Jeg har gruet meg til dette i 4 år..

I dag har jeg gjort noe jeg har gruet meg til å gjøre i 4 år.. Sist jeg dro dit var det så smertefullt at jeg hylgråt av smerte. Jeg hadde skrekk fra før av, og etter denne opplevelsen ble det ikke særlig bedre. 

Det hele startet da jeg var 17-18 år gammel. Jeg fikk sjokkbeskjeden av tannlegen: jeg hadde 9 hull på en og samme gang. Det er jo en ganske sinnssyk beskjed å få. Jeg hadde allerede boret en god del ganger fra før av, men det var ingenting i forhold til dette. 

I tiden som kom ble det mange smertefulle boringer, og det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at skoletannleger ikke har det nyeste utstyret, så det gjorde at det ble ekstra smertefullt. Til slutt taklet jeg det ikke mer. Jeg turte ikke fortsette behandlingene. Jeg måtte ha hjelp. Jeg endte opp på sykehuset for å få lystgass så jeg kunne tørre å borre. Det hjalp ikke litt engang. 

Etter den episoden ble jeg enig med tannlegen om at jeg kunne dra til klinikken hans også kunne jeg får midler for å rett og slett dopes ned. Første gangen jeg gjorde det ble jeg totalt bevisstløs og jeg husker ingenting av det. Han fikset tennene mine der og da. 

Men etter en stund fikk jeg ekstremt vondt i den ene tanna mi. Jeg dro til en ny tannlege som moren min anbefalte. Jeg fikk igjen en ny sjokkbeskjed. Jeg måtte ta rotfylling på en tann som var helt full av verk. Det endte opp med at jeg på 20 års bursdagen min tok rotfylling i denne tannen som den forrige tannlegen hadde ødelagt såpass mye. Det var helt ekstremt smertefullt og jeg gråt meg igjennom det. Etter dette har jeg ikke turt å gå inn på et tannlegekontor. Jeg orket ikke mer smerte. 

Siden den gang har jeg fått en del vondt i tennene, og har visst at jeg burde komme meg til en tannlege. Men jeg har ikke klart. Per Fredrik har lenge anbefalt tannlegen sin, siden har er veldig flink og hyggelig. Men jeg har ikke klart å få meg til å bestille en time. På lørdag møtte vi tannlegen tilfeldigvis på matbutikken, og da fikk jeg endelig meg selv til å bestille en time. 

I dag har jeg endelig vært hos tannlegen og tatt en full sjekk. Det er en god del som må fikses for å si det sånn. Tidligere tannleger har gjort mange ekstremt dårlige behandlinger, og nesten alt jeg skal fikse på, er ting som tidligere tannleger har ødelagt. Borrskader, fyllinger som sitter løst, hull som ikke har blitt tettet etter boring og fyllinger som har skalet av. Rett og slett mye dårlig arbeide av andre tannleger. 

Som dere kan se på bildet har jeg boret MYE på tennene mine. Alle de hvite prikkene er fra fyllinger.. ganske mange for å si det sånn. 

Fremover blir det minst 3 tannlegetimer for å fikse opp i dette. Deretter kommer jeg til å gjøre en del kosmetiske ting for å gjøre tennene en del finere å se. Gjett om jeg gleder meg til å bli ferdig med alt dette! Det kommer til å koste meg mange tusen og mye smerte, men det blir nok verdt det!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg