. Grensen er jo 16år, og jeg synes egentlig at det er en passeilg grense. Men man selvfølgelig være klar også. Selv var jeg 14 da en gutt hadde sex med meg, noe jeg angrer på at jeg sa ja til. Men slik jeg har det nå, så er det veldig bra 🙂

    24. Jeg var 13 år, men ble sammen med gutten noen dager etter første samleie og vi var sammen over et år så jeg angrer ikke på at jeg gjorde det så tidlig 🙂 fint innlegg, liker at du skriver om slikt ingen andre bloggere skriver om! Stå på Stina, digger bloggen og du er utrolig flott 🙂

    25. Kan fortelle at jeg har fått tilbud, men jeg har sagt at jeg skal vente til jeg er klar for det. Det finnes jo en aldersgrense – 16 år. Jeg kommer sikkert til å vente til dess 🙂

    26. Anonym: Flink du er som fortsatt er jomfru!
      Trist å høre at det går slike rykter. Det kan bli veldig ubehagelig. Spesielt i en så ung alder. Det beste rådet jeg kan gi deg er å heve deg over det. Ikke la det gå inn på deg (selv om det er vanskelig!). Det går også ann å “være med på spøken” så de skjønner at de ikke klarer å mobbe deg 🙂

    27. Jeg er selv tolv år, og jeg kunne aldri aldri aldri gjort det nå. Uansett hva, det er bare feil. Kan ikke tenke meg at folk gjør det!

    28. Jeg er enig med deg at man skal vente til man selv er klar for det. Men jeg vil jo ikke at jenta i magen skal komme om 13-14 år å si at hun trenger p-piller, selv om at hun påstår hun er klar! Aller helst vil jeg at hun skal vente til hun er gift å alt det der, men det er vell en vill fantasi 😛 Jeg var selv 14 første gangen, å hadd vært sammen med typen i 5 dager, å vi holde sammen i rundt 11 månder, så jeg angret aldri. Men alle er jo ikke like “heldig” når de er så ung. Men nå sitter jeg her, blir 18 om en måned å venter mitt første barn om 6 uker. Det siste jeg vil er at jenta mi skal bli gravid i like ung alder som meg. Men gjør hun som meg, å brukte kondom men ble gravid alikavell, så kan man ikke gjøre noe med det.

    29. Jeg syntes man skal debutere når man selv vil og føler seg klar for det. Med en person som man stoler på. Selv var jeg femten, angrer ikke. Var med min daværende kjæreste og vi var sammen i tre år. Nå er jeg nitten. Bra innlegg! 🙂

    30. Herlig at du tar det opp!
      I klassa vår var det sånn at alle jentene MÅTTE gjøre det for enten så var du taper. Men jeg fikk jo meg ikke kjæreste føre jeg var 14 år, altså for 9 mnd siden, så jeg var liksom tard i klassa. Så fikk jeg kjæreste og ble sørpe full og gjorde den største feilen, for vi hadde vært sammen i 2uker.. Jeg angret så utrolig mye, og var ikke stolt av det i det heletatt for jeg gjorde det bare for å ha gjort det. Jeg sitter ikke nå i dag og angrer,men jeg synes jo at jeg kunne gjort det i en edru tilstand hvertfall. Men jeg gjorde det hvertfall ikke med en random en, det er jeg da enda glad for!
      Det er faktisk en del jenter i klassa mi som går til meg og er helt fortvila for de har ikke gjort det, men de må bare finne det ut selv en dag, begge parter må jo være enige og føle seg trygge:)
      Utrolig bra innlegg!:)

    31. Når jeg var 12år viste jeg nesten ikke hva sex var fornoe.. Jeg hadde hørt litt på skolen osv.. Men ikke før jeg ble eldre at jeg forstod hva det egentlig var fornoe!.. Når man er i 12års alderen skal man leke og ha det gøy. Ikke lige rundt.. Jeg syns alle værtfall skal vente til de har fylt 16år.. Værtfall bli sammen med en person på samme alder, og ikke en som er for eks 18 når “du” er 13år.. Ja, jeg vet om noen gutter som finner seg “kjæreste” i den alderen, og utnytter dem for og få sex… Da kan man også bli annmeldt for og ha seg med mindreåringer!
      Jeg er 20år og har enda ikke hatt sex.. Og er egentlig veldig “stolt”.. Siden jeg vil heler vente til jeg er i ett seriøst forhold.. Har aldri hatt en kjæreste heler, så har liksom ikke vært noe spørsmål.. Bortsett fra kansje en flørt, men ble aldri noe mere!..
      Mange av dem som skryter i en alder av 12 til 18år at de har hatt sex.. Er ikke alltid sant.. Noen av dem sier de hadde det, men har kansje aldri hatt det! Siden de hører “alle” har det når de er så og så gammle, men masse av det er bare snakk og har aldri skjedd! Blir populær av og lige med 10000stk, altså! NOT!…
      Oppfordrer alle gutter og jenter, til og ikke debutere tidligst mulig.. Gjør det heler når dere føler dere klare. Helst i ett serriøst forhold.. Ikke bare ett one-night stand! Jeg ville ikke blitt sammen med en om jeg fant ut at han hadde ligget med 20stk før meg!.. 1 til 3 ok.. Men det andre virker bare utrolig ekkelt.. Hvordan kan du stole på en person som liksom liger med “alle”?…

    32. JEG HAR ET SPØRSMÅL TIL ALLE:
      I hvilken alder er det “rart” å være jomfru, at man er for gammel? Altså du møter folk på fest og etter et par glass sier personen at hun / han er jomfru, hvor gammel er personen før du reagerer?
      Jeg skjønner at noen venter ganske så lenge, til ekteskap f. eks, men hva med dem uten noen særlig grunn. Selv er jeg 21 år og fremdeles jomfru-ish. Ja, dette er et “valg”, selv om det ikke er av moralske eller pripne grunner. Jeg blir rett som det er kategorisert som “vakker” og er både slank og utadvent, men jeg er ikke typen til å legge meg på rygg etter å ha snakket med en fyr i 1 time på fest, så for meg er dette naturlig. Alle guttene jeg har drevet på meg har være helt idioter etter veldig kort tid (enten alt for seriøse, eller alt for useriøse) så det har rett og slett ikke blitt noe på dem. Og det rare er at hadde noen andre på 21 år fortalt meg at de var jomfru så hadde jeg vært seriøst skeptisk til personen! For meg er det rart og si at jeg er jomfru, for jeg føler ikke at det er OK sosialt sett, og jeg føler meg ikke akkurat “uskyldig”. Derfor spør jeg, hvor går grensa for jomfrudommen?

    33. Jeg er nesten 18 og fortsatt jomfru.. jeg kunne hatt sex med kjæresten jeg hadde for et halv år siden, men da den situasjonen kom frem følte jeg meg ikke klar, jeg ville ikke, så jeg sa veldig klart “Nei”. Selvom han hadde veldig lyst, og jeg er stolt over valget jeg tok da, spesielt da han dumpet meg to uker senere. Han var en douchebag og ikke en jeg hadde likt å ha tenkt tilbake på som “min første”.
      Jeg er fortsatt stolt over å være jomfru, selv når begge mine beste venninner ikke er det føler jeg ikke at det er noe press på meg. Jeg følger mine moralske verdier og respekterer min egen kropp og vilje. Det er det jeg føler er viktigst 🙂
      Fint innlegg forresten c:

    34. Kjempebra skrevet! Dette er jo et tema som kanskje blir litt for lite tatt opp. Selv er jeg snart 17 år og fremdeles jomfru, men det er ikke noe jeg skjemmes over 🙂

    35. Jeg er 17 og har ikke hatt sex. Jeg føler egentlig litt press, men jeg vil finne en jeg kan bli glad i! Det høres kanskje litt gammeldags ut, men det er sånn jeg tenker. Vil ikke angre!
      Da jeg var 12 viste jeg ikke hva sex var helt til jeg fikk høre om det på skolen og da syntes jeg at det bare hørtes ekkelt ut!!!
      Det er viktig at folk får lese om det du har skrevet, fordi det er en viktig sak!

    36. jeg sitter faktisk å nesten gråter når jeg leser dette innlegget. hvorfor vet jeg ikke.. men tipper det bare fikk frem mange følelser som har ligget inne i meg lenge..
      jeg var 16 år da jeg debuterte seksuelt, og dette var med kjæresten min, som jeg hadde vært sammen med i akkurat 3 måneder, men kjent enda lengre. i for kant snakket vi ganske mye om det, og han spurte meg om hva jeg ville, hvor mine grenser gikk osvosv. det jeg mente var at jeg da enda ikke følte meg klar.. for jeg trodde at når jeg var klar, ville jeg bare få “den følelsen” av det. så, det gikk altså noen måneder, også husker jeg bare at plutselig en dag kjente jeg at nå var jeg trygg og konfortabel med å ha sex med han. jeg tror dette har noe med at jeg trengte den tiden til å bli trygg på han, stole på han, og få en bekreftelse på at jeg virkelig var glad i han av hele mitt hjerte..
      2 uker senere dumpet han meg.
      det værste er at jeg ble ikke sur på grunn av det.. men etter hvert som tiden har gått, går det bare mer og mer opp for meg hvor jævelig drittsekk gjort av han det var. jeg hadde nettopp åpnet meg så mye det går ann for en person å gjøre for han, og etter alle samtalene vi hadde hatt, visste han hvor viktig den første gangen var for meg. jeg stolte jo på han. men han er egentlig ikke en sånn gutt, og min første gang var også hans første gang… så det er ikke snakk om at han er noe sånn rundbrenner..
      med mindre jeg var hans første offer… eller kanskje han bare brukte meg for å skryte til vennene sine.. dette er tanker som har svirret rundt i hodet mitt etter på.
      i dag er dette over et halvt år siden.. han og jeg har hatt en veldig turbulent tid etter bruddet.. med mye krangling, men også flørting og blandete følelser. i dag er dette helt over, og vi har null kontakt. vi går på samme skole, faktisk i samme klasse i noen fag.. men eksisterer vi for hverandre? nei. det er vondt for meg når vi går forbi hverandre i gangen, med blikkontakt, men allikevel med en total overseelse og intet “hei”. det er vondt å tenke på at jeg faktisk har vært så intim med denne personen, at denne personen vet hvordan jeg ser ut naken….. som i dag ikke sier hei til meg engang. Det er jo egentlig bare helt sykt…. jeg vet faen meg hvordan pikken hans ser ut!… man skulle ikke tro det i dag for å si det sånn..
      jeg har tenkt mye på om jeg angrer.. og jeg vet egnetlig ikke helt, men jeg tror svaret er nei.. tro det eller ei. men i det øyeblikket, i det faktiske øyeblikket hvor jeg debuterte, da var jeg den lykkeligste og gladeste jenta noen sinne. og jeg var virkelig glad i eksen min den kvelden. så jeg vet med meg selv at der og da hadde jeg faktisk lyst, og jeg hadde til og med ventet til jeg hadde “den følelsen”.
      men selvfølgelig føler jeg meg brukt.. og når jeg ender opp med å gråte av å lese innlegget ditt, stina.. så sier det jo seg selv at jeg har vonde følelser angående det.. jeg lurer bare mest av alt på hva han føler og tenker.. og om han i det hele tatt har tenkt tanken av at det kanskje var litt drittsekk gjort av han. uansett: i dag har han ny kjæreste (som for så vidt også går på skolen min woho), og i og med at vi har blitt et år eldre, er ikke sex like “big” lengre, og de fleste (inkludert han) har jo allerede debutert.. så jeg tipper de allerede har hatt det, tross et kortvarig forhold så langt. jeg håper bare så inderlig at han ikke gjør det samme mot denne jenta.. for ingen fortjener det.
      veldig bra skrevet stina… unnskyld for så lang kommentar.. men jeg tror jeg trengte å få skrevet ned litt tanker og følelser. TAKK <3

    37. Suns bloggen din er kjempe bra og du legger ut masse flotte bilder og innlegg. Men jeg har et lite spørsmål tror du du kunne legge ut et innlegg om extensions? Om hva du bruker, hvordan du setter dem inn osv. Suns du har veldig flott hår og har veldig lust på extensions selv, men vet ikke helt hva jeg skal bruke og hvordan jeg skal bruke det.

    38. Helt enig! Synes det er bra at toppbloggere skriver om sånne type ting. Jeg er fortsatt jomfru, men hallo, 8.klassing… Haha! Jeg og ei venninne snakker om det en gang i blant (det er en del som er 1 år eller 2 år eldre enn oss som har hatt seg) vi mener at om man skal ha seg, så må man være trygg på personen og ikke gjøre det bare fordi ”alle” andre gjør det.

    39. Jeg syns det er trist at man har sex med andre enn kjæresten sin, men nå er jo jeg litt gammal dags hehe. Jeg var 16 år første gang, og det var med min første kjæreste så det var jo ganske spesielt for oss begge kan man si. Vi hadde ikke vært så lenge sammen da, noen mnd kanskje, men nå har det gått to år så det er jo bra 😀 Men jeg syns det er utrolig viktig å dele noe så spesielt med en man elsker og ikke bare fordi man er kåt 😛

    40. Kjempe bra skrevet! syns det er bra å skrive sånt så andre lærer før de gjør feilen. Jeg er 13 og sier alltid til meg selv at jeg ikke vil ha sex før jeg hvertfall er 18, og det løftet kommer jeg til å holde! For tenk på de som blir gravide når de er foreksempel 14 år, og fortelle det til foreldrene må være veldig flaut. Så jeg syns det er kjempe bra at du skriver det!

    41. Var 14 år første gang. Ufrivillig.. Men med eksen var det frivillig. Han var trossalt 16 og var vant til å ha seg hver dag liksom.. Og jeg angrer veldig selvfølgelig. Skulle gjerne tatt det tilbake!

    42. Et utrolig bra innlegg du har skrevet! Er enig i alt du sier, og det er som om at det skulle kommet fra meg selv nesten. Jeg synes selv det blir for drøyt når en person på 12 år skal ha sex så tidlig, for det er jo det det er, det er for tidlig. Her hvor jeg bor er det en 13 år gammel jente (født i 1999) som nettopp har vært å tatt abort liksom, og det er i hvert fall drøyt. Har vel egentlig bare veldig mange tanker rundt alt, så blir vel mye for deg å lese, så tror jeg avslutter her! Du er i hvert fall en utrolig flink blogger, Stina, også er du utrolig nydelig 🙂

    43. Du skriver så utrolig bra, du legger så mye vekt på bloggen.
      Jeg har vært sammen med kjæresten min, snart et år.
      Og når jeg tenker tilbake på tidligere forhold, og sexpartnere, angrer jeg. Jeg angrer på alt jeg har gjort før våres tid. Jeg hater fortiden min, og hva jeg gjorde. Alt har vært så dumt og idiotisk gjort. Jeg har ligget med en del, det er jo ikke mange som veit om det – men jeg har gjort det. Har vært sammen med flere, men når jeg møtte drømmegutten – virker det som jeg aldri har vært forelska før, og jeg angrer på at jeg ikke ventet. Jeg hadde sex første gang da jeg var 14 år. Og det går ikke en dag uten at jeg tenker på hvor dum jeg var, som gjorde det. Jeg følte at jeg var klar der, men når jeg leser det her, var jeg ikke det. Jeg følte bare at jeg måtte få det unnagjort, fordi det var jo status å ha ligget sammen med noen..
      Du er modig som skriver om slikt, og jeg beundrer deg skikkelig!! elsker bloggen din og hvordan du skriver.
      Stå på!! Du er virkelig verdens beste blogger.

    44. Jeg var nettopp fylt 15 år da jeg gjorde det, så forover 1 år siden og det var med kjæresten som jeg enda er ilag med <3 Han var min første å jeg var hans første. skikkelig stolt, men syns ikke BARN skal ha sex som 12, man kan jo få store problemer pga av det 🙁

    45. jeg var i 8.klasse så 13 år første ganga.. og det var en one-night-stand og jeg var igrunnen ganske full! Men jeg angrer ikke det grande på at jeg gjorde det, og jeg kjenner personen og vi kan snakke og alt det der 🙂 selvfølgelig synes jeg 13 er alt for tidelig, men handler om hva slags miljø man kommer i, og jeg kom kansje ikke i det beste miljø! Om jeg ikke hadde vert i det miljøet hadde jeg sikkert ikke gjort det før jeg var 15, selv om dette er også tidelig!
      men jeg var verken presset eller noe, jeg ville egentlig bare få det gjort! Utforske.. selv om det høres helt teit ut! Nå har jeg et godt sexliv og er åpen om det, og ikke redd for å prøve noe.. tror grensene mine har blitt mer åpne siden jeg debuterte tidelig!
      men det er en aldersgrense for en grunn, men jeg synes ikke den skal hindre deg i å gjøre noe du selv vil! 🙂 du velger selv når og med hvem 🙂 om man er jomfru til man er 50 år spiller ingen rolle egentlig!

    46. Veldig bra skrevet!
      Jeg var 15 1/2 år, så dt er snart 1 år siden. Angrer sykt, for dt viste seg at dt var absolutt feil person som fikk gleden av min jomfrudom, selv om dt var min daværende kjæreste. Bare noen dager etterpå ringte han meg i fylla og fortalte at han savnet x-en sin, og at han tenkte på HUN når vi hadde sex. Han fortalte også mange sårende ting som at han røyka hasj. Han løy og sa at han hadde bare gjort dt 3-4 ganger, men senere i samtalen fortalte han at han hadde røyka hver dag i over 1 mnd. Etter dt, raste verden min sammen og jeg gjorde dt slutt ganske så fort.
      Nå går ting greit igjen, og jeg har hatt sex 2 ganger i ettertid, uten å angre meg.. 🙂

    47. Cathrine: Gikk inn på bloggen din og leste på “om meg”. Grusomt trist å høre om fortiden din. Får helt vondt inne i hjertet mitt av å se at de tingene har skjedd med deg. Ingen fortjener å gå gjennom så mye som du har gått gjennom. Håper virkelig du har det bedre nå <3

    48. Jeg hadde alltid vært usikker på om jeg skulle vente til jeg giftet meg, men viste alltid at jeg skulle vente på den riktige, og ønsket bare å ha sex med en person i mitt liv (sikkert ganske gammeldags). Uansett så hadde jeg en ganske så seriøs samtale med kjæresten min om sex å alt sammen, og hva han ville gjort hvis jeg ble gravid.. Han fortalte om hvordan han ville slutte på skolen for å forsørge meg og barnet O.S.V. Vi var i lag over 1 år før vi hadde sex for første gang, og jeg følte meg så trygg og sikker på dette, han var den personen jeg ville gi min jomfrudom til.
      Idag har vi vært ilag i over 2 og et halvt år og er forlovet. 🙂

    49. Man er jomfru helt til man har FRIVILLIG sex! Jomfrudommen er noe man gir og ikke blir frarøvet. Det er en stor forskjell!
      Det er synd at det er barn som har sex, men sånn har det blitt og sånn forblir det nok også dessverre.. Jeg debuterte selv alt for tidlig i mine egne øyne, men jeg går ikke rundt og angrer på det. Selvsagt er det best om man er i et seriøst forhold og man føler seg klar for det både fysisk og følelsesmessig før man gir seg selv til noen andre på den måten. 🙂

    50. Jeg var 14 år da jeg mistet jomfrudommen, nå er jeg 20. Det var med min daværende kjæreste, men jeg ble på en måte presset til å gjøre det. Husker at jeg gråt i timesvis etterpå, fordi jeg angret, og var overhodet ikke klar for det! Ung, dum og forelsket…
      Nå har jeg en ny kjæreste, som jeg har vært sammen med i over to år. Har aldri ligget med noen andre enn dem, Hihi… One night stands er ikke noe for meg. Tanken gjør meg faktisk kvalm!
      Og når det gjelder gutter som ligger med “alle”, så synes jeg det er kvalmt også. Ikke noe kjæresteemne akkurat.. Tenk på hvor mange kjønnssykdommer enkelte har, og som de fører med seg videre…:-)

    51. Jeg er 14 og var full da jeg visstnok gjorde noe i senga nakent med en gutt… Det som er, er at jeg hadde så mye sprit at jeg ikke husker hva som skjedde!! Helt grusomt og gå rundt og tenke på om man er jomfru eller ikke..:-/
      Men bra skrevet!

    52. er fjorten og vet ikke om jeg er jomfru eller ikke.. vet bare at det skjedde noe med en gutt i fylla i ei seng.. husker ikke mer enn det for var så full. det er faktisk veldig vanskelig og gå rundt og tenke på om vi hadde sex eller ikke. husker at vi rota litt, men husker ikke mer etter det. Ikke vær så dum som meg folkens!
      – bra skrevet stina, du er et utrolig bra forbilde!

    53. Bra skrevet, tror det er viktig at det er noen som tar opp slike temaer! Jeg mener at samfunnet den dag i dag er ganske så skrudd… i dag går 13åringer med så mye push-up at de må holde nesa i sky for å puste… fokuset er på feil plass, alt fokus er satt mot seksualitet og sex generelt… det er dette som selger i dag. Så når det gjelder det du har skrevet så mener jeg at det er en grunn for at den seksuelle lavalderen er satt til 16 år, så da er det ikke meningen at man skal utføre samleie før det, man skal være klar for det, psykisk og mentalt, ikke bare fysisk.. jeg mener dette er en veldig BIG DEAL mellom to mennesker, det BETYR MYE! De to menneskene skal bety noe for hverandre, for de blir da så intime som det overhode er mulig å bli, og om dette ikke er noe big deal for noen, så er det det for andre, og jeg mener det er viktig at man er klar, at man er sikker på at dette vil jeg gjøre, ikke bare for den andre sin del, men for din egen del! På akkurat dette området om man er klar eller ikke, skal man tenke KUN på seg selv, på hva du føler og tenker og på hva DU vil! Ja, kunne sikkert skrevet mye mer, men det blir jo i den samme gata :p Så igjen, veldig bra skrevet 🙂

    54. words ! 🙂
      jeg tenkte ikke på det i de hele tatt når jeg var i alderen fra 12 – 15 år.. det var mest når jeg fikk meg kjæreste som 16 åring jeg begynte å tenke på det 🙂 får jeg syntes det føltes rett når det er med en person som betyr noe får deg !

    55. Jeg er 15, og har lyst til å prøve det. Kusina mi som er 18 har hatt det, og snakker face to face til meg om slike ting. Hun sa det var veldig deilig osv. Det var en gutt som jeg var sammen med fem måneder(?), som kasta meg i senga etter vi hadde klina. Ble litt urolig så jeg gikk ut av senga. Viste ikke helt hvordan jeg skulle gjøre det (eller jo) men om han hadde på seg kondom osv…
      Men har litt lyst til å prøve sex med kjæresten min nå:) hehe, litt flaut å si det men. Men nå som jeg er 15, synest du han burde ha kondom eller ikke? Og ojeg kommer til å angre. Takk for svar 🙂

    56. Anonym: Du bør absolutt ha på kondom. Da slipper du kjønnssykdommer og å bli gravid. Husk også å vente til du faktisk er helt klar for sex. Det er ikke gøy å angre etterpå 🙂

    57. Hadde sex for første gang som 15 åring, og jeg var desverre en del av noen kompisers veddemål.. Ingen god følelse! Jeg var småforelska, og trodde han var det samme, men jeg tror jeg hadde taklet det bedre hvis jeg var eldre.
      Når jeg ser tilbake på det nå som jeg er eldre, så skjønner jeg jo at vi kan alle være ung og dum, og han jeg hadde sex med var jo en fin fyr som hadde for mange kompiser som presset han til å delta i veddemålet. Han sa unnskyld også 🙂
      Jeg er helt enig med deg, ingen burde gjøre noe som helst seksuelt før man føler seg klar nok til det 🙂

    58. Det er ingen fasit på når man bør debutere seksuelt, mener jeg 🙂 det må man ha når man føler at det er rett! Jeg hadde sex første gang da jeg var 16, med den daværende kjæresten min og vi var kjærester en stund etterpå, så jeg føler at det var rett 🙂

    59. jeg var 14, og trodde jeg var klar. i senere tid så forstod jeg hva det å være klar faktisk var, og etter at det ble slutt mellom meg og han det var med så “åpnet” jeg øynene og innså at jeg hadde blitt presset til det (ikke på noe som helst negativ måte, og det var helt frivillig fra min side). synd å si, men jeg angrer på at det var med den personen som det var. skulle gjerne ønsket jeg hadde ventet vertfall et halvt år da jeg ble sammen med en gutt der forholdet var mye bedre, og varte mye lenger. tror nok ikke jeg hadde angret hadde det vært med han.

    60. Dette var rett og slett et utrolig bra og viktig innlegg! Står virkelig respekt av at du har skrevet og delt dette, Stina. Er også tøft å se hvor mange som deler sin historie og erfaring.
      Jeg synes hver enkelt bør tenke over når de føler seg klar for det, og føle at man gjør det med noen det er riktig å gjøre det med, så man ikke angrer. Den seksuelle lavalderen er 16 år, så jeg synes hvert fall man skal ta hensyn til den, for det er en grunn til at den er der 🙂

    61. Dette innlegget var veldig bra! Jeg syntes at man burde kjenne den man skal ha sex med. Når man tenker at de har sex i alderen 11-13 år så er de ikke, så store. Ikke alle som har fått mensen engang, og det blir litt drøyt for meg.
      Jeg har vært sammen med min kjæreste i 1 år og 8 mnd og jeg var 15 når vi hadde det første gang, men jeg var klar og viste hva jeg ga meg ut på. Han var den jeg kunne stole på og kunne si alt til.

    62. Da jeg var mellom 12-14 år var jeg helt bestemt på at jeg skulle vente til jeg var minst 16, lille englebarnet meg kunne liksom ikke gjøre noe slik! Men så hadde jeg heller ikke troen på at noen ville ha et ønske om å gjøre det med meg heller. Hadde så klart lyst å prøve det (senere i livet) men trodde jeg ble å dø jomfru.
      Da jeg var 14 år møtte jeg en som jeg ble sammen med, han var da 16, etter 4 mnd var jeg blitt ganske trygg på han. Vi kunne prate om absolutt ALT, og jeg visste at jeg kunne stole på han så jeg bestemte meg for at “ok, jeg føler meg faktisk klart for dette”. Jeg kunne faktisk se for meg at dette forholdet ble å vare, ettersom at jeg aldri hadde vært i et forhold før. Denne følelsen kan man si stemte, vi har nå vært sammen i 2,5 år. Jeg angrer ikke på at jeg gjorde det, men jeg synes så klart det er “skremmende” å tenke på hvor ung jeg var, AKKURAT 15! Når jeg tenker på 15 åringene i dag så vil jeg ikke tenke på slik! Men da jeg var på den alderen tenkte jeg at jag ikke var klar for det, for jeg var det, det var det jeg ønsket det og da, og jeg kan jo ikke påstå at jeg angrer.
      Men til alle dere der ute som LURER på om dere kommer til å angre, IKKE gjør det da, da er du ikke moden nok. Vent til du føler deg trygg på at dette er noe du vil, ikke kun for å prøve ut, men fordi det føles rett.
      Og ikke for å være “bitch” mot de på 11-13 som tenker de er klare for det, jeg vil bare anbefale dere å vente, dere er bare barn (Ja, jeg sa det!) og dere er ikke klare for å få barn selv!! Det er en risiko man tar, så vær så snill, tenk GRUNDIG igjennom det, gjerne prat med helsesøster om det. Men vær så grei å vente, dere blir å tenke tanken om at dere var ALT for tidlig ute (som jeg skrev tidligere, jeg har tenkt det, og jeg var 15) uansett om dere angrer eller ikke, tanken blir å slå dere, og dere kommer til å bli rystet over dere selv senere i livet!

    63. Jeg var 12 første gangen jeg debuterte (2-3 uker før jeg fylte 13), ufrivillig. Jeg hadde akkurat startet på ungdomsskolen og ble sammen med en som gikk to klasser over meg. Vi snakket mye om det og han prøvde å presse meg til det, men jeg nektet. Etter to måneder ga jeg etter og lot han ta jomfrudommen min på grunn av presset. En uke senere ditchet han meg og sa til andre at jeg hadde ligget med han. Derfor fikk jeg allerede da et rykte på meg for å “ligge rundt”, mens sannheten var at det var ufrivillig. Angrer utrolig mye, men vi har utrolig nok litt kontakt enda!
      Nå er jeg 15, og har ligget med seks stykker. Jeg føler at jeg har lært ganske mye av den opplevelsen og ville aldri funnet på å gjøre noe slikt igjen med noen som jeg ikke er glad i. Sant nok at jeg lå med en i fylla for et halvt år siden, men han hadde jeg snakket en del med før og var blitt ganske glad i han. Jeg angrer ikke, som kommer av at vi fortsatt har kontakt selv nå i ettertid, og han har en herlig personlighet!
      Den siste 1,5 måneden har jeg kommet i kontakt med en som er 26, 11 år eldre enn meg. Vi kan vel kalle oss sexpartnere, noe som frustrerer vennene mine ganske mye med tanke på alderen hans, men de har vent seg til å se forbi det. Men ryktene surrer allerede, og til og med voksne folk som vi knapt vet hvem er, snakker om forholdet vårt. Jeg har tenkt flere ganger å si til han at vi ikke kan fortsette med dette på grunn av hva andre kommer til å si, men han sier alltid rett før at han håper at det kommer til å bli oss to når jeg blir eldre og at han er glad i meg osv. Hvordan skal jeg si det da? Samvittigheten går over hodet på meg snart. Men samtidig er jeg blitt veldig glad i han, og når vi er på kino sammen oppfører vi oss som om vi skulle vært sammen. Folk ser rart på oss på grunn av aldersforskjellen når vi går hånd i hånd rundt, men samtidig føles det ikke helt feil heller. Jeg har også slitt en del med veldig dårlig selvtillit, og han har på en eller annen måte klart å gi meg et bedre selvbilde og jeg føler meg trygg med han. Han kjører meg rundt bare jeg spør han om det, bruker penger på meg og tar seg fri for å være sammen med meg! Dette er jeg fullt klar over at ikke kan fortsette, spørsmålet er bare hvordan jeg skal si det til han uten å såre han.

    64. Velger å være anonym i tilfelle noen jeg kjenner leser…
      først og fremst vil jeg si det er et veldig bra innlegg!
      Men så..
      Første gang jeg hadde det (i slutten av sommerferien) hadde jeg det med en jeg var sammen med da. Vi hadde vært sammen i 7-8 måneder.. Jeg følte meg ikke presset først.. Men så blei alt feil.. Jeg spurte han litt før, for jeg ville være helt klar! Så jeg spurte han om han blei sur hvis jeg trakk meg etterpå. Han har hatt det før. Han svarte med å si: Jeg blir sur hvis du sier det etter at jeg har tatt på kondomet, for det er den eneste jeg har. Og da får du ikke noe av meg i det hele tatt.. Jeg følte meg presset av dette så det skjedde… Ute.. Helt feil sted, tidspunkt og person! Han fortalte det til alle i klassen sin og mange i familien sin, og fikk da masse kondomer og ville ha det igjen! Det nekta jeg, fordi det ikke var “digg”, eller at jeg rett og slett ikke ville fordi jeg angra!… Vi er ikke sammen lenger og han har nå fortalt alt hva vi gjorde til maaange andre… vi er ikke venner heller så ja…
      Jeg var ca 14 og et halvt.. Han var 15, og hadde sex første gang på en alder av 12-13.. Hadde jeg kunnet stilt tiden tilbake hadde jeg aldri i verden gjort det!!!!!

    65. Håper du kan lese hele kommentaren min <3
      Utrolig bra innlegg! Selv er jeg i 14 års alderen og har kjæreste, men jeg vil liksom vente til den rette tiden når jeg føler meg klar! det er kanskje litt egoistisk å si det, men man må jo tenke litt på seg selv og ikke ta besluttninger på vegne av andre 🙂 men samtidig er det også litt frykt som hindrer meg også, om hvordan det kommer til å bli etterpå, rent fysisk og psykisk, om det kommer til å gjøre ondt, om forholdet våres kommer til å bli styrt av å ha sex hele tiden og lignende. det er ikke noe jeg tørr å si til kjæresten min da, for jeg vet ikke hvordan han kommer til å reagere siden han mener han er "klar".
      men jeg syns også at samfunnet lever ennå i den tidssonen der å snakke om sex i hjemmet med foreldre og barn er tabu. jeg personlig tørr ikke snakke med mamma om det, pga at hun syns sex er noe svineri og på min alder skal man ikke en gang vite hva det er. og jeg tror ikke jeg er den eneste som har det sånn, men hvem skal man legge skylden på? foreldre som har et sånn syn på sex eller ungdommen som vil utforske og utvise kunnskapen sin om det motsatte kjønn?
      Håper du kan skrive flere slike innlegg, ikke nødvendigvis om sex, men om ting som er litt personlig som det finnes flere sider av som kan være veldig spennende å diskutere! 🙂

    66. Jeg er jomfru, har aldri hatt en kjæreste og er 14.5 år gammel.
      Jeg er så enig med deg Stina, digger deg og det var bra at du skrev dette innlegget.
      Skjønner ikke at folk som er 11-14 har sex, det er litt altfor tidlig synes jeg.

    67. Jeg er 19 år og er fortsatt jomfru.
      Har hatt mange perioder hvor jeg har følt meg presset til å ha hatt sex i vennegjengen.
      Men jeg står fast på mitt. Jeg skal ha sex når jeg er klar og når jeg får meg en skikkelig god og snill kjæreste som tar hensyn!

    68. Jeg er 14 år (og 4 måneder), og jeg er jomfru. I den byen jeg bor i, har nesten alle fra hatt sex hvis de er over 13. Mange på trinnet mitt, mange på trinnet over osv.
      :(:( kommer sikkert til å være jomfru hele mitt liv,ingen vil ha meg

    69. Jeg var 16, sammen med min daværende kjæreste. Angrer ikke på noen som helst måte fordi jeg vet at vi begge var veldig klare for det, og stolte fullt på hverandre. Ville ikke endret på noe, for jeg vet at det var rett for meg. Selv om vi ikke er sammen nå idag, så er vi fortsatt gode venner og har ingen problemer med hverandre eller det å snakke åpent om det vi har hatt sammen 🙂

    70. Jeg har likeså hørt flere under 16 skrytt på seg sex, og kjenner selv noen som ble gravid som 13åring – jammen et tabubelagt tema. Hun som ble gravid har det fint i dag og stortrives med sin sønn, men jeg husker hvor tøft hun hadde det da lokalsamfunnet vendte hun ryggen.. stiller meg selv flere ganger hvorfor det har blitt sånn at yngre og yngre personer har sex og ikke minst hvorfor det er så tabubelagt tema i hverdagen.
      Selv er jeg 20.. og fremdeles jomfru.

    71. Jeg mistet jomfrudommen min når jeg var 14/15 år, med min første kjæreste. Han var bestemt på hva han ville ha fra meg, og førstegang jeg reiste på besøk til han og skulle sove der, begynte han å kle av meg. Jeg hadde lenge følt meg klar, men visste ikke der og da at jeg kom til å angre så mye. Jeg brydde meg ikke om han, jeg ville bare bli satt pris på av noen, og som en jente med lav selvtillit og når noen endelig viste at de brydde seg, var jeg villig til å gjøre mer enn samvittigheten…trodde jeg. Men alt ble for ekte og han begynte å bli voldsom, så jeg sa nei, nektet og ville ikke at det skulle skje der og da, men da var det for sent og han holdt meg fast. Det gjorde så utrolig vondt, og tårene rant til han hadde gjort seg ferdig. Fra og med den dagen var synet mitt på sex ødelagt. Det var noe jeg gjorde for å tilfredsstille han, ikke meg selv og det var ikke noe følelser. Etter 1 mnd så dumpet han meg. Jeg fant senere en ny fyr og det ble samme leken med han, ingen følelser, bare for å tilfredsstille han. Dette forholdet varte i 2mnd. Men så møtte jeg en fyr, over ett år etterpå, og han fikk meg til å glemme alt, han ga meg min første gang som jeg fortjente. Vi gjorde det skikkelig! Vi møttes, lot oss ta oss god tid til å falle for hverandre, og så ventet vi til vi begge var klare, og det var rett og slett nydelig. Jeg har vært sammen med han siden. Jeg er nå 18 år og synet på sex har endret seg fullstendig. Håper at min historie kan hjelpe mange 🙂 Det hjelper nemlig ikke med skrekkhistorier til barna, eller venninder imellom. Det skaper bare nervøsitet. Jeg håper bare at på et tidspunkt, at alle jenter møter en fyr som kjæresten min idag, som gir dem en ny sjangse. Det er uansett godt å få svart på hvitt etter så lang tid, har ikke snakket om det med noen andre enn næreste venninder og kjæresten jeg har idag 🙂 Synes det er et fantastisk bra innlegg du har laget, Stina og du stråler god inflytelse på unge lesere!

    72. Da jeg var 14 og hadde fått min aller første kjæreste ble jeg tvunget til sex, jeg hadde aldri kysset en gutt før og jeg hadde blitt mobbet siden tredje klassen siden jeg flyttet opp til Nord Norge og var søring. Det jeg ikke visste var at denne såkalte ”kjæresten” min hadde fått et veddemål av kompisene sine for å se hvor lang tid det tok før han fikk meg til sengs(han var tre år eldre enn meg) og da jeg nektet gjorde han det uansett. Jeg visste ikke hva som skjedde en gang for det skjedde så fort, og jeg kunne ikke rope å skrike for han holdt hendene sine over ansiktet mitt så jeg nesten ikke fikk puste. Dagen etterpå når jeg var i byen kunne jeg se at folk stirret intenst på meg for han hadde gått rundt og sagt til alle at jeg var en løs hore som var på han etter tre sekunder, det var da jeg hadde fått nok. Jeg fikk faren min til å hente meg å satte meg ned i stuen sammen med moren og faren min å fortalte dem alt som hadde skjedd, det er det mest modigste jeg noen gang har gjort og foreldrene mine støttet meg som bare pokker og bare en time senere var vi nede på politi stasjonen og fortalte dem hele historien, saken ble anmeldt og noen dager før rettsaken kom kompisene hans til meg og foreldrene mine og fortalte alt, de var heldigvis på min side, da rettsaken var ferdig fikk jeg en sum for det han hadde gjort til meg og jeg donerte det til et sykehjem for folk med psykiske lidelser. Jeg er nå 16 år og har ikke hatt sex siden, jeg er ikke sikker på om jeg noen gang kommer til å ha det igjen siden jeg er redd for at det kommer til å være grusomt, jeg er redd for at jeg aldri kommer til å føle noe for det, men jeg håper at jeg tar feil og at alt jeg har tenkt og opplevd om sex forsvinner, at jeg kan nyte det jeg, som alle andre.
      Hadde det ikke vært for at jeg ”sladret” til foreldrene mine, tror jeg at jeg ville hatt problemer med menneskeheten i dag, og jeg kan ærlig innrømme at jeg normal igjen, jeg kan gå med klærne jeg vill uten at det er sår over hele meg og at jeg er redd for at folk skal stirre, så jeg oppfordrer alle og snakke med noen, det gjør så mye bedre da.

    73. En gang, ufrivillig, i ung alder. Grusomt. Ødela mye. Vil ikke snakke om det.
      Jeg var 14 da jeg gjorde det for første gang. Er overhodet ikke noe jeg angrer på, med tanke på hvor langt og fint forhold vi hadde før alt ble fucked up godt over 1 år etterpå.
      Selvfølgelig; jeg har andre ting jeg angrer på innenfor det, men det er ikke noe jeg kan gjøre med.
      Men jeg ser ikke problemet med alderen i den forstand. Noen er voksen for alderen, andre ikke. Noen venter til de føler seg klar, andre ikke. Det er vell heller det jeg ser på, da.

    74. Jeg synes at man skal gjøre det når man er klar til det, og føler seg helt trygg på partneren sin. Om man er det synes jeg ikke at alderen har så mye å si, bare man er moden nok. Jeg er selv 13 år nå, og er ikke klar for å ha sex, blir kvalm av tanken. Jeg kommer nok heller ikke til å ha det før jeg er over 16, noe som egentlig passer meg veldig bra! 🙂

    75. Jeg tror at grunnen til at folk debuterer så tidlig er presset. Det er liksom “kult” og ha sex… Men jeg tror guttene har er større press enn oss jenter.

    76. syns man skal ha det når man vet at man er helt klar og moden nok. Jeg kan ikke se for meg at jeg skulle gjort det selv for første gang når jeg var bare 13 år, herregud da lekte jeg fortsatt leker med venninner og var barnslig, eller i 7. klasse altså! det var den tiden man spurte en gutt om man skulle bli kjærester, haha, så nei sex kunne jeg aldri hatt da.
      Hadde det for første gang da jeg var 16 år, lovte moren min at jeg skulle vente til jeg ble 16, så var egentlig også klar når jeg var 15, og jeg angrer ikke i det hele tatt, jeg var helt klart moden nok 🙂 ps: du skriver veldig bra innlegg om spesielle meninger, liker å lese de! 😀

    77. Bra skrevet Stina, tøft av deg å ta opp temaet. You go girl!
      Jeg leser litt over her, og finner et par kommentarer med “om du er 13år og har sex med en på 18år, så bruker han deg bare”. Synes det blir feil å sette alle i samme bås. Jeg var selv 14år og min kjæreste var 19år. Nå er jeg 17år, og vi er idag forlovet.
      Det jeg mener er at du må vente til du føler deg klar, og er med en person du kan være stolt over at er din første. Og du merker fort om gutten bare er ute etter å bruke deg. Jeg selv ble ikke presset og følte meg klar. Kjæresten maste heller aldri. Og rett før vi hadde sex så sa han: “vi kan godt vente jenta mi, du må være sikker på at du virkelig vil dette”. Jeg angrer ikke et sekund.
      Du vet når det er riktig å ha sex, det er ikke noe du tviler på. Tviler du, så vent til du ikke tviler mer.
      Lykke til alle søte der ute, dette er stort skritt i livet 🙂

    78. Hei:) Veldig bra skrevet!
      Jeg synes selv at modenheten spiller mest inn. Selvfølgelig skal jo ikke barn nede i 12års-alderen ha seg? Men viss man er 15-16 år når man har seg, så synes jeg det er helt OK bare de er trygge:)
      Jeg hadde sex for første gang ett par mnd før jeg fylte 15:) og jeg angrer ikke, er fortsatt sammen med samme gutten:)

    79. Helt utrolig bra innlegg Stina!
      Det kommer veldig an på om man er veldig moden for alderen eller ikke, men jeg syntes mellom 16-18 er grei alder selvom det kan være veldig mye press rundt omkring. Jeg var den eneste i vennegjengen som var jomfru i første klasse på vgs, og jeg sleit veldig med det. Når vi satt ute på skolen og de andre jentene snakket om at de prøvde en ny stilling i helgen osv. Noen uker etter dette var jeg på fest og jeg tenkte ”ikveld skal det skje” så jeg drakk meg faktisk så ekstremt dritafull og hadde sex med en random, og jeg angrer enda, to år senere og jeg angrer mer og mer for hver gang jeg tenker på det.

    80. Jeg var sammen med en gutt (98’er) og jeg er selv 01’er! Men han var bare så spessiel, gjorde det når jeg var 13n angrer virkelig ikke på det! Det føltes så riktig! Han hadde gjort det før også. Men ja! Synes det er litt tidlig for meg usnsett! Men som sagt, det føltes riktig. 3 av bestevenninene mine er like gamle som meg, og har kjærester som er 98’ere (kompiser av kjæresten min) og alle vi har gjort det! Men uansett! Vent til dj er klar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg