12 Ting du kan gjøre i hagen nå!

Nå skinner sola, og siden vi er så mye hjemme nå passer det perfekt å holde på i hagen. Lurer du på hva du kan / bør gjøre i hagen nå? Da bør du lese denne listen!

Først må jeg bare si at når det kommer til hva du kan gjøre i hagen, kommer det ann på hvor du bor. Selv bor jeg rett ved vannet i sone 1/ 2. Sonekart finner du HER.

Bor du i Nord Norge kan det jo hende at du har masse snø i hagen din. Så da er det ikke alle disse tingene du kan gjøre enda. Se ann litt utifra hvilke temperaturer det har vært hos deg en stund nå, og sånn cirka hvordan klimaet der du bor ligger ann.

Vanne – Dersom du ikke har tele i jorden (dette gjelder også i tiden fremover), er det viktig å følge med på rosene. Stikk fingeren nedi jorda og kjenn. Er det tørt? Gi de VANN. Det er typisk at man tenker at vinteren har drept rosene, men så er det ofte at man ikke har begynt vanningen tidlig nok, så de dør av tørke. Det kan godt hende du ikke trenger å vanne før i midten / slutten av april, men det er viktig å følge med så stikk innom i hagen og kjenn etter.

 

Plante stemor og påskeliljer – Pynt opp inngangspartiet og verandaen med stemor og påskeliljer. Det er jo så koselig! Stemor overlever ned til -5 grader, så den er herdig. Er det meldt veldig kaldt en natt kan du eventuelt ta inn blomstene så de ikke dør.

Vaske – Jeg har allerede vasket hele den delen av verandaen som vi bruker til vanlig. Tak, vegger, gulv og møbler er skrubbet med varmt vann med grønnsåpe. Det tok virkelig vekk alt av grønne alger og skitt. Nå er det så fint der ute!

 

Notater – Skriv ned hvor snøen blir borte først i hagen, og hvor ting våkner til liv først. Det er der du burde plante løk til høsten, for da kommer de opp så tidlig som mulig når våren kommer igjen.

 

Blomsterbedene – Siden det fortsatt er ganske kaldt om nettene og frostfare, er det smart å la bladene ligge i bedene sånn at røttene får litt isolasjon. Men det går ann å skjære / grave ut blomsterbedene nå, sånn at de får rette og rene linjer. Selv gjorde jeg det for en stund siden, og på bildene under kan du se før / etter. Alt om hvordan jeg gjorde det kan du lese HER.

Drive frem – Har du kjøpt deg dahlia (georginer), bør du drive de frem nå. Da starter de blomstringen tidligere, og du kan plante ut en mye mer voksen plante enn å måtte bruke lang tid på at det vokser noen små knupper opp. Selv begynte jeg å drive frem dahlia for litt siden, og det har allerede kommet opp flere knupper.

 

Dekke til – Dersom det er tele i jorda og du har vintergrønne planter (f.eks; rhododendron) bør du dekke de til nå. Når det er tele i jorden får de ikke drukket vann og når de da får masse sterk sol blir de svidd.

 

Så frø – Det er litt i seneste laget å se chilli og paprika Men det er nå mesteparten av såingen begynner. Her er noen av tingene du kan så nå (som jeg sår i år): solsikker, sinnia, blomsterert, vingethunbergia, romanosalat, tomater, kornblomst, urter ++

Planlegg – Usikker på hva du vil gjøre i hagen din i år? Vi bygde mur i fjor, og da planerte vi hele hagen, så den må vi begynne fra scratch i år. Det er noen få planter som står der fra før av, men det er basically fra scratch. Så jeg har brukt mye tid på hageplanlegging.

Jeg bruker photoshop og kart fra finn.no kombinert med dronebilde, som viser tomtegrenser, også legger jeg inn hvilke type blomster jeg vil ha, tegner opp blomsterbed osv. Under kan du se hvordan planen er akkurat nå. Men den endrer seg hele tiden, fordi jeg kommer på nye blomster jeg vil ha i hagen. Så det er smart å starte planleggingen så tidlig som mulig, så man har muligheten til å gjøre endringer underveis. Det er mye lettere å endre noe i photoshop enn å plante om halve hagen, hehe!

Lag et system – Det kan fort bli ganske kaotisk når man kjøper 20 forskjellige blomster, og alle har forskjellige lapper med navn og krav for lys / beskjæring osv, og det står også hvor høye / brede de blir.

Selv har jeg alltid prøvd å ta vare på lappene, noen har stått igjen i rosebedene og noen har jeg lagt i en mappe. Det blir bare kaos.

For litt siden kom jeg over appen “Gardenize”. Den er seriøst genial. Der kan du legge inn alle blomster du planter i hagen, du kan ta bilder av blomsten (og lappen som følger med), og legge inn info om blomstene, og du kan lage oversikter og de forskjellige blomsterbedene og legge inn blomster på bedene. Du kan også legge til hendelser, smart å notere seg når man potter om stiklinger / når ting blomstrer, osv. Har allerede lagt inn 46 planter jeg har i hagen, og flere blir det utover sommeren, haha! Heter forresten “Stina_blogg” der.

 

Fugler – Det er fortsatt viktig å mate fuglene, så gå over alle fuglematere du har og fyll de opp. Til og med her jeg bor som det er såpass mildt, er det masse fugler innom hver eneste dag og spiser.

 

 

TV – Kanskje ikke noe du kan gjøre i selve hagen. Men den 31 mars er det sesongstart på “hagen min” på NRK. Det er uten tvil mitt favorittprogram, og jeg har sett alle episodene sikkert 10 ganger. Haha! Der er det masse inspirasjon å hente, og perfekt å se på om kvelden så du har inspirasjon til å holde på i hagen dagen etter.

2 kommentarer
    1. Kjempe flotte tips 👍 Inspirerende innlegg og hagen din kommer til å bli knall fin, blomstrende fin 🌸🌻🦋🐞Gleder meg til å se den etterhvert 😊🦋

    2. Wow, lenge siden jeg har lest deg nå men sinnsykt gøy å lese om hage! Du bruker mange begreper jeg ikke forstår, eks “drive” og “stiklinger”. Kan du lage en how to- hagearbeid for dummies? Eks hvordan lage det bedet du laget, hvor dypt må du grave, hvilken jord man må bruke til å plante, hvordan klippe feks busker eller blomster for å unngå at de ikke skal dø osv? <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg