Prosjekt: Hvordan få lengre hår!

Helt siden jeg var veldig ung, har jeg alltid hatt lyst på langt hår. Ønsket var så stort at da jeg var 15 år begynte jeg med hair extensions, og med unntak av et par måneders pause, har jeg brukt hair extensions siden den gang. Å få langt, sunt og fyldig hår er nok en drøm for veldig mange jenter, meg selv inkludert. 

Derfor har jeg bestemt meg for å starte et lite prosjekt, der jeg virkelig går all-in for å få lengre hår. Drømmen er virkelig å få like langt og tykt hår som hair extensionet mitt. Mitt naturlige hår er ca 40-45 cm langt, avhengig om man måler fra toppen av hodet (45cm) eller nederst ved nakkken (40 cm). Og med tanke på at hair extensionet er 60 cm langt har jeg en lang vei å gå. Men det er absolutt ikke umulig. Jeg må bare bruke en hel haug smarte triks!

Jeg har gjort en del research på hvordan andre jenter har fått langt hår, og siden jeg vil tippe at jeg ikke er den eneste som vil ha langt hår, vil jeg dele tipsene jeg har funnet med dere. Dette er forresten ingen reklame for noe kosttilskudd eller noe sånt. Bare så dere er klar over at jeg skriver dette innlegget, fordi jeg vil dele de tipsene jeg har funnet, med dere! 

Når det kommer til å få langt og sunt hår, er det to aspekter man må tenke over. Å få håret til og vokse, og ta vare på håret. Det er nemlig ikke sånn at man får langt hår av å kun kure det, man må pleie seg fra innsiden også. 

Så først; Hvordan får man selve håret til å vokse?

– Spis nok proteiner. Selv merket jeg ekstremt stor forskjell når jeg begynte å spise mer proteiner. Da kunne jeg nærmest se forandringene i speilet. Anbefaler dere å spise ca 1-1,5 gram protein per kilo kroppsvekt. Så om du veier 50 kg bør du spise mellom 50-75 gram proteiner i løpet av en dag.

– Drikk nok vann. For at håret skal få nok fuktighet og vokse riktig, må kroppen få nok vann. Hvis ikke håret får nok vann ender man også opp med veldig tørt og pistrete hår. Anbefaling for vann man skal drikke i løpet av en dag er 1,5 – 2 liter. Avhengig av om du trener, er ute i varmen, osv. 

– Pass på kostholdet. Det er ikke bare proteiner som er viktig. Men det er også viktig å få i seg nok vitamin B og omega 3. B vitamin finner du blant annet i; fisk, egg, ost, melk, oksekjøtt og grove kornprodukter. Omega 3 finner du i fet fisk som ørret, laks og makrell. 

Så, nå har vi funnet ut hvordan selve håret kan vokse fortere. Men vi er jo nødt til å pleie håret vi har, slik at det ikke blir slitt og knekker av. 
 

– Hold deg unna sprayer som inneholder alkohol. Dette tørker ut håret helt ekstremt, og kan føre til at håret knekker rett av. Hårspray er nok den største verstingen her. Men vær flink til å lese på ingredienslista på de andre sprayene dine også. 

– Apropo hårspray. Så er dette noe du må være forsiktig med. Det mange hårsprayer gjør, er at de nærmeste limer små hårstrå sammen, så når du går over med en hårbørste og børster over håret ditt, vil hårene bli revet fra hverandre, og ofte ødelagt. 

– Stay clear off heat. Alt av varmebehandling er veldig skadelig for håret. Hårføneren er veldig ille i og med at den gjør håret frizzy så man blir nødt til å rette / krølle håret for at det skal se fint ut. I tillegg gjør hårføneren også at håret tugger seg. Min anbefaling er; vask håret et par timer før du legger deg, sånn at håret kan lufttørke. Flett gjerne håret slik at du får fine krøller dagen etterpå. Ikke bare sparer du masse tid her, men du sparer også håret ditt for ekstremt mye varmebehandling. Om du derimot må bruke rettetang eller krølltang, anbefaler jeg deg å ha varmen på maks 175 grader, og føneren på kaldluft. 

– Vask håret hver 3. dag. Når du vasker håret må det igjennom mange prosesser som ofte gjør at håret kan skades, i tillegg til at det blir strippet for sin naturlige olje. Derfor anbefaler jeg å vaske håret hver 3. dag. Det kan være litt vanskelig i begynnelsen, siden man kan få fett hår, men da er det bare å bruke litt tørrshampo.

 

– Ikke klipp det. Ok, la meg være litt logisk nå. La oss si at du klipper håret ditt hver 6. uke. Da klipper frisøren av ca 2-3 cm kun for å stusse det. Men problemet er at håret ditt vokser ca 1-2 cm i måneden. Det vil si at hvis du klipper det så ofte som frisøren din ønsker, vil håret over tid kun bli kortere. Og har du noengang hørt om jenter med ekstremt langt hår, som snakker om at de drar til frisøren ofte? Nei. Det er en grunn til det. Derfor anbefaler jeg deg å kun gå til frisøren når håret ditt faktisk er slitt. Selv går jeg aldri til frisøren. Men klipper håret mitt bittelitt selv en sjelden gang iblant, om det skulle komme splittende ender. 

– Ikke bruk shampo i lengdene av håret. Når du vasker håret med shampo stripper den vekk mye fuktighet fra håret. Derfor anbefaler jeg deg å bruke shampo i hodebunnen. Håret nederst blir som regel rent nok av at det skylles med shampo fra hodebunnen, og man bruker balsam etterpå. Om du har hatt ekstremt mye produkter i lengdene på håret, bør du selvfølgelig gå over med litt shampo. 

– Be natural. Å farge eller bleke håret er helt ekstremt skadelig. Å bleke håret er som å be om å knekke håret. Så jeg anbefaler deg virkelig til å farge håret ditt til din naturlige hårfarge, så du slipper å bleke det. Er du som meg og liker å farge håret litt mørkere, anbefaler jeg deg å farge det så sjeldent som overhodet mulig.

– Alltid sov med flette. Dette vil gjøre at du unngår at håret skal floke seg i løpet av natten, i tillegg til at det ikke blir gnidd på samme måte mot puten som gjør at det knekker av. Pass på at fletten er løs, og at du bruker en strikk som ikke skader håret. Strikker med metall på er fy-fy! 

– Unngå sveiser som river i håret. Å gå med hestehale eller bun er veldig fy-fy! Ikke bare river det av hårstrå, men der man har strikken, slites håret og knekkes ofte rett av. Vil du ha håret vekk fra ansiktet på dagen, anbefaler jeg deg å heller ha det i en løs flette. 

– Kur håret. Det er viktig å gi håret litt ekstra pleie. Bruk gjerne en kur hver eller annenhver gang du vasker håret. Det vil gi det masse styrke og fuktighet, som det trenger for å holde seg sunt. Har forresten en genial kur som er både billig, og som gir håret masse glans og fukt. Skal lage innlegg der jeg forteller hele den metoden senere denne uken! 

Drømmer du også om langt hår?

 

– Følg meg gjerne! – 

♥ Instagram: @stinablogg

♥ Snapchat: stinablogg

♥ Facebook: HER 

49 kommentarer
    1. Siden du snakket om at proteiner og vitamin B og omega 3 er viktig kunne du kommet med noen frokoster/ lunsj/kvelds man kan ha som alternativ som dekker noe av det?
      elsker bloggen din <3

    2. Knall tips! Det trengte jeg!
      Jeg fikser på håret mitt hver eneste morgen. Det er som en hobby for meg og planen er å bli frisør. Selv jeg ønsker langt hår. Akkurat nå når det meg på toppen av skuldrene. Det som plager meg igjen er at jeg har blond ettervekst også, så det blir mye farging på meg.

    3. hehe, bra innlegg 🙂 jeg vet ganske mye om hår jeg også, har lært mye på frisør linja og sånn,
      man bør heller ikke gni håret med håndkleet når det er vått, det skader håret veldig å;)
      jeg drømte alltid om å få langt hår når jeg var en liten jente, og endelig kom drømmen min i oppfinnelse, jeg brukte masse kokkosnøtt olje i håret 1 gang i uka, det gjør at håret blir lengre,sunt og glanfult og sterkt, nå har jeg hår til rompa hehe. før så hadde jeg kjempe tynt hår, nå har jeg sjukt og fint hår faktisk, er kjempe fornøyd:) så kokkosnøtt olje anbefales veldig :))

    4. Mitt hår er like langt og glatt som ditt med utrolig tynt men jeg har går med hestehale nesten hele tiden men prøver å lere å gå med løst hår har du noen tips når det gjelder det med at håret buster seg med en gang jeg har børsta det nesten.

    5. Hei Stina! Jeg har ikke for å skryte men veeeldig langt og tykt hår! Det er ganske mye styr og jeg syntes at det gjør veldig vondt i nakken hvis jeg har det i en høy eller veldig stram hestehale. Jeg har alltid håret i en flette når jeg sover, for hvis ikke blir det helt kabosh💥 om morgenen😁 Men jeg er dessverre ikke flink til å vaske det! Det er alltid mamma som må si at nå MÅ du vaske håret ditt, Solveig! Ellers blir det helt katastrofe😂 Men jaja. Jeg har alltid spart håret og ALDRI I MITT LIV vert hos frisøren😁 Men mamma pleier å klippe meg da😓 Og mamma er streng på at sån derre metall på strikken er fy fy😂 Jeg elser bloggen din og har lest den leeeeeeeeeenge. Jeg er veldig glad i deg Stina❤️

    6. Håret vokser raskere ved å klippe det, ellers spiser håret seg oppover. Anbefales å klippe seg hver tredje måned, ikkje hver sjette. Men ellers gode tips

    7. Problemet mitt er at når jeg får langt hår så røyter jeg utrolig mye. Kjøpte nylig en flaske med maltekstrakt for å få i meg mer B-vitamin, er spent på om det hjelper! 🙂

    8. Jeg har farget håret, før jeg farget det hadde jeg STORE floker som kunne ta alt fra 1 time til 3timer å få ut. Nå har jeg ingen sånne floker igjen etter jeg farget det. Men bleking trekker jo ut farge og gjør det tørt. Det gjør ikke farge, men kan bli slitt etter hvert 😉

    9. hei. jeg har lest alt det du har skrivet Stina<3 jeg bruker en hårspray som jeg bruker nesten vær eneste dag når jeg har tatt inn hestehale, jeg bruker rettetang vær eneste dag for jeg har så mye krøller at jeg ikke syntes det ikke er noe fint, hva skal jeg gjøre trenger hjelp<3 har drømt om å ha langt hår siden jeg var 5 år gammel som jeg kan huske men jeg finner ikke noe bra som jeg kan gjøre for jeg bruker rettetang vær dag å er litt redd for om jeg blir mobb på skolen på hvordan håret mitt er som naturlig. håper du har noe jeg trenger virkelig hjelp Stina!<3 🙂

    10. Hei Stina!
      Jeg anbefaler virkelig never denim buksene fra Bikbok til deg! ( vet ikke om du allerede bruker de da, men😂) Jeg er 13år og jeg er lavere en deg 1,51cm😁😒 men de buksene er helt perfekte til meg og sikkert deg også!
      PS: you rock girl!!!🗯❤️

    11. Kokosolje er veldig bra, det fungerer helt perfekt om du vil ha “model-hår”
      Bruker det 3-4 ganger i måneden og nå har jeg tykt hår, men ikke bruk det for mye fordi da kan du få fett hår, og det er ikke bra – hehe
      Anbefales:))

    12. Det med At man ikke burde ha det I hestehale og bun, er det veldig skadelig eller er det ikke kjempe nøye. Jeg har veldig tykt og krusete hår så når jeg grer det får jeg nesten afro så da liker jeg å bare ha det I en hestehale så det ikke synes jeg vet at hårstrikk er med metall er skadelig for håret så bruker ikke det lenger! Har du kanskje noen tips mot krusete hår?

    13. Dette her må jeg prøve jammen. Håper dette her funker nå 😀
      Det jeg nå bli mer flinkere på er vann, flette og protein. Håper det funker 😉

    14. Dette skal jeg prøve!😀 Hadde en litt uheldig opplevelse hos frisøren for noen uker siden der jeg isteden for en liten stuss fikk klipt av 10 cm av håret😒 Men nå sparer jeg til langt igjen!😀

    15. Har egentlig langt hår men vil ha lengre,men det er ikke like langt
      som hår extatioen din da✌🏼️Men jeg elsker bloggen din❤️❤️
      Har lest den kjempe leeeeeenge💛😍Jeg håper jeg får møtt deg en gang🤗

    16. D VITAMIN ER OGSÅ SUPER VIKTIG!!! Jeg har naturlig veldig tykt hår, men i vinter fikk jeg i meg alt for lite d vitamin. Hver eneste gang jeg vasket håret dro jeg ut store floker med hår. Egentlig var det litt deilig å miste litt for jeg hadde nok å ta av, men så plutselig innså jeg hvor tynt hår jeg hadde fått. Jeg trengte ikke lenger 3 store hårstrikker for å sette håret opp i en hestehale, det holdt med en. Jeg fikk tips fra frisøren om å prøve den og den sjampoen, men ingen ting hjalp. Et annent symptom på d vitamin mangel er at man blir forferdelig sliten og det ble jeg. Derfor (uka før påske) gikk jeg til legen og tok noen blodprøver. Her viste det seg at jeg hadde mangel på d vitamin. Jeg begynte å ta d vitamin piller (gjør forsatt det). For det første er jeg ikke like sliten lenger, men det sykeste er håret. Jeg så på et bilde fra vinterferien også ser jeg på håret mitt nå det er STOR forskjell!! Veldig lang kommentar men poenget mitt er D vitamin ER VIKTIG!!!!!!

    17. Altså, jeg er ikke av typen som pleier å kommentere “så pen du er”.
      Du er alltid pen og vakker, men på disse bildene var du jo bare helt fantastisk vakker!
      Jeg måtte bare si det.
      Ellers drømmer jeg ikke om så veldig langt hår altså 🙂

    18. Som du nevner i innlegget – B vitaminer! Dobbel dose av dette i en periode fikk meg til å få tilbake mye av håret som jeg mistet.

    19. Jeg har AKKURAT like langt hår som deg men tykkere, men min er ekte da, hehe. Haha men det er syyyktt irriterende men fint😘💙

    20. Jeg vil gå meg løst hår men mamma gir meg ikke lov! Hun sier at jeg lå ha strikk i! Og da er det bare høy hale som er et alternativ…

    21. Har jobbet så masse med mitt eget hår og føler ikke jeg kommer noen vei. Men skal se på disse tipsene!! Hvor er leppestiften fra forresten og hvilke farge? Så helt nydelig ut på deg!!

    22. Har naturlig nesten like langt hår som du har med extension, men prøver mitt beste å holde det sunt! Jeg gjorde en tabbe i å stripe det, så er livredd det blir så tørt at det knekker av!!:/

    23. Hei, Stina. Veldig mange gode tips^ 🙂 Jeg har skulderlangt hår med mye krøller, føler håret skriker veldig mye når jeg møter folk sia det ikke er langt og flatt hår. Jeg liker ikke å skille meg så veldig ut, og sliter å være fornøgd med håret mitt. Jeg skal følge tipsene dine for å få et lengre å sunnere hår.
      Jeg liker veldig godt bloggen din, du skriver mye gode innlegg. Du gir mange tips. Jeg lurte på om du kunne ha et innlegg på selvtillit? Dette å være enn selvsikker jente.

    24. Hei stina<3 hvor er shortsen du har på i bildene ovenfor?<3 syyyykt glad i deg du er mitt idol<3 <3 et til spm hvordan blir man så pen som deg?Du er goals<3 LOVE U SM

    25. Heh, jeg hadde veldig langt og fint hår, men fikk derimot lyst å klippe det kort. Derfor har jeg nå hår ned til skuldrene og digger det. Men altså-langt hår er kjempefint da!!

    26. Syns det er tøft av deg og ikke reklamere for kosttilskudd og slike piller alle bloggere tar for tiden for bedre hår. All creds til deg

    27. Naturbørste tror jeg kan funke bra! Selv har jeg mellom 80 og 90 cm hår, og har alltid brukt naturbørste og tatt stor avstand fra varmebehandling. Synes håret ditt er utrolig fint å livlig, mitt er så stritt og har så lite volum.. Sikkert et minus med så langt hår, det blir så tungt 🙁

    28. Dette har jo masse med genene og gjøre, så hvem som helst kan jo ikke få langt og tjukt hår. Det er nok en grunn til at du aldri har hatt spesielt langt og tjukt hår, nettopp fordi håret ditt bare er skapt til å vokse en viss lengde. Faktisk. Håret har jo ulike vokselengder og noen får aldri langt hår pga dette.
      Selv har jeg nok misbrukt håret mitt litt opp igjennom årene, men det har allikevel alltid vært langt. Så igjen, enten har du genene eller så har du det ikke.
      Bare til informasjon for folk ,tror det er mange som ikke vet dette. Ingen piller eller kurer vil hjelpe på håret om du ikke er ment for å ha langt hår, f.eks..

    29. Da jeg måtte klippe av nesten alt håret (slitt) så er å kutte ut extensions det som gjorde at jeg endelig fikk rumpelangt hår igjen;)) hvis ikke ble det slitt og knakk mye tidligere

    30. jeg har veeeldig langt hår, og jeg klipper tuppene ca. hver 4. mnd. Da vokser det bedre fordi det knekker ikke osv. Så du MÅÅÅÅ klippe deg

    31. Ville bare si at på det nederste bildet hadde du et veldig søtt smil ❤️ og ja! Jeg sparer til langt hår!

    32. Supre tips!
      Etter at jeg ble ganske korthåret ifjor høst har jeg vært veldig flink til å pleie det, drikke masse vann og kjøpt B vitaminer, tillegg bruker jeg aldri å varmebehandle håret og har sluttet helt med hjemmefarging og bleking. Så det har blitt utrolig tjukt i forholdt til det det var for bare 7 måneder siden, i tilleg så har jeg bestemt for å ikke stusse håret før hver 6 måned siden det vokser så tregt. Så håper håret er i alle all under skuldrene til neste sommer. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg