Jeg har blitt påkjørt!

I dag fikk jeg helt sjokk, det skjedde en helt syk ting jeg må fortelle dere om. La oss starte fra begynnelsen. Per Fredrik og jeg reiser til London i dag, og mens vi skal være borte skal Chloe være hos en venninne av oss. Da jeg hadde sluppet av Chloe og skulle ut i første krysset på vei hjem, ble jeg påkjørt.

Jeg skvatt noe veldig og bråstoppet bilen, gikk rett ut og til mitt store sjokk var hadde bilen fått en ganske stygg skade bak. Men, det var ikke noe i nærheten av hva som var verst. Da jeg går bort til føreren av bilen som hadde kjørt på meg skvatt jeg. Det satt en eld gammel mann som så helt fjern ut, inne i bilen.

Etter litt prating fikk jeg han til å kjøre inn på bensinstasjonen. Jeg tok førerkortet og vognkortet hans for å fylle ut all informasjon til skademelding da jeg så at han var født i 1920!! Mannen var nesten hundre år! Hvordan kan han ha et førerkort enda? Jeg syns skikkelig synd på ham. Ikke bare var han helt fjern og susete, med en reaksjonsevne som en snegle stakkar, men han klarte nesten ikke å gå og han måtte sette seg ned etter 2 minutter fordi bena sviktet. 

Etter at par minutter kom Marthe bort for å hjelpe meg med skademeldingen, og hun ble like overrasket over hvor dårlig tilstand den gamle mannen var i. Etter at hun og jeg hadde diskutert litt ble vi enige om å ringe politiet, så de kunne komme å ta en vurdering på han.

 

Etter min mening burde han virkelig ikke ha lappen lengre, da han i tillegg til å være i dårlig stand, fortalte at han hadde kjørt på en del ting i det siste. Grøsser bare av tanken på at barn plutselig løper ut i veiene. Han hadde ikke hatt reaksjonsevne til å stoppe da for å si det sånn.

Etter noen minutter kom politiet og de var enige om at han var ganske susete. Men det sykeste er at de lot han kjøre videre. Altså, what!!?? Både Marthe og jeg stod og måpte i flere minutter da de dro. Mannen var jo ekstremt tydelig ikke i stand til å kjøre bil, og var en fare for både seg selv og andre. Jeg tåler en liten skade på min bil. Det fikser uansett forsikringsselskapene opp i. Men han har førerkort frem til desember, og jeg vil ikke tenke på hvor mye som kan skje på den tiden. 

Dette beviser bare en ting; vær forsiktige i trafikken og aldri stol på at noen klarer å kjøre riktig. Du vet aldri hvilken tilstand folk faktisk er i. 

 

30 kommentarer
    1. Det er ikke riktig i det hele tatt.. Greit han er gammel og vil komme seg rundt, men kan jo ikke være såpass utrygg i trafikken. Går det ikke ann å klage til politiet på avgjørelsen de tok? Burde nesten ha ringt ambulanse istedenfor

    2. Får helt vondt av å se dette, da det samme skjedde med kjæresten min for bare noen uker siden. Stakkars gutt hadde bare hatt lappen i noen uker, før han ble påkjørt og “skyldige” bare stakk av gårde:/ Håper virkelig at alt gikk bra med deg og at bilen ikke ble alt for ødelagt<3

    3. Politiet kan ikke bare ta førerkorte, dem må jo ha en gyldig grunn.
      Selvom han kjørte på deg kan dem ikke ta førerkorte hans det hadde vært helt feil ovenfor den gamle mannen, og dessuten om legen sier man kan kjøre så er man trygg. Han kan ha mistet nær familie den siste tiden siden han er så gammel og tenkte på noe annet for alt det vi vet 🙂

    4. Hei Stina. Jeg er 13år og elsker deg og bloggen din. Du ble kjempe fin med restylane. Du er forbilde mitt. Når jeg blir gammel nok skal jeg ta restylane akkurat som deg fordi jeg ser opp til deg så når jeg tar det da håper jeg at leppene mine blir fine.

    5. Jeg har forståelse og respekt for at du ringte til politiet og tok den vurderingen du gjorde, og jeg er enig i at vedkommende ikke bør kjøre bil med tanke på sin egen og andres sikkerhet – men det er utrolig unødvendig av deg å utlevere detaljer om alder, tilstand og psyke på en blogg lest av mange tusen mennesker. Denne mannen har det sikkert ikke så lett dersom han er plaget av å være “susete” og dårlig til beins som du så fint sa det.. Ha nå litt respekt for eldre mennesker – du kommer dit en dag du også og det kommer nok til å by på mange utfordringer. Syntes bare at måten du formulerte deg på i innlegget var umoden og usympatisk.

    6. Herregud, så ekkelt! 😮 Jeg opplevde selv en “skummel” hendelse da jeg skulle til å betale i kassen på butikken for ett års tid siden. Den gamle damen foran meg i køen skulle betale, og plukket opp en hel drøss penger. “Jeg har så dårlig syn, kan du ikke se hvor mye jeg har her, og ta det du skal ha?”, sa hun til damen i kassen. Like etter kom det bort en annen eldre mann og hilste på henne ved fornavn. Hun sa “oi, nei, jeg ser jammen ikke hvem du er” og stilte seg så klint inntil mannen. “Ååja, er det du Kåre?” sa hun, men han avkreftet det og lo. Etter noen runder med gjetting fant hun ut hvem det var, og lo av seg selv for at hun ikke kunne se det – hun kjente ham jo svært godt. Hva gjorde hun etter denne lille handleturen? Joda, hun satte seg i bilen og kjørte avsted :-))))

    7. Mamma ble påkjørt en gang, jeg var ikke med, men bilen måtte fikses og vi hadde ikke råd til og betale, men vi film os ny bil🙂😓 Håper bilen din blir fiksa🙂

    8. Synst du skriver stygt om den eldre mannen!! Du trenger ikke å ha en mening om alt. At han reagerer som en snegle, hallo??? Har du besteforeldre? Jeg har en oldemor på 95år å ho kjører som en skikkelig voksen person og kjører mye bedre enn dagens ungdommer. Aldri har ho krasjet aldri har ho forsinket trafikken ho kjører bra! Men jeg blei litt satt ut av hvordan du skriver om han!!

    9. Helt greit at du forteller om din opplevelse av denne situasjonen, men syns du burde tenke på hvordan du ordlegger deg om den andre parten her! Du trenger ikke utlevere detaljer om mannen, dessuten syns jeg måten du beskrev han på var veldig negativt ladet.
      Og og et lite skrivetips. Du burde virkelig korrekturlese slik at du unngår så mange særskrivingsfeil 🙂

    10. Huff…. Han skulle ikke fått lov til å ha lappen lengre når han er så gammel! Det er jo uforsvarlig å ha en slik gammel mann som er susete i trafikken… Men bra det gikk bra med deg og at du ikke ble skadet 🙂

    11. Synes det et utrolig ekkelt å tenke på at politiet vil la en sjåfør i sånn tilstand kjøre videre, uansett alder. Han utsetter jo seg selv og andre i fare. Håper det gikk bra med både deg og mannen! 🙂

    12. Stakkars deg. Det er ikke synd i deg for at du ble påkjørt, men jeg synes synd i deg som har et sånt behov for å fremme deg selv på bekostning av andre. At han var gammel og “susete”, hva du nå enn legger i susete, så betyr ikke det at han ikke kan kjøre bil. Det er ikke så lenge siden jeg ble påkjørt bakfra av ei vimse (sikkert litt susete) i tjueårene som satt og skrev melding på telefonen “fordi køa gikk så sakte”. Vimsa mistet faktisk førerkortet, politiet var tilfeldigvis i samme køa, jeg måtte på legevakta, hadde nakkesmerter, men jeg så ingen hensikt i å henge henne ut offentlig.

    13. Enig med de andre over her, måten du ordlegger deg på om den eldre mannen er ganske så respektløs. Du virker ekstremt umoden

    14. Men kjøpte ikke du akkurat ny bil?!??! Skal du kjøpe en ny eller bare fikse den litt?!? Har du det fint i London?!?!?

    15. Politiet har ikke lov til å konfiskere førerkort uten vurdering/anmeldelse/rettsak uansett om det gjelder utrygg fører, 18-åring i 200km eller en gammel mann. Skal de beslaglegge må det være helt spesielle forhold, som ruspåvirklig kjøring eller mistenksomme forhold 🙂 men enig med deg i at det er farlig! Politiet dkrvv nok en vurdering som de følger opp, det er det eneste de kunne gjøre her 🙂

    16. Serr?! Både politiet, Statens vegvesen og legene må skjerpe seg! Politiet fordi de lar en så gammel mann i så dårlig stand kjøre bil, statens vegvesen fordi de tydeligvis har dårlig kontroll over hvem som har lappen og legene fordi det er de som gjør en vurdering på om eldre på 70+ kan få ha førerkort, og det er svært, svært, svært få i den alderen som er i stand til å kjøre bil, og tydeligvis ikke denne mannen. Politiet burde jo fratatt han førerkortet på stedet på grunn av omstendighetene!! Sykt ass. Legene må bli bedre på kontroll av eldre med førerkort ass. For 75+ gir legene rett til førerkort for 2 år av gangen, men det burde gjennomføres helsesjekk av bilførere på 80+ minst hvert år, fordi helsetilstanden til folk kan bli kraftig forverret på bare et år. Heldigvis var det ikke en stor skade, men plutselig kjører han på et barn eller for den slags skyld hvilket som helst slags menneske, kommer i en kraftig kollisjon eller dør i en bilulykke. SKJERPINGS, politiet!

    17. Her burde politiet absolutt tatt lappen fra mannen i mine øyne, men kanskje han hadde legeerklæring på at han hadde lov? Min kone ble rygget på av en mann på over 90 som ikke kunne snu seg pga nakken. Han ble fratatt lappen etter dette.
      Har selv sett hvor usikre eldre mennesker blir i trafikken, så alle over 70 år burde faktisk gått til kontroll annenhvert år.

    18. Hvis du ser på bildet med politibilen, så ser det ikke ut som de er helt uskyldig selv. Er en del skader på bilen deres også:p. Vi får håp at det ikke oppstår noe fram til desember for denne herremannen. Alderen tilsier at det er mye som kan oppstå på veien. Er ikke heldig det der nei:(.

    19. Det var virkelig ikke fint å skrive om den mannen!!!! Du trenger ikke alltid ha en mening om alt! Politiet har utdannelse og da vet de nok mere enn du er redd for!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg