Skal man godta nettmobbing?

En ting som jeg alltid har fått slengt i trynet, siden jeg startet å blogge, er at “du må jo tåle litt drittkommentarer da”. Uansett hvor grove kommentarer jeg har fått, virker det som at det er bare noe man må tåle, siden jeg selv har valgt å være i det offentlige øyet. 

Den siste uken har serien “haterne” kommet ut på TV2 sumo. Det er en serie der flere offentlige personer, blant annet Sophie Elise og Sandra Borch, tar et oppgjør med noen av de som har hetset dem på nett, og konfronterer de ansikt til ansikt. Det er veldig fascinerende å se hvordan forskjellige mennesker reagerer. Noen reagerer med at de viser anger ovenfor hva de har skrevet, og forklarer at de var sinte i øyeblikket da de skrev kommentarene, og at det er noe de angrer seg for. Mens mannen som hadde snakket stygt til flere personer over nett, blant annet Sophie Elise, viste ingen anger. Dette var en mann i femtiårene, med en datter. 

Det at en voksen mann kan lire av seg så stygge og hetsende kommentarer til andre mennesker, er forkastelig. Å skrive stygt om andre på nett er faktisk ikke greit. Uansett om det er en jente i klassen eller en blogger du skriver stygt til, er det virkelig ikke ok! 

For mange er det ekstremt lett å være tøff i trynet over tastaturet. Slenge inn noen ekstra stygge kommentarer, for å få den bloggeren til å føle seg ekstra dritt. Jeg aner ikke hvor mange drittkommentarer jeg har fått i løpet av tiden jeg har blogget, men det har vært en god del. Alt ifra at jeg må begynne å ta hestepiller for å vokse, siden jeg tydeligvis er dverg, til at jenter jeg trodde var venninnene mine har skrevet lange hatinnlegg om meg på bloggen sin. 

I løpet av de siste årene har jeg fått mye tykkere hud. Det har jeg bare vært nødt til for å overleve som blogger. For hvis jeg sier imot folk, og sier at det faktisk ikke er greit å slenge dritt, får jeg bare motstand. Det virker som at fordi jeg en blogger, kan folk få lov til å lire av seg så mye dritt de bare vil. 

Men vet du hva kjære deg. Du som skriver dritt til meg på bloggen min, som skriver hatinnlegg om meg på bloggen din. Jeg ser alt dere gjør. Jeg vet hvem dere er. For selv om du skriver kommentaren anonymt, legger du igjen IP adressen din når du legger igjen kommentar på bloggen min. Og hvis jeg virkelig vil, kan jeg lett finne ut hvem du er, så lenge jeg har IP addressen din. 

Så til dere der ute som anonymt slenger dritt til meg, og andre bloggere. Tenk litt over hva du gjør. For det å mobbe noen over nett er ikke ok. Og i “beste” tilfelle, kan jeg anmelde kommentaren din og du kan bli dømt og få fengselsstraff. Eller ringe foreldrene dine, og fortelle hva slags grusomme ting barnet dems skriver til andre på nett. Selv om kommentarene er digitale, er de fortsatt like ekte. De sårer like mye, og de er like alvorlige. 

25 kommentarer
    1. Godt skrevet! Enig med deg! Det kan anmeldes dersom det blir for grovt. Ingen skal finne seg i mobbing uansett hvordan mobbingen skjer 🙂 tommel opp for deg! Bra du tar opp dette ;!

    2. Uansett hvilken form for mobbing det er så er det uakseptabelt! Mange bruker dessverre mange timer på å bryte ned en person slik at de passer inn i en A4-boks der alle skal være like, eller der personen velger en annen “vei ut” til slutt! 🙁
      Og det er veldig komisk at de som er så tøffe å kommenterer det de mener er “konstruktiv kritikk”, også er de som skriver i fullt navn..
      Ser f.eks at du blir bombadert med mye dritt, spesielt når du ytrer din mening om noe (som du forresten klarer å formidle på en bra måte). Jeg kan vel være ærlig å si at jeg ikke er enig i alt det du synes, men setter pris på at du tørr å stikke ut nesen din i dette ufattelige triste nettsamfunnet.

    3. Helt enig!
      Jeg skjønner ikke vitsen med og mobbe andre på nett, man får jo bare andre til og føle seg bare dritt og jeg skjønner ikke at noen som mobber liker og se andre lei seg. Det er jo bare helt unødvendig!

    4. JEg så på den jeg å alle sammen, jeg fikk tårer iøynene og gråt på grunn av å tenke på alle de stygge kommentarene til person de ikke kjenner en gang(man skal ikke en gang med de du kjenner). Jeg er 13 år og jeg kan legge merket til så mye hat,er det mulig at det er noen som plager de haterne mon tro? Jeg er helt enig med deg stina, man skal ikke skrive masse dritt på grunn av uenige meninger og alt sånt noe. Jeg må takke for at du ble en blogger og youtuber, for en så god forbildet som deg trenger vi iverden virkelig!

    5. Nettmobbing er no dritt skjønner ikke at noen folk gidder å bruke tid på å slenge dritt på nettet

    6. Jeg syns det er veldig domt at andre nettmobber. Å jeg har sagt til flere at de verken er lov til å mobbe eller nettmobbe men folk bryr seg ikke. Jeg har sitti inne på doen på skolen i flere timer i uken i 4 år siden 5klasse. Men nå har jeg lært mej å ignorere dem. De var en gutt som jeg stolte på fordi vi var veldig gode venner å så sa jeg hvem jeg likte til han å så sa han hvem han likte. Å så blei vi litt sure på hverandre å da sa han til han jrg likte at jeg likte han å så når jeg fikk vite det så blei jeg enda mer sur på han, men jeg har ikke sagt til noen hvem han liker. Fordi jeg syns det er veldig slemt uansett om man er sur på noen.❤

    7. Er så enig med deg og jeg er så lei av alle dem som sier at når man er offentlig på nett, så må de tåle stygge kommentarer.
      Men jeg tror at det er faktisk værre med mobbing (stygge kommentarer) på skolen enn på nettet, for da møter du jo disse personene på skolen hver dag. Dette er jo bare hva JEG tror, kan jo hende jeg tar feil 😉

    8. Jeg er vel enig med det du skriver, men det skal nok mye til for fengselsstraff… Da snakker jeg stalker-aktig, drapstrusler over lang tid – så kanskje.
      Ang. Dette med at du finner ut hvem folk er via ip adresse, så skal vel dette litt til… Enten så må du kjenne en hacker eller så må du være en del av f.eks politiet eller lignende – for å ha lov til å sjekke dette.
      Til din informasjon!! Men som sagt jeg er jo ellers enig med deg!

    9. Jeg er enig.jeg skjønner ikke hvordan noen greier å gjøre sånn,de som gjør sånt er ikke kloke💙💙💙💙💙💙💙elsker deg stina og lykke til videre 💜💛💚💙

    10. I Sverige er nettmobbing straffbart og ‘haterne’ ilegges bøter på ca 10.000. Har du ikke sett programmet på TV3 med Robert Aschberg som programleder og ‘jeger’. Sånn er det dessverre ikke her i Norge, vi har visst ytringsfrihet uten grenser. Ha en god helg Stina, vi er på vei til hytta 😀

    11. Helt enig med deg Stina! Jeg skjønner ikke hvordan folk greier og sende så mye dritt!!
      Selv klarer jeg bare så vidt og sende til kjæresten min at jeg syns hun er litt penere uten hestehale❣ Så jeg er veldig enig med deg, og selv om man kanskje ikke blir satt i fengsel så blir man politianmeldt og man kan få bot, og du får veldig kjeft av foreldrene dine hvis de får vite det og. Så ikke gjør det!!

    12. Det er virkelig ikke OK nei.. Husker da jeg blogget aktivt før, da fikk jeg sextrakasserende kommentarer.. Husker det var ekkelt bare, men jeg synes synd på de som får slike kommentarer hver eneste dag…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg