Store planer for hagen!

Den siste tiden har jeg fundert på en skikkelig god ide, som jeg har lyst til å gjøre når våren kommer for fullt. Nemlig å lage en grønnsakshage, med masse forskjellige grønnsaker, bær og frukter.

Jeg elsker jo å spise sunt, men ofte blir det til at jeg ikke får spist sunt fordi jeg ikke har kjøpt inn akkurat det jeg har lyst på. Men tenk å ha en hage der man kan bare forsyne seg med alle grønnsaker, frukter og bær man vil! Om ikke det er inspirasjon til å spise sunt så vet ikke jeg!

For ikke å snakke om hvor mye bedre grønnsaker og frukt smaker når man har dyrket det i egen hage! Da får man det helt ferskt, og det er så tilfredstillende å lage sine egne grønnsaker istedenfor å bare kjøpe de.

I går gjorde jeg en haug med research for å se hvordan jeg kan gjøre hagen best mulig. Jeg har ikke en veldig stor hage, men terrassen er gigantisk. Så noe jeg skal gjøre er å ha tomat-, agurk-, jordbær-, og paprikaplanter i svære krukker rundt på verandaen. Det pynter opp veldig, i tillegg til at jeg får maks utbytte av plassen min!

Jeg skal også kjøpe svære kasser som jeg kan gro enda flere grønnsaker og krydderuter i. Det er så mye fantastiske urter å velge mellom! Jeg har lyst på: basilikum, koriander, dill, persille, mynte, oregano, sitronmelisse og timian. Tenk det kommer til å dufte fantastisk! Og så deilig det blir å bare kunne forsyne meg med urter når jeg vil! Jeg har jo allerede masse urter på kjøkkenet, men det er jo begrenset hvor mye jeg kan ha der, i tillegg får ikke de så mye solskinn som de skal ha, så de gror ikke så bra som hvis man planter ute.

I hagen min har jeg allerede epletre, ripsbusk, plommetre og markjordbær. Men jeg vil plante enda flere trær! Har skikkelig lyst på en stor bringebærbusk og et morelltre.
Når det kommer til å lage sine egne grønnsaker så er det nesten bare fantasien som setter grenser på hvordan man kan gjøre det, for å utnytte plassen sin. Om du har en balkong der du bor, kan du for eksempel ha verandakasser med forskjellige grønnsaker og krydderurter, også kan du ha noen store potter til et sitrontre eller et appelsintre.


Jeg har allerede søkt masse rundt på Pinterest, og mye av inspirasjonen jeg fant er fra bildene i dette innlegget. Men det finnes masse mer som du kan sjekke ut om du ble inspirert til å lage din egen grønnsakshage!

Jeg er i alle fall supergira til å lage egen grønnsakshage! Noen av dere som også fikk lyst til å lage egen grønnsakshage?

 

FACEBOOK  INSTAGRAM  SNAPCHAT

11 kommentarer
    1. Har allerede begynt å syns det er bra at flere ønsker og har planer til det. Anbefales på det sterkeste

    2. Åh, nå kjenner jeg at jeg gleder meg bare enda mer til sommeren! Jeg skal ha jeg også, jeg skal ihvertfall ha jordbær og noen grønnsaker. Det skal gjøres litt i hagen denne sommeren, så usikker på hvor mye jeg får til 🙂 Men trur det blir skikkelig bra, gleder meg skikkelig til å resultatet ditt! <3

    3. Jeg har et eget drivhus i sommerhuset mitt og der har vi agurker, tomat, salat, basilikum, og mye mer.

    4. Har bare ett tips morelletre har større sjans for å holde seg viss der er flere av de ville bare si ifra om du hadde planer om bare ett for treet vårt døde da der bare var ett elsker bloggen din❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg