Vi skal til Roma!

Wiii, på fredag reiser Per Fredrik og jeg til Roma! Jeg har hatt lyst til å oppleve Italia, og da spesielt Roma helt siden jeg var liten. Så dette gleder jeg meg skikkelig til! Vi reiser på fredag ettermiddag, og blir der over helgen, og reiser hjem igjen på tirsdag. Så vi får 3 hele dager til å oppleve alt Roma har å by på. Vi kommer til å spise gelato, drikke vin, spise pasta og pizza til vi sprekker. Som jeg gleder meg! 

Siden ingen av oss har vært i Roma før, er vi ikke helt sikre på hva vi bør se. Så derfor vil jeg ha tips av dere! Hva må man få med seg, hva bør man unngå, og hvilke andre Roma-tips har dere?

Vi vet at vi i alle fall skal se Colosseum og trevi fontenen. Utover det har vi ganske åpne planer. Så her er det bare å gi masse tips om dere har det!

Herregud så vakkert det er i Roma!

 

34 kommentarer
    1. Heldige! Har vært i Roma to ganger og er superfrelst. Tipset mitt er at uansett hvilke attraksjoner dere skal se burde dere bestille billetter på nett på forhånd så slipper dere kø!
      Og ved Trevi fontenen er det en fantastisk restaurant som heter Il Chianti Vineria, hvor de serverer egenprodusert vin og den beste lasagnen jeg noensinne har smakt 🙂

    2. Jeg har en vlog på youtube kanalen min fra da jeg var i Roma! Var innom litt forskjellige steder, og søskenbarnet mitt var “guiden” vår! Utrolig vakkert sted altså. Anbefaler om å prøve en skikkelig italiensk resturang man må gå litt unna de vanlige turist områdene, men det er helt klart verd det!
      En annen ting med Roma er at alt er med gåavstand, så det er lurt å ha på seg gode sko når man skal ute 🙂
      Legger ved linken til videoen her jeg 🙂
      https://www.youtube.com/watch?v=2o4zBlOTs6U

    3. Mitt tips: Dere burde få med dere: St.Peters kirken, Spansketrappen og Palatinerhøyden. Og tips: Dra sånn at dere er der ca 15min etter det har åpnet, og hvis dere drar på dagen, er det kø over halve Colloseum! Jeg var der i vinterferien. Veldig fint.

    4. Så koselig! 😀
      Roma er en veldig pen og vakker by, når jeg var det så vi Colosseum og Spansketrappen. Et tips, hold dere unna t-banen! Den er veldig varm og stapp full, sån serr. Masse lykke til!

    5. Åhh, heldige! Roma og generelt Italia er helt fantastisk etter å ha vært der hvert år i snart 20 år kan jeg si at det er det fineste landet med en utrolig avslappende kultur. Roma er alltid stappfullt i fellesferien så dere på forbedre dere på ekstreme mengder mennesker og kanskje fult bevæpnet politi overalt i sentrum, men det er ikke sikkert. Jeg vet ikke hva planene deres er, men kan ramse opp litt forskjellige ting dere burde få med dere, oppleve og gjøre. Jeg anbefaler dere å spise middag og lunsj på plassen til Pantheon. Det er haugevis av gode resturantene rundt bygget og det har virkelig ikke noe å si hvilken dere velger, husker ikke navnet på noen av de, men alle er like koselige og serverer sykt god mat. Hvis de har spagetti vongole brude teste ut det om dere er glad i skjell/sjømat. Italia har så mye mer enn de kjente pasta og pizza rettene! På kvelden er dette virkelig et sted å oppleve, spesielt sammen med kjæresten, det er en herlig atmosfære på denne plassen. Hvis dere skal ut å ta en drink anbefaler jeg Aperol Spritz som er veldig populært i Italia. Denne plassen ligger i en av sidegatene til hovedshopping gaten. Å bare gå rundt i Roma og ikke ha bestemt seg for noe er å anbefale, man havner plutselig på en skikkelig fin plass eller ser/opplever noe. Gå inn i kirkene uansett om de er kjent eller ikke, veggene, takene alt et gigantisk med kunst. Besøk Trevi fonten, spanske trappen og Vatikanet (Vatikanet ligger litt lenger unna, men det er absolutt ikke vanskelig å komme seg dit). Shoppingen har de litt av hvis man vil ha rimelige klær, men de har alt av merkebutikker (Fendi, Chanel, Jimmy Choo, Armani, Louis Vuitton, Celiné og andre italienske kjente merker). Hvis du skal shoppe ville jeg gått innom en av Brandy Melville butikkene, denne butikken er jo Italiensk og er noe helt annet enn den vi har her i Norge. En gigantisk butikk i en kjeller med ekstremt gode plagg av bomull eller kasmhir eller annet behagelig stoff, samtidig som de har sinnsykt mye fint. Ellers har de de vanlige butikkene som Zara, Adidas, Footlocker og H&M. Italienerne er også kjente for å ikke ha mye av kjedebutikker så de vil være mange butikker og kanskje merker du ikke har hørt om før som er verdt å gå innom ( du finner skinn i veldig god kvalitet). Sko og vesker er noe de virkelig har. Ha med dere gode sko å gå i for Roma er gigantisk og man går mye. Test mye forskjellig mat, spis masse is, test ut panacottaen deres og opplev mye. Kos dere! Dere har virkelig noe å se frem til.

    6. Hehe! Jeg skal til til Italia på fredag også men, til Toscana 1,5 time fra Roma. Jeg skal nok til Roma en dag også!

    7. Roma er en nydelig by 🙂 Pass på å kun ta de hvite taxiene med taxiskilt og kommunemerke på dørene. De andre taxiene er pirat-taxier, som har et rykte på seg for å svindle turister. Opplevde dette selv, og det er utrolig surt. Men ellers er byen fantastisk fin. Kos dere! 🙂

    8. Roma er helt herlig by! Jeg var der en uke, og ja, det er kult å ha fått med seg Colosseum, spansketrappen, trevi fontenen og slike ting, men du må være obs på at det kommer til å være voldsomt mye selgere som kan være fryktelig innpåslitne. Så jeg husker best de gangene hvor man gikk litt unna de typiske turiststedene. Slik som en bydel som heter Trastevere, nydelig å gå dit med mye vakkert å se på. Gå innom noen kirker og titt litt. Så utrolig mye vakkert å se på! Så det var en over som nevnte Pantheon, og JA! Dra dit om kvelden. Det er så utrolig romantisk å sitte ute der å spise, med opplyst bygg og hvis du er heldig, en hyggelig gatemusikant som spiller utrolig koselig og romantisk musikk.
      En ting jeg ble obs på er at maten i Italia er så utrolig rustikk. Og litt kjedelig. Bestiller du biff eller pizza med oliven, ja da kan du ende opp med å få bare biffen(uten saus eller noe tilbehør haha) eller en plain pizza med én grønn og én svart oliven på…
      Og så prøv for guds skyld å holde deg unna doene på de vanlige turistresturantene… Jeg bare sier det.
      Og vær litt forsiktig med noen av husets viner, da du kan ende opp med å få kald rødvin med en slags kullsyre. Fikk det opptil flere ganger, med mindre du liker det da.
      Mye vakkert å se på! En helg er absolutt ikke nok til å få opplevd Roma ordentlig, men prøv å kos dere masse! Vakre Roma <3

    9. Hei! Jeg har bodd og studert italiensk i 4 mnd ifjor via EF education:) trivdes kjempegodt! Roma er en super by. Trastevere Er mitt favorittsted i Roma, og det er virkelig verdt et besøk. Her kommer man litt utenfor byen, over en bro, og det kryr av koselige spisesteder i trange små hyggelige gater:)

    10. Utrolig fint i Roma. Peter kirken er utrolig fin innvendig og utvendig. Hvis dere skal inn så pass på at noe er dekket over knær og skuldre, selvom det er kjempe varmt der nå. PS: pass der for lommetyver. Kos dere masse

    11. Roma er nydelig! Et lite tips med tanke på spisesteder, så er de med hvit duk ofte dyre, og de med rød og grønn duk litt rimeligere. Hvis dere har en dag til overs og har interesse for det, anbefaler jeg virkelig å ta en tur til Ostria, ruinbyen. Det er veldig fascinerende, og en meget fotogen plass. Akkurat historien bak skal jeg ikke begi meg ut på, men anbefaler å sjekke det ut! Husk å ta med masse vann hvis dere drar dit 😉

    12. Hei! Kult at dere skal til Roma! Vi er i Roma nå og har opplevd mye siden vi kom i går😂❤️❤️☀️ Veldig varmt så lurt med lett tøy! Dere burde få med dere Pantheon, Vatikanstaten, pertersplassen og Spansketrappen☺️ Kos dere masse!!

    13. Har desverre ikke vært i Roma😔 men, jeg drar nok med en gang jeg får mulighet! Venninna mi var der for noen uker siden og hun var kjempefascinert👍 det er veldig vakkert der😍! Men p.s. pass opp for haugevis av lommetyver👀! Ha en megahyggelig reise! 💕❤

    14. åå så gøy! har alltid hatt lyst til å dra dit! håper du blogger mens du er der så jeg kan følge med litt!

    15. Så heldige dere er!!!!! :)) Skal dere spise gelato vil jeg anbefale å sjekke ut “Giolitti”!!!
      Dere er heldige som får se Trevifontenen med vann i nå. I fjor sommer når jeg var i Roma var den under oppussing 🙁 Det eneste jeg synes var irriterende i Roma, var at det var fult av folk som skulle selge selfiestenger, men dette gjaldt spesielt rundt turistattraksjonene da. Ha en nydelig tur <3

    16. Wææ, så heldige!! Vi vurderer faktisk Roma i August, så nå gleder jeg meg til masse oppdateringer og tips fra byen her inne 😀 Good tur i morgen, fine Stina <3

    17. En fin by! Anbefales å ha med lette og luftige klær… Når jeg var der i sommerferien i fjor sommer var det 45 grader i skyggen, jeg trodde jeg holdt på å dø..🤒Dere burde også dra dit paven bor, er veldig fint og da blir det to land i en smekk😃

    18. anbefaler å lage deres egen is på Magnum pleasure store, i en sidegate fra shoppinggata.
      adressen er Via Tomacelli 13.
      God tur, å nyt byen 🙂

    19. Dere kan ta en tur til Peter kirken, men er egentlig ikke så viktig å gå inn. Hadde greit klart meg uten. Var i Roma for 2uker siden å da var spanske trappen under oppussing så det var en kiten ned tur. Like ved Colosseum er det er stort monument som er verdt å se. Det skulle bare være et lite monument for kongen, men det er stort!

    20. Så koselig!
      Jeg var i Roma for noen uker siden, og det var magisk, men veldig varmt og ikke mye skygge.
      Et tips for å unngå den lange køen inn til Coloseum er å kjøpe billett ved inngangen til Palatino (Via San Gregorio 30), ca 250m unna Colosseum. Hvis dere gjør dette så kan dere stå i køen til “ticket holders” som er veldig kortere 🙂
      En annen fin ting å gjøre er å ta en aperitivo (drink) på plassen Campo de Fiori. Her er det gode resturanter og kveldsliv med lokale og turister.
      Kos dere!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg