Falske venninner + Folk som tar kokain = Oslo livet

Etter å ha bodd i Oslo i snart to år, har jeg noen tanker jeg vil dele med dere. Da jeg flyttet til Grunerløkka august 2014, trodde jeg at jeg visste hvordan Oslo-livet kom til å bli. Jeg tok så utrolig feil. Da jeg bodde på Grunerløkka ble jeg stoppet nesten hver eneste gang jeg var utenfor døren. Enten av menn som veldig aggresivt prøvde seg på meg, eller så var det noen som prøvde å selge meg dop, eller så var det en eller annen tigger som stakk koppen langt oppi ansiktet mitt og fulgte etter meg til de fikk penger eller jeg klarte å si “nei” nok ganger. 

Etter tre måneder flyttet jeg inn i kollektiv på Majorstua, med tre jenter jeg ikke kjente. Rommet mitt var på 9 kvm, og der jobbet, sov og levde jeg. Ganske nitrist eller hva? Tiden i kollektiv var ganske merkelig. Å bo med tre jenter jeg ikke kjente bød på mange rare situasjoner, selv om det aldri ble ordentlig ille. 


Etter 7 måneder fikk jeg nok av kollektiv og flyttet til en leilighet for meg selv, på Frogner. Jeg ble mye raskere kjent med nye mennesker, og begynte å feste mye mer. Det tok ikke lang tid før jeg så at de fleste jeg var rundt, tok kokain og andre type narkotiske stoffer hver gang de var på byen. Det er visse utesteder på Frogner man nærmest ser kokainen tyte ut av nesa på de som er der. Jeg ble kvalm. Jeg har alltid vært veldig imot narkotika, og har alltid holdt meg helt unna det. Det tok ikke lang tid før jeg sluttet å feste på byen. 

En gang i sommer kom søsteren min på besøk, og vi snakket ordentlig ut om hvordan jeg hadde hatt det i Oslo så langt. Det var først etter den samtalen at jeg forstod hvor mye dårlige mennesker jeg var med. Ikke nok med at jeg hadde venner som tok mye kokain på byen. Men av de nærme venninnene mine, begynte jeg å se at flere og flere av dem kun hang med meg fordi de ville fremme sin egen blogg. 

Dette var venninner som jeg trodde at var ekte venninner, og som jeg hadde åpnet meg skikkelig for. Men jeg innså etterhvert at de aldri var der for meg. Jeg ble alltid satt i siste rekke, og de stilte kun opp når vi kunne stikke på cafè fordi da var det høy sannsylighet for at jeg kom til å blogge om det. Jeg husker faktisk en gang som jeg skulle på shopping med et par venner som var bloggere, også hadde jeg ikke linket den ene bloggeren, og dere kan tro den bloggeren ble greit sur. Det fikk jeg høre for å si det sånn! 

Kall meg naiv, men jeg trodde ikke at man var nødt til å linke bloggene til hverandre, for å være venner? 

Nei vet du hva. Slike falske mennesker er det altfor mye av i Oslo. Men gud så vanskelig det er å se det selv, når man er midt oppe i det. Heldigvis at jeg har en søster som ikke var midt oppe i Oslo-kaoset, som klarte å gjennomskue hvordan disse “vennene” egentlig var. 

———

Så nei, jeg visste virkelig ikke hvordan Oslo-livet kom til å bli før jeg flyttet dit. Jeg elsker fortsatt byen Oslo, og alle tingene man kan gjøre her. Men de fleste menneskene er så falske, og fulle av dop at du aner ikke engang. 

 

34 kommentarer
    1. Oslo/Akershus er generelt ikke et enkelt sted å bo i. Kjenner meg litt igjen i det du skriver og synes det er trist å lese i tillegg.
      Var faktisk en venninne som sa hun skulle kjøpe harsj av en kompis av henne og spurte om jeg ville være med. Sa pent nei og sa jeg skulle noe annet og gikk etter jeg sa det. Er ikke greit å finne ut at venninner du trodde var clean driver med dop. Jeg mister fort tilliten til folk når de spør meg om sånt. :/

    2. Jeg har bodd her i et og et halvt år nå. I første omgang var jeg ganske positivt overrasket. Jeg kommer fra et øde sted i nord-Norge, og alle hadde fyrt meg opp med skremsel som at jeg kom til å bli voldtatt, mest sansynlig gjengvoldtatt på åpen gate, rana osv. Jeg var pissredd når jeg kom hit. Etter et par uker innså jeg jo at det må nesten være den tryggeste byen noen sinne. Jeg elsker virkelig Oslo, folka, og at det er rent og pent. De første vennene mine var også veldig glad i kokain bla. Og ja, det er så syyykt mye kokain og shit i Oslo. Det rareste er kanskje at ingen utesteder bryr seg selv om det ikke akkurat er usynlig for noen hva som fåregår. Menmen, jeg begynte heller å henge med folk fra universitetet, der hører slikt mer til sjeldenheten. Slettes ikke alle i Oslo bruker kokain, bare taperne som tror de er kule 😉

    3. huff, høres helt forferdelig ut… stakkars deg… 🙁 har aldri opplevd å bli plaget på gaten av fremmede, jeg bor i bergen da. visste ikke det var så gale i oslo! og når det kommer til det med falske venner, så finnes det desverre så alt for mange av dem… det er desverre ikke til å unngå, men det er ikke noe å skamme seg over, for at du trodde de var snille først! det er de som er idiotene, og det eneste vi kan gjøre er å kutte de ut så snart vi finner ut av det!

    4. Herregud, synes synd på deg hvis det er den opplevelsen du har hatt med Oslo! Jeg har bodd her hele livet og trives kjempegodt. Kanskje du har vært på feil side av byen? Øst kanten er gjerne roligere og mange som ikke fester eller drikker alkohol er og er noen av de beste menneskene jeg kjenner. Du har sikkert vært veldig uheldig med de du har blitt kjent med å stedene du har vært. Håper det ordner seg for deg da 🙂

    5. Virker bare som at du har hengt med dritt-mennesker. Bodd i Oslo hele livet mitt og kan ikke relatere meg til det du skriver om. Selvfølgelig finnes det mye dritt ute på byen, men slik er det overalt. Falske mennesker tiltrekker seg falskhet, kutt de ut om de ikke betyr noe for deg eller betaler for maten eller regningene dine (noe ingen av de gjør).

    6. Tydelig at du henger med feil folk i feile steder av byen, og at det ikke er Oslo det er noe galt med! Jeg har bodd i Oslo i et par år nå, og har ikke opplevd noe av dette, tross mye festing! Råder deg til å finne et nytt miljø.

    7. Nei, hvis du bor i byen er det selvfølgelig ikke lett, men Oslo er jo faktisk en flott by med mange andre fine mennesker som for EKS bor i Holmenkollen eller andre steder der det ikke er så sentralt med mange mennesker.

    8. Dette er overhode ikke noe jeg kjenner meg igjen i. Har bodd både vest og øst i Oslo, og ser selvsagt “Drammensgjengen” på byen på typiske steder som Lawo, hvor wannabe-vestkantingene henger. Men dette er ikke hvordan folk fra Oslo vest generelt er 🙂 Høres ut som om du har havnet i et veldig spesielt miljø, som de færreste vil kjenne seg igjen i, av de som har vokst opp i byen.
      Skaff deg nye venner. Drittmennesker finnes overalt, og oftere utenfor Oslo har jeg inntrykk av. Av mine venner og venninner, er det ingen som oppfører seg som du sier, og de aller fleste er fra Oslo vest. 😉

    9. Trist at det skal være sånn, bedre med få ekte venner enn mange falske. Håper du får bedre oppelvelser. Kjenner meg igjen i noe, men nå bor ikke jeg i oslo men like utenfor. Fester vell heller ikke så mye da.

    10. Bodd både på landet og Oslo, og jeg er utrolig mye mer glad i Oslo. På landet følte jeg at ungdommen ikke hadde så mye annet å gjøre enn å feste – heldigvis flyttet jeg i begynnelsen av den perioden hvor folk begynte å tulle seg borti ting. Etter jeg flyttet til Oslo har jeg jo fått “bekjente” som har drevet med sånt, men det bare holder jeg meg langt borte fra, så merker egentlig ikke så mye av det. Mye mer glad i alle de mulighetene som tilbys i storbyen – og da snakker jeg de “kule” mulighetene og ikke mulighetene for å bli avhengig av dop og alkohol.

    11. Jeg trodde ikke at du ville si hvilken bydel du bodde i jeg. Super blogger du er. Du er mitt forbilde. Stå på.

    12. Åå fineste Stina!
      Oida… Det hørtes ikke bra ut, trist da… Jeg hadde ikke klart å bodd i en så stor by! Men jeg bor jo i en pitteliten by i Nord Norge da haha! 🙂

    13. Ville anbefalt deg å dra litt nordover! Jeg tenker det at narkotika er uansett i hvilken by du er i, men heldigvis er det mange mange byer hvor sånne mennesker holder seg i gjenger med sine egne og ikke plager andre.

    14. Oslo by er jo kjent for “rus” byen. Jeg har aldri likt meg i Oslo, og jeg kunne ikke tenkt meg å flytte dit heller. Jeg elsker min by, Kristiansand <3 selvfølgelig finnes det mange gode folk i Oslo da, men byen er ikke noe for meg.. ha en god natt!

    15. Nå synes jeg du fremstiller Oslo som verdens verste by, når det egentlig ikke er sånn. Har bodd her hele livet mitt og kunne aldri ha bodd et annet sted! Jeg trives både på “ghetto-strøket” (groruddalen), løkka og Frogner. Selvfølgelig er ingen byer perfekte, men Oslo er langt ifra en “narkoby”. Du må bare finne riktige mennesker å være venn med.

    16. Så trist og lese det du har opplevd. Har egentlig bare lyst til og gi deg en klem. Du er en sterk person og selv om jeg ikke kjenner deg så er jeg stolt av deg <3 takk for at du deler !
      // Benedicte

    17. Hei stina, vet dette ikke har noe å gjøre med innlegget men måtte bare spørre likevell, har du testet ut wish før?😊Hvis ikke kan jeg si at jeg syns det er en bra side, har bestilt fra den en gang før og var fornøyd, masse billige produkter og jeg var nettopp inne og letet etter øyevipper og fant noen som kostet helt ned til kr 9 og opp til hvertfall 18 kr 😃 Hehe, nå bruker jeg ikke løsvipper siden mine er naturlig lang men tenkte bare å tipse deg om det siden du bruker løsvipper, ha en fin dag 😃

    18. For å ikke snakke om alle jentene uten penger som går rundt med vesker de selv IKKE har råd til… Sparing meg i ræva.. Lol

    19. Huff da, det hørtes ikke ut som du hadde en veldig fin start i Oslo.. Ser heldigvis ut som du har forstått hvem som er falske og ikke, så jeg håper du har det bra i byen nå <3 Stor klem fra meg!

    20. Oslo er verdens fineste by å bo i. Ingen andre byer i Norge kan måle seg med Oslo. Jeg har bodd her hele livet, og kunne virkelig ikke tengt meg å bo i en annen by. Oslo er hovedstaden, det er ikke rart ar det er falske folk og narkotika. Alle andre byer har det også.

    21. Hei. Jeg bere lurer på noe, koster det penger å legge igjen en kommentar?❤️❤️❤️🙌🏼🙌🏼

    22. Oslo er ikke perfekt, men det er dessverre ingen steder. Du har nok vært en smule uheldig med folkene du har møtt også.
      Samtidig burde du nok være litt forsiktig med å si at “de fleste menneskene er så falske og fulle av dop”. Det er nok ikke tilfelle.

    23. Uff aldri greit med sånne folk.. Men Stina, hva mener du med at folk vil kun fremme sin egen blogg??

    24. Klag litt mer da, det er sånn alle andre steder også! Bare fordi du ser dop betyr ikke det at du må ha noe med det å gjøre, og det betyr heller ikke at byen er verre enn andre steder fordi du har støtt på feil folk. Makan

    25. Hvordan har de råd til å ta så mye kokain når det koster ca 1 K for ett gram tenker jeg også en del på da.. Men det er nok dessverre ikke bare i Oslo mennesker er utrolig falske.. De fleste jeg har møtt i hele Norge har rett og slett hvert falske ut og inn!!

    26. Jeg er født og oppvokst i Oslo, men har aldri hatt opplevelsene du har hatt. Husk at det er mange innflyttere her fra hele landet, du selv f.eks 😉 De greier å lage mye kvalm, så ikke gi oss all skylda da Stina og velg dine venner med omhu, som det heter, det er mange fine og trofaste av oss 😉

    27. “De fleste menneskene er så falske og fulle av dop at du aner ikke engang” hmm, det er nok å dra mange under en kam.. Ja det finnes mange, men nei de aller fleste er ikke fulle av dop. De aller fleste er ikke falske heller, selvom mange kan være det. Det er også en ganske stor forskjell mellom Gruneløkka (tiggere, innpåslitne menn) og Frogner (hvor mye er status og penger, ikke meningen å dra alle under en kam selv her selvom det hørtes litt sånn ut :/). poenget mitt var egentlig bare at det finnes mange fine steder å bo og steder å møte mennesker som har en mellomting av Gruneløkka og Frogner.
      Da tror jeg kanskje du har omringet deg med helt feil mennesker ja, for jeg er oppvokst i Oslo (er 22 nå) og har bodd her hele livet. Jeg har møtt mange forferdelige mennesker (men det kan du gjøre overalt?) og må allikevel si at de aller fleste stort sett er veldig hyggelig når man først blir kjent med dem. Man møter mye rart i Oslo ass, selv blitt nærmest forfulgt av innpåslitne menn og tiggere og det er lite kult, men gud så mange fine og positive sider ved Oslo som drar trivselen ti hakk opp igjen.
      Dette ble langt, beklager veldig Stina. Var ikke meningen å høres sur ut heller. Ihvertfall, veldig leit å høre at du har hatt så mange kjipe opplevelser med mennesker i denne byen. Jeg ville egentlig bare få frem at det finnes masse herlige mennesker her også. Kanskje du må lete på litt mer jordnære steder/utesteder, for tro meg, disse menneskene finnes og du fortjener de i livet ditt <3 Stor klem!

    28. tror du har fått et litt feil syn på Oslo! Jeg bor på grunerløkka og aldri opplevd noe av tingene du nevner ovenfor..

    29. Huff, er vondt når det viser seg at venner egentlig ikke er venner likevel. Bare bruker deg når de trenger noen, men når du trenger dem så er de fraværende.. Vært borti dette selv, ikke noe kjekt.. :/ Men som jeg sier selv; det er bedre med få og gode venner, enn mange falske! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg