Slik kan du øke forbrenningen din!

// inneholder reklame 

I går så jeg en dokumentar som het “Sannheten om fett” som lærte meg så mye nytt! En av tingene jeg lærte om var intervaller og hvor gunstig det er å drive med det.

Jeg har jo alltid hørt av intervaller er bra, og at det er en effektiv måte å trene. Men jeg har aldri fått noen god forklaring rundt akkurat dette. 

Men vanlig trening så gåing forbrenner man fett mens man går, men så fort man slutter å gå faller forbrenningen ned til hvilemodus igjen. Dersom de derimot trener intervaller fortsetter fettforbrenningen å være mye høyere i timesvis etterpå. Her er det jo veldig individuelt hvor mye den går opp, men hos de fleste er forbrenningen økt i 24 timer etterpå. 

Så om du vil øke forbrenningen din kan det være smart å teste ut intervaller. Jeg kommer i alle fall til å begynne mer med intervaller, og gjøre det hver morgen slik at forbrenningen utover dagen er hakket høyere enn hva den vanligvis ville vært!

TreningsbhEllos

TreningstightsEllos

VannflaskePuma

 

Den intervall-metoden de anbefalte i dokumentaren var: 2 minutter med høy intensiv trening, deretter 1 minutt med hvile. Gjenta dette 7 ganger, så det blir en 20 minutters treningsøkt.

Jeg er i alle fall veldig spent på å se hvordan dette fungerer! Nå er det ikke sånn at jeg har masse fett jeg ønsker å forbrenne. Men jeg har også hørt at intervaller er perfekt om man vil ha bedre kondis veldig fort, så det er der fokuset mitt kommer til å ligge mest!

 

25 kommentarer
    1. Hei Stina! Har du tips til hvordan man bør trene hvis man vil få mindre fett på kroppen? På feks lår, mage og hofte? ☺️

    2. ^ tiI deg over som spørr. Er ikke noe som heter punktsIakning, derimot viI disse områdene minske ved at kroppen forbrenner mer enn hva som kommer inn av mat. Husk at det er viktig og passe på og at det ikke bIir aIt for mye i underskudd for det kan gjøre du faktisk Iegger mer på deg. Kondistrening er guII verdt for vektnedgang 🙂

    3. Er virkelig puppene dine ekte? De ser virkelig helt perfekte ut! Også er du så tynn i tillegg…. herregud, så misunnelig jeg er 🙁

    4. Jeg elsket løping og intervaller før, noe av det beste jeg visste med trening.
      Dessverre så sliter jeg med kroniske smerter i ledd og muskler som gjør at jeg ikke engang kan gå eller sykle lenge av gangen eller ofte, jeg måtte bare gi det opp, det var rett og slett for vondt. merkelig nok så kan jeg fint holde på med styrke, yoga hjelper meg ekstremt mye også 🙂

    5. Hei, jeg vil bare stikke innom å advare litt. Husk at du som blogger er forbilde for mange, og jeg sier ikke her at trening ikke er bra, for det er det virkelig, men husk at å trene intensivt for ofte, ikke er en god ting. Kroppen trenger restitusjon og hvile. Derfor vil jeg fraråde å løpe intervaller hver eneste morgen, i tillegg til å være helsefarlig kan dette faktisk forhindre fremgang og resultat. Kombiner heller ulike typer utholdenhetstrening, fjellturer er for eksempel kjempe fint 🙂 og ikke glem styrketrening og tøying, som også er viktig for kroppen.

    6. Vet at innlegget er om trening og alt, men er jeg den eneste som la merke til den overdrevne retusjeringen på det ene bildet? Jeg er helt for at man kan få retusjere for at det skal være så appeling som mulig, men det var bare i overkant 🙂

    7. Hvor gikk dokumentaren?
      Sa de noe om hvor mange km/t vi skulle løpe i for å oppnå best mulig resultat?😊
      Elsker bloggene dine om mat og trening, jeg blir inspirert!❤

    8. Fjortis-Stina som alltid må presse puppene opp i ansiktet på folk på absolutt alle bilder <3333 lol

    9. Høyintensitetstrening er en veldig stor påkjenning på kroppen. Derfor bør økter som intervaller bør utføres maks 2-3 ganger i uken. Anbefaler heller å legge inn lengre gåturer med lav til moderat intensitet mellom intervalløktene så kroppen får restituert seg. (Dette er også fantastisk for forbrenningen.) Husk også hviledager 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg