Slik vasker jeg sminkekostene mine

// inneholder reklame

Som dere vet er jeg ganske glad i sminke. Jeg syns det er så gøy å leke med sminke og prøve ut nye ting. Det jeg derimot ikke syns er like gøy, er å vaske sminkekostene mine. Men, det er så viktig å vaske de! Både for å unngå at det vokser bakterier og dritt i de, som kan gjøre at du får mer kviser, og også får å få maks utbytte av kostene dine. Jeg merker fort når kostene mine trenger en vask, for da er det som regel vanskelig å påføre sminken riktig. 

Derfor har jeg utviklet en liten rutine på hvordan jeg vasker sminkekostene mine, for å gjøre det mest effektiv og lett som mulig. Denne metoden har jeg delvis vist dere før, men det er veldig lenge siden, og den har forandret seg litt siden den gang. 

For å vaske sminkekostene mine bruker jeg; zalo, olivenolje og et palett med rugler, så det blir lett å vaske kostene. Fant ikke et like palett noe sted på nettet, men fant to forskjellige lignende, et fra Lyko HER til 49,- kr, og et fra real techniques HER.

Zalo bruker jeg fordi den dreper bakterier og vasker kostene skikkelig grundig. Oljen bruker jeg for å mykhet tilbake til kosten, da zaloen stripper kosten for mye fuktighet. 

Det første jeg begynner med er å fukte børsten godt med vann i vasken. 

På forhånd har jeg helt zalo og olivenolje på en tallerken. 

💗 Deretter swirler jeg børsten litt rundt i zalo-olje blandingen så det blir masse produkt på den. 

💗 Deretter gnir jeg den rundt på palettet til den skummer skikkelig og jeg ser at sminken begynner å slippe kosten

💗  Deretter skyller jeg kosten godt under vannstrålen til alt av såpe- og sminkerester er helt borte. 

💗  Til slutt klemmer jeg forsiktig vannet ut av den, og legger den på et håndkle. Det er viktig at den legges i litt oppoverbakke, sånn at vannet ikke renner ned mot limet til kosten, for da faller børstehårene mye lettere ut. 

Så er det bare å la kostene tørke. Jeg gjør som regel dette om kvelden, så jeg kan la de tørke over natten. Pudderkoster anbefaler jeg å vaske minst en gang i uken, mens koster til flytende produkter som legger igjen fuktighet i kosten, bør vaskes hver 3. dag. 

 

👻 Se mer på Snapchat: STINABLOGG 👻

 

11 kommentarer
    1. Jeg prøvde oliven olje og salo en gang, og da endte jeg opp med at kostene mine ble sykt oljete og fettete. Så da jeg da brukte dem etter på satt ikke sminken ordenlig, så endte opp med å måtte vaske over dem med vanlig sminkebørste såpe. Og skylte børstene kanskje 5-10 min da jeg vaska dem så aner ikke hvorfor det ble sånn🙈 Men kvaliteten på børstene er ikke som det var lenger

    2. ikke for å være teit, men hvem i all verden har tid og gidder og vaske sminkekostene sine hver tredje dag??? det kan virkelig ikke være nødvendig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg