Gjestelisten til bryllupet

annonse – lenker – nly

Nå for tiden holder Per Fredrik og jeg på å lage gjestelisten til bryllupet vårt. Vi vil ha en blanding av familie og nære venner. Det er så vanskelig å vite hvem man skal be, og hvem man ikke skal be. Trenger man å be alle i familien?

BLUSE HER

Selv har jeg ikke kontakt med alle i familien, og derfor er jeg veldig usikker på om jeg faktisk bør be d  e. Det er jo ikke sånn at et bryllup er et slektstreff heller. Samtidig så er det sikkert mange som kanskje forventer å bli bedt, siden man er i familie. Hva gjør man da? Jeg trenger virkelig litt råd fra dere, for jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det. 

Når det kommer til venner syns jeg nesten det blir enda mer vanskelig. Hvilke skal man be? Trenger man å be gamle venner? Bør man be de? Skal man la folk ha +1? Jeg syns det er så vanskelig å vite. På den ene siden er jo +1 naturlig for mange, men samtidig ender man fort opp med et bryllup med en god del +1 man faktisk ikke kjenner så godt.. 

Det aller vanskeligste er å vite hvor mange man skal sette som maks. Hvor mange er et stort bryllup, og hvor mange er et lite bryllup? Vi har satt opp en god del av gjestelisten allerede, og så langt er vi oppe i 85 personer. Så det er jo en god del, men heldigvis ikke krise mange. Nå er det allerede en del personer fra familie osv som vi ikke har tatt med, og en del bekjente vi ikke tar med fordi vi ikke føler de står oss nærme nok. Men jeg er litt redd for at den listen plutselig blir en del større. Det er jo så mange man plutselig husker at man har glemt.. 

Hva tenker dere om det hele? Trenger virkelig litt råd og tips fra dere, for jeg står helt fast! 

 

🌟🌟🌟

SOSIALE MEDIER

FACEBOOK ⎮  INSTAGRAM ⎮ SNAPCHAT

36 kommentarer
    1. Hei Stina
      Hva anbefaler du mest , kremete kontur eller sånn tørr kontur (hvis det er det det kalles)????
      Please svar meg

    2. Vi satset mest på familie i vårt bryllup 😊 Ba tanter onkler med partere og søskenbarna med partnere.. Så ba vi kun de nærmeste vennene, også ba vi ikke partnerne til vennene utenom et par stykker som var et vennepar av oss. De andre partnerne til vennene våre hadde vi møtt en gang tidligere ettersom de fleste var et ferskt forhold. Så de parterne ba vi ikke. Husker jeg også syntes det var skikkelig vanskelig… For vi syntes det var veldig viktig at vi ikke hadde mange i bryllupe vi faktisk ikke kjente.. Men samtidi så tror jeg flere av mine venner ble litt skuffes å ville ha partnern sin der.. Men de hadde det gøy uten de også, ettersom det var en venninegjeng og det var likt for alle 😊
      Det er deres dag, dere ber hvem dere vil! Er det noen som blir sure for at de ikke blir bed eller noen som blir sure for at partnern ikke blir bed, så la de bli det! Gjestene skal selvfølgeli ha det bra å hyggelig, noe som også var veldig viktig for oss. Men man må bare passe på så det ikke bli for mye av de man ikke har så mye med ellers å ukjente!
      Masse lykke til i planleggingen 😊 Blir gøy å følge med 😃

    3. Hmm!! Haha forstår deg veldig godt! Er vanskelig det der!! liksom når det kommer til familien… familien forventer jo at man skal bli bedt, siden man er i slekt.. men synes du bør ta de nærmeste familien du har.. som du liksom har veldig veldig god kontakt med!! Også ta venner du snakker mye med og kjenner godt!
      Det hadde isåfall jeg gjort!!

    4. Jeg tenker deres barndomsvenner. Som dere var mye med. Deres nærmeste venner som dere føler dere er nærmest, nærmeste familie. Og faddere osv.

    5. Ville bedt de parene dere kjenner, hvis du ber noen venninner som kjenner hverandre trenger de ikke nødvendigvis en +1 du aldri har møtt eller ikke kjenner særlig godt men greit å tenke at alle skal ha noen de kjenner unntatt dere, da dere nok blir ganske opptatte den dagen med alt som skjer.

    6. Familie: kun dem du har kontakt med. Har du en 3menning du aldri prater eller faktisk ikke kjenner så e det unødvendig.
      Venner: samme som familie. Kontakt ofte

    7. Syntes ikke du skal henge deg opp i hva som er “normalt”, hva som er stort eller hva som er lite. Dere skal invitere de menneskene DERE ønsker å feire/dele denne dagen med. Dette er deres store dag! Dere skal gjøre denne dagen til deres, så hva alle andre gjør er vel lite interessant? Når det kommer til familie som man ikke har så mye kontakt med, så må dere kjenne om det er naturlig for dere å be. Ønsker dere å dele dagen med disse? Prat litt med foreldrene dine? Når det kommer til +1 kan dere se litt hvem det gjelder. Har personen dere vil invitere en kjæreste, samboer eller kone, så er det mange som inviterer begge (+1). Rett og slett fordi det kanskje blir litt rart og ikke gjøre det. Men igjen husk at dette er deres dag. Det finnes ingen rettningslinjer! Kun hva dere ønsker 🙂 Dette er min mening ihvertfall. Lykke til!

    8. Sååå glad for at jeg og min mann valgte å ha ett lite intimt bryllup! 😛 Da slapp man dilemmaer som dette.
      Men dere må velge hva som blir rett for dere. Er ikke vits å invitere hele slekta og er det venner man bare har litt kontakt med,så er det kanskje ikke vits å invitere de og heller ta de nære vennene. Men man må bare føle på det som blir det beste for dere. Det er jo din og Per Fredriks dag 🙂

    9. Jeg syntes at du burde be de som du føler deg komfortabel med å ha der og de som er nære. Kanskje ikke de som ikke snakker med deg så mye for da bryr de seg kanskje ikke så mye❤️

    10. Jeg synes du kan begynne med et maksimum antall gjester (f eks 100- 200 eller noe), så kan du velge familie og venner utifrå det. Først kan du f eks velge bare nærmeste familie og venner, så kan du velge fler utifrå hvor mange personer du har igjen som maksimum antall.
      Elsker bloggen din!❤️💕💖

    11. Hei Stina!
      Skjønner godt at dette er vanskelig for deg! Når det kommer til om man skal be gamle venner, så tenker jeg at vis vi ikke har kontakt med dem, hvorfor skal de ta del i en så stor ting i livet ditt? Et bryllup er en ting man skal (etter min mening) dele med de nermaste. Altså familie og de nermeste vennene dine! Tror du klarer å løse dette fint! Lykke til og gratulerer så mye❤️

    12. Hei jeg og pappa ble faktisk ikke invitert i søsteren min sitt bryllup! Jeg trenger vel ikke hvis hun ikke har lyst (jeg har ikke gjort henne noe som helst) men at hun ikke inviterer faren sin syns jeg er veldig dumt!

    13. Jeg skjønner godt at du synes det er vanskelig!! Hadde jeg vært 10 år eldre og skulle hatt bryllup så hadde jeg gjort det ca sånn:
      Familie: De du har KONTAKT med oftere enn 1 gang i året liksom. Som du sier så er jo ikke et bryllup et slektstreff, det er nemlig din og PF sin dag❤️
      Venner: Dine BESTE venner. Hvis du har ei bestevenninne fra barndommen som BETYR noe for deg, så bare kjør på.
      Kan nesten ikke vente til å se bilder!! Er SÅÅÅ glad på deres vegneee!!
      Klem Kristine<33

    14. Hvis jeg skulle bedt inn til bryllup hadde jeg kun tatt familien jeg faktisk har kontakt med og som jeg har et forhold til. Jeg har jo en del tanter og onkler, og dermed også søskenbarn, men jeg har ikke akkurat så mye kontakt med de, annet enn at vi treffes til “slektstreff”, eller når besteforeldre fyller rundt tall. Disse hadde jeg nok ikke bedt i mitt bryllup. Vi har jo ikke særlig kontakt, så ser ikke helt for meg at det betyr så mye for de å se meg bli gift liksom 🙂
      Samme med venner- jeg hadde tatt de nærmeste som jeg virkelig føler jeg kunne delt en slik dag med. Det er jo en spesiell dag man vil dele med de man er glad i. Jeg er glad i vennene mine, misforstå meg rett, men ikke alle venner er så gode venner at de trenger å hvite hvilken farge jeg har på trusa liksom 😛 ha ha..

    15. Det ideelle er selvfølgelig å bare be de man har lyst til å be og la det bli med det, men det er jo lettere sagt enn gjort! Veldig lett at folk lager dårlig stemning hvis de er uenige i deres prioriteringer, og det vil man jo ikke ha verken i bryllupet eller ellers i livet.
      Men å be de du har kontakt med eller som har betydd mye for deg på et punkt i livet selv om dere ikke nødvendigvis sees jevnlig i dag, kan være et godt utgangspunkt. Så tror jeg det kan være lurt å be slik at det ikke blir gjort forskjell, for eksempel ikke ekskludere én av mammas tre tanter eller ett av søskenbarna, men heller be den siste også selv om det kanskje er den du ser minst. Og så bare sette en grense et sted, for eksempel at du ikke ber tremenninger eller lenger ut, men alt nærmere enn det.
      Når det gjelder +1, er det naturlig å i hvert fall inkludere det for de med ektefelle/samboer, selv om du ikke har truffet denne andre personen så ofte. Med kjærester har jeg sett det blitt gjort begge deler, altså enten gi +1 til alle som har bare kjæreste (på tiden innbydelsen sendes ut, man må kanskje forhøre seg litt rundt hvis man ikke vet dette om alle allerede), eller til ingen med bare kjæreste (unntak blir da selvfølgelig når man inviterer begge i et par ved navn, fordi man er god venn med begge). Å gi +1 til alle, slik at folk kan ta med seg en date bare for bryllupet har jeg ikke selv opplevd, vet ikke om det er fordi det er en mer amerikansk greie eller bare fordi jeg ikke har vært i nok bryllup. Men dette er kanskje det første jeg selv ville droppet for å korte ned en gjesteliste.
      Lykke til videre med planleggingen! Og husk at det til slutt faktisk er deres bryllup og deres avgjørelse, og om dere velger noe normalt eller unormalt, så må uansett alle andre akseptere det 🙂

    16. Jeg hadde det samme problemet, men det jeg kom frem til var at så lenge det ikke er folk jeg IKKE vil ha der, så skader det ikke å be de?
      En annen tin gå tenke på er: Ville du blitt lei deg om du ikke ble invitert i vedkommenes bryllup? Da finner du fort svaret på om du bør invitere de eller ikke 🙂 Folk har forståelse for at man ikke kan invitere alle. 🙂

    17. Jeg vet ikke helt, men bryllupet må du filme og legge ut på YouTube for det vil jeg ikke gå glipp av! Snakk med Pellek og finn ut hva som er best. Ha en fin dag videre.

    18. Må bare spørre: hvis du går ute blant folk med en slik lav topp og merker at gutter ikke greier å la være å se på kløften din. Blir du irritert, føler deg krenket eller har du oppnådd det du ønsker da? Synes det ser veldig fint ut jeg altså og er veldig sexy, men hadde hatt problemer med å se deg i øynene for å si det sånn….

    19. Synes ikke du skal tenke på hva folk forventer eller hva som er “normalt” 🙂 Det er dere som skal feire at dere går inn i ekteskap sammen, og da tenker jeg at man inviterer dem man har godt kontakt med og som man ønsker å ferie dette sammen med 😀

    20. Tror det er vanelig å ikke invitere kusiner og fettere i bryllupet for at det ikke skal bli for mange<3

    21. Når foreldrene mine giftet seg inviterte de bare de nærmeste. De tenkte ikke på de i slekta som de har sett på slektstreff eller de vennene de møter 1 gang i året. Man gifter seg bare en gang i livet med den personen , så gjør den såspesiell som mulig

    22. En av de viktigste tingene jeg lærte under bryllupsplanleggingen vår av mamma, er at du kun inviterer de som dere faktisk vil ha i bryllupet deres. Det var flere jeg utelot fra vår bryllup av både «fjerne» venner og familie, til tross for at vi muligens var bedt i deres bryllup. Det er ingen fasit på gjesteliste til bryllup! Vi gjorde følgende; vielsen i kirken var åpen for de som ville komme å se på, deretter inviterte vi nære venner og familie til middag (ble ca 75 stk) og litt «fjernere», men fortsatt gode venner til kake, kaffe og full fest med åpen bar. Fikk gode tilbakemeldinger på dette & det føltes godt å kunne inviterte/inkludere de man faktisk ønsker å ha der, istedenfor de man «føler» man må invitere.. så dette er dagens tips fra meg! 💙

    23. Hei! Jeg skal gifte meg selv juni 2018 🙂 vi ber nærmeste familie og nærmeste venner. Jeg synes du skal invitere den familien du har kontakt med og de vennene du har god kontakt med den dag i dag. Selv skal vi invitere resten av vennegjengen til festen, så kun de nærmeste blir fra middagen. Fra min familie, har jeg kun kontakt med foreldre, søsken og demmes barn og koner/menn, så da er det bare de som blir bedd, ingen tanter og onkler. Tror ingen du har kontakt med, regner med at de blir invitert heller. Da blir det jo bare sånn at de kommer i bryllupet også fortsetter alt som før når det er over 🙂 inviter fra hvordan forholdene er den dag i dag!

    24. Meg og min kjære har nettopp gått gjennom samme prosess. Her er mine tips:
      – Ikke ha for mange, da får du ikke hilst på alle og det kan gi dårlig samvittighet.
      – Det er ingenting dere MÅ, det er deres dag.
      – Vi valgte å ta all nær familie, og heller velge ut de søskenbarna vi faktisk har vennskapsrelasjon med (2-3 søskenbarn hver)
      – Slekt man ikke har kontakt med eller har dårlig relasjon med må man vurdere individuelt.
      – Venner: Vi hadde fokus på hvem vi kom til å ha i livet vårt fremover, som det ville bli rart med i fremtiden om de ikke ble invitert. Jeg var spesielt opptatt av å kun velge venner jeg følte meg bra sammen med. Gjestelisten gjenspeiler jo gjerne de menneskene du har i livet som er viktigst for deg, de du ville invitert til andre store øyeblikk.
      – Pluss one: Ingen forventer å få lov å ta med seg følge i bryllup. Letteste er å sette en grense en føler er naturlig: Ektefeller, forlovede, samboere og evt langvarig forhold. Vi satt grensen på at de skulle ha vært kjærester minst 6 mnd før forlovelsen vår.
      – Nyt tiden med planlegging og stol på magefølelsen! Vi brukte magefølelsen mye da det er en litt spesiell situasjon. Om man blir invitert eller ikke gjenspeiler jo hvor nær relasjon man har, og det er alltid noen som blir fornærmet. Og det er greit! 🙂

    25. Be absolutt de du har lyst til og nei, man må ikke be hele familien.
      Vi har vært i noen bryllup og det som går igjen der, er at man har familie og de nærmeste venner til middagen, også ble resten av vennene invitert til kake, kaffe og fest, etter at middagen ble ferdig! Lykke til 😀

    26. Jeg syntes dj skal invitere de du står nære. Og de du har kontakt med av familie og venner som du il at skal være i bryllupet👍🏼

    27. Jeg ville ha tatt de nærmeste iåmed at dette er ditt og PF sitt bryllup så er jo du og han høydepunktet<3 det er vanlig å ta de nærmeste i familien og vennekretsen<33

    28. Innviter med samboer (Til Stina og Per Kristian) om du skjønner istedet for +1. Da slipper man så mange man ikke kjenner, men respekterer at de som er gift/samboer eller par dere kjenner godt får med sine. Viktig å bli kjent med venner og families parner også, men slipper jo at “single” tar med noen for gøy eller noen dere kanskje ikke kommer til å møte igjen

    29. Det som også er vanlig at man for eks inviterer 50 til middag og 100 til festen etterpå, sånn at nærmeste er til middag, og venner og sånn kommer til festen etterpå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg