Slik sparer jeg mye penger!

Er det én ting vi alle kan bli flinkere på, så er det å spare penger. Selv er jeg skyldig i å sløse bort penger på alle mulige ting jeg faktisk ikke trenger. Jeg tørr nesten ikke tenke på hvor mye penger jeg har kastet bort på unødvendige ting. Men fremover har jeg lyst til å bli mye flinkere med penger, og bli flinkere til å spare og ikke kaste bort penger på alt mulig surr.

Så for å bli flinkere til å spare penger har jeg satt opp noen regler for meg selv, som jeg må følge. Jeg tipper jeg ikke er den eneste som har lyst til å spare en del ekstra penger, så derfor tenkte jeg å dele reglene mine med dere.

Hvorfor spare penger? + Bufferkonto
– Noe av det som er viktig for meg er å se på hvorfor jeg skal spare penger. Hos meg selv er noen av grunnen at om jeg har ekstra penger på kontoen kan jeg dra på flere reiser, og så jeg er bedre forberedt om jeg plutselig ikke tjener like mye som jeg vanligvis gjør noen måneder, og det er viktig å ha penger i tilfelle uforutsette utgifter kommer.

Om du knekker en tann og må til tannlegen koster det mye penger, om noe blir ødelagt på bilen koster det mye penger. Derfor er det viktig at man alltid har en bufferkonto med en “krisepenger” som man kan bruke dersom kriser skulle oppstå. I livet kan det oppstå mye uforutsette ting, og desto bedre rustet du er til å takle ting, desto lettere blir det for deg.

Hva bruker du penger på?
– For å spare penger er det viktig at du ser på hva du faktisk bruker pengene dine på. Gå igjennom kontoutskriftene dine og se hvor mye penger som går til klær, mat, bensin, osv. Jeg får alltid litt sjokk når jeg ser hvor mye penger som går til mat. Mat blir fort dyrt om du ikke følger med på prisene. 

 

Reduser disse utgiftene – Lite blir mye
– Det er mange små utgifter som fort blir store summer i løpet av et år. Har du for eksempel abonnement på tv2sumo, spotify premium, netflix, viaplay blir dette 400,- kr i måneden, og over 5000,- kr i året. Strøm, internett og tv er det også mye penger å spare om du bytter til en billigere leverandør. Kjøper du 3 flasker 0,5 liter brus per dag på koster dette deg 2046,- i måneden og hele 24550,- i året. Dette kun vært 0,- kr om du heller hadde tatt med deg en flaske med vann hjemmefra. 

Så som dere ser er det mye penger som går bort til småting som man kanskje ikke tenker over. Derfor er det smart å gå over alle utgiftene sine både på kontoutskrift og se på sine vaner når man handler. 

På shopping
– Når du er ute på shopping er det viktig at du kun shopper ting som du faktisk vil ha, og som du kommer til å bruke. Det er ikke noe galt i å kjøpe en ny genser om du kommer til å bruke den mye, men om den bare blir hengende i skapet ditt er det bortkastede penger. 

 

Sjekk på nett 
– Når du skal kjøpe noe som for eksempel sjampo, en ny foundation eller et nytt kamera er det smart å sjekke hva prisen er på nettet versus i butikk. I de fleste tilfeller er det mye billigere å handle på nettet enn i butikk, så det er mye å spare på og gjøre et lite søk på nettet før du handler. 

 

Bil 
– Å ha en bil koster ekstremt mye mer enn du ville trodd. Man må betale for billånet, forsikring, bensin, veiavgift, bompenger, parkering, reparasjoner, osv.  Listen er lang og veldig dyr. Om du ikke er nødt til å ha bil vil jeg heller anbefale deg å bruke kollektivtrafikk. Her kan du spare en del tusenlapper hver måned. 

Så det var noen av mine regler og triks for å spare en del penger. Den beste reglen for å spare penger er rett og slett å alltid tenke “trenger jeg egentlig det her?” når man kjøper noe, og faktisk være ærlig med seg selv om man trenger det eller ikke. Tenkte også å lage et innlegg om hvordan man kan tjene mer penger, så da er det bare å følge med til uken da det innlegget kommer! 

 

6 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg er vokst opp med at man skal ønske seg ting og det er jeg veldig glad for😄 Faktisk akk nå så har jeg en pause fra å rydde i klesskapet mitt😂 Jeg ser at jeg har veldig mye klær MEN 80% av dette er arvet. Jeg er minsten i familien og har en storesøster som jeg får klær av så det er veldig greit hahah! Men uansett, (jeg skjønner heller ikke helt hva som var poenget med denne kommentaren) så er det veldig viktig å spare penger og ikke kjøpe unødvendige ting. Tenk hvor mange opplevelser man kunne ha fått for alle pengene man har sløst!
      Klem!💖💖

    2. Gode tips!
      Burde selv bli myye flinkere til å redusere mat innkjøpet. Veldig flink til å handle inn for uken! Men forferdelig dårlig til å ikke spise ute selvom. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg